De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:54

Thanks! Recept zal ik eens maken daar zullen ze thuis wel blij mee zijn.

Ja nou kreeg vorige week een zakje, maar die liggen vervolgens een week en ik schuif ze dan mooi door naar de kliko :')

Zal even kijken hoeveel er straks afkomen dan kan ik inderdaad wel wat aan mijn ouders geven.

Hoe zit het met jullie tomaten? Die van mij blijven nog zo groen. Nu moet ik zeggen dat ze erg in het wild groeien nu. Zal vanavond eens kijken of er uberhaupt rode aan zitten :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:33

Vorig jaar had ik een hoop sperzieboontjes ingemaakt, die waren erg goed gelukt. Dit jaar ben ik wat laat geweest met zaaien, dus ben benieuwd of ik er dit jaar nog kan oogsten!
Moet zeggen dat het mij ook wel eens is overkomen dat ik een zak moet weggooien, maar meestal probeer ik groente op tijd in te vriezen als ik weet dat ik het niet op tijd op krijg.

Mijn tomaten zijn al behoorlijk groot en ik oogst nu wekelijks toch wel een paar kilo. We eten een aantal keer per week pasta met tomatensaus nu :+ Binnenkort maar eens wat inmaken.
Ik denk dat die van jou ook snel rood zullen worden. Zeker nu we weer lekker wat zon krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:52

Tomaten gaan hier ook niet hard, veel te warm en te droog. Geef ze wel elke avond water om ze in leven te houden, maar erg groeien doen ze niet.

De 2e ronde aardappels lijkt het nog goed te doen, de eerste bloemen staan erin.
Bonen zijn nog kleine plantjes, zullen ook last hebben van het weer, maar er hangen wel al wat bonen aan (die liggen dus gewoon op de grond).
De snijbonen heb ik er uit getrokken, dat vonden de paarden helemaal niet erg (die krijgen de bonenstake altijd).

De boerenkool doet het ook erg goed, ondanks dat ze een beetje triest werden na het verpoten, denk dat ik een plant of 20 heb staan dus dat gaat een goede lading geven.

Zonnebloemen die ik heb gezaaid voor de papegaaien beginnen ook wat geel te worden dus ben benieuwd hoe groot die gaan worden. Zo zijn nog geen meter hoog.

Wat het wel weer heel goed doet is de aardpeer. 2 jaar geleden wat gepoot en dat komt op steeds meer plekker terug nadat we de boel hebben afgegraven en ik er vorig jaar met de ploeg doorheen ben geweest :P
Dus die laat ik nu ook maar gewoon weer groeien en oogst ze weer eens vlak voor de winter.

Bieten blijven ook groeien.

De andijvie komt langzaamaan ook weer tot leven, die hadden het na het uitplanten ook een beetje moeilijk maar de blaadjes blijven nu staan.

De mango boom is trouwens overleden weer. Hij heeft het een tijdje best goed gedaan, maar ineens gingen de bladeren hangen en is in 2 dagen volledig afgestorven. Binnenkort dus een nieuwe poging met een biologische mango.

Ook is de eerste meloen tevoorschijn gekomen. Was al bang dat dat niets ging worden maar zag gister ineens een klein bolletje aan een van de planten hangen. Hopen dat hij niet te laat is en hij nog genoeg zon kan pakken.

Zal van de week weer eens foto's maken hier :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:26

Zit er geen lectine in bonenstaken? Ik zet mijn bonen altijd juist ver weg van de wei zodat de paarden ze niet te pakken krijgen, al lusten ze het volgens mij niet eens :Y)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:27

Vries je de bonen gewoon in? Kan dat ja, wist ik niet eens haha.
Moet ik toch een grotere vriezer, kom echt ruimte te kort namelijk.

Tomaten heb ik echt al in geen eeuwigheid water gegeven :+ Maar neem aan dat ze afgelopen dagen met de regen genoeg gehad hebben :')

Ik heb ook een aardpeer, die zit in een bakkie doe er niks mee, had hem eerst in de grond maar er gebeurde niks. Nu zit hij in een potje en gebeurd ook niks geloof ik :+
Of ik doe iets fout?

