Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 08:06

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:46

Mijn eerste gedachte is vooral dat ze misschien wel naar karton smaken. Of ken je dit merk al?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:52

Megafoodstunter heeft ook kwa vlees vaak van die aanbiedingen.
Vaak op randje houdbaarheid ofzo.
Zou gewoon even kijken op hun fb pagina.
Maar te mooi om waar te zijn is het in ieder geval niet hoor

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 16:10

Het is dat ik mijn vriezer al vol heb zitten met Vivera spul, anders zou ik het best eens willen proberen!

De advertentie kwam ik tegen op facebook

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:27

ik zou bij hun echt niet durven kopen. Ze verkopen van alles, vlees, vis, ijs, pizza's.
De kwaliteit kan gewoon niet top zijn voor dat geld.

Is er binnenkort weer een aanbieding zoals bij de Plus laatst was met de vleesvervangers?
Ik ben eigenlijk over alles positief verrast. Vorige week stamppot gemaakt met 'spekjes'. Wat heerlijk zeg.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:29

PSvanLot
Als je hun fb groep volgt is er tans over de kwaliteit niet te klagen
En als de houdbaarheid verstreken is melden ze het ook eerlijk.

Echter krijg je vaak dingen buiten het seizoen heel goedkoop (ijs in de winter bevoorbeeld) of tegen verloop van houdbaarheid, maar dan ingevroren waardoor het 6maanden langer goed blijft.
Hun huidig vlees pakket is bevoorbeeld veel vlees van de Lidl of jumbo.
Als ik plaats had in de vriezer zou ik het risico wel nemen. Aangezien vlees niet meer lukt na de operatie, maar vleesvervangers wel,

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:58

Omdat de coronatijd bij veel mensen aanzet tot meer zelf te koken, hebben jullie nog tips over hoe zelf spreads voor op de boterham te maken?
Die van de supermarkt vind ik meestal niet zo lekker, maar er moet toch iets zijn dat ik graag eet op de boterham dat geen kaas is :')

Ik ben vooral op zoek naar basistips, zodat ik dan zelf kan experimenteren met verschillende groenten.
Ik beschik enkel over een staafmixer, maar dat zal wel voldoende zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:07

Ik kreeg laatst de tip om ajvar te proberen. Is een smeersel van geroosterde paprika en aubergine, afkomstig uit Kroatië als ik het goed heb. Klinkt heel lekker :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:12

Ik hou van paprika en aubergine, dus dat is al goed! Hoe maak je dat dan tot een mengsel? Door middel van olijfolie? Of enkel pureren?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 23:10

@Margrathea, Kroaten zouden blij met je zijn, maar Montenegriërs en Serviërs, Albaniërs et cetera niet, want ze zien het allemaal als hun nationale recept daar in de Balkan ;)

Staan genoeg recepten op het internet, zoek er vooral een paar op als inspiratie.
Je moet ze roosteren, schil eraf halen en dan met geroosterde knoflook, wat olijfolie, zout en peper pureren.
Ik maak in de zomer als de aubergines en paprika in de aanbieding zijn altijd heel veel maar het is altijd voordat ik nieuwe maak weer op :')
Je vindt het ook in de betere Turkse supermarkten als je het in veelvoud wil kopen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 23:13

Zijn er spreads bv uit de biowinkel die je wel lekker vind? Of bepaalde smaak- of groentecombi's? Of bepaalde smaak tartex (afgezien van de structuur)? Humus?

Dan kunnen we wat gerichten meedenkenen?

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 23:25

Stumper_ schreef:
Nog goed nieuws in deze tijden: na jaren wachten is nu eindelijk Oatly roomkaas verkrijgbaar bij de AH, in drie smaken nog wel (naturel, tomaat & basilicum en knoflook & komkommer)! In mijn AH stond hij boven de Alpro yoghurt, en er is ook Oatly crème fraîche. *\o/*

Alweer paar pagina's geleden, maar ik ben nu pas bij. Dit maakt me zo blij! Ik ga binnenkort ook eens bij de grote Appie kijken, want de Oatly crème fraîche is echt geweldig! Ik heb hem zo gemist sinds ik niet meer in Zweden studeer. Nu het Oatly ijs nog :~ De roomkaas (met tomatensmaak) vond ik niet heel bijzonder. Ik heb wel gehoord dat je er cheesecake mee kan maken, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Margrathea, die braadworst van Garden Gourmet heb ik ook gehad en ik vond hem super lekker. Ik was heel huiverig omdat ik de burger en het gehakt echt niet lekker vind. Alleen is de worst ook weer zo'n rib uit je lijf :')

En ajvar is heel lekker inderdaad. Ik doe dat ook soms door de pastasaus of door bulgur. Een van mijn favoriete spreads om zelf te maken is erwtenspread. Dan kook je tuinerwtjes uit de diepvries kort en spoel je ze af onder de koude kraan. Dan pureer je het (kan met staafmixer) met wat olijfolie, citroensap, knoflook naar smaak en evt. verse kruiden - munt en basilicum zijn erg lekker. En dan genieten en meteen wat groente binnen krijgen :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 23:36

TurdusMerula schreef:
Zijn er spreads bv uit de biowinkel die je wel lekker vind? Of bepaalde smaak- of groentecombi's? Of bepaalde smaak tartex (afgezien van de structuur)? Humus?

