Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:54

Wat een briljante poster! Die zou zeker niet misstaan in de keuken.

Overigens ben ik niet direct bang voor een tekort aan eiwitten, afgaand op het standaard advies. Volgens het schema dat ik van de personal trainer heb gekregen, zou ik echter 107 gram eiwitten per dag moeten binnenkrijgen. Voordat de coronacrisis uitbrak, sportte ik bijna dagelijks. Zo'n één à twee keer in de week boulderen, een keer yogalates en drie of vier keer in de week trainen voor de halve marathon. Inmiddels sport ik iets minder fanatiek, omdat de klimhal en de yogastudio dicht zitten, maar die zullen op termijn weer opengaan en idealiter zou ik dan ook mijn eiwit-inname weer willen opschroeven.
Afgezien van de halve marathon heb ik trouwens geen concrete sportdoelen en ook die 21km wil ik vooral uitlopen, ongeacht de tijd. Op een standaard eiwit-inname presteerde ik in dat opzicht ook voldoende, dus het is geen absolute must. Ik was vooral benieuwd of ik meer uit mijn voeding kon halen en daardoor beter zou gaan presteren, deels ook uit interesse.

Scrambled tofu heb ik van de week al geprobeerd, maar dan van 'gewone' tofu. Viel inderdaad niet tegen, maar is wel weer soja, wat ik dus eigenlijk een beetje wil beperken. :+
Ga van het weekend ook vegan ricotta proberen te maken van tofu en cashewnoten, voor over de zelfgemaakte pizza met aubergine en rucola.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:10

Iolanthe schreef:
Ik lees al eventjes mee, komen hier altijd interessante dingen voorbij!

Vanavond of morgen voor de eerste keer tempeh klaarmaken, ben benieuwd :) Tips zijn zeker welkom! Ik dacht om blokjes of schijfjes wat aan te bakken in de pan met een beetje sojasaus of zo (het is om toe te voegen in een curry), zou dat werken?

ik weet niet of het lekker is in curry, ik doe het altijd gewoon met rijst en groenten eten.
wat ik dan doe is een sausje in de pan opwarmen van sojasaus en ketjap (evt sambal ofzo), niet heel veel maar een halve cm in de pan ofzo. dan snij ik de tempeh in dunne plakken en die leg ik erin en dat laat ike een tijdje pruttelen, omdraaien, wanneer de saus een beetje is verdampt op 1 plakje testen of het er een beetje in is getrokken. vooraf marineren kan wel maar in mijn ervaring kost dat vooral extra tijd voor minimale extra smaak :+
weet niet of je het al eens op hebt maar het heeft nogal een intense smaak, daar moet je van houden. ik ben er gek op maar het duurde wel even :=
als dit niks is kun je ook voorgemarineerde tempeh kopen bij de AH bijvoorbeeld zodat je een idee hebt van of je het product an sich gewoon niet lekker vindt of dat je nog even moet door-experimenteren :j

@Chanen hoezo wil je niet zoveel soja? het klinkt alsof je eerst vooral je eiwitten haalde uit koemelkproducten, dus als het is om niet te eenzijdig te zijn snap ik dat niet zo :o

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:11

Mijn mening is dat je zoveel eiwitten echt niet nodig hebt. Sterker nog, mijn ervaring is dat toen ik wat meer koolhydraten at dat het sporten veel beter ging dan op eiwitten. Maar dat is in "sportdieet land" wel een alternatieve hoek.

Je kan het wel redden, maar dan gebruik je continue dezelfde voedingsmiddelen en laat ik nou erg van koken houden.. Ik verveelde me na 1 week.

Maar goed.. dat is mijn mening/ervaring. Elk mens en elke mening is anders.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:23

@Magrathea: Het klopt dat ik hiervoor de meeste eiwitten uit melkproducten haalde, maar juist omdat ik daar zoveel van at, wilde ik over naar iets anders. Over het overmatig consumeren van soja lees ik dan ook weer dat het slecht zou zijn voor je gezondheid. Het punt is dat ik juist van variatie houd en wil afwisselen in de bronnen waaruit ik mijn voedingsstoffen haal, maar nog heel erg zoekende ben naar het hoe of wat waar het een bovengemiddelde inname qua eiwitten aangaat.

@0091: Zoals al aangegeven ging het met minder eiwitten ook prima. Ik ben vooral aan het uitproberen wat voor mij wel of niet werkt. Vind het wel interessant om me daar in te verdiepen en eens wat nieuws te ondervinden. Geen man over boord dus als het niet lukt om met een veganistisch dieet zoveel eiwitten binnen te krijgen en wie weet concludeer ik na een tijdje ook wel dat het met moeite kost dan dat ik er winst uit haal en doe ik weet een stap terug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:32

Ik vind je vraag interessant hoor Chanen :j zelf ook een tijd richting die hoeveelheid eiwitten gegeten en dat is gewoon wel pittig als je vegan eet. Ik vulde het toen wel aan met vegan eiwitpoeder. Verder veel producten zoals al aangegeven.

