Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margoooo

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:33

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:27

Ik gebruik sojabrokken vaak als gehakt in de pasta / wraps/ chili/ alles waar gehakt in zit. Ik doe het weken met bouillon, sojasaus en kruiden; dan even uitknijpen en bakken in de pan.

Het smaakt niet echt naar gehakt, maar als het door een saus zit, vind ik het een prima vervanging.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:51

Zijn sojabrokken alleen bij de toko te krijgen of bijvoorbeeld ook in de supermarkt? Ze zijn mij nog nooit opgevallen, maar het klinkt wel interessant om een keer te proberen.

Van het weekend heb ik het vegan vers gehakt van de Lidl (Next Level) geprobeerd. Ik heb er dumplings met Chinese kool mee gemaakt. Ze smaakten erg goed, moet ik zeggen. Ik heb nooit eerder vers, vegetarisch gehakt gebruikt, maar ik ben er wel over te spreken. Vind het rulle gehakt vaak veel te droog.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:32

Bij de biologische supermarkt hebben ze ze bijna altijd wel, maar ik haal ze inderdaad bij de toko weg want dat scheelt me echt teveel in prijs (en grootte van de verpakking). Niet elke toko heeft ze, maar via (de webwinkel van) amazing oriental of andere grotere toko's kun je ze sowieso verkrijgen. Of de gewone supermarkt ze heeft dat weet ik niet.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:25

Oeh, de Amazing Oriental, daar zeg je wat. Heerlijke winkel, maar de laatste keer dat ik daar geweest ben woonde ik nog in Groningen. Zal eens zien of er in (de buurt van) Leiden ook een zit.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:02

Sojabrokken, daar had ik echt nog nooit van gehoord maar klinkt lekker budget dus ik ga ook eens op zoek! :)

@Chanen, ik heb geen idee of er in Leiden eentje zit maar hier in Den Haag zitten er twee.
----

Ik weet even niet meer wie het hier over Garden of Life proteïne poeder had, maar bedankt want ik vind het echt het lekkerste poeder wat ik gehad heb tot nu toe :9 (ik heb de vanille-chai smaak). Eerst had ik Orangefit, maar was daar niet 100% tevreden over. Alleen is het nog even kijken hoe mijn buik erop reageert, omdat ik PDS heb. Er zit in ieder geval ook probiotica in dus misschien helpt dat wel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:06

Jeej, medestander van de vanille chai *\%/*
Ik kan niet wachten tot de pot met choco leeg is en ik weer chai variant mag bestellen van mezelf :9
Die choco is echt veel te zoet/weeig

Edit: hier ook pds en gelukkig nergens last van met garden of life

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:41

Chanen schreef:
Oeh, de Amazing Oriental, daar zeg je wat. Heerlijke winkel, maar de laatste keer dat ik daar geweest ben woonde ik nog in Groningen. Zal eens zien of er in (de buurt van) Leiden ook een zit.

In Den Haag zit in ieder geval een hele grote :) Ik ga altijd naar die in Almere :))

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:47

Chanen schreef:
Wat een briljante poster! Die zou zeker niet misstaan in de keuken.

Overigens ben ik niet direct bang voor een tekort aan eiwitten, afgaand op het standaard advies. Volgens het schema dat ik van de personal trainer heb gekregen, zou ik echter 107 gram eiwitten per dag moeten binnenkrijgen. Voordat de coronacrisis uitbrak, sportte ik bijna dagelijks. Zo'n één à twee keer in de week boulderen, een keer yogalates en drie of vier keer in de week trainen voor de halve marathon. Inmiddels sport ik iets minder fanatiek, omdat de klimhal en de yogastudio dicht zitten, maar die zullen op termijn weer opengaan en idealiter zou ik dan ook mijn eiwit-inname weer willen opschroeven.
Afgezien van de halve marathon heb ik trouwens geen concrete sportdoelen en ook die 21km wil ik vooral uitlopen, ongeacht de tijd. Op een standaard eiwit-inname presteerde ik in dat opzicht ook voldoende, dus het is geen absolute must. Ik was vooral benieuwd of ik meer uit mijn voeding kon halen en daardoor beter zou gaan presteren, deels ook uit interesse.

Scrambled tofu heb ik van de week al geprobeerd, maar dan van 'gewone' tofu. Viel inderdaad niet tegen, maar is wel weer soja, wat ik dus eigenlijk een beetje wil beperken. :+
Ga van het weekend ook vegan ricotta proberen te maken van tofu en cashewnoten, voor over de zelfgemaakte pizza met aubergine en rucola.

Heb je de documentaire the game changers al gekeken? Die is heel interessant als je geïnteresseerd bent in (sport)voeding!

Boterbloem90 schreef:
Ik hoop hier een vraag te mogen stellen :o
Regelmatig eet ik geen vlees bij de avondmaaltijd, omdat mij wel eens tegenstaat. Nu had ik vanavond een pompoen wortel burger, smaak was heerlijk, structuur niet zo. Ik ben iemand die moeilijk eet door het structuur ervan. Iemand een tip van een goede vleesvervanger zonder dat deze droog is/harde stukjes bevat?

De steak van de lidl is heerlijk! En is ook goed betaalbaar. The incredible burger is ook erg lekker maar die is alweer een stukje duurder. Ben op het moment erg fan van de Lidl vervangers. Volgende week zijn ze met de Lidl app ook maar 1.11!

Magrathea schreef:
Waar kopen jullie die ristorante vegan pizza? Ik heb me echt een ongeluk gezocht maar hij is nergens te vinden.

