Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:11

Langzaam gegaarde zoete aardappel is ook echt de oliebol hoor :~

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:57

Voor de mensen die nog willen bakken en inspiratie zoeken, Tati (vegan / grotendeels vegan zaakje in Nijmegen) biedt een receptenboekje van de meest populaire taarten te koop aan: https://www.tati-nijmegen.nl/product-pa ... -bakboekje . Veel van hun taarten zijn ook vegan en er zijn gluten- en notenvrije varianten :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:26

Magrathea schreef:
de lidl heeft kei goedkope BBQ vegan filets, 1,80 voor 3 stuks geloof ik. Zijn echt heel lekker met curry van de BBQ :Y)

Nieuwsgierig geworden, maar kon ze niet vinden!

Suuszels schreef:
wat eten jullie verder van de BBQ?
Salades en brood eten we er gewoon naast :)

Mijn favoriet zijn tortilla van de bbq;

https://www.google.com/amp/s/cookgeeks. ... salsa/amp/

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:33

Ik om even dit topic binnen vallen. Laat ik beginnen met mij verontschuldigen voor het storen in dit topic terwijl ik er over het algemeen vrij weinig te zoeken heb. Ik ben heel specifiek op zoek naar een manier om kaas uit recepten te vervangen/verwijderen. Ik ben allergisch voor kaas en zie regelmatig recepten, bijvoorbeeld voor ovenschotels, gevulde burgers, wraps en pasta etc waar een hoop kaas overheen zit die als buffer kan dienen als het gerecht in de oven moet/gaat. Hebben jullie suggesties?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:33

IMAY1990 schreef:
Ik om even dit topic binnen vallen. Laat ik beginnen met mij verontschuldigen voor het storen in dit topic terwijl ik er over het algemeen vrij weinig te zoeken heb. Ik ben heel specifiek op zoek naar een manier om kaas uit recepten te vervangen/verwijderen. Ik ben allergisch voor kaas en zie regelmatig recepten, bijvoorbeeld voor ovenschotels, gevulde burgers, wraps en pasta etc waar een hoop kaas overheen zit die als buffer kan dienen als het gerecht in de oven moet/gaat. Hebben jullie suggesties?

Kijk eens op wateetjedanwel.nl!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:36

Gewoon weglaten?
Plantaardige kaas van bvb violife.
Edelgist voor sauzen.
Gratineren met broodkruim en boter

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 01:07

Ja precies, gewoon weglaten haha. Ik moet zeggen dat ik echt niks meer voel bij van die ovenschotels met een vettig bad kaas erop :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 06:26

Ik ben gek op kaas! Maar vervang het in ovenschotels en sauzen inderdaad door edelgist. Ovenschotels kun je afdekken met een laagje broodkruim met edelgist dat klein is gemaakt in de blender.
Voor tosti’s heb ik mijn eigen vegan kaasrecept.. en een lekkere ‘kaas’saus kun je vaak prima gebruiken in de lasagne bijvoorbeeld, in plaats van een laag kaas in het midden, of over de groente.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:14

IMAY1990, je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen. Ik denk dat wij graag tips geven :)

Over ovenschotels doe ik vaak in plaats van kaas een flinke laag zelfgemaakte bechamelsaus: paar eetlepels bloem laten bruinen in wat margarine en dan al roerende met een garde scheuten havermelk (totaal: 500ml) toevoegen totdat je een dikke saus hebt. Vaak doe ik er dan nog nootmuskaat of bouillonpoeder doorheen :9

Voor tosti's gebruik ik dit recept. Ook heb ik wel eens een soort van parmezaan gemaakt met ongebrande gewelde cashewnoten en edelgistvlokken uit de blender.

Vaak laat ik het ook gewoon weg, omdat ik het niet echt nodig vind. Vegan kaas vind ik niet zo lekker, omdat het raar smelt en ik er snel vol van zit.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:46

Mag ik me hier ook melden?

Ik ben sinds kort veganist (in een week van "alles eter" naar veganist gegaan).

Voor de kaas zou je violife (appie) kunnen gebruiken, of zelfgemaakte nepkaassaus.

