Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:35

Ik heb een keer bij een Chinees ' pekingeend ' gegeten op basis van Seitan.

Het zag er hetzelfde uit en het smaakte ook hetzelfde als echte pekingeend. Had ik niet verwacht!

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:01

Ik wil ook heel graag een keer die vegan kip uit een blikje van de toko proberen, maar ben echt huiverig omdat er ook een soort kippenvel textuur op zit. Daar krijg ik dus echt de bibbers van :')

Heeft iemand die wel eens gehad?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:06

De kip heb ik niet meegenomen en ook niet eerder gegeten, maar kun je dat velletje niet krokant bakken, zodat de glibberige structuur verdwijnt?

Gisteren een pak vegan spekjes meegenomen bij de Lidl. Zal ook iets van seitan (want tarwe-eiwitten) zijn, dus ik was wel benieuwd, maar allemachtig wat zit daar veel zout in! 3,26g per 100g! Had ik dat in de winkel maar gezien, dan had ik 'm waarschijnlijk laten staan. Was vooral gefocust op niet-soja vleesvervanger, maar zoveel zout is ook niet goed. Pfff... valt nog niet mee dit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:11

Chanen schreef:
De kip heb ik niet meegenomen en ook niet eerder gegeten, maar kun je dat velletje niet krokant bakken, zodat de glibberige structuur verdwijnt?

Gisteren een pak vegan spekjes meegenomen bij de Lidl. Zal ook iets van seitan (want tarwe-eiwitten) zijn, dus ik was wel benieuwd, maar allemachtig wat zit daar veel zout in! 3,26g per 100g! Had ik dat in de winkel maar gezien, dan had ik 'm waarschijnlijk laten staan. Was vooral gefocust op niet-soja vleesvervanger, maar zoveel zout is ook niet goed. Pfff... valt nog niet mee dit.

Zolang je het niet dagelijks eet lijkt dat me toch wel meevallen?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:48

Het zal niet direct kwaad kunnen als ik het een keer eet, maar 76% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout in één portie? Ik vind het behoorlijk veel. Nou eet ik veel verse producten waar geen zout in verwerkt zit en kreeg ik van mijn personal trainer het advies om meer zout te eten, omdat mijn vochtgehalte aan de lage kant is, maar toch.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:52

Misschien kun je dat vel inderdaad wel krokant bakken, maar alsnog vind ik het een vies idee... Nou moet ik zeggen dat ik veel vleesvervangers sowieso vies vind als ze te echt lijken. Dan zijn het wel goede vervangers, maar niet voor mij :')

Ik vind het ook heel veel zout ja. Nou is normaal spek ook wel zout, maar dan nog. Ik vind het altijd jammer als ze dingen zo zout maken. Dan voeg ik dat liever zelf toe!

Ik haal nu eindelijk mijn eiwitdoelen met een schepje proteïne poeder per dag en wat meer eiwitrijke producten (nu tofu en soja boontjes) bij mijn lunch *\o/*

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:21

Je bent gewoon geen vleesliefhebber, echt of nep.
Spekjes at ik nooit, omdat ik varkensvlees niet goed verdraag, maar bij nader inzien is de vleesvariant inderdaad al net zo zout. Goeie les voor de volgende keer.

Wat fijn dat je eiwitdoel behaald is! Eet je ook meer eiwit dan gemiddeld of haalde je de aanbevolen hoeveelheid al niet?
Inmiddels heb ik toch ook maar eiwitpoeder besteld. Een mix van verschillende eiwitbronnen (rijst, hennep, erwt en nog iets) van het merk Mattisson. Zonder smaakje. Het idee is om het 's ochtends door mijn havermoutontbijt te mengen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 14:47

Dat vond ik juist het enige lekkere aan spekjes vroeger; dat het zo enorm zout was :)) Nep-spekjes deed ik tot voor kort altijd zelf nog wat extra zout op, dus ik vond het wel fijn dat de nieuwe versie spekjes wat zouter zijn haha.
Maar ik doe er dan wel altijd maar een handje van door de aardappeltjes/scrambled tofu/ovenschotel, gewoon voor het idee. Een heel bakje zou ik in mijn eentje sowieso niet op krijgen.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:28

Ik denk dat dat het is ja! :P Desalniettemin vind ik toch veel vleesvervangers lekker en het is ook gewoon makkelijk :)

Ik eet wat extra eiwit, omdat ik merkte dat ik daar toch wel behoefte aan had met sporten. Ik heb nog niet gehoord van dat poeder, dus ben benieuwd of het wat is!

