De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:53

Tegen slakken helpt Escar-go Ecostyle. Ecostyle, omdat dat niet op basis van gif werkt, maar met piepkleine ijzerdeeltjes, waar andere diersoorten niet ziek van worden.

Ik ben het gaan gebruiken omdat er iedere nacht slakken in de voerbakken van de cavia's gingen zitten, die blijkbaar weten dat Science Selective niet alleen supergezond voor cavia's is... sinds ik op de grond bij het hok die korrels strooi, blijven de slakken uit het caviahok weg. Tot de korrels op zijn, dan bezoeken ze de cavia's weer. (Die het maar vies vinden, zo'n koude slijmerd die op hun voer zit.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:38

Ik ben van plan zo'n systeem aan te leggen van 2 ijzerdraden rond mijn bakken op een 9V batterij om de slakken buiten te houden, benieuwd of dat werkt :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:44

pmarena schreef:
Ik ben van plan zo'n systeem aan te leggen van 2 ijzerdraden rond mijn bakken op een 9V batterij om de slakken buiten te houden, benieuwd of dat werkt :=

Ik zie het al zo voor me: even een omheining bestellen bij Agradi... niet voor koeien, niet voor paarden maar... voor slakken. :')

Het zou wel mooi zijn als het werkt. :j

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:51

pmarena schreef:

:')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:01

Ik heb gisteren de sjalotjes eruit gehaald hier. De stelen lagen allemaal op de grond dus vond het wel tijd :+ viel me weer niet tegen wat er uit kwam. Volgend jaar nog wat meer zetten.
Ook de knoflook heb ik eruit gehaald. Het zijn mooie bolletjes, maar niet zo heel groot, dus voor volgend jaar maar eens kijken of ik de grond wat beter kan maken voor de knoflook. Als de smaak maar goed is ;)

Verder gaat alles z'n gangetje. Meloen heb ik nog niet gezien helaas, de grootste plant waarvan ik dacht dat het meloen was, daar hing ineens een komkommer aan _O- dus daar was iets fout gegaan. Niet dat het erg is hoor ;)
Er staan nog wat plantjes wat meloen zou moeten zijn dus ik wacht rustig af.

Pompoenen laten zich ook al zien, maar zijn nog niet erg groot.

Tomaten hangen er ook al, maar ook deze zijn nog maar klein, hoop dat ze nog wat groeien.

Snijbonen gaan ook goed, de sperziebonen lopen een paar weken achter dus ben bang dat dat het niet meer gaat worden.

De sla schiet lekker overal door, volgende Week eens wat zaad eruit proberen te halen.

De boeren kool doet het ook goed, die zijn ook al herkenbaar, en moet ik binnenkort ook eens wat meer ruimte gaan geven.

De aardappel doen het ook nog, dus heb goede hoop voor de 2e lichting.

Ben ook bezig met wat mest te verzamelen in de wei om komend najaar door de grond te werken.

Oh en de laatste mango pit die doet het ook nog steeds. Het boompje is nog niet zo groot maar de eerste blaadjes zitten eraan.

Ben ook begonnen met blauwe regen. Wat zaad uit een paar peulen gehaald en hier komen ook een paar plantjes uit. Heb er nu 6 staan, dan natuurlijk maar weet kijken wat het overleefd. Hier wil ik dan een "parasol" van maken voor boven het terras.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:33

Ik heb kerstomaten (die aanmerkelijk groter zijn dan kersen). Ze zijn al oranje, en ik verwacht dat ik ze morgen wel kan plukken.
Verder heb ik zo nu een dan een rode aardbei (ostara) en ik heb wat ieniemienie zaai-aardbeiplantjes.
De japanse wijnbessen zijn rijp aan het worden, ik kan er iedere dag een aantal plukken. Ook heb ik nog steeds wat rijpe aalbessen hangen, die hadden zich verstopt en zijn inmiddels donkerrood.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:41

Wanneer zijn de knoflookbollen de grond in gegaan, dat wil ook nog wel s een verschil maken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:20

Volgens m'n briefje zijn ze 17-04 de grond in gegaan.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:26

pmarena schreef:

