De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:58

@ palousa_boy: Gefeliciteerd!!! Je zal inderdaad heel wat daagjes zoet zijn met je dochter :D Maar geen straf lijkt mij!

@Moonfight: Wat een berg aalbessen! Ik vind ze zó zuuuur, hihi. Maar door een smoothie zou nog wel kunnen, met flink wat zoet fruit erbij :P

@Nivada: Mooie kas! Lijkt mij ook wel wat :) Geen ruimte voor helaas... Wie weet, ooit...

@AfricanLady: Welkom! Leuk hè moestuinieren? :)

Het is inderdaad wel erg nat... Mag wel een beetje minder... Wat meer zon ook... Mijn courgette doet het goed, groeit goed en begint al knoppen te maken (vrij laat gezaaid). Boontjes groeien ook mooi, alleen mijn boterboontjes schijnen nogal lekker gevonden te worden door andere dieren... In die pot staan nu vooral de ipomoea's die ik voor de sier erbij geplant had. Tja...

Twee tomatenplanten passen niet meer in de kas, dus die staan nu onder een tuintafeltje aangezien tomaten niet van natte koppies houden. De rest van de tomatenplantjes blijven klein en staan dus veilig in de kas met dit weer. Ze zien er heel mooi uit! :) Wel al bloempjes, nog geen tomaatjes (ook vrij laat nog gezaaid).

De aardbeien doen het heel aardig, elke dag eet ik wel aardbeien op mijn beschuitjes of in een smoothie. :9 Ik heb ook al baby Maximpjes :)

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:48

De tomaten krijgen hier ook gewoon natte kopjes hoor ;)
Nog geen tijd gehad om daar wat voor te maken, misschien volgend jaar :P

Net vond ik nog een plantje in de kippenren, geen idee wat het gaat worden maar dat zien we vanzelf. Zal wel iets van brokkoli of bloemkool zijn.
Meteen maar in de groentetuin gezet :+

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:29

Gefeliciteerd met jullie dochter!

Hier groeit er van alles behalve het goede :')
Ben trouwens ook nog vergeten naar de tomaten te lopen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:55

Leuk dat er toch nog wat groeit bij jullie :D

Ik heb vandaag lieveheersbeestjes gezocht voor mijn komkommers.. Stuk of 6 gevonden, nu maar hopen dat ze ook braaf daar blijven zitten :+

Verder gaan de tomaten, uien, mais, pompoenen, courgettes en peultjes prima. De koolplantjes worden stuk voor stuk opgegeten, maar toch valt er nog wel wat te oogsten :)
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:00

jouw bloemkool ziet er goed uit! Ik kwam gisteren tot de ontdekking dat de knoflook gewoon verdwenen is..... pleite, verschwunden, dissappeared, finito.... kwijt. dus ik weet niet welk diertje dat gedaan heeft, maar ben wel heel teleurgesteld. :(
Verder heeft veel last van de vochtigheid, aardappels beginnen nu ook plekjes te vertonen, de paprika maakt nu paprikaatjes aan haha, een plantje van 10cm hoog, met een paprikaatje van 1 cm eraan is heel schattig, maar niet echt leuk.
Courgette staat niet ook in de volle grond, maar doet het eigenlijk goed. De kool gaat nog, moet ze wel dit weekend oogsten in invriezen anders is het slakkenvoer.

Ik heb trouwens op de koolbladeren een soort van stipjes zitten, heeft iemand enig idee wat dat kan zijn?

PB, gefeliciteerd! Alles goed gedaan, en met moeders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:02

Annemiek gaaf! , ik jaloers :P

Hier heeft een reuze slak uh kat in de aardappelen lopen jumpen :1

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:49

Gaaf Annemiek. Ach ik moet ze misschien meer verzorging geven, maar ben meer van de grote lappen grond. Daar even gaan kijken hoe het met mijn aparte rassen gaat :')

Knollen gaan wel goed geloof ik.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:39

Hier staan de tomaten ook gewoon buiten in de regen. Gaat tot nu toe prima en zitten nu ook kleine tomaten aan :D
Gister nog 2 bloemkolen kunnen oogsten :)

Afbeelding

Straks 2 weken op vakantie dus hopelijk is niet alles verpieterd als ik terug kom.

Nena: Wat zonde van je knoflook! En wat raar ook!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:57

Zo wat een mooie, grote kolen!

Gek van die knoflook idd! Niet veel dieren eten knoflook. Is de knol echt helemaal weggegeten, of alleen het groen?

Bruine plekjes op de aardappelen? Als de onderkant van het blad wit is dan is het aardappelziekte, daar moet je even op letten en eventueel behandelen want dat tast ook uiteindelijk je aardappels aan.

