De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ievie

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:27

Dit jaar had ik de pech dat ik op vakantie was, toen de meeste dingen klaar waren. De buurvrouw heeft er gelukkig wel van gegeten. Ik heb nu wel een tweede lichting framboos aan de struik hangen.
Mijn tuintje is sowieso maar mini, dus mijn oogst ook.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:41

Hier hangt ook een tweede lichting aan de framboos.
Verder is het nu echt gedaan met de komkommer en tomaat. Tomaat heeft het erg goed gedaan. Elke week een flinke hand van mijn twee plantjes.

Ik zou graag een hazelaar in de tuin willen (ook vanwege de hazelnoten) iemand ervaring hiermee?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:22

Framboos weet ik eigenlijk niet hoe die er bij staat, die is een beetje overwoekerd dit jaar.

Tomaten, daar heb ik kilo's vanaf gehaald, maar vooral kleintjes dus dat schoot niet heel erg op, maar ook daar kun je soep van maken.
De planten gaan er binnenkort ook uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:10

Leuk dat het topic weer even leeft :D
De framboos heeft hier eigenlijk de hele zomer lang wat frambozen gegeven, en er hangen nog steeds een paar frambozen aan :j

Aan mijn tomaten hangen nog steeds wat groene tomaten, dus ik laat ze nog even staan en wie weet rijpt er nog wat af.
Verder heb ik nog wat prei staan, en wat bonen.
Mijn boerenkool en paksoi is helaas ook weer opgevreten door de rupsen :=

Hazelaars zijn mooie bomen vind ik. Ze stonden vroeger in de straat van mijn oma langs de weg, en daar raapten we ook kilo's hazelnoten :D
Zelf heb ik er geen helaas. Wel een tamme kastanje, dus wij eten momenteel veel gepofte kastanjes <3 Wel veel minder dan eerdere jaren. Zal door de droogte komen..

Een paar dagen geleden kwam ik het volgende tegen: http://www.homegreen.nl
Eigen paddestoelen kweken op boomstammetjes.. Erg leuk lijkt me dat!
Zijn er mensen die dat al eens gedaan hebben?
En misschien vindt iemand het ook leuk om te proberen, zodat we met twee of drie mensen samen een paar verschillende soorten kunnen kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:28

Ik geef het topic eens even een flinke schop O:)
Hoe staat het er inmiddels voor met jullie tuintjes? Hebben jullie nog groente buiten staan? Is alles al winterklaar?
En zijn er mensen die alweer zaden hebben besteld voor volgend jaar?
Hier begint het alweer te kriebelen :+ Ik begin normaal in januari met het zaaien van wat prei en paprika/pepers enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:31

Ik heb mijn tuintje braak liggen. Paardenmest en korrels heb ik in oktober er doorheen gespit en nu liggen er blaadjes op dus in het voorjaar ga ik weer beginnen :) ondertussen nog maar eens bemesten!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:32

Hier is het koud. Dus de balkondeur zit potdicht :+
Ik heb genoeg zaden in huis dus kan kiezen.
Ben momenteel wel wat aan het kiemen op nat wc papier voor school. Als tweedejaars hbo-student best wel nostalgisch :))

Hoe houden jullie je plantjes van de AH/Lidl whatever in leven? Ik heb al een aantal keer de planten gesplitst over 2 of 3 potten maar t wil niet echt. Ik weet dat ze genetisch zo gevormd zijn dat ze snel groeien en kort leven maar ik probeer het altijd weer te saboteren _O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:28

Ik heb er hier vorige week bij de helft mest doorheen gespit nadat ik eerst het onkruid eruit heb gestoken :+
Deze helft daar staat ook nog de andijvie, boerenkool, wat afrikaantjes die tussen de tomaten stonden, heel veel aardpeer dat er nog uit moet en nog wat dode tomatenplantjes met onkruid dat er nog uit moet.

De andere helft daar gooi ik volgende week mest overheen en dat gaat inclusief het onkruid omgespit worden. Eigenlijk geen tijd om het onkruid er nog uit te halen.

En mede door het weer komen er hier en daar al slaplanten op |o maar het was gisteren en vandaag ook gewoon 15 graden, dat noemen ze dan winter :+
Hebben wel wat nachtvorst gehad en komt nog wel wat kou aan.

