Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:34

imd schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
De aller eerste keer deden we 1x rijzen, vormen en bakken. Kneden was maar heel kort (mijn vriend zijn idee en hij aaide meer dan kneden). Brood was lekker en goed. Geen idee meer hoe warm maar weet wel dat hij +/- 40 min in dr oven geweest is.

2e brood, kneden met deeghaken (achteraf niet goed genoeg ook want niet alles was goed mee gegaan), 1x rijzen en in de al mee voor verwarmde gietijzeren pan gedaan 25 min met deksel, 20 min zonder. Temp 250 graden met deksel verlaagd naar +/- 200 omdat het brood alflink donker was.

Brood 3, gekneed met de hand voor 20.min, laten rijzen, gevormd en weer laten rijzen op de bakplaat en toen de oven in.
Gebakken op 200 graden voor 40 minuten.

Je zegt deeghaken, heb je het dan met een handmixer gekneed? Die zijn daar over het algemeen echt niet voor geschikt.. Was brood 3 wel goed?

Met zoeentje ja O:) ondertussen ook wel duidelijk dat het daarmee inderdaad niet lukt hihihi
de foto's zijn van brood 3. Brood 2 was eigenlijk echt niet te vreten O:)

snorkel1986

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:06

Ach zo had ik zondag een brood mooi om te zien mooi luchtig.. zacht vanbinnen maar zo smaakloos en klef.. zelfs de geiten vraten het niet met smaak maar meer omdat het moest.. vond het wel vreemd moest ook maar 1 x rijzen en niet vormen zo de pan in ook heel zouteloos voor mijn gevoel ter wijk er 2 theelepels in zat.. maar vanbinnen wel mooi luchtig om te zien

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:08

Gelukkig ik ben dus niet de enige die met dat probleem zat. :') Nou ja volgend weekend nogmaals proberen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:58

Many schreef:
Suliko, volgens mij geldt bij no knead broden een 'range' van 8 tot 14 uur rijzen. Dus ik zou je brood vanavond gewoon afbakken. Je zou je deeg een beetje kunnen helpen door het de laatste paar uur op een iets warmere plek neer te zetten (bijvoorbeeld in de oven met het licht aan - de oven verder niet verwarmen dus!), dat stimuleert het rijsproces.

Bedankt nog voor je reactie! Heb het brood inderdaad gewoon afgebakken na 8,5 uur rijzen (waarvan hij grotendeels op een zonverwarmde plek heeft gestaan) en hij is goed gelukt voor een eerste brood! Mocht wat luchtiger, maar het deeg was misschien ook net iets te nat, maar daar moet ik ook nog even aan wennen wat goed werkt want no-knead deeg is natuurlijk heel erg anders van textuur dan een gekneed deeg.

Heb alleen geen foto kunnen maken, want het brood ging te snel op bij de soep :')

Maar dat het resultaat zo goed lukte (ging er ergens al vanuit dat het een kleffe zware homp zou worden :') ) heeft me er wel van overtuigd om voortaan gewoon mijn eigen brood te bakken. Wij eten thuis erg weinig brood maar zo af en toe is het echt heerlijk en wat sneetjes in de vriezer hebben lijkt me ook fijn, dus voortaan gewoon zelf bakken want dan kan ik er lekker veel zaden in stoppen :D

Enige nadeel is dat ik een gasoven heb die alleen van onderen verwarmd, de bovenkant wordt daardoor niet echt bruin en krokant, de onderkant was dan juist weer heerlijk krokant en bruin. Iemand daar nog tips voor? Had al 10 minuten eerder de deksel eraf gehaald, maar de bovenkant bleef licht van kleur, de zaden bovenop waren wel lichtbruin gebakken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:09

Hem 10 minuten voor tijd omdraaien in je oven. Dus uit de pan op z’n kop op een rooster laten bakken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:57

lizy29 schreef:
Hem 10 minuten voor tijd omdraaien in je oven. Dus uit de pan op z’n kop op een rooster laten bakken.

Goed idee, daar zat ik inderdaad ook al aan te denken! Dat ga ik de volgende keer proberen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:24

Ik ben tosti aan het maken. Van mijn kaasuien brood. Even de 6 sneetjes opgebakken. Daarna 3 weer in de pan. Uien erop, tuinkruiden kipfilet erbij en een hand kaas. 2de snee erbovenop en na enkele minuten die toren omdraaien. Ruikt lekker hier! mijn buik is al 10 minuten aan het knorren hahahaha.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:39

Ik heb ook een gasoven maar de broden worden heerlijk krokant, ik bak dan wel heel heet (stand 7)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:44

Set_Elkol schreef:
Ik heb ook een gasoven maar de broden worden heerlijk krokant, ik bak dan wel heel heet (stand 7)

Bak je ook in een pan? Ik merk bijvoorbeeld met taarten en cakes dat de ene keer de bovenkant wel heel mooi bruin wordt en de andere keer minder.
Mijn oven werkt niet met stands, maar met graden. Alleen weet ik niet zo goed hoe accuraat die is. Ik heb er een losse thermometer inhangen (waar ik ook de accuraatheid van betwijfel :') ) en als ik hem op 200 tot 220 zet geeft de thermometer al heel snel 250 en heter aan.
Als ik van 200 terug wil naar 170 is dat eigenlijk niet te doen, sowieso op lage temperaturen bakken lijkt lastig, de thermometer kruipt al snel naar 200...