En de stipjes op de koolbladeren, zijn het kleine gaatjes of echt iets in het blad? Kan ook wel door hagel komen, maar kan mss ook een ziekte zijn.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:15

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:42

Hey, wat een leuk topic is dit zeg. Heb hem nog nooit gezien dus lees ook graag even met iedereen mee. Wij hebben hier helaas geen moestuin maar gaan hoop ik binnenkort verhuizen. Dus hoop ik daar wel 1 te kunnen beginnen. Mijn pake (= opa) had er wel altijd 1 die echt vol stond met de mooiste groentes. Ik kreeg altijd zakken vol wortelen voor de paarden mee.
Zelf heb ik wel wat staan maar zou wel meer willen. Helaas zijn mijn munt en citroenmelisse dit jaar niet meer juh-van-het. Heb nu wel een muntplantje in de keuken staan. Verder heb ik een pompoen plantje staan, Maggi plant die echt ineens dit jaar enorm word. nog een Italiaanse kruid, Rozemarijn die helaas ook slechter word. We hebben dit jaar ook Ananas aardbeien gekocht. Had er nog nooit van gehoord. De plantjes breiden al gigantisch uit maar de Ananas aardbeien blijven nog uit. Zul je zien dat als wij volgend jaar verhuisd zijn ze er wel zijn. :D Hier ook last van slakken maar ik strooi er korrels om heen. Ik las ook een goede tip een schaaltje bier in te graven in de tuin. Wel jammer dat de Rozemarijn, munt en citroenmelisse het zo slecht doen. Helemaal dor en gelig. Maar ja, mei was enorm droog en juni zeiknat.

Ik heb trouwens op zolder nog een zak vol met moestuintjes groenten zaadjes van de AH :+ Mooi voor ons nieuwe tuintje :9

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:46

De aardappelplantjes hadden hier wel bruine stippen/vlekken maar de bladeren werden ook vrij snel geel.
Nu staan er dus alleen nog wat dooie plantjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:05

Welkom claudia! Leuk dat je ook een moestuin wil gaan beginnen :D

Ik heb mijn eerste broccoli en bloemkool gisteren geplukt, en meteen gekookt en aan de kippen gevoerd :+ Was echt drama, bomvol ongedierte :=
Wel vandaag een courgette gevonden die bijna geoogst kan worden :D Nu nog een lekker recept verzinnen, en dan kan ik em plukken.
Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:19

Tip van oma: Leg je groenten in een bak met water en zout, dan komen de beestjes naar buiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:46

Geldt helaas niet voor alle beestjes, en ook niet voor de eitjes.. en daar zaten er véél van :=

Mijn sla is gek genoeg helemaal schoon zonder gaatjes of andere vraatsporen.. Echt alleen de kool die compleet wordt weggevreten :=
Volgend jaar komen er weer grote netten overheen :Y)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:32

Afbeelding
Mijn oogst van vandaag

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:06

Ziet er goed uit die brokkoli.

Ik roep het al een paar dagen, maar vandaag toch de aardappels uit de grond getrokken. Viel niet tegen wat er uit kwam.
Afbeelding

Er waren er een paar waar slakken in zaten (in de aardappel zelf) en een paar met mieren, maar aar de aardappels is verder niet gezien dat de planten dood gingen.

Straks de eerste proeven :D

Morgen de kleinste eruit halen en de goede van vorig jaar erbij doen om weer te kunnen poten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:18

Heel mooi Nickolay! Zijn die van jouw wel beestjes-vrij? :D

En een flinke emmer aardappelen zie ik, super!

Hier ook vroege aardappelen gerooid. Ik had niet verwacht dat er veel uit de grond kwam met die woelmuis eronder, en een gedeelte was inderdaad helemaal weggevreten, maar toch nog een klein emmertje kunnen rapen, en ook nog een paar courgettes :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:20

Oeh wat een aardappelen al! , ik heb net bloemen in de aardappelen dus ik wacht nog even :)

Ik heb helaas rupsen in de broccoli , even aankijken anders gaan ze eruit en naar de konijnen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:25

Wat een grote courgettes al, hier zitten net van die mini dingen onder de bloemen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:05

Hebben jullie vroege aardappelen? Hier blijven ze nog wel een poosje staan :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:10

Dat waren inderdaad de vroege die ik uit heb gedaan :j
Ik heb nog late staan, nicola en bergerac, die staan nog in bloei dus dat duurt nog wel even :)
De bergerac is wel flink toegetakeld door de coloradokever :=

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:12

Fijn is dat.. stomme kevers haha..
Ondanks dat dan een goed bodemleven hebt, spuit je er iets tegen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:17

Nee, spuiten doe ik eigenlijk alleen als het écht niet anders kan. Ik heb dus wel een keer moeten spuiten tegen aardappelziekte, maar de kever haal ik er met de hand af :=
Emmer eronder, grote verfkwast erbij, even over het blad vegen en die domme beesten laten zich zo in mijn emmer vallen :') Ik had binnen no-time de bodem vol liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:20

:= -Googlet -

Ik heb geen idee wat voor aardappelen ik heb