Ik doe het ook af en toe door mijn havermout, maar moet nog even de juiste hoeveelheid vinden. De textuur verandert echt een beetje erdoor en ik heb het idee dat er dan nog meer "melk" bij moet. Dus vaker drink ik de shake gewoon ernaast met wat water en geniet ik van mijn heerlijke havermout met normale textuur O:)

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:52

Zout is bij mij nooit een probleem, ik weet dat ik te veel zout eet maar omdat ik verder weinig ongezonde gewoontes heb (behalve zoetigheid en zout) vind ik het niet zo erg. :+ Snap wel dat het vleesvervangers ongezonder maakt, maar je eet vleesvervangers ook voor de smaak wat mij betreft, anders kan ik net zo goed wat peulvruchten door mijn eten gooien qua voedingswaarde (probeer ik ook regelmatig maar een vleesvervanger vind ik wel lekkerder :D).

Kip uit blik ben ik nog niet aan begonnen, ik vind het idee dat het uit blik komt een beetje vies, terwijl ik het met linzen en kikkererwten aan de lopende band doe. :o Maar laat vooral weten hoe het smaakt, dan durf ik het misschien aan!

Even een andere vraag, ik maak tegenwoordig vaker dingen met geweekte cashewnoten e.d. en ik merk dat mijn food processor / blender (Russell Hobbs van 600W) het moeilijk vindt om deze echt goed fijn te krijgen. Hiermee krijg ik dus nog (hele kleine) stukjes cashew in mijn cheesecake en dat vind ik toch een beetje zonde. Hebben jullie hier nog tips voor?

Ik zou best iets kleins willen waarmee ik makkelijk dingen als pesto/humus/gehakte hazelnoten maak maar wil er niet te veel geld aan uitgeven. Op de lange termijn wil ik een betere food processor kopen, maar eigenlijk wil ik mijn huidige gebruiken tot hij kapot is.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. :D

Laatst een vegan cheesecake gemaakt van loving it vegan en omgevormd naar een met witte chocolade en frambozen. Ik kreeg veel complimentjes (had wat stukjes rondgebracht), maar het enige waar ik tegenaan liep was de kokossmaak, die was toch wel erg aanwezig. Ik wil hem het liefst zo "echt" mogelijk laten smaken, dus als iemand nog een goed recept heeft om te delen... O:)
Laatst bijgewerkt door Stumper_ op 23-05-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:55

Een vijzel en dan zelf met de hand fijnmalen?

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:56

Dat is wel veel moeite voor een volle bak met geweekte cashewnoten, ik heb wel een vijzel maar ben ook erg RSI-gevoelig dus toch liever een apparaat dat het werk voor me doet. :P

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:30

Ondanks het vele zout in de spekjes moet ik bekennen dat ze toch wel erg lekker smaakten in combinatie met de blote billetjes in 't gras. Een halve portie was bovendien meer dan voldoende voor de smaak en extra zout had het gerecht absoluut niet nodig, dus uiteindelijk viel het daardoor nog wel redelijk mee met het zoutgehalte. Ze gaan morgen door de spaghetti met room en shiitake. Ik ben fan!
Voor maandag staat de mock duck op het menu. Ik zal laten weten hoe die smaakt en vooral ook hoe de structuur is.

Vijzelen is eigenlijk zo'n slecht idee niet! Twee weken geleden had ik hetzelfde probleem met mijn staafmixer toen ik ricotta probeerde te maken met geweekte cashewnoten. In de hoeveelheden die ik gebruik moet dat nog wel te doen zijn. Ik ga het eens proberen.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:58

Die spekjes klinken heel interessant, ga ze ook eens halen!
Ik heb een heel lekkere, simpele pasta maar daar zitten normale spekjes in. Nu zou ik hem graag vega maken maar bak je in dit recept eerst de spekjes en dan de champignons erbij, die bakken dus in het vet van de spekjes. Nu denk ik (niet getest) dat er uit vega spekjes geen vet komt? Is dit gewoon door olie te vervangen? Ik heb het idee dat het de champignon toch wel wat extra smaak geeft dus zou dit missen als het alleen olijfolie is bijvoorbeeld, iemand hier een oplossing voor?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:03

Olie of (plantaardige boter) kan prima. Het zal nooit smaken zoals het vet van de spekjes nee...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:22

Hi! Ik wil van de week een vegan cheesecake gaan maken, maar de meeste recepten zijn met kokosmelk. Ik vind kokos echt niet lekker, en een te aanwezige soja smaak ook niet := Iemand enig idee of bv. oatly producten ook zouden werken? De haverdrank of spread of cuisine.. Ik dacht zelf misschien de spread, die is wat vaster waarschijnlijk..

