Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:48

Wat ik ook wel eens doe is het product gewoon in google invoeren. Dan krijg je meestal ook plaatjes te zien en dan herken je meestal wel wat er bedoeld wordt :)

Ik denk niet dat 1 koe en 1 paard een gelijkwaardige milieubelasting is. Een koe is om te beginnen al zwaarder dan een paard en heeft hierdoor meer voedsel nodig. Sowieso krijgen koeien naar verhouding meer krachtvoer dan de meeste paarden (maar dat weet ik niet zeker). Verder is een koe ook een herkauwer en boert en ruft daarbij veel schadelijke gassen de lucht in (die een significant deel uitmaken van de klimaatverandering). Verder worden in sommige regio's koeien naar de andere kant van Europa getransporteerd om als vlees weer terug te komen (want dat is dan een paar cent per kilo goedkoper). Ik weet niet of dit niet hetzelfde aan uitstoot is als iemand die elk weekend op wedstrijd gaat met de trailer maar gemiddeld genomen wordt er denk ik minder met paarden gezeuld dan met koeien.

Het is inderdaad wel iets om over na te denken :) Ik denk echter dat paarden houden niet zo milieubelastend is als eenzelfde hoeveelheid koeien. Tuurlijk is het vast milieubelastender dan géén paarden houden... Echter denk ik dat als je morgen de volledige veehouderij delete van de aarde je niet daarnaast ook hobbypaarden hoeft te deleten om de milieudoelstellingen te halen :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:58

Wat een lekker recept! Voor hoeveel personen is dat, als ik vragen mag?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:10

4! Was flinke pot eten alleszins. Ikzelf ga er 5 keer van eten denk ik (ik lunch vaak kleiner).

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:37

We kunnen eigenlijk best wel veel dieren houden met het land dat we hebben, alleen lang niet zo veel dieren als we nu houden. Als we de dieren alleen laten lopen op de wat armere gronden waar we geen voedsel voor onszelf verbouwen, dan kan vlees eten nog prima en niet verwoestend zijn. Probleempje: dan is die ene hotdog per maand ook gelijk je laatste, want dan moeten we echt drastisch minder vlees eten. Punt is, wij mensen zijn met te veel. We hebben de draagkracht voor onze soort al lang overschreden, want onder normale omstandigheden (zonder stallen en intensieve landbouw) dan zouden we nooit zo veel mensen in leven kunnen houden. Beetje a la Oostvaardersplassen, het eten is dan gewoon op en valt de helft om van de honger. Zo gaat het voor iedereen, behalve de mens en de dieren die wij houden. We nemen gewoon wat ons niet toebehoord, want we verdrijven de rest van de soorten.

Dus als je je paard buiten op een weide zet en verder geen krachtvoer oid geeft dan denk ik dat je hem redelijk neutraal kan houden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:03

poes schreef:
Super van je :)

De liquid smoke heb ik dus vervangen door chipotle BBQ kruidenmix, want het product is in belgiê niet te vinden (het is Amerikaans, gecondenseerde houtrook om rokerige smaak te geven).

Het is ook in russische winkels te verkrijgen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:20

WillBokkers schreef:
Ik zelf ben persoonlijk voor goede kwaliteit vlees, liefst van Nederlandse bodem, want uit landen zoals Mexico weet je eigenlijk al dat er dierenleed aan verbonden zit. Iedere dag vlees hoeft van mij ook echt
niet perse ik investeer liever in kwaliteit.

Aan vlees zit sowieso dierenleed verbonden, aangezien het dier dood moet.

JE verhaal over Earthlings is trouwens wel erg duidelijk, dank daarvoor. Altijd goed om verschillende perspectieven daarop te horen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:44

Riraito schreef:
Zo gaat het voor iedereen, behalve de mens en de dieren die wij houden. We nemen gewoon wat ons niet toebehoord, want we verdrijven de rest van de soorten.

.

