Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:49

Jawel! Goede combi

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:12

Ja die wheaty vind ik 'wel aardig', die van garden gourmet zou ik niet snel nog eens kopen. (maar alles moet uitgetest, haha)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:57

Ahh goed om te weten! Ik kan die van Garden Gourmet niet testen nu, ivm soja allergie van mn zoontje (en borstvoeding), nu ben k extra nieuwsgierig naar alles hahah, zo irritant :')

Vandaag dit recept ermee gemaakt, blijft een favoriet: https://www.ah.nl/r/524774

(K twijfel of de link werkt maar t is gele rijst met chorizo)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:44

Ja alleen zou ik het niet maar in de Chili werkte het heel goed.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:56

Hoiii! Even een vraagje..

Ik wil graag onderstaand recept maken voor tompoucen. Maar nu mag ik ook geen melk en soja ivm allergieën van mn zoontje (en borstvoeding)

Kan ik hiervoor die haverroom gebruiken of is dat wat anders? En de vanillesojamelk door andere melkvervanger en vanillestokje/vanillesuiker?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:09

Ja hoor dat kan prima! Goed op de consistentie letten en wat spelen met ingrediënten misschien als hij wat dunnig of dikkig wordt. Maar in principe ben je hier niet op zoek naar een specifieke reactie van de soja ofzo, dus het zal erin staan omdat het het makkelijkst te verkrijgen is.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:38

Wat Emma zegt, het is al een vervanging van gewone room en melk met vanille, dus jij kunt het prima weer door iets anders vervangen.

Ik kwam er net achter dat Tati in Nijmegen verkocht wordt. Sip :( Hopelijk zet iemand het concept door.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:59

De poke bowl ziet er erg mooi uit 0091. :D

Gisteravond mijn eerste vegan risotto gemaakt. Ik weet dat men zegt dat dit zo ongeveer het makkelijkst te veganizen is van alles... :o Maar ik at mijn risotto altijd met héél veel parmezaanse kaas als grootste smaakmaker, dus ik heb het gewoon een flinke tijd niet gegeten of zelf gemaakt. Eigenlijk heel goed te doen ja, het belangrijkste voor mij was om er veel sojaroom en nog 2x zoveel edelgist als ik dacht dat nodig was in te mengen, het resultaat was erg geslaagd. Paddenstoelenrisotto met aubergine uit de oven. <3 Superleuk om te merken dat ik tegenwoordig zo makkelijk dit soort dingen doe/probeer zonder recept (ook qua roomsauzen maken onzo), ik ben zoveel handiger in vegan koken geworden het laatste jaar. :D

Oh en nog meer goed nieuws, Oumph! wordt binnenkort (sinds deze week?) verkocht in de Jumbo. :D Helaas nog niet in de onze maar we worden gebeld als het binnen is. :+ Al is het ergens ook een nadeel dat het vleesvervangeraanbod zo uitgebreid is, nu er zoveel lekkers is, heb ik daar vaker zin in dan een nette maaltijd met peulvruchten. O:) Ik ben ook benieuwd naar de Zeastar sashimi die de jumbo tegenwoordig verkoopt - heeft iemand van jullie hem toevallig al geprobeerd?
Laatst als snelle vette hap een broodje met een So Fine no fish burger gegeten met remouladesaus en extra zilveruitjes. Ik heb vroeger toen ik nog vlees at nooit visburgers gegeten, maar dit was echt heel lekker!

Overigens ook laatst de beste vegan kibbeling ooit gegeten! <3 <3 <3 Smaakt precies hoe ik me herinnerde, het was blijkbaar op basis van knolselderij maar het was een afhaalbox van een restaurant en dus eenmalig. -O- Nu moet ik het zelf maar een keer proberen.