Maar ik sport vergelijkbaar als jou (3keer peer week paardrijden en 3 keer per week hardlopen waarvan 1 keer minstens 20km). En ik doe het er net zo goed op als ik er niet zo op let en het eiwitpoeder weglaat. Dat at ik toen trouwens om te kijken wat het met mijn hongergevoel deed. Nu ik actiever werk heb is dat geen punt meer. Ik ben overtuigd dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg en dat voor de activiteiten die wij doen, het niet nodig is om er meer te eten.

Aan hoeveel eiwitten kom je nu met gewone voeding? Een schep poeder doet er gelijk 25g bij dat scheelt gewoon zoveel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:23

F_Orumster schreef:
Heeft iemand tofu tips? Ik krijg het maar niet voor elkaar het lekker te vinden als ik het zelf maak, terwijl van het restaurant af ik het wel lekker vind.

Ik heb een tofupers, en heb ook al de vries-en-ontdooi methode geprobeerd om er grotere gaatjes in te maken. Ool al Gepaneerd met bloem voor een beter vasthouden van marinade. Flink krokant gebakken, gebakken in de oven, verschillende marinades... betere merken van de toko. Maar het is het altijd net niet.

Advies?

Tjonge, ik allemaal experimenten uithalen met tofu, vind ik het gewoon mee laten trekken in de curry gewoon heel lekker, dus gewoon tofu zoals het is (wel uitgeperst). *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:26

F_Orumster schreef:
F_Orumster schreef:
Heeft iemand tofu tips? Ik krijg het maar niet voor elkaar het lekker te vinden als ik het zelf maak, terwijl van het restaurant af ik het wel lekker vind.

Ik heb een tofupers, en heb ook al de vries-en-ontdooi methode geprobeerd om er grotere gaatjes in te maken. Ool al Gepaneerd met bloem voor een beter vasthouden van marinade. Flink krokant gebakken, gebakken in de oven, verschillende marinades... betere merken van de toko. Maar het is het altijd net niet.

Advies?

Tjonge, ik allemaal experimenten uithalen met tofu, vind ik het gewoon mee laten trekken in de curry gewoon heel lekker, dus gewoon tofu zoals het is (wel uitgeperst). *\o/*

Ja dat werkt goed! Als je het de dag van tevoren maakt helemaal :~

Sonja_vR

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:46

als je het jezelf makkelijker wil maken
Proteineshake toevoegen

Zijn echt aardig wat vrij cleane vegan shakes te vinden
Ik gebruik garden of life
Daarnaast
Pure pindakaas is met mate echt wel fijn
En vetten heb je gewoon nodig

Hummus
Maak het zelf
Hoef je er geen druppel olie in te doen en is ie nog heerlijk

Tis echt wel te doen met wat creativiteit

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:24

Omdat ik nog wat dierlijke producten in huis heb die ik wel gewoon op maak, weet ik nog niet precies wat ik met een volledig vegan dieet aan eiwitten binnen zal krijgen, maar dat wilde ik de eerste weken wel gaan bijhouden. Ik ben echt net begonnen, dus moet absoluut nog een hoop uitvogelen. Het gebruik van poeders en pillen voelt voor mij toch een beetje als valsspelen, dus wil ik zoveel mogelijk mijden, maar is misschien toch wel interessant om me eens in te verdiepen, als jullie zo positief zijn.

Verder mijd ik vetten ook zeker niet. Ik eet met veel smaak iedere dag een boterham met 100% pindakaas en banaan. Wat ik de eerste paar dagen echter merkte was dat mijn vetconsumptie drastisch omhoog ging met alle noten, zaden en noem maar op. Vandaar dat ik daar toch extra op wil letten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:36

Ik ben op zich niet zo positief over die eiwitshakes hoor. Maar mij lukte het echt niet om anders elke dag aan 110g eiwit te komen met enkel vegan eten. Ik maakte er smoothies mee trouwens! Momenteel ontbijt ik met vegan yoghurt met veeeeeeeeel zaden, noten, havermout, dadels, cacao nibs etc. Wisselt hier nogal haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:48

Ik vind ze vooral erg handig
Voor het opvullen van de gaten in het programme
Momenteel ontbijt ik met een smoothie van shake , havermout, bevroren banaan en wat plantaardige melk
En omdat ik ooit de chocolade shake van garden of life had besteld om af te wisselen voeg ik daar momenteel ook een lepel pindakaas aan toe omdat ie anders echt veel te zoet is
Zal blij zijn als ie op is
Dan haal ik weer een pot vanilla chai :9
Maar voor mij is dat een perfect ontbijt
Van boterhammen of cereal krijg ik alleen maar heel snel weer trek
En warme havermout bij warm weer vind ik ook smerig
Overnight oats ook trouwens
Dus sja
Dan is die shake ideaal om op te vullen of een milkshake ontbijtje te doen :+

