De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:23

Rebecca :')

Getver smerig Annemiek :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:27

Omg wat een rotzakken die kevers , wel ideaal dat ze zich zo laten vallen :') (sukkels :') )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:32

De kevers zelf zijn eigenlijk best mooi (al pak ik ze niet met de blote handen vast :+ ) maar die larven zijn echt vies %)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:11

Ik had maar 1 grote rups in de broccoli. Dus dat viel me echt heel erg mee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:47

Van de kevers hebben wij gelukkig geen last, maar de aardappels zijn nu wel dood van de phytophtra. Heel jammer want er hangt niet veel aan. Maar eigenlijk doet alles het niet zo goed, te koud en te nat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:00

Ah zonde van de aardappelen! Heb je wel nog iets kunnen oogsten?
Ik ben blij dat ik toch nog gespoten heb tegen aardappelziekte. De nicola's staan er nog heel mooi bij en de schimmel lijkt niet verder te groeien gelukkig, dus ik hoop daar binnenkort nog wat uit de grond te kunnen halen :)
Ik vond met schoonmaken wel ineens zo'n ritnaald-worm in een aardappel, ik schrok me dood :') Hoop dat de rest wel schoon is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:36

Heb vanmiddag de uitgelopen aardappels van vorig jaar nog maar in de grond gezet. Geen idee of ze nog genoeg tijd hebben maar alles wat er aan komt is meegenomen ;) desnoods voor pootgoed voor volgend jaar.

Ook de boerenkool maar eens gezaaid, die lag al een tijdje klaar, maar had even geen plek vrij door al het opkomende onkruid.

Vond ook nog wat oud zaad van amsoi (mosterdkool ofzo) en dat er ook maar in gedaan. Was al paar jaar over de datum maar we zien wel of het nog op komt of niet.

Verder begint alles langzaam maar zeker wat meer te groeien. De pompoen, meloen en courgettes beginnen lekker te kruipen, de tomatenplantjes beginnen eindelijk een beetje de hoogte in te gaan, komkommer is nog een beetje triest, bonen komen lekker op, bieten ga ik de eerste morgen van oogsten, de aardbijen moeten nodig weer bevrijd worden van de klaver, frambozen groeien lekker, pruimen hangen er ook weer genoeg, hangen aan 1 boompje wat appels en aan 1 boompje wat perziken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:14

De larven zijn ook wel cool van een plaatje dan :')

Jammer van de aardappelen :(

Iewwww :') , bah ik zou zo hard gillen als ik een worm erin tegen kwam :=

Langzaam maar zeker :)

Afbeelding
Afbeelding

Ze gaan hard de zonnebloemen , ik ben 1,77 en de grootste zit daar al boven := . De eerste knop zit er mooi op , en de luis is zo goed als weg :D . Zag al weken de ladybugs erin zitten en het lijkt opgelost te zijn , op een zwart plekje her en der na (schade van die bitches luizen ) zie je er niks aan :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:42

Hier zijn de zonnebloemen ook huge! !
Zijn net bonenstaken, niet normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:48

De regen en toen even zon heeft ze een spurt gegeven := , had korte en hoge geplant en allebei staat er ook :P ,. Halstertouw erom heen om ze bij elkaar te binden en houden (ideaal als je geen paard hebt of rijdt en nog een touw liggen heb :P )

Zo 3 emmers onkruid even snel van het pad af , stomme klimop overal . En zag een pad :oo , tuin begint echt te leven :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:31

Annemiek ik zou ze wel even tegen schimmel behandelen. Of zijn ze al helemaal uitgedroogd?
Anders gaat het waarschijnlijk wel door bij de Nicola.

Vanmorgen in de uien gestipt staat af en toe nog een verdwaalde aardappel :')
En onkruid!

Mijn tomaten doen het goed.
Heb mini bloemkolen maar goed wil alles omploegen. En dat roep ik al 2 weken :+

PB ik ben benieuwd of de aardappelen boven gaan komen! ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:38

De vroege aardappelen heb ik inderdaad al gerooid :j Maar had ik daarvoor nog (samen met de Nicola) gespoten. Na het spuiten is het niet verder gegaan, maar ik blijf het in de gaten houden!

Wat leuk, die zonnebloemen! Ik heb er ook een paar staan, ik had er gezaaid die klein blijven en meerdere bloemen maken, maar ze groeien totaal niet hier :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:31

Alle uitlopers heb ik boven de grond ben ook benieuwd.

Geprobeerd met de 3 tand een beetje onkruid los te trekken maar dat is onbegonnen werk, zo hard als dat de grond is :)
Dus de grote stukken ga ik wel weer een keer met de frees overheen en de kleinere stukjes toch maar met de schoffel en 3tand proberen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:47

Dat is wel fijn Annemiek dat het beperkt is gebleven :)

Is het erg droog bij jullie Jeffrey?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:14

Ja het is hier momenteel erg droog, geef bijna elke dag water. Af en toe las ik een droge dag in ;)
Overdag is het rond de 30 graden in de zon dus dat wil wel drogen.
Ze geven ook nog geen regen op dus zal nog wel even water moeten geven zo lang het mag. Als het te lang droog blijft mag je geen water meer gebruiken voor onderandere de groentetuin dus dan houd het op met water geven.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:24

Dat is inderdaad serieuze droogte en lekker warm haha.
Hier wind en zo nu en dan een bui..

