De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ievie

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:11

Hier begint de tuin nu ook eindelijk iets te doen. Natuurlijk net voordat ik op vakantie ga..

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:58

Sinds mn paprika en komkommer in de kas staan doen ze het heel goed!
De paprika plant krijgt allemaal nieuwe uitlopers en de komkommer moet ik maar met een touwtje aan het dak vastbinden zodat hij niet omvalt :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:17

Ik ben benieuwd hoe het er bij ons bij staat. Zit al een week in nl, en volgende week gaan we pas weer terug.
Als het goed is krijgt alles wel water

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:23

Even een mega beginnersvraag:

Ik heb drie (cherry)tomatenplantjes gekregen. Ik heb ze onder een net tegen de slakken en inderdaad met deze warmte doen ze het heel goed. Heel leuk. :)

Maar moet ik de plantjes aan het eind van het seizoen weggooien? Of groeien er volgend jaar weer tomaatjes aan? En als ik ze kan bewaren, moet ik ze dan nog beschermen in de winter?

Bvd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:26

Ze gaan dood zodra de eerste vorst valt. In het voorjaar zul je dus inderdaad weer nieuwe tomaten moeten zaaien.
Ik weet eigenlijk niet of je een tomatenplant ook over kan houden. Uiteindelijk worden ze natuurlijk te groot, maar in theorie zou je gewoon een lage uitloper kunnen laten doorgroeien en de top uit de oude plant halen, en dan zou die gewoon tomaten moeten blijven geven als je genoeg bijmest en hem op een zonnige en vorstvrije plek zet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:50

In sommig kwekerijen laten ze de planten heel groot worden, en staan ze idd jaren, maar wel in een grote kas ;)

Je kunt de tomaatjes die vallen ook laten liggen, daar komen dan het volgende jaar ook weer plantjes omhoog. Je kunt dan een selectie maken van de beste en die laten staan.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:11

Jaaa ik heb ook tomaatjes op mijn balkon! Heb er nu een aantal afgehaald en geproefd maar helaas ik lust nog steeds niet echt tomaat hahaha
Dan maar moeder/schoonmoeder blij maken.

Heb ook paprika's en die gaan nu echt hard. Ben benieuwd of die rijp worden.

En mijn bramen plantje is wel 3x zo groot geworden als 2 maand terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:34

Ik lustte tomaten eerst alleen in de soep :Y)
Later begon ik verse pastasaus lekker te vinden.. Weer later vond ik ze ook lekker tussen een broodje met andere groentes, en nu lust ik snoeptomaatjes ook al met een beetje peper en zout :D

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:09

Oh dan is er nog hoop :')
Soep en pasta saus zijn al lekker haha

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:02

Dank jullie wel voor de reacties! Daar kan ik wat mee. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:03

Dani_ schreef:
Even een mega beginnersvraag:

Ik heb drie (cherry)tomatenplantjes gekregen. Ik heb ze onder een net tegen de slakken en inderdaad met deze warmte doen ze het heel goed. Heel leuk. :)

Maar moet ik de plantjes aan het eind van het seizoen weggooien? Of groeien er volgend jaar weer tomaatjes aan? En als ik ze kan bewaren, moet ik ze dan nog beschermen in de winter?

Bvd!

Tomaten zijn van oorsprong tropisch en leven daar een jaar of 10, hier echter met vorst in de winter halen ze net 1 zomer.

Als je ramen hebt met genoeg zonlicht kan je bv de diefjes als stekje behandelen en die (of de generatie daar op) het volgende jaar weer in de tuin planten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:35

Thanks!

Tweede beginnersvraag... weet iemand wat voor peren dit zijn? En wanneer ik die moet plukken? Voorgaande jaren deed ik maar wat. :+ Deze boom stond er al toen we het huis kochten.

Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:36

Vermoed Conferance.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:43

Wil iemand nog gratis stoofperen.We kunnen ze zelf niet op.Boom staat in Groesbeek.Puur natuur en zelf plukken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:55

Marcella schreef:
Vermoed Conferance.