Wat ons niet toebehoort, dat zou elk dier doen indien ze er de kans en de capaciteiten toe hadden. Alleen hebben wij gelukkig ook een moreel denkvermogen en dat zorgt ervoor dat ik er dus niet mee akkoord ga. Maar mochten mieren/tijgers/paarden de hele wereld kunnen bevolken en overnemen zouden ze ook niet twijfelen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:50

poes schreef:
Riraito schreef:
Zo gaat het voor iedereen, behalve de mens en de dieren die wij houden. We nemen gewoon wat ons niet toebehoord, want we verdrijven de rest van de soorten.

.

Wat ons niet toebehoort, dat zou elk dier doen indien ze er de kans en de capaciteiten toe hadden. Alleen hebben wij gelukkig ook een moreel denkvermogen en dat zorgt ervoor dat ik er dus niet mee akkoord ga. Maar mochten mieren/tijgers/paarden de hele wereld kunnen bevolken en overnemen zouden ze ook niet twijfelen.

Dat zal best, maar helaas denk ik dat bijna iedereen er ineens geen problemen meer mee heeft als ze anders hun bacon op moeten geven. Iedereen vindt het zielig, maar echt wat doen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:55

Yup, velen doen niet, door onwetendheid ook vaak, of omdat ze denken dat het niet uitmaakt, of omdat het hen echt niet genoeg kan schelen. Ik heb ook lang genoeg vlees gegeten en misschoen doe ik dat ook wel ooit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:00

Ik denk dat het in Nederland vooral onwetendheid is, een slecht inzicht in hoe je vlees nou lekker kan vervangen. Ik ben nu weer even vega-af (tenminste, ik probeer er nog steeds wel op te letten maar 1/2 keer per week eet ik wel vlees) maar ik merkte vooral dat ik het moeilijk vond om een lekkere vervanger te vinden als mijn ouders AVG aten. Ik ben niet dol op vleesvervangers uit de supermarkt, maar toen ik eenmaal ontdekte dat ik bijv erg lekker falafel kon eten ipv vlees was dat al een uitkomst. Ik miste vooral de spekjes in de boerenkool of de balletjes in de soep, en het heeft echt even geduurd voor ik wist hoe ik dat lekker kon vervangen zonder gelijk (dure) vleesvervangers te grijpen.
Ondertussen mis ik het niet meer echt, omdat ik heb geleerd hoe ik hartige, fijne en vullende gerechten kon maken zonder vlees.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:04

En dan heb je hier nog die christelijke lui die vinden dat god de mens geschapen heeft en de dieren weer voor de mens. Want in de bijbel aten ze ook al vlees dus dat mag van god en is dus legit. :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:33

Magrathea schreef:
Wat ik ook wel eens doe is het product gewoon in google invoeren. Dan krijg je meestal ook plaatjes te zien en dan herken je meestal wel wat er bedoeld wordt :)

Klopt! Maar ik gok dat het hem mee zat in de amerikaanse/engelse maten :)
lb.'s en cups enzo vind ik ook altijd verwarrend, maar ook daarvoor hebben we tegenwoordig google! :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:35

MarlindeRooz, hee jij kent dezelfde mensen! Dat werd een discussie tijdens een bbq. Helaas voor hen kent mijn vriend de bijbel erg goed en hoefde ik mijzelf niet te verdedigen. :Y)

Eelmo, of je koopt gewoon een setje cups. Deze heb ik http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en ... 0wod8W8L8A

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:43

MarlindeRooz schreef:
En dan heb je hier nog die christelijke lui die vinden dat god de mens geschapen heeft en de dieren weer voor de mens. Want in de bijbel aten ze ook al vlees dus dat mag van god en is dus legit. :+

Dit vind ik toch wel een grappige opmerking.
Ik heb twee christelijke vriendinnen, beide vega ;)
Geldt dus zeker niet voor iedereen. En als je de lijn recht zou doortrekken zou je juist vegetariër moeten zijn want in het paradijs aten Adam en Eva alleen groente en fruit. Maargoed, nu wijken we wel weer heel erg ver af. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:58

