De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 06:30

Ach, mensen maken er altijd zo'n heisa over, alsof er een mensetende tijger in de achtertuin zit :') Ik heb dan zoiets van, tis maar een XL muis joh :+

Ik hoop dat ie flink schrikt van de honden en weer verder trekt!
Hier hadden we er vorig jaar een in/naast de paardenstal, die heeft er ook niet lang gezeten dankzij meneer aanloopkater..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:37

Ratten zijn anders wel verspreiders van ziekte. Om over de gore ontlasting maar niet te spreken.
Wij hebben ze hier ook, ben blij met mn fanatieke hond en kat, eerder zag je ze geregeld lopen en dat s niet meer

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:01

Hier ook ratten, maar dan vooral bij de kippen. Aangezien daar dus geen honden en katten lopen, gaat die ratten lekker hun gang.
Maar met de greppels waar ze doorheen lopen, de ingestorte schuren en hopen troep, houd je ze bijna niet tegen.
Heb gister maar weer eens gif neergezet, misschien gaan er dan weer een paar dood.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:04

Vorig jaar hier in en om het dorp verschillende waterlocaties besmet met Weill idd.
Maar die problemen zijn vooral ontstaan door slecht(geen) bestrijdingsbeleid De afgelopen jaren
De verantwoordelijkheid is van het ene naar het andere overheidsorgaan gegaan en toen is er jaren niets aan gedaan totdat een paar jaar terug opeens weill op verschillende plekken de kop op stak(inclusief besmetting van mensen )
Afgelopen najaar zijn ze ineens weer fanatiek vallen gaan zetten.(zo fijn als Ze achter de feiten aan komen kakken)

Maar 1 zichtbare rat betekendd meerdere ratten, degene die ik zag is een jonkie , dus ben benieuwd hoeveel er rond hupsen uiteindelijk :+
Verder geen tekenen van ratten te zien hier in de tuin (poep, gaten of afval wat versleept word )

Vond het zelf nog wel grappig , zolang de hoeveelheden beschaafd blijven en ze buiten blijven spelen vind ik het prima
Gif ga ik sowieso niet doen, de pup is gek op dooie beesten(die zou het liefst tijdens wandelingen alle dooie beesten van de weg af schrapen)

(De ratten hier zijn wel flink aan de maat trouwens ... Op stal zijn ze nog groter, zeg naar formaatje Jack Russel :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:11

Hier zie ik ze ook weleens, of eigenlijk elke dag wel lopen. Vorige week was er een die op een kip sprong om een stukje meloenschil mee te kunnen nemen.
De dag daarna lag er ook ineens een kuiken zonder kop en staart dus daar verdenk ik de ratten ook van.

Soms zie ik er 1, soms zie ik er 5. Maar wat vooral irritant is, is dat ze nogal graag graven. Overal dus gangen en gaten door het hok, onder het hok door, onder het hek door.. Overal.

We hebben een levende val staan, hier loopt af en toe wel wat jong spul in, maar vaak staat hij gewoon leeg ;)
Klem hadden we ook staan maar daar gingen vogeltjes in zitten, die lusten immers ook pindakaas :(
Dus nu maar weer gif.

Buiten de kippenren heb en we er ook nog geen last van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:20

Als ik vrij zou wonen zou ik het meer verwachten, ik woon (helaas) gewoon in een woonwijk
Hoewel ik me er ook niet echt druk om maak hoor
De buurman wel :+
Maar goed, geloof dat de buurman juist de stek is waar ze op af komen met zijn vogels en voer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:23

Mijn kat lust ze rauw eventueel :+ , geregeld een muis in de tuin maar die belanden ergens waar geen zon is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:33

Ik de woonwijk hebben wij ook wel eens een rat in de tuin gehad. Katlief had em de vijver in gejaagd :+

Hier in het buitengebied op 5 jaar tijd ook pas een rat gezien. Nu zijn hier wel wat boeren die langs hun akkers gif leggen, en buren die elk probleem oplossen met gif, misschien dat we daardoor weinig last hebben.
Ik hou zelf ook niet van gif. Andere dieren eten er vast ook van. Vogels, eekhoorns, egeltjes.. Die laatste twee zien we hier dus ook niet tot nauwelijks terwijl we vlak naast een groot natuurgebied wonen. En dan heb je ook nog de roofvogels en vossen die de verzwakte en dode dieren eten en weer ziek worden.. Ook roofvogels zie ik hier nauwelijks.
Dus nee, als de katten het niet voor elkaar krijgen om een rat te vangen dan zet ik wel een kooival neer :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:14

Dat is ook mijn plan als we er echt last van krijgen

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:17

Haha hier loopt zo nu en dan ook een rat. Helaas lopen ze niet in de vallen, de slakken wel :')
Nu al een poosje niks gezien waarschijnlijk door onze 3 roofvogels in de boom! Ideaal, al moet de poes even binnen blijven nu :P

Vervelend dat ze je kuikens eten!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 05:58

Ik vraag me af of en zoja wat jullie NU zaaien, en is dat snelgroeiend, dus oogst je het nog voor de winter, of wat je de hele winter gewoon laat staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:50

Ik heb deze week nog een aantal soorten sperzieboon gezaaid, maar daarvan is niet zeker of ze nog wel op tijd boontjes maken.