Haha wij hebben een moestuintje naast de paardenwei, en hebben ook een stroomdraadje langs de moestuin.(van de wei afgetapt)
Nouja, nog niet helemaal eromheen,dat moet nog gebeuren,maar wel langs een paar kanten.(was even een test)
M'n vriend heeft op wat panlatten spotjes geplaatst, en die zover mogelijk in het hout gedraaid, en daar hebben we dan stroomdraad omheen gedraaid,niet door het oog van de spotjes,maar zoveel mogelijk tegen het hout aan(snap je 't nog? :D )en het werkt echt wel :j Er zijn al heel wat slakken tegenaan gekropen,want je zag het slijm nog op de latten zitten, maar ze gaan dan weer de andere kant op, nog aardig dievriendlijk ook, want ze gaan er niet dood aan :D

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 02:42

Ik meld me graag aan! Ik heb een moestuin volgens de MM-methode, maar dan vooral omdat ik een volledige nitwit ben op het gebied van flora en ik toch wel iets wilde bereiken. Ik was aangestoken met het virus omdat de vorige bewoner van mijn woning een Japanse Wijnbes had staan en een Aalbes. Het genoegen om te snoepen uit je eigen tuin was meteen verslavend.

Ik heb een prachtige bak van steigerhout van 60 x 180, waarin ik 12 vakken kwijt kan. Ik heb mijn eerste zaden geplant op 16 Juni jongstleden. Ik heb een mooi luchtig grondmengsel van turf, compost en vermiculiet en mijn eerste oogst is al geweest. Door een enorme slakkenplaag zijn er van de 32 zaailingen van de radijs maar 2 geoogst, en die waren ook nog erg klein, maar wel bijzonder smakelijk. Verder had ik rode biet, rucola, pluksla, wortel, lente-ui, munt en basilicum staan. Je moet je even bedenken dat ik nog nooit een plant in leven heb kunnen houden, dus het was echt een absoluut begin voor mij. Wist ik veel dat slakken gek zijn op basilicum en alles opvreten wat je hebt? Of dat luizen je hele moestuin met een triljoen tegelijk kunnen bevolken? Maar aldoende leert men. Geen idee waarom, maar de pluksla en de lente-ui kwamen niet eens zaailingen van omhoog. De munt heb ik netjes in een pot in de aarde gezet, omdat ik las dat deze woekert als een gek, en hier pluk ik dan ook zeer regelmatig van voor in m'n munt-thee, die veel lekkerder is dan die van de munt van de Appie, waar je al gauw de hoofdprijs voor betaald. M'n radijsjes kwamen al snel mooie zaailingen van, maar de slakken vraten ook de verbinding tussen blad en knol aan, dus daar bleef weinig van over. De wortels zijn maar weinig van omhoog gekomen en deze zijn natuurlijk nog niet uit de grond gehaald, dus geen idee wat daar van over zal blijven. De rucola is fantastisch, hier pluk ik regelmatig van en eigenlijk is het aanbod van de plant te weinig voor mijn vraag. Dus toen de lente-ui en de pluksla niets deden, heb ik de vakken netjes schoongemaakt, compost toegevoegd en ook daar rucola geplant, net als in het vak waaruit ik de inmiddels zwaar overleden basilicum uit heb verlost. Ik ben heel benieuwd wat m'n bietjes en worteltjes-oogst zullen opleveren, de munt heeft me al zeer tevreden en de radijsjes zullen volgende keer hopelijk minder worden aangetast, ik heb namelijk inmiddels gebroken schelpen om mijn bak gegooid en dat helpt enorm.

Kortom;
- Nu 1 vak munt, groeit prima, is heerlijk --> Laat ik deze in de grond overwinteren? Of verstek ik voor volgens jaar en hoe doe ik dat?
- 1 vak rode bietjes
- 6 vakken worteltjes, waarvan de helft 16 juni is gezaaid en de andere helft op het moment dat de gewassen die niets deden eruit gingen, dus hopelijk iets langer plezier van.
- 4 vakken rucola

Vragen;
- wat zijn makkelijke gewassen die niet vatbaar zijn voor rupsen? Slakken vind ik nog tot daaraantoe, maar rupsen.... :-(
- wat zaai ik straks voor de winter in, wat de hele winter kan blijven staan en in het voorjaar geoogst kan worden?
- welke fruitstruiken zijn net zo makkelijk als de Japanse Wijnbes, die ik voor het gemak maar gewoon framboos noem? ;-)
- volgend jaar wil ik graag een komkommerplant kopen, een tomatenplant en eventueel een courgette, zodat ik niet hoef voor te zaaien en toch lekker kan oogsten? Zijn er bepaalde rassen die jullie voorkeur hebben, en zoja, waarom en welke?