Verder heb ik flink wat vegan boters vergeleken (die nu allemaal nog op mogen := ) en tot nu toe is mijn favoriet de Becel pure als roombotervervanger. :j

Hebben meer mensen de laatste tijd nog nieuwe dingen of recepten uitgeprobeerd hier? :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:12

Oh, dat klinkt echt als de grootste gruwel ooit: paddenstoelen, aubergine en edelgistvlokken %). Maar fijn dat het voor jou goed smaakt haha!

Oumph! ligt hier ook bij mij in de Jumbo, maar vond het te duur om even uit te proberen. En probeer wat minder soja/vleesvervangers te eten (zegt ze terwijl ze vandaag 3 pakken heeft gekocht, oeps).
Die nieuwe visproducten van de VJFB bij de Jumbo lijken me 1. niks en 2. veel te duur.

Ik ben nu mijn vegan roti aan het eten. Voor het eerst dat ik het zelf maak zonder pakjes en zakjes. Was best lekker!
Ik probeer de laatste tijd wel wat meer uit en deel dit via mijn instagram. Ik krijg er veel leuke reacties op, ook van vleeseters. Zit er aan te denken om een Instagram acc voor m'n gerechten te maken, maar zulke accounts zijn er al zo veel... Dubio.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:26

Herkent iemand dit? Minder wegen door geen vlees meer te eten?
Ik weeg nu 8 kilo minder dan 2 jaar geleden, nu ook 2 jaar vega. Toen sporte ik fanatiek, nu vooral gewoon meer beweging door de dag heen maar verder is m'n eetpatroon hetzelfde gebleven, zonder vlees dan (en ook niet elke dag vleesvervangers).

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:56

Hahaha, ieder zo zijn smaak. :D

Ja nadeel van vleesvervangers is inderdaad de prijs. De visproducten zijn idd erg duur maar af en toe mag ik best zoiets kopen van mezelf. Oumph heb ik eerder gehad in Zweden en dat was erg lekker dus voor af en toe mag het best in de vriezer liggen. Haha, minder vleesvervangers eten ken ik. Ik wil het beperken tot max 2x per week maar dan haal ik weer veel in een aanbieding en dan gaat het snel anders. :+

Tof dat je helemaal zelf roti hebt gemaakt! Nouja, als je het leuk vindt om zo'n account te maken, gewoon doen toch? :) Je kan altijd kijken of het wat wordt, gewoon doen omdat je het leuk vindt en er verder niks van verwachten kan altijd.

Casperzazoe, gemiddeld genomen eet je zonder vlees minder calorieën als je geen grotere porties eet dan eerst en puur alleen het vlees weglaat. Dus dan kan het best zijn dat je bent afgevallen inderdaad, ook als je nu minder sport kan het zijn dat je ook wat spier bent verloren.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 00:12

Ik ben juist aangekomen sinds ik geen vlees eet, maar dat komt denk ik omdat ik het vlees uit bijv de pasta weg laat en dan toch meer pasta maak omdat ik anders weer honger krijg.. Mijn vriend merkt ook dat ie na het eten van vleesvervangers minder snel honger krijgt dan als het alleen pasta met groente is. Als je dat niet doet en de gerechten en porties hetzelfde houdt is het niet raar dat je afvalt denk ik.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:52

Het is belangrijk dat je een goede verhouding tussen vezels/vetten/koolhydraten vindt die voor jou goed vult. Ik heb een vegetarische koolhydraat arm kookboek gekregen, want dat is ook glutenvrij, maar mijn vriend en ik eten een gerecht voor 4 Personen op en uur later “toch maar zak chips?” ;)
Ik probeer dus bij die gerechten toch iets van bijv. aardappel, rijst, etc. toe te voegen.