Ben benieuwd naar je tuintje! En hopelijk krijg je binnenkort een buitje kunnen jullie vast wel gebruiken ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:43

Even blancheren, en dan gewoon invriezen inderdaad :j Kan prima!
Ik heb vorig jaar ook een vrieskist aangeschaft voor naast onze gewone koel-vrieskast. Ideaal! Alleen ga ik hem dit jaar niet vol krijgen, de oogst valt behoorlijk tegen tov vorig jaar!

Wat een geluk dat jullie toch nog wat regen hebben gehad. Hier helemaal niks, geen druppel! Ik hoop dat er komend weekend weer een beetje gaat vallen. Tomaten hebben gelukkig niet heel veel water nodig. Bij te veel regen rond de oogstperiode gaan ze juist scheuren. Maar tijdens het groeien is wat regen wel fijn..

Aardpeer laat ik altijd gewoon in de grond zitten 's winters, en in de lente loopt ie vanzelf wel uit :+

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:45

Oke, dan kunnen ze gewoon de vriezer in mochten er veel bonen afkomen :)

Ja ik zag dat er van het weekend weer kans is op regen, niet heel veel maar alle beetjes helpen.

Oh nou dan ga ik de aardpeer op een ander stuk in de grond stoppen. Dat ze zo woekeren en doorgroeien vind ik allemaal prima maar niet in mijn moestuin. Heb een heel mooie plek gezien waar hij (van mij) prima zijn gang kan gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:46

Mijn tomaten doen nog niks , had de plant bijna vermoord maar even in de kas en weer bloeiend !

Aardappelen zitten ook nog veel in de grond , volgend jaar zie ik ze wel verschijnen :P

Verder doet tuin weinig , aardbeien hebben nu de ruimte gekregen

Afbeelding

Dus die lopen uit :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:16

Hier is het idd kurk droog. De wei ligt er zo bij..
Afbeelding

Die kan dus ook wel wat water gebruiken ;)

Losse bonen vinden de paarden ook niet lekker idd, maar de staken zijn ze gek op, laat ze maar gewoon eten, tot nu toe hebben ze er nog nooit last van gehad.
Het zijn ook geen kilo's die ze krijgen dus het zal ook wel meevallen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:15

:wow: :wow:

Allemachtig.... Jullie kunnen inderdaad wel wat water gebruiken... :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:15

Haha wat een verschil zeg! Hier is het nu een weekje mooi weer maar de grond heeft nog meer dan voldoende waterbuffer door de hoeveelheid die eerder gevallen is. Tomaten hier doen het heel goed, heb al meerdere potten saus ingemaakt. Ook de mirabellen en de reine Claudes zijn al ingemaakt als jam.
Weet iemand hier trouwens of je nectarines kan inmaken? Op internet wordt ik er niet veel wijzer van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:16

Vast wel... Perziken kun je ook in pot en blik krijgen, nectarine zul je hetzelfde kunnen verwerken gok ik ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:22

Ja dat leek mij dus ook, maar als je naar een recept zoekt word ik niet veel wijzer, maar dan ga ik het maar gewoon proberen. Om nou alles bij de kippen te gooien is ook een beetje zonde :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:24

Volgens mijn boekje zou het gewoon moeten kunnen :)
Als de schil wat zuur smaakt dan kun je ze het beste schillen zoals ook bij perziken, en ik doe mijn steenvruchten altijd zonder pit inmaken.
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:47

Zegt jouw boekje ook of ik ze rauw kan inmaken of moet voorkoken?
De perziken heb ik nu rauw in de potten gedaan, suikerwater erover en 20 min bij 100 graden in de oven. Ik heb ze wel geschild en ontpit trouwens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:03

