Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Leuk, al die reacties weerHet topic leeft weer een beetje
![]()
Sannert, op wat voor grond zit je nu? Dat is wel handig om te weten als je begint met een moestuin. Zo laat zandgrond bijvoorbeeld veel water door en droogt dus snel uit, en houdt niet veel voedingsstoffen vast waardoor je er flink wat compost doorheen moet roeren. En in kleigrond zitten juist wel veel voedingsstoffen, maar is ook vaak zo dichtgeslagen dat je er regelmatig wat grof spul/hummus doorheen moet doen en regelmatig moet spitten, en groentes als wortel, asperge en pastinaak groeien er minder goed omdat ze niet goed de grond in komen.
Op een balkon kan in principe haast elke plant groeien, maar ik zou er plantjes als tomaat en komkommer zetten (planten met een hoge productie op weinig grond, kun je mooi opbinden de hoogte in), en inderdaad wat kleinere dingen als kruiden/rucola/spinazie/radijsjes. Vooral de groene groentes en kruiden doen het vaak het beste in een plekje met wat schaduw, dus ideaal om de hoekjes te vullen.
Mijn zaden bestel ik vooral bij Bolster (die hebben alleen biologische zaden) en bij zaadhandel van der wal en vreekens. Die laatste twee hebben ook erg veel bio spul, maar de levering is wel vrij traag dus je moet er op tijd bestellen.