Vorm komt volgens mij meer overeen met doyenne du commice. Conferance is meer dikke druppel vorm, dit heeft zeg maar een insnoering ipv dikke druppel vorm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:57

Geen conference volgens mij, die zijn smaller en groener. Het lijkt me een stoofpeer, maar welk ras, al sla je me dood :=

Britta, als ik in de buurt woonde wist ik het wel :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:33

Afbeelding
Gisteren de druiven geoogst. Geen enorme oogst, zal zo'n 15 kilo zijn, maar ik vind het niet slecht voor struikjes van 2 jaar oud.
Ze gaan nu maar even de vriezer in, en na de vakantie eens zien of ik er een lekkere wijn van kan maken :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:12

Jaloers Annemiek!

Ziet er goed uit zeg! Hier niks dit jaar..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:43

Wij hebben ook heel veel druiven dit jaar maar ook vol met pitten. Helaas. Heb er de kippen maar blij mee gemaakt haha. Straks weer tomaten inmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:48

Hier zijn ze ook vrij klein gebleven met veel pitjes inderdaad, maar voor wijn maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, al wordt die er wel iets bitterder door.

Tomaten inmaken moet ik eigenlijk ook nog even doen voordat we op vakantie gaan. druk druk :=

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 03:24

Annemiek, oeps.. Jouw bericht herinnert me er aan dat ik augurken in het zout had staan, ter voorbereiding op inmaken. Nu ben ik echter op vakantie. Jammer..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 06:14

Ah haha, dat is zonde inderdaad! Is mij ook al eens gebeurd :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:22

Het was even zoeken maar het topic weer gevonden :+

Iedereen tevreden wat de zomer heeft opgeleverd?

Hier zijn sommige dingen beter gegaan dan anderen. Ze zeggen dat dit een van de droogste zomers was sinds dat ze zijn gaan meten dus dat zal ook niet geholpen hebben.
Inmiddels zijn de eerste buitjes alweer gevallen en schieten sommige bloemen etc weer in bloei. Hoop dat de fruitbomen deze keer wachten tot het voorjaar.

Heb net de 2e lading aardappels geoogst. Moet zeggen dat het me zeker niet tegenvalt. Heb is bijna net zo veel als bij de eerste oogst.

Afbeelding

Dus volgend jaar gaan we het gewoon weer 2 keer proberen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:18

Ah, mooie aardappels hierboven! Lekker!

Geen mega-oogst hier, kweek ook in het klein dus ja... Wel nog steeds af en toe een kleine tomatenoogst. De plantjes zijn niet zo mooi meer, maar leveren nog wel kleine tomaatjes. De dwergrassen doen het nog :) Gisteren heb ik er mijn diepvriespizza met opgeleukt. :P

Courgette was dit jaar niks bij mij... Nauwelijks oogst gehad, terwijl ik er vorig jaar nog wat weggegeven heb. Komkommer was ook weinig soeps...

Ik heb nu wel passievruchten :) Wel heel leuk, moet ze maar eens gaan oogsten. Schijnen niet zo bijzonder te smaken, maar het idee is al wel leuk. De passiebloemen bloeien nog steeds en zijn wel een meterje of 10 inmiddels...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:22

Hoi! Mag ik me melden? Wat een geweldige oogsten zie ik voorbij komen!
Ik ben deze zomer best fanatiek geweest voor mijn doen, op ons balkonnetje van 4 bij 1 :D
Mijn tomatenplanten deden het geweldig, alleen zat er denk ik een ziekte in, want de onderkant was al aan het rotten voor ze rijp waren. Degene die wel goed waren smaakten ook heeeel goed!
Ook ben ik al een half jaar bezig met lavendel kweken, ik had bijna opgegeven maar nu heb ik toch een paar mini plantjes! Heb ook nog aardappelen in een pot zitten, puur voor de grap eigenlijk :')

Oja, nog een grote blunder gemaakt. Ik dacht dat ik spinazie had geplant maar ik kwam er dus vorige week achter dat het wortelen zijn... ik vond al dat de plant zo sprieterig bleef :') Ze zitten in een best ondiepe bak dus ik ga van de week eens kijken wat het is geworden.

Volgend jaar iets eerder beginnen en dan weer fanatiek aan de slag! Ik studeer voor docent in de groene sector en richt me voornamelijk op Dier, maar het is altijd handig om meer van planten te weten. We zitten ook te denken om een volkstuintje te huren, maar dat is denk ik pas over een paar jaar.