En in jouw geval is het misschien ook handig om gaten op te vangen omdat je nog zoekende bent ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:48

haha, ik zie die poeders meer als: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Zeker op een dag dat het druk is met werk enzo is er niks mis met het jezelf makkelijk maken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:50

Ik speel ook iedere dag een beetje vals :+
Ik heb een hele lekkere vegan shake en begin de dag toch met 22 gram eiwit.
Dan is dat iig maar weer binnen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:57

Ik vind proteïne enorm overschat. Zeker dat mensen beweren dat je 2 gram per lichaamskilo moet nemen??? Waar komt dat vandaan? Is er bewijs voor dat het moet? Er zijn gelukkig al steeds meer onderzoeken dat het niet hoeft. Ik heb toevallig wel een vegan shake van orangefit. Erg lekker als tussendoortje en vult goed. Maar dat hele overdreven kwark/kip/shakes eten van sommigen...

Misschen goed om deze eens te kijken, hij was ook al genoemd geloof ik.
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1713416

En tips voor proteïne:
- champignons
- cashew noten (ik doe 15 gram door mijn pasta)
- Linzen door stoofschotels / pasta in plaats van gehakt
- bonen door je salade
- pindakaas op brood
- hummus op brood
- pompoenpitten/zonnebloempitten/hennepzaad door je soja yoghurt
- Edelgist over je pasta
- havermout (vind ik vies)
- Groene groente (spruiten, broccoli, spinazie)
- Seitan zit ook veel gram in

Ik doe dat niet echt, want krijg vaak buikpijn van proteïnerijke producten.

Hier staat ook een goed lijstje: https://lisagoesvegan.com/hoe-kom-je-aan-je-eiwitten/

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:32

Iemand tips voor iets vegetarisch bij aardappel kroketjes? Ik heb daar zo veel zin in maar heb geen inspiratie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 19:36

Daar past alles bij toch? :D
Ik doe er meestal een vega kroket/frikandel/bitterballen/kipkorn bij omdat ik die gewoon in de oven mee kan bakken, lekker makkelijk haha. En natuurlijk een berg groente.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:38

Ik had net frietjes met vega kipcorn (zoooo lekker) uit de airfryer en daarbij een flinke kom soep.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:16

Jackytje schreef:
Iemand tips voor iets vegetarisch bij aardappel kroketjes? Ik heb daar zo veel zin in maar heb geen inspiratie.

Broodje met een vega(n) vervanger? Beetje sla eventueel erbij, komkommer, tomaat, gebakken uitje en wat saus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:23

Als ik echt geen f*cks kan geven kan ik ook prima een maaltijd eten die alleen uit aardappelkroketjes bestaat hoor :+
Maar ik eet door de dag heen ook best veel groenten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:57

Vega vol au vent!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:08

Die vegetarische kipkorn moet ik echt nog eens zoeken. Weet jij of ze die bij de AH hebben hier in Gent Poes? Ik was helemaal zot van de bapao van de vegetarische slager maar die is daar uit de rekken gegaan :'( Is echt een vloek die me lijkt te achtervolgen.. Alles wat ik lekker vind verdwijnt van de kaart of wordt niet meer verkocht :=

Ooh ik zou dat ook wel kunnen hoor. Gewoon hele stapel kroketten :+ Maar denk dat vriendlief daar niet blij mee gaat zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 21:12

Die kipkorn is van Mora dacht ik.
Ik wacht nog steeds op een nieuwe 1+1 gratis aanbieding :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:15

Geen idee Jackytje!

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:53

Ik hoop hier een vraag te mogen stellen :o
Regelmatig eet ik geen vlees bij de avondmaaltijd, omdat mij wel eens tegenstaat. Nu had ik vanavond een pompoen wortel burger, smaak was heerlijk, structuur niet zo. Ik ben iemand die moeilijk eet door het structuur ervan. Iemand een tip van een goede vleesvervanger zonder dat deze droog is/harde stukjes bevat?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:24

Boterbloem90 schreef:
Ik hoop hier een vraag te mogen stellen :o
Regelmatig eet ik geen vlees bij de avondmaaltijd, omdat mij wel eens tegenstaat. Nu had ik vanavond een pompoen wortel burger, smaak was heerlijk, structuur niet zo. Ik ben iemand die moeilijk eet door het structuur ervan. Iemand een tip van een goede vleesvervanger zonder dat deze droog is/harde stukjes bevat?

Vivera biefstukc