De champignon burger van de Lidl is een aanrader :9

Heb de Oumph pulled en Thyme meteen aan de Jumbo bestelling toegevoegd, ben benieuwd. Die Zeastar klinkt leuk maar die prijs..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:13

Ik vind de nieuwe vleesvervangers van de Lidl echt een aanrader. Ik heb tot nu toe de steak, schnitzel en braadworst geprobeerd en alle drie waren ze heerlijk!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:25

Mijn vriend en ik hebben net de docu the gamechangers gekeken en nu wil hij een week lang plant-based eten. Iets wat hij ‘s avonds altijd eet is kwark. Wat is nou een hele goede (maar ook hele goedkope) vervanger? De goedkoopste die ik nu kon vinden was de AH sojayoghurt. Daarnaast wil hij graag aankomen en ik graag afvallen. Hebben jullie nog ideeën wat we bv voor mij kunnen weglaten en voor hem kunnen toevoegen in bv de ochtend havermout en de avondmaaltijd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:27

Ik zou veel noten toevoegen. En dingen als orangefit proteïne Shake. Ook meer aardappelen / pasta etc helpt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:44

Mmm... echt lekkere goeie vervanger van kwark is voor mij go on vanille van Alpro
maar die is best pricy

De ongezoete mild en creamy van alpro vind ik erg goed als yoghurt vervanger
But again
Echt goedkoop is die ook niet (lang leve goeie aanbiedingen bij de appie)

Havermout voor hem evt toppen met een goeie hand noten en pitten
Voor jou juist zuinig aan met de noten en pitten en eerdet wat bessen (diepvries) er door ?

Ik pak op de dagen dat mijn proteine in het gedrang komt of als ik gewoon geen zin heb om moeilijk te doen of als ik gewoon zin in een “milkshake” ontbijt
Een proteineshake die ik in de blender gooi met een klein beetje havermout, sojamelk en bevroren banaan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:04

Damelza schreef:
Mijn vriend en ik hebben net de docu the gamechangers gekeken en nu wil hij een week lang plant-based eten. Iets wat hij ‘s avonds altijd eet is kwark. Wat is nou een hele goede (maar ook hele goedkope) vervanger? De goedkoopste die ik nu kon vinden was de AH sojayoghurt. Daarnaast wil hij graag aankomen en ik graag afvallen. Hebben jullie nog ideeën wat we bv voor mij kunnen weglaten en voor hem kunnen toevoegen in bv de ochtend havermout en de avondmaaltijd?

Ik ontbijt vaak met plantaardige yoghurt met toppings. In mijn geval is dat een mengeling van verschillende dingen: noten, zaden, chocolade, gedroogde dadels etc. Zo’n 80 a 100g. En dan maar een klein schepje yoghurt erbij. Vind het anders niet lekker.

Qua eten: uiteraard kan hij grotere porties eten, vooral van calorierijke producten: denk aan vetten (zijn dingen gebakken in de pan en het jouwe in de oven bvb) zoals olie, room, avocado, noten, etc. En andere dingen zoals pasta/rijst: tikt enorm snel aan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:50

Damelza schreef:

Zelf vind ik de ongezoete sojayoghurt van Alpro het lekkerste, maar die is wel duurder dan die van de AH. Qua kwarkalternatief heb alpro GO ON, maar daar zit wel wat suiker in.
Als ik zelf voor de sojayoghurt van de ah ga omdat die goedkoper is, doe ik er graag diepvries bosvruchten door of zelf gemaakte appel compote :9 dan is die alweer een stuk lekkerder!

In de havermout kan je banaan, dadels, noten, zaden en kokossnippers doen wat betreft 'dikmakers'. En verder alle soorten fruit natuurlijk!

Bij het avondeten kan je dressings maken van tahin of notenpasta (rijk aan gezonde vetten).

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:49

Een veganist in wording meldt zich! Van kinds af aan heb ik een tijdlang vegetarisch gegeten, omdat ik vlees slecht verdraag. Vorig jaar heb ik voedingsadvies ingewonnen van een personal trainer, wat er op neer kwam dat ik vooral meer eiwitten moest gaan eten. Ik ben toen volledig los gegaan op melkproducten. 's Ochtends havermout met een flinke hoeveelheid kwark, 's middags karnemelk bij de lunch en kaas en hüttenkäse op brood en ook door het avondeten gooide ik vaak allerlei varianten van kaas.