Iedereen alvast bedankt voor jullie input, leuk om dit topic te zijn tegengekomen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:40

Welkom! Rupsen komen vooral op koolplanten af, de koolwitjes leggen daar hun eieren. Dus alles behalve kool.. bloemkool, broccoli, spitskool, witte/rode kool.. allemaal rupsplanten :))

In de herfst kun je bv winterbloemkool zaaien. Dan heb je twee vliegen in een klap; snel groente oogsten in het voorjaar en geen last van rupsen in je kool :D
Prei kan ook de hele winter blijven staan, maar dat had je al eerder moeten zaaien.
Knoflook kan ook het beste in het najaar de grond in.
Google eens op weeuwenteelt, dat is de winterteelt en er zijn redelijk wat soorten en rassen die daar geschikt voor zijn.

Fruitstruiken zijn sowieso vrij makkelijk. Druiven, bramen..
Bosbessen en kiwi zijn wat lastiger. Bosbes groeit érg langzaam, en kiwi geeft alleen vruchten als je een mannelijke en vrouwelijke struik hebt en zelfs dan vaak niet eens.
Fruitboompjes zijn ook altijd leuk. Vooral de pruimen en kersen gaan hier enorm goed.

Wat de rassen betreft is het maar net wat je zoekt.. De productieve en professionele rassen geven vaak veel grote vruchten, maar hebben door die enorm snelle productie vask minder smaak en bevatten minder voedingsstoffen. En je hebt verschillende vormen en soorten die weer op verschillende manieren worden bereid. De marmande die ik heb staan is een lekkere, grote, biologische tomaat voor saus en soep. Roma gebruik ik vooral voor saus.. en st pierre is mooi groot en rond en daardoor ook lekker om in plakjes op een broodje of pizza te doen. Er zijn hónderden soorten, van vleestomaten en saustomaten tot snoep- tros- en coctailtomaatjes. Ik haal mijn zaden meestal bij bolster, dan weet ik zeker dat er niet mee geknoeid is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:13

Ik ga van de week nog boerenkool zetten
Maar die plant ik onder mijn tomaten
Ik heb tomaten tipi's gemaakt, 3 a 4 bamboestoken en daar de tomaten tegenaan, als ze boven zijn top ik ze

Dan zet ik tussen de planten een boerenkool plantje en eens zien of het werkt , vorig jaar had ik een paar broccoli planten tussen de tomaten staan en die hadden dus een last van rupsen
Ben benieuwd of het toeval was of niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:42

Ik ben benieuwd!
Ik had dit jaar groene en paarse boerenkool.. De groene staan nog en de paarse zijn allemaal tot op de grond toe afgevreten :=

Ik zit te twijfelen of ik nog sperzieboontjes ga zaaien.. Zou eigenlijk veel te laat zijn, maar die dingen groeien zo hard, en dan heb ik iig nog íets om in te maken := Mijn vriezer had inmiddels al goed vol moeten liggen, maar daar zit alleen nog groente van vorig jaar in :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:39

Ik heb de broccoli er maar uit gehaald , weer mooi stukje tuin over . De aardbeien kunnen die kant op woekeren eventueel , en woekert die teveel gooi ik dat tegen die tijd bij de konijnen de ren in

Spercieboontjes doen het nog , die nog even bijhouden met plukken en die na de zomer eruit trekken .