Verder heb ik venkel, andijvie en paksoi gezaaid.
Boerenkool en spruiten kunnen ook tegen vorst, die oogst je pas als het gevroren heeft dus zou je nu ook nog kunnen zaaien.
En dingen als radijs, sla, spinazie, rucola enz kan nu natuurlijk ook nog.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:40

Gisteren heb ik kopertape op het caviahok geplakt, rondom de openingen, om te kijken of dat spul inderdaad slakken tegenhoudt.
Vanmorgen geen enkele slak tegengekomen, dus wie weet werkt dat spul inderdaad. Zou een boel Ecostyle slakkenkorrels schelen...
Handig dat de cavia's nu zelf hun voer opeten, zonder hulp van slakken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:52

Zijn er hier mensen met recepten voor witte kool en dan het liefste geen zuurkool.
En weet iemand of je aubergines kan invriezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:43

Sorry ik ken alleen zuurkool <3

Vandaag de bonenplanten eruit gehaald , zaten verdachte planten omheen die leken op (zwarte) nachtschade met bessen en al. Geen risico genomen en alles eruit getrokken en zoveel mogelijk besjes geraapt en snel weg . Had 5 padjes geteld :oo , slakken vreters in de dop :')

Ook eerste komkommer geoogst !, bezoek vond ze stukken beter dan de winkel :P

Broccoli ook eruit gehaald :) , werd niks. Enige eetbare is nog aardbei, tomaat (zitten bloemen aan , ik had ze al dood beschouwd maar in het kasje herpakte ze zichzelf ) en komkommer. Oja ook zonnebloemen nog

Voor eerste jaar :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:01

Komkommer doet het hier inmiddels ook goed, heb er nu 10 klaar liggen om te eten ;)

Nachtschade heb ik ook wat van staan, trek het er maar uit.

Gisteren de eerste bak snijbonen eraf gehaald, ook de eerst sherry tomaatjes beginnen te kleuren (de rest blijft nog erg groen) dus daar heb ik de eerste ook van binnen.
Bieten kunnen ook de eerste van uit de grond, maar kom er niet aan toe met al die warmte. Net als het verpoten van de boerenkool, bloemkool en spruiten.

Pompoen daar hangen ook de eerste vruchten aan. Blijken flespompoen en een rond soort te zijn ;)

De eerste doorgeschoten sla ligt inmiddels te drogen voor het zaad. Hierna heb ik nog 4 soorten sla om zaad uit te halen..

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:58

Inmiddels heb ik een 2e moestuinbak erbij! om alle randen slakkenborstels en dat werkt verrassend goed :)
Ook heb ik vandaag een mini kweekkas aangeschaft. Daar staat nu mijn komkommer (zitten er al 6 aan), tomaten, bloemkool en broccoli in (na flink wat slakken aanvallen op de bladeren nu toch al een best flinke broccoli erin zitten :)

Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:39

Haha leuke foto!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:17

Leuke foto inderdaad :D

Mijn eerste noemenswaardige tomatenoogst is eindelijk binnen :D
En de eerste maïs is rijp. Ben benieuwd hoe die er van binnen uit ziet!Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:16

Wat een mooie oogst Annemiek! Wat ligt er nou nog meer in het mandje naast tomaten?

Het ging hier heel voorspoedig in de moestuin maar nu helaas toch wat zieke planten. De ene helft van mijn tomatenplanten er uit kunnen trekken... Zaten helemaal van die bruine vlekken op...

Ook is er iets mis met een pompoenplant en mijn komkommer planten. Weten jullie wat het is? Gele spikkels op het blad, langzame groei en uiteindelijk sterven de bladeren ook af.
Pompoen
Afbeelding

Komkommer
Afbeelding

Overigens hebben mijn komkommers het allemaal maar bij mijn pompoenplanten maar 2 van de 3 planten. De andere plant gaat als een speer en is minimaal 5x zo groot als die andere.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:51

Mijn pompoenen beginnen ook wat dor te worden.. ik denk gewoon door de droogte?
Zonde van je tomatenplanten zeg! Ik hoop dat de rest gezond blijft :D Beetje kalk bijstrooien kan helpen, maar is nu misschien al wat laat.

In het mandje zitten nog een aantal augurken en snackkomkommers, en een paprika :)
Mijn maïs bleek helaas bijna geen korrels te hebben. Heel slecht bestuift dus, waarschijnlijk door de enorme hoeveelheid regen. Maïs wordt bestuift door de wind, maar ja, als die constant nat blijft dan blijft dat stuifmeel natuurlijk gewoon plakken aan de plant of spoelt weg.. Ik hoop dat de latere maïsplanten wel gelukt zijn, die moeten nog even staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:59

Mooi annemiek! , mooi mandje vol zo :)

Ik wacht tot woensdag, dan is container weer leeg. Dan eventueel nog meer eruittrekken , verwacht niks meer van de tomaten al hebben ze al bloem. Munt eruit , dan de tuin weer aanpakken en de konijnenmest erin . Vermoed dat zaden uit het hooi grote boosdoener voor meerdere stukken onkruid is , die knal ik dan de container in :P

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:29

Droogte is het niet Annemiek, hier in de achterhoek juist veel regen gehad. Lijkt wel een ziekte ofzo maar geen idee wat verder en wat ik er aan kan doen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:54

Yes, ik heb mn watermeloen succesvol kunnen bestuiven en als ik dat zo bekijk, kan ik morgen nog een bestuiven

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:45

Net de eerst snijbonen geproefd %) :r %)
Niet te eten dus, net of je op stro aan het kouwen bent zo stug.
Die gaan er dus uit, volgend jaar dit soort nog een keer proberen en anders komt deze er niet meer in :P

Misschien ligt het aan de grond omdat ik niet gemest heb ofzo, maar dit is gewoon niet te eten, jammer.