Als je zo heet bakt, heb je dan ook een kortere baktijd?

Ik ga maar eens experimenteren met op de kop leggen en hetere temperaturen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:21

Vanavond maar even proberen hoe mijn brood smaakt. Ben zelf een beetje aan het rommelen experimenteren geweest. Incl. wat uitgeprobeerd bij broodbakmachine aangezien je ook je eigen programma's in kan programmeren. En dat werkt super moet dan alleen nog afbakken.

Met daarbij dat ik een deel rozijnen vervangen heb voor hazelnoten. En in plaats van water melk gebruikt heb. Bleek alleen te droog te zijn met mengen dus nog een beter water (zat te twijfelen tussen melk of water en voorgevoel zei water dus dat gedaan). En heb wat restjes opgemaakt van meel/bloem. Resultaat voor nu ziet er erg mooi uit.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:18

Suliko ik bak inderdaad mijn brood wel in een pan, en heb ook voor de zekerheid een losse thermometer in mijn oven gezet. Ik kan wel dingen op lage temperatuur bakken gelukkig, maar ben ook opgegroeid met deze ovens en weet niet beter. Het is wel wat minder trefzeker dan een elektrische oven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:45

Na wekenlang dit topic meegelezen te hebben, heb ik vandaag eindelijk m'n eerste eigen brood gebakken. *\o/* Er is nog genoeg te verbeteren (hij had van mij best een beetje kleiner gemogen :') ), maar ik ben wel heel blij dat de textuur en de korst van het brood precies zijn hoe ik het graag eet. Ik heb alleen voor de komende zes weken wel te eten geloof ik.
Afbeelding
(Arm voor schaal. :') )

Ik heb vandaag ook spullen in huis gehaald om een desemcultuur op te zetten, dus daar ga ik de komende dagen even mee rommelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:48

Haha die is wel flink inderdaad!
Lekker in plakjes invriezen. Heb je er lang plezier van.

Ik ga voor een picknick morgen vanavond een poging doen om meergranen bollen te bakken. Dus de witte bollen maar dan met meergranen meel. En iets groter dan de vorige keer.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:10

Ik was vanmorgen vergeten de oventemperatuur lager te zetten nadat ik de deksel van de DO afgehaald had, oeps . De korst was dus behoorlijk donker, maar wat blijkt, het was mijn allerlekkerste brood dat ik ooit bakte, haha! Die structuur <3 <3 .

De volgende keer zet ik hem dus wel wat terug, maar op 220 ipv 190, ik houd wel van een krokante korst :D :') .

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:44

Ik ben net het boek van Ken Forkish aan het lezen en die pleit ook voor goed lang bakken, lekker bezig dus Rinske :Y)
Mango: een gewoon tarwebrood? Ziet er lekker uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:59

Ziet er goed uit, Rinske!

imd: Ja, is inderdaad gewoon tarwebrood van Frans T65 meel. :j Qua smaak een beetje flauw, want ik ben niet zo'n grote zouteter, maar hier had best wat meer zout in gemogen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:21

Ziet er heerlijk uit Mkango en Rinske!

Ik laat de oven sowieso even heet staan als ik het deksel eraf haal, ik hou echt van een goed gebakken korst <3

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:00

Die ziet er goed uit!
Ik ben gek op een knapperige korst, lastig snijden maar wel erg lekker.

Hier de bollen klaar, als ze net zo lekker smaken als ruiken dan zitten we goed. Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:58

Ik heb een mooie platte cake gebakken vanochtend :') Plan was om het deeg in de koelkast te laten overnachten, alleen wilde ik 'm nog 10 minuutjes laten rijzen. Pas toen ik in bed lag bedacht ik me dat m'n brood nog steeds op het aanrecht stond. Alsnog in de koelkast gezet, maar compleet ingestort natuurlijk. Ik denk dat we lunchen met tosti's vandaag :))

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:02

Hier een poging voor het kaas uien stokbrood wat hier genoemd werd

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:32

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:51

Euh nee

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:57

Afbeelding

HAHAHAHAHAHAHA _O- _O- _O-

Ik vind het wel een heel tof idee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:00

No knead brood laat zich zo niet vormen.
Wel leuk idee trouwens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:03

Lijkt nu meer op een kreeft :P