Dan kunnen we wat gerichten meedenkenen?

Uhhmmm := Hummus vind ik alleen de klassieke tot nu toe redelijk oke, al heb ik er niet vaak zin in wanneer ik een een potje koop :') . Ik dacht dat ik die met smaakjes lekkerder zou vinden, maar dat is tot nu toe niet het geval.

Wat ik wel lekker vind, maar ja dat is niet echt een spread, is van die tomaten brusschetta.
Verder ook wel sommige dips, na korte zoektocht op google: Dit trio van dip bestaat uit een dipsaus op basis van dille en yoghurt, paprikadipsaus en een dipsaus op basis van feta en basilicum.

En daar houdt het zo'n beetje op := Ik moet wel zeggen dat ik ook nog niet veel spreads geprobeerd heb. Ik denk dat ik het sneller lekker zou vinden als ik ze zelf maak, dan als ik iets uit de winkel koop. Ik ben niet gewend aan sausjes en smeersels en dips enz, dus dat staat me nogal snel tegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 08:06

Ik vind qua spread vooral de pittige hummus lekker, ik gooi er bakken kruiden bij voordat ik hem echt lekker vind :')
En rode pesto/tomatenpesto, zeker als je er nog wat edelgist doorheen mengt, oh dat is lekker! Die gebruik ik ook graag voor op de pizza.

Kipkerrie salade met de vegan kipstukjes van vivera/vegetarische slager is ook geweldig lekker! Het recept staat volgens mij hier in het topic, ik weet niet meer welke bokker dat had geplaatst.. maar het is heerlijk!
De kipstukjes doe ik in de hakselaar kleinmaken, en dan de (vegan) mayo en kipkerrie kruiden er door roeren.

En als laatste, niet echt een spread, maar een soort kaasvervanger. Ik maak vaak mijn eigen 'cheddar'blok. Die is niet heel kaas-achtig op 't vuistje of koud, maar héérlijk tussen de tosti! Wat frisser dan gewone kaas, maar wel lekker pittig. En heel gezond. https://www.abcreatief.com/LEKKER/plant ... ddar-kaas/

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:37

Hey,
Mag ik mij hier melden?
Sinds oktober zijn we helemaal vegetariërs geworden en dat bevalt wel heel goed!
Nu komt het BBQ seizoen eraan en vroeg ik mij af wat jullie dan eten.
Ik at normaal wel al mais, halloumi, puntpaprika met geitenkaas, gevulde portobello en zo'n schotel met groenten en soms aardappeltjes.

Wat eten jullie verder van de BBQ?
Salades en brood eten we er gewoon naast :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:42

Vleesvervangers. Verder vind ik er weinig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:57

Ik vind die nieuwe incredible braadworsten van Garden Gourmet heel erg lekker op de BBQ! En ik zou zelf lekker iets van paddestoelen- of bonenburgers maken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 17:01

Tomaten of paprika gevuld met griekse rijst vind ik altijd erg lekker op de BBQ. Gevulde champignons, ook lekker. Zelfgemaakte tempeh of seitan, lekker gemarineerd. Portobello's zijn ook heerlijk zonder vulling als ze goed gemarineerd zijn. Spiesjes met vega kipstukjes en groente.. Gepofte aardappel, heerlijk! In het najaar kun je er verse, tamme kastanjes op poffen <3 En in een goed, vuurvast bakje kun je er zelfs ovenschotel-achtige baksels op klaarmaken. Zo'n mini-bakjes zijn daar leuk voor!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:10

Gister gourmet gehad
-nuggets van vivera
-stokbrood kruidenboter
-ei
-stukjes pizza
-aardappeltjes
-paprika

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:30

Oja vleesvervangers eet ik vrij weinig, maar is een goede om eens verder te testen.
Heb wel eens een beyond meat burger op, die was lekker! En van de week een champignon burger van de Lidl, ook lekker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:49

de lidl heeft kei goedkope BBQ vegan filets, 1,80 voor 3 stuks geloof ik. Zijn echt heel lekker met curry van de BBQ :Y)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:02

Magrathea schreef:
de lidl heeft kei goedkope BBQ vegan filets, 1,80 voor 3 stuks geloof ik. Zijn echt heel lekker met curry van de BBQ :Y)

Oeh! Zijn die er weer? Die zijn inderdaad verrukkelijk. Ook lekker bij stamppot!

Ik heb laatst de plantaardige Activia op, was erg lekker!

En de AH verkoopt sinds kort ook Oatly haverspreads. De knoflook komkommer is iig goedgekeurd! Zo lekker <3.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:44

Oh dat is fijn! Dat het inderdaad niet naar een schoenendoos smaakt :+
Vind sommige echt niet lekker :')

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:22

Ik vind een aubergine in plakjes op de bbq heel lekker. Beetje olijfolie eroverheen, zeezout, en op de bbq leggen!

Edit: als het niet vegan hoeft is camembert ook heel lekker. In aluminiumfolie inpakken en terug in het houten doosje doen, bovenkant vrij laten en daar stukjes knoflook en rozemarijn insteken. Op de bbq laten smelten en lekker dippen met je stokbrood :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:15

Knolselderij vind ik zelf ook erg lekker van de barbecue