Als je dat weer zat bent stuur je het maar deze kant op ;)

We willen dorsen maar met die bui van vanmorgen is het even afwachten of het gaat lukken.
Allemaal zenuwachtig thuis nu :')

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:05

hoi,

ik kom hier even binnen vallen, mijn vriend en ik wonen in een apartement en hebben op ons balkon een paar bakken staan. nu heeft mijn vriend een tijdje terug gewoon voor de leuk een paar paprika stekjes gekocht via facebook, blijkt dit dus tomaat te zijn :') die lusten we niet haha maar het staat wel leuk op het balkon en het geeft toch wel wat om zelf wat te laten groeien.
nu heb ik zelf een bramenplantje gekocht gisteren bij onze supermarkt, als ik die nu nog plant komt daar vast dit jaar geen braam meer aan dit jaar?? het is echt nog een iniminie plantje wat al wel terug gesnoeid is vgm. kon op het internet niet echt vinden vanaf wel jaar ze echt bramen gaan geven.

kortom we hebben er niet zoveel verstand van maar vinden het wel leuk om wat te proberen om te laten groeien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:05

Zo ver is het nog niet gelukkig :) maar vorig jaar wel een periode gehad omdat het 6 maanden op een enkel klein buitje droog is geweest.
Dan "verbieden" ze hobby tuinders maar bijvoorbeeld ook de zondagse autowassers om hun ding te doen om te zorgen dat er genoeg drinkwater beschikbaar blijft.
Later op de avond mag je dan wel wat meer gebruiken weer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:13

Welkom, marlonfloris!
Lusten jullie ook geen pasta/pizzasaus? Of tomatensoep?
Bramen geven al vrij snel vruchten. Dit jaar waarschijnlijk niet meer, maar met wat geluk hangt ie volgend jaar vol :D

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:16

8nnemiek schreef:
Welkom, marlonfloris!
Lusten jullie ook geen pasta/pizzasaus? Of tomatensoep?
Bramen geven al vrij snel vruchten. Dit jaar waarschijnlijk niet meer, maar met wat geluk hangt ie volgend jaar vol :D

ja dat soort dingen lusten we idd wel, maar geen tomaat zo los :+ maar we kunnen er idd andere gerechten mee maken of mijn ouders er blij mee maken haha. *\o/*

nu eerst maar even dit topic doorlezen

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:20

Ik val hier even binnen als jullie dat niet erg vinden.

Ik heb sinds een aantal maanden een aardbeienplant op m'n balkon, maar nou zag ik gister dat er allemaal wittige beestjes inzitten. Weten jullie wat dit kan zijn en vooral hoe ik er weer vanaf kom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:56

Zonnebloem blijft groeien := , de aardappelen vandaag geoogst :D . Hadden duidelijk last van het weer , wat poedersuiker erin etc . (sorry zo noem ik die altijd de gleuven :o ) . Heb blijkbaar padden in de tuin , die eten op hun beurt slakken dus ik ben tevreden dat de natuur zich zo goed thuis voelt. In jaar van betonnen jungle naar een plek waar de natuur zich ook thuisvoelt. Toch mijn doel geweest , ultieme doel is en blijft egels :P

Jessica geen idee ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:00

Jessica, kunnen het luizen zijn? Verder zou ik het eigenlijk niet weten. Ik zou eens een paar lieveheersbeestjes zoeken en hopen dat ze op je plant blijven zitten :D

Padden zijn leuk <3 die eten haast alles wat beweegt, ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:04

Leuk niet <3 , heb baby's en volwassenen . Als het een plaag word vang ik ze wel maar tot die tijd , als ze ook eens rupsen aten :')

Afbeelding

Had langer moeten wachten maar was blij dat ze eruit konden , en container word morgen geleegd dus was even ideaal nu

Afbeelding

Padski <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:46

Padden, gezellig :) hier hebben we ze in de wei lopen, dat zijn van die grote.

De 2e lichting aardappels lijkt aan te slaan, dus hopen dat het doorzet en dat ze nog genoeg tijd hebben voor de winter.

De komkommerplantjes slaan ook eindelijk een beetje aan :)

Bij de tomatenplantjes hangen de eerste tomaten eraan. Ben benieuwd hoe dat in m'n "bosje" uit gaat pakken, daar staan de plantjes vrij dicht op elkaar, en heb daar niets gedaan aan dieven ofzo.

De courgette, pompoen en meloen kruipen ook gezellig door de tuin. Probeer ze wel een beetje te begeleiden dat ze niet teveel door elkaar gaan groeien. Denk dat ik eind van de week de eerste courgettes heb.

De bieten blijven wel een beetje klein, maar die staan ook vrij dicht op elkaar. Volgend jaar dus wat verder uit elkaar.

De rest gaat ook rustig z'n gang :)