Hoop dat dit jaar de fruitbomen wat meer doen en niet weer in maart nog een keer bevriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:30

Heb alles eruit getrokken op de aardbeien na , maar die hebben wat laat van de vallende bladeren

Afbeelding

Al liggen ze er mooi bij met dit weer :P

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:17

Mijn kas is bijna leeg, er staan nog een paar afrikanen en aardbeien in. Binnenkort even wat paardenmest er in gooien. Heb mijn bak met Italiaanse kruiden in de kas gezet tegen de vorst, hoop dat het helpt. Zit nog middenin het hele leerproces :Y)

Wat zijn de eerste stappen voor het nieuwe jaar? Waar kun je al mee beginnen?

Wij hebben een thuis een kraampje aan straat waar we aardappelen en uien verkopen. Ik zou graag dit in het seizoen uitbreiden met groenten en kruiden uit mijn tuintje. Afgelopen jaar had ik veel courgetten, die verkochten goed. Heb ook veel rode pepers geoogst maar dat liep helemaal niet zo hard. Wat zouden jullie aanraden?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:33

Hier is de tuin alweer een tijdje winterklaar. Ik moet nog bedenken wat ik volgend jaar qua groenten en fruit in de tuin wil. Framboos en bosaardbei staan er standaard in. Waarschijnlijk zet ik de gele cherrytomaatjes er ook weer in. Komkommer is afgelopen zomer finaal mislukt, welgeteld 2 komkommers kunnen halen van mijn twee planten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:42

Ik hoop dit haar wat meer er aan toe te komen.
Voornamelijk rode biet, sperziebonen, aardbei en misschien vroege aardappelen. En in de kas komkommer verder weet ik nog niet. Ohja en radijs.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:21

Hier is alles al winterklaar. De kasjes ect zijn weer afgebroken en opgeruimd. Voor volgend jaar al nieuwe moestuinbakken gemaakt, eentje moet nog wel in elkaar worden gezet.

Ook al wat zaadjes besteld een aantal soorten tomaten, 2 soorten pepers, 2 soorten paprikas, watermeloen en mais. Verder heb ik nog genoeg zaadjes. Ik zit te twijfelen om bij Ikea een groeilamp te halen zodat ik een aantal soorten wat meer kan voortrekken. Ik heb namelijk niet veel ramen op het zuiden en vorig werden alle tomaten lange slungels.

De knoflook zit al in de grond en heb er ook wat tulpen in gezet. Alleen heb ik ze boven de grond nog niet gezien, vorig jaar was de knoflook al best hoog rond deze tijd.

En komend jaar wil ik potatoms maken. Een aardappelplant met een tomatenplant erop. Afgelopen jaar had ik hem gekocht maar nu wil ik hem zelf proberen te enten.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:51

Hoi !
Wij zijn een tijdje geleden verhuisd, en ik heb nu de beschikking over een heerlijk grote tuin.
Nu wil ik graag een moestuin erin, maar wat is verstandig ? Gewoon in de grond of in bakken ? Hoe weet ik of de grond geschikt is als moestuin ? Of hoe kan ik het geschikt maken voor een moestuin ?
Hebben jullie nog tips of handige sites ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:03

Ik zou graag komen meelezen en een beetje mee posten. Ik heb twee vierkante meter moestuin bakken. Afgelopen jaar is er helemaal niks opgekomen. :'(

Alleen tomaten en aarbeien, beide in een pot gepland. Echter huist er een vogelpaartje in de tuin (zeer stedelijk gebied) en kon het niet over mijn hart verkrijgen om hun en hun jongen niet de vruchtjes te gunnen. Dus is er als nog van genoten..

Is er iets wat ik kan doen om de moestuin bakken winterklaar te maken?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:20

Afgelopen jaar heb ik zo'n lol gehad van de ah moestuintjes dat ik aankomend jaar ook weer ermee aan de gang wil. Inmiddels verhuist en alleen een balkon. Wat kan ik nou makkelijk in van die hangbakken aan mn balkon laten groeien en wanneer moet ik beginnen? Ook kan ik nog bij mn ouders in de tuin een stukje grond gebruiken. Wil sowieso weer courgette want dat eet ik graag en prei maar die zijn vorige keer niet gelukt.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:24

Er is een soort courgette die omhoog groeit ipv zo breedt als die van de moestuintjes afgelopen jaar. Die kan je dan mooi omhoog leidenen neemt dus minder ruimte in.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:34