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:00

Ik heb hier een recept voor je zonder kokosmelk, inderdaad met vegan cream cheese. Ik heb er weleens een gemaakt met violife cream maar dat recept kan ik gek genoeg niet meer terugvinden, werkte prima in elk geval.

[edit: volgens mij was het deze, in ieder geval met veel cream cheese en yoghurt, ik had er zelf een koekjesbodem bij gemaakt (want ik hou minder van gezonde bodems :=) en wat mango doorheen gedaan en passievrucht op de bovenkant... beviel heel goed! https://chocolatecoveredkatie.com/vegan ... ke-recipe/ ]

Dit wil ik komende week gaan maken, nog niet eerder geprobeerd maar hij lijkt me qua ingrediënten erg lekker: https://biancazapatka.com/en/best-vegan-cheesecake/

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:59

Als je een cheesecake wil maken als in een kwarktaart (dus niet gebakken), dan raad ik dit recept aan http://www.happyveggiefamily.nl/2014/11/06/melkvrije-kwarktaart/!
Super simpel en echt heel lekker. Ik gebruik zelf wel vegan kwark ipv yoghurt (alpro go on), wat extra suiker en meer koekjes voor de bodem. Bij ons is hier altijd enthousiast over.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:36

Ik wil een gebakken cheesecake maken dit keer (raspberry cheesecake bars :9), dus ik ga dat recept eens proberen, dank Stumper! Die van Marinke sla ik even voor een volgende keer, klinkt ook heel goed!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:56

Ik ben blij verrast door de vanille en blauwe bessen sojayoghurt van de lidl , die van Alpro vind ik niet zo in die smaken
Dus ik was een beetje terughoudend
Maar ze zijn echt lekker

(Van alpro gebruik ik vooral de mild en creamy naturel ongezoet en de go on vanille )

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:02

Nou houd ik absoluut niet van dat gezoete spul, maar ik vond de blauwe bessen sojayoghurt van de Lidl echt niet te eten zo zoet. Geef mij maar gewoon de ongezoete sojayoghurt van de Appie.

In de vegan spekjes van de Lidl zit inderdaad zo goed als geen vet. Als je de olijfolie of iets dergelijks te saai vindt qua smaak, kun je misschien wat extra kruiden toevoegen om de overige ingrediënten extra smaak te geven?

Vegan cheesecake heb ik nooit eerder gemaakt, maar ik kom ook wel recepten met zijden tofu tegen. Een aantal jaar geleden heb ik een heeeeerlijke chocolademousse van zijden tofu gegeten, dus ik kan me heel goed voorstellen dat het ook voor een cheesecake best geschikt is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:31

Ik ben ook echt niet van de zoetigheid qua yoghurt etc... sowieso niet trouwens
Gebruik zelf ook nergens suiker in :n

Maar ik vond die van de lidl juist hartstikke meevallen
Normaal gebuik ik de ongezoette alpro voor bij de musli, toetje (als ik dat al pak) en als knoflooksausbasis etc
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-05-20 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:32

Ik eet het gewoon niet haha. Als ik het wel doe dan is het de alpro vanille variant. Die krijg ik nog enigszins weg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:51

Alle alpro yoghurt is in de bonus bij de AH deze week. En het is behoorlijk lang houdbaar in mijn ervaring dus lekker inslaan :~

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 14:42

Altijd fijn die aanbiedingen!
Ik koop meestal de naturel Alpro waar ik dan teisseire siroop in doe, maar wil het ook eens proberen met bolero.
En de Alpro Go-on neem ik altijd mee om als een soort creme fraiche in sauzen en ovenschotels enzo te verwerken.. Een scheutje citroensap en wat zout er doorheen, dat werkt erg goed.