De Jumbo en de AH! Maar ligt ook een beetje aan het filiaal. AH XL heeft hem altijd wel geloof ik

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:52

Hier heeft de dorps ah een dorp verderop hem ook gewoon

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:54

De Jumbo hier om de hoek (stad) had hem wel. Toen kwam ik bij de jumbo in een dorp en die had hem helaas niet. Maar die hadden weer wel de one planet pizza's.

Maar meer dat ik dus niet met zekerheid kan zeggen dat elk filiaal hem heeft :D

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:13

Sonja_vR schreef:
Jeej, medestander van de vanille chai *\%/*
Ik kan niet wachten tot de pot met choco leeg is en ik weer chai variant mag bestellen van mezelf :9
Die choco is echt veel te zoet/weeig

Edit: hier ook pds en gelukkig nergens last van met garden of life

Fijn om te horen dat je geen last hebt met Garden of Life. Ik had dat wel met Orangefit, weet niet of het de erwten waren of de zoetstoffen. Ik kan het nog niet bevestigen, want ik heb gisteren rauwe rode ui gegeten en dat is echt iets waar ik wel flink last van krijg (maar ik kan het soms gewoon niet laten om het en mijn eten te doen :') )

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:19

Jongens, jongens, de garnalen van DVG zijn echt zo fantastisch. Vooral omdat ons moeder helemaal om is en er vrij regelmatig mee kookt, zonder dat ze het gevoel heeft dat ze garnalen mist. Ik vind garnalen ook heerlijk, dus ik ben echt zoooo blij met die dingen! Nee, ze zijn niet 100%, maar ze komen wel ongelooflijk dicht in de buurt :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:46

Waren die vegan of vegetarisch?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:36

Dat weet ik niet, maar dat kun je vast ergens vinden. Wij (mijn moeder dus vooral) gebruiken ze sinds ik ze eens meenam om te proberen toch vrij regelmatig.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:05

Sonja_vR schreef:
Waren die vegan of vegetarisch?

Zijn vegetarisch!.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:53

Den Haag zit hier om de hoek, dus daar maar eens bij de Amazing Oriental binnenlopen. Zag trouwens dat er bij Rotterdam Alexander, op steenworp afstand van mijn werk, ook een zit. Genoeg opties in de buurt dus.

The Game Changers heb ik inderdaad gezien. Interessante docu.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:29

Chanen, ik heb 2jr terug halve marathon afstanden gelopen op een vrijwel vegan dieet. Daarnaast ook nog paardrijden, 2 honden om mee te lopen en niet-zittend beroep dus een beetje vergelijkbaar met jouw situatie. Ik mag ook nog eens geen soja dus was ook een tijdje lastig met eiwitten. Ik ontbijt met een smoothie met een schepje eiwitpoeder van sunwarrior. Ik gebruik gewoon de 'natural', dus ongezoet en zit niet echt een smaak aan.

Deze heb ik altijd (alleen dan dus niet de vanilla maar de natural):
Afbeelding

Smoothie maak ik met een banaan, 125 gram diepvriesfruit, 250ml havermelk of cashewmelk en een schepje eiwitpoeder. Dit eet ik elke dag dus dan heb ik al 25gr 'extra' eiwit door m'n ontbijtsmoothie.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:56

@_Nelleke_: Een zittend beroep heb ik dan weer wel, maar afgezien daarvan ben ik inderdaad graag in beweging. Afgaand op jullie berichten krijg ik de indruk dat eiwitpoeders toch wel een van de weinige opties zijn om meer dan een gemiddelde inname van eiwitten te behalen. Ik ontbijt vrij standaard met havermout en sojayoghurt, dus daar is het eenvoudig genoeg in te verwerken. Wellicht toch maar eens een kans geven.

Gisteren uit werk langs de Amazing Oriental op Alexander gelopen. Het is niet groot en sojabrokken kon ik zo snel niet vinden. Waar liggen die doorgaans bij in de buurt?
Wel heb ik zijden tofu en een blik mock duck meegenomen. Vooral naar die laatste ben ik heel benieuwd. Iemand die dat ooit eerder gegeten heeft?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:39

Sojabrokken liggen bij de droogproducten, niet bij het vega 'vlees' :) Waar precies dat is verschillend, ik zou het zeker even vragen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:50

Chanen schreef:
Een blik mock duck meegenomen. Vooral naar die laatste ben ik heel benieuwd. Iemand die dat ooit eerder gegeten heeft?

Wel gezien, nooit geprobeerd. Ik ben erg benieuwd! Ik denk dat het op basis van seitan is?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:14

Ik heb het eens gegeten, heel lekker! Maar of het smaakt als het 'echte', geen idee... Nog nooit 'echte' gegeten.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:19

F_Orumster schreef:
Ik denk dat het op basis van seitan is?

Het hoofdingrediënt is 'gluten', dus ik vermoed inderdaad dat het seitan is. Overigens heb ik dat nooit eerder gegeten, maar een oud-collega van me was er lyrisch over, zodat ik er hoge verwachtingen van heb. :+

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:53

Ik ben ook van van de mock duck. Het smaakt niet echt naar eend (heb ik eigenlijk nooit gegeten :D ), maar de textuur is wel echt heel goed! Het is wel een beetje zout, maar door een gerecht smaakt het erg goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:28

Chanen
Het kan wel
Zonder poeders
Maar dan moet je wel net even wat beter je best doen en wat puzzelen
Maar daarom val ik dus heel makkelikk terug op een shake (een zo schoon mogelijke) want ik heb daar geen zin in