Bij mn ouders in de tuin kan ik wel grote planten laten groeien :j ze hebben een grote tuin dus ik mag een hoekje gebruiken als moestuin. Mijn ouders vinden het ook leuk.
Op mijn balkon wil ik dan wat kleinere plantjes. Dacht aan kruiden en iets van aardbeien. Maar er is zoveel keus

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 08:56

Aardbeien en kruiden kunnen heel prima in bakken. Radijs en sla kan ook prima
Courgette, komkommer en tomaat gaan erg de breedte/hoogte in, dan is meer ruimte wel handig, hoewel opbinden wanneer in een pot kan ook hoor

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:49

Hier is de moestuin bijna helemaal winterklaar, nog een paar bedden te gaan.
Zaadjes bestellen mag ik pas in het nieuwe jaar van mijzelf maar wel lekker aan het plannen in mijn hoofd. Afgelopen jaar was vooral een probeer jaar: wat lukte er en wat vinden wij zelf ook lekker. Dus komend moestuinjaar hopelijk een stuk productiever!

Courgette is altijd een soort struik zover ik weer. Pompoenen kan je dan weer weer beter begeleiden omdat die echt ranken vormen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:55

Waar bestellen jullie zaden? Bij de welkoop zag ik ook een heleboel

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:28

Pompoenen groeien zooo ontzettend hard := weet nog dat onze tuin van 10x10 voor de helft onbegaanbaar was geworden in een aantal dagen _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:37

Leuk, al die reacties weer :D Het topic leeft weer een beetje :D

Sannert, op wat voor grond zit je nu? Dat is wel handig om te weten als je begint met een moestuin. Zo laat zandgrond bijvoorbeeld veel water door en droogt dus snel uit, en houdt niet veel voedingsstoffen vast waardoor je er flink wat compost doorheen moet roeren. En in kleigrond zitten juist wel veel voedingsstoffen, maar is ook vaak zo dichtgeslagen dat je er regelmatig wat grof spul/hummus doorheen moet doen en regelmatig moet spitten, en groentes als wortel, asperge en pastinaak groeien er minder goed omdat ze niet goed de grond in komen.
Op een balkon kan in principe haast elke plant groeien, maar ik zou er plantjes als tomaat en komkommer zetten (planten met een hoge productie op weinig grond, kun je mooi opbinden de hoogte in), en inderdaad wat kleinere dingen als kruiden/rucola/spinazie/radijsjes. Vooral de groene groentes en kruiden doen het vaak het beste in een plekje met wat schaduw, dus ideaal om de hoekjes te vullen.

Mijn zaden bestel ik vooral bij Bolster (die hebben alleen biologische zaden <3 ) en bij zaadhandel van der wal en vreekens. Die laatste twee hebben ook erg veel bio spul, maar de levering is wel vrij traag dus je moet er op tijd bestellen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:51

8nnemiek schreef:
Leuk, al die reacties weer :D Het topic leeft weer een beetje :D

Sannert, op wat voor grond zit je nu? Dat is wel handig om te weten als je begint met een moestuin. Zo laat zandgrond bijvoorbeeld veel water door en droogt dus snel uit, en houdt niet veel voedingsstoffen vast waardoor je er flink wat compost doorheen moet roeren. En in kleigrond zitten juist wel veel voedingsstoffen, maar is ook vaak zo dichtgeslagen dat je er regelmatig wat grof spul/hummus doorheen moet doen en regelmatig moet spitten, en groentes als wortel, asperge en pastinaak groeien er minder goed omdat ze niet goed de grond in komen.
Op een balkon kan in principe haast elke plant groeien, maar ik zou er plantjes als tomaat en komkommer zetten (planten met een hoge productie op weinig grond, kun je mooi opbinden de hoogte in), en inderdaad wat kleinere dingen als kruiden/rucola/spinazie/radijsjes. Vooral de groene groentes en kruiden doen het vaak het beste in een plekje met wat schaduw, dus ideaal om de hoekjes te vullen.

Mijn zaden bestel ik vooral bij Bolster (die hebben alleen biologische zaden <3 ) en bij zaadhandel van der wal en vreekens. Die laatste twee hebben ook erg veel bio spul, maar de levering is wel vrij traag dus je moet er op tijd bestellen.

Tja op wat voor grond zitten we .. Geen idee. :+ Hoe kom ik daarachter ? Anders moet ik vriend straks eens vragen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:00

Pompoen groeit hier heel hard op de mesthoop :P
In de groentetuin vorig jaar ook wel, maar dit jaar door de droogte amper.