Nu ik veganistisch eet merk ik dat als ik iets kijk op youtube/netflix/tv ik al snel een beetje afkeer krijg als mensen veel eieren/zuivel/vlees gebruiken. Hoe gaan jullie hier mee om?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:54

Twee Pienen (met 2010en?) in het topic, nou wordt het feest! Welkom :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:05

Dankjulliewel voor alle tips, ik ben normaal gesproken echt geen goede kok dus ik durfde niet zomaar een ingredient weg te laten maar als ik het goed begrijp overleven ovemgerechtem het ook zonder kaas er oberheen gewoon in de oven. Ik ga het binnenkort eens uitproberen.

Ik heb ook ooit eens gehad lasagne gehad, met edelgist toen idd en mijn moeder heeft een recept voor bechamelsaus zonder jaar dus dat kan ik ook proberen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:10

De kaas dient niet als buffer maar gewoon als smaakmaker :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:49

Onlangs zag ik dat de winkel nu ook veggie chorizo had. Gelijk gekocht en een receptje gezocht. Dat werd Chili con carne met chorizo en gepocheerd ei. Maar dus veggie :D

Het was heel eenvoudig en echt heel erg lekker!

https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... rde-eieren

De eieren komen van bij vrienden van hun kipjes. Je kan het weglaten maar ik vond het wel lekker erbij.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:08

Nu op rtlZ een hele goede docu over de prijs die de aarde betaalt voor de vleesconsumptie!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:53

Ik kreeg laatst de opmerking dat vegan altijd zo saai en bruin was.

Iedereen heeft lopen smikkelen vandaag zonder dat ze het vlees miste!

Afbeelding

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:29

poes schreef:
Onlangs zag ik dat de winkel nu ook veggie chorizo had. Gelijk gekocht en een receptje gezocht. Dat werd Chili con carne met chorizo en gepocheerd ei. Maar dus veggie :D

Het was heel eenvoudig en echt heel erg lekker!

https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... rde-eieren

De eieren komen van bij vrienden van hun kipjes. Je kan het weglaten maar ik vond het wel lekker erbij.

Bij welke winkel had je vega chorizo? Ik had laatst Spaanse worst van de vegetarische slager, maar dat was een soort karton met kruiden :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:33

Bij delhaize. Van greenway denk ik? Of garden gourmet? Haal ze altijd door elkaar.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:46

Garden gourmet verkopen ze hier soms wel bij de AH maar Greenway Ken ik niet...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:57

Ik vond de structuur van die chorizo nou niet echt wat...

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 06:14

Wij halen het bij de ekoplaza! Die vinden wij wel heel lekker. Maar weet het merk zo niet. Kan later vandaag wel even in de koelkast kijken.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:32

Miesemuisje schreef:
Wij halen het bij de ekoplaza! Die vinden wij wel heel lekker. Maar weet het merk zo niet. Kan later vandaag wel even in de koelkast kijken.

Is van het merk Wheaty! Inderdaad te koop bij de Ekoplaza. En ook online via sites zoals veggie4u etc.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:25

Die van de ekoplaza vindt mijn broertje (die toch echt nog wel graag vlees eet) echt superchill. Hij bakt ze met z'n eieren mee en gebruikt ze voor allerhande zaken waar hij anders vlees doorheen zou gooien - maar met twee vega zusjes past hij zich lief aan en daardoor heeft hij inmiddels een scala aan vega-gerechten (met en zonder vervangers) waar je U tegen zegt :j Hij geeft zelf ook aan dat hij nu minder met vlees zou koken voor zichzelf, in elk geval lang niet elke dag maar misschien twee keer in de week of zo.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:27

Ik zie dat AH de Garden Gourmet Chorizo worst verkoopt, maar Jumbo heeft die helaas niet in het assortiment. Toch maar weer eens bij AH bestellen want chorizo :9 :9

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:57

Dit is ook lekker! Volgens mij hoor je kip piri piri niet op een broodje te eten, maar ik hou niet van rijst en vond het heerlijk :D

Afbeelding
Afbeelding