Dat kan gewoon rauw inderdaad :) En dan inderdaad heet suikerwater erbij in de pot en even wecken. Het suikerwater in de pot moet even gekookt hebben. Ik zet ze zelf in een grote soepketel met water tot net onder de rand van de potjes, en dat water dan 20 minuten laten koken.
Maar als je de potjes goed gesteriliseerd hebt dan is het eigenlijk ook al genoeg om er gewoon heet (gekookt) suikerwater bij te gieten en ze op hun kop te zetten totdat ze zijn afgekoeld. Dan trekken ze ook mooi vacuüm :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:01

ik heb nu al mijn perzikpitten bewaard van het inmaken, zou ik hier zelf een perzikboom uit kunnen laten groeien? want dat zou wel echt gaaf zijn. :)
tomaten doen het hier nu heel goed, met al die warmte, de courgette ook, de kievitsbonen lijken nu af te sterven, maar dat hoort zo denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:06

Gewoon proberen! Volgens mij werkt dat wel maar het zal wel járen duren voordat je er van kan plukken.
Je kan ook kleine, jonge scheutjes van de boom stekken, ik denk dat dat sneller gaat als je dat lukt :D

Tomaten gaan hier ook prima :j Maar hoe doen mensen dat toch die potten vol saus kunnen inmaken?! Ik had afgelopen week zeker 5 kilo tomaten.. allemaal ingemaakt, netjes ingedikt, en er blijven drie potjes van elk een halve liter over -O-
Wel nog een flinke pan soep kunnen maken van het sap, dat dan wel.
Ach ja, er zitten gelukkig nog genoeg tomaten aan de plant :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:08

nou ja ik heb zelf geen perzikboom, had nu de perziken bij de turk in het dorp gehaald. ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo goed weet hoe ik moet stekken. maar wilde het nu eens proberen met een perzikpit (heb er 30, dus genoeg speelruimte) ;)

Ik heb toch ook al wel 20 potten met tomatensaus, maar wij hebben dan ook 40 planten staan. Het is wel fors minder dan vorig jaar trouwens, toen had ik op dit moment al dik 80 potjes staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:12

Jee, 20 potten al?! :wow:
Ik heb een stuk of 30 planten staan, maar nog lang niet genoeg tomaten voor zo veel potten! Doe je de saus dan indikken/sap eruit filteren of gewoon als soep inmaken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:44

Vorig jaar hadden wij ook liters soep en saus, dat blijft dit jaar een beetje achter. Plantjes blijven klein en die paar tomaten..

Perzik zal denk ik wel even duren idd. Heb er hier een paar staan waarvan er eigenlijk maar 1 goed is en 3 die niet echt de moeite zijn. 1 daarvan heeft te dicht bij het vuur gestaan ;) maar die krijgt weer nieuwe takken, die wel erg hard groeien trouwens.

Oh en heb toch 2 meloen plantjes :) heb iig 2 mini meloenen gezien.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:39

Maar jij zit waarschijnlijk met een iets fijner klimaat voor perziken denk ik? Heb wel een nectarineboompje staan maar die heeft vorig jaar veel last gehad van krulziekte en dit jaar te vroeg bloesem en toen nog een keer vorst, dus geen vruchten eraan ( ook geen krulziekte dit jaar trouwens). Mijn schoonmoeder meende gewoon de pitten in de grond te stoppen en af te wachten. ;) ben benieuwd.
@annemiek, ik dik altijd wel wat in, maar niet heel extreem. Heb wel veel vleestomaten hangen, daar haal je natuurlijk ook wel meer af als van 'normale' tomatenplantjes.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:50

Hier heeft ook alles wel een tik gehad van het rare voorjaar. Idd ineens weer een paar nachten vorst toen alles al in bloei stond.

Krulzieke zit hier overal in, de perzik, kers, appel en perenbomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:07

Kom ik aan met dwerg tomaten :+

Afbeelding

Komkommer gaat goed hier , ondankds de vorm :P

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:59

Ziet er goed uit!

Aan mijn tomatenplant zitten rode tomaten *\o/*
Ondanks zijn 'ik groei lekker door heel de tuin heen' methode doet hij het goed.

Heb ook aubergines zag ik van het weekend, al vind ik die niet heel lekker :') Dus ga daar chips van maken denk ik.

Heb verder nog bieten, bonen, knollen, aardappelen en kruiden staan.