Ik heb twee jaar geleden al eens meegedaan met de vegan challenge en dat ging me gemakkelijker af dan ik had verwacht. Omdat ik mijn consumptie van melkproducten wil minderen, kwam het in me op om weer over te schakelen op een veganistisch dieet. Helaas betrap ik mezelf er nu op dat ik hetzelfde doe met soja als eerder met melk, omdat dit de meest voor de hand liggende bron van eiwitten is. Ik wil naast voldoende eiwitten namelijk niet te vet eten, dus alleen maar boterhammen met pindakaas en hummus wordt 'm ook niet en ik wil het liefst zo weinig mogelijk supplementen gebruiken, waar eiwitpoeders wat mij betreft ook onder vallen. Hoe doen de veganisten uit dit topic dat? Ik ben heel benieuwd of jullie goeie tips hebben voor een beginnend veganist.

Oh, bonen en peulvruchten staan trouwens al op mijn lijstje van eiwitrijke producten die ik regelmatig eet!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:00

Er zijn heel veel verschillende meningen over het eiwitten dieet. Sommige binden het geweldig, sommige niet. Feit blijft dat een eiwitten dieet lastig te combineren is met een vegan dieet. Geloof me, ik heb het geprobeerd.
Sterker nog, dat ik vertelde dat ik niet blij werd van de hoeveelheid dierlijke producten begon mijn trainer al met zn ogen te rollen.

Er zijn op fb een aantal groepen zoals "vegan sporters" waar je je vraag kan neerleggen. Hopelijk krijg jij een beter antwoord dan ik want ik kreeg alleen als reactie "Carb the fiets up".

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:06

Je noemt nou net een medium waar ik niet bij aangesloten ben. Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen, maar ik heb dus geen fb-account. :+

Wel goed om bij voorbaat al te horen te krijgen dat vegan eten en veel eiwitten binnenkrijgen lastig zal worden. Terwijl ik overal lees dat eiwit-inname bij een vegan dieet toch echt geen issue is, haha. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:18

Laatst was er een interessante aflevering van de keuringsdienst van waarde over eiwitten.
https://www.npostart.nl/keuringsdienst- ... KN_1713416

Een eiwittekort komt eigenlijk niet of nauwelijks voor in westerse landen. Een vleeseter krijgt meestal zelfs via alleen de groentes al genoeg eiwit binnen, en als veganist, als je meer peulvruchten en groentes eet dan de gemiddelde mens, krijg je al helemaal genoeg eiwitten binnen.

Ik vind deze kaarten zo schattig :D Die wil ik echt nog eens afdrukken en in de keuken hangen haha.
Afbeelding

Scrambled tofu van silken tofu is ook een goede bron van eiwit als je echt het gevoel hebt dat je tekort komt, en érg lekker!
En als ik mijn eigen brood bak van volkorenmeel dan wil ik daar nog wel eens flink wat noten en pitten en zaden doorheen doen, die zitten ook vol eiwit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:58

Er zijn zoveel vegan sporters, ik geloof echt voor geen moment dat het nou echt zo lastig is. En met hoe ik aan het dichtgroeien ben in de zelfisolatie ben denk ik dat het met mijn eiwitten wel goed zit :=

Chanen ik haal het even niet uit je post maar ben je fanatiek sporter/krachttrainer dan? Want voor een medium tot niet-sporter zou ik al helemaal niet zeggen dat eiwitten een probleem gaan zijn. Misschien zijn mensen zeer uniek ofzo maar de grootste landdieren zijn toch echt planteneters, die krijgen ook geen eiwittekort :o

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:08

Ik lees al eventjes mee, komen hier altijd interessante dingen voorbij!

Vanavond of morgen voor de eerste keer tempeh klaarmaken, ben benieuwd :) Tips zijn zeker welkom! Ik dacht om blokjes of schijfjes wat aan te bakken in de pan met een beetje sojasaus of zo (het is om toe te voegen in een curry), zou dat werken?