Eelmo schreef:
Magrathea schreef:

lb.'s en cups enzo vind ik ook altijd verwarrend, maar ook daarvoor hebben we tegenwoordig google! :+

Je kunt van die cupmaatjes kopen, ik weet alleen even niet waar :+ Maar als ik ze ooit tegenkom neem ik het sowieso mee, is echt heel handig als je veel van het internet kookt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:59

Die kan je heel makkelijk bij Aliexpress online bestellen! Kost je maar een paar euro en het is inderdaad heeeel handig.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:08

WillBokkers schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit vind ik toch wel een grappige opmerking.
Ik heb twee christelijke vriendinnen, beide vega ;)
Geldt dus zeker niet voor iedereen. En als je de lijn recht zou doortrekken zou je juist vegetariër moeten zijn want in het paradijs aten Adam en Eva alleen groente en fruit. Maargoed, nu wijken we wel weer heel erg ver af. :)

Ik ken de bijbel niet echt, maar ik hoorde ook zo iets. Dat ze buiten het paradijs pas de dieren zijn gaan eten. Achja, ieder zo zijn reden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:37

Magrathea, bij de blokker bijv. Zie linkje in mijn vorige post. Ik ben nu zelf wraps aan het maken:
https://hurrythefoodup.com/how-to-make- ... tortillas/

Heb er een bosuitje doorheen gedaan voor extra smaak. Pompoen en wortel ligt in de gril als beleg. Gekruid met peper, chilivlokken en wat knoflookpoeder. Wortel ingesmeerd met sesamolie. Ik ben benieuwd!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:40

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:35

Eelmo schreef:
Magrathea schreef:

:j

Ik ben blij met de vertaling!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 01:26

Nou ik ben terug uit Den Haag. We zijn eerst bij de Vegetarische Slager winkel geweest, daar heb ik het een en ander meegenomen, werd er goed geholpen :j

Toen naar de vegetarische snackbar geweest, nou dat was geen succes. Sowieso qua hygiëne niet. Ze hadden vegan mayo en ik vroeg hoe deze qua smaak was en of deze zuur was, toen kreeg ik een voorraad mayo voor mijn neus. Ik keek haar aan en vroeg of ze een lepeltje had, maar dat hoefde niet. Toen vroeg ik of ze dat niet vies vonden, maar ik mocht zo met mijn vinger in de bak, ook toen ik zei "Misschien heb ik net wel in mijn neus zitten peuteren.." maakte dat niet uit. Vind ik zelf nogal vreemd en ontzettend vies. Diegene vergat ook nog bij iedereen een deel van de bestelling en ik vond het ook niet echt lekker. Ik kreeg na het eten ook direct buikpijn, nu heb ik best gevoelige darmen (daarom eet ik ook geen vlees meer), maar dit was echt niet best :') Dat was dus de eerste en de laatste keer helaas :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:03

Ah bah was vies jets := Bedankt voor de waarschuwing, leek me leuk om daar eens heen te gaan maar ik maak het toch maar liever zelf dan :=

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:34

Ik heb de vegetarische snackbar altijd een prima tent gevonden. Aparte vent (in de positieve zin van het woord), maar herken totaal niet wat je schrijft eigenlijk.

Daarnaast vind ik dat je minstens één keer in je leven een kapsalon-karma moet hebben gegeten daar :D O M G dat ding is de hemel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:25

Is dat idd niet een hele slecht snackbarmedewerker? Klinkt als een stagaire zonder SH :')

Ik ga zo blackbeanburgers maken, iemand nog de onmisbare recepten klaarstaan?
Anders rommel ik gezellig wat aan in de keuken.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:28

Douce schreef:
:j

Ik ben blij met de vertaling!

Graag gedaan :)

Ik weet dat die cupsetjes bestaan, xenos heeft ze ook. Net als lepelmaatjes. Maar ik maak niet zoveel recepten meer waarin de hoeveelheden in engelse maten staan, of waarin die hoeveelheden er echt toe doen ;) Ik ben meer van de losse pols (behalve bij patisserie/gebak).