En dan heb ik nog aardappelen in de voortuin staan :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:18

Ik heb vorige week ook nog sperziebonen gezaaid. Ben inderdaad benieuwd of dat nog wat gaat worden. Ze schieten wel enorm snel omhoog met dit weer. Ik word inmiddels zo dood en dood ziek van alle slakken. Het enige wat ik heb kunnen oogsten uit eigen tuin is tomaatjes en aardbeien. Zelfs de frambozen hebben die slakken opgevroten. Gelukkig is nu de tweede ronde aan het groeien en die zitten hoog.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:20

Vervelend zeg die slakken!

Ik heb van het weekend nog bonen gezaaid hoor :P Moet kunnen haha.
Tomaten zijn wat verwaaid maar ook mega groot :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:20

Hier ook enorm veel slakken, ik ben van de week maar met de grasmaaier over de kolen heengereden. Vriezer is bij ons ook nog akelig leeg. Dan toch maar weer naar ome hak van de winter ;)

Rode bessen struiken zijn ook heel makkelijk qua werk. En peperplanten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:28

Ben benieuwd of de bonen bij jullie het nog op tijd gaan doen.
Hier zitten ze al een paar weken in de grond, maar sinds gister komen ze wat verder dan wat blaadjes boven de grond.
De snijbonen lopen 3 weken voor en die hangen vol dus moet ook echt wat gaan oogsten maar kom er niet aan toe :P veel te druk programma, of het is niet uit te houden in de zon.
En al dat onkuid ^)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:45

Haha ik ben ook reuze benieuwd. Ben nog niet wezen kijken of er al wat boven staat :P

Haha hoe gaat het met het huis? En de baby :)
Nou geef mij maar zon hoor ipv deze wisselvallige dagen, nu weer regen.
Maar het onkruid blijft al een poosje weg, heerlijk ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:59

Hier hebben we vandaag de eerste echte regen in lange tijd, dus perfecte dag om de bonen in de grond te stoppen :D Zometeen even goed voorweken, en dan vanmiddag de grond in. Benieuwd hoe snel ze boven zijn..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:20

Afbeelding
De eerste augurken van dit jaar zijn eindelijk ingemaakt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:34

Laurier erbij in?

Ik zag tot mijn verbazing dat ondanks alles ik vrucht heb bij de komkommer! , had ze al opgegeven en zag opeens wat vandaag tussen het onkruid in :')

Had er ook een zonnebloem staan , kop er perongeluk afgehakt en nog niet eruit gehaald . Heeft die bloem gewoon aan een zijtak 2 nieuwe koppen gemaakt waarvan 1 al kleur bekent!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:44

Laurier, mosterdzaad, peperkorrels, uienringen en dille :j tweederde azijn, een derde water, en dan 20 minuten wecken.
Vorig jaar waren ze echt héérlijk, dus ik heb hetzelfde recept aangehouden :D

Komkommer gaat sowieso vaak pas vrouwelijke bloemen maken als de plant al vrij groot en sterk is, tot die tijd vooral mannelijke bloemen.

Leuk, die zonnebloemen! Hier heb ik er ook een paar staan.. Een paar grote en een paar lage die meerdere bloemen per plant maken. Die laatste vind ik eigenlijk nog leuker dan die grote :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:56

Klinkt goed :j

Dat zou het zijn! , ze wouden de stokken niet gebruiken en heb ze maar laten gaan . Nu hangt de grootste op de zijtak van de zonnebloem in het midden , blijven de kommers mooi hoog hangen :)

De hoogste is metertje of 3 := maar die heeft meerdere diefjes zeg maar toch vind ik dat wel mooi staan , zonnebloemen waren laat dit jaar en de meeste zijn nog niet op gekomen . Gaat heel langzaam

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:36

Ik heb een rat in mijn achtertuin >;)
Vanmorgen deed ik mijn slaapkamerraam open, kijk naar buiten en er huppelt zo een rat van de buren bij mij de pad over en duikt mijn. Border in :roll:
Dat word nog lachen als hij of zij de honden tegenkomt. :oo

Hoop dat meneer of mevrouw rat geen indoor ambities heeft en dat hij/zij niet van tuinieren houd , daar heb ik al meer hulp voor dan nodig in de vorm van een overijverige pup van 36+kg

(Ik heb twee buren met volières , ik vermoed restjes geknoeid vogelzaad als lokkertje )