ItsMe2, dat lees je wel meer inderdaad, dat het lijf het ziet als suiker... Misschien light even laten voor wat het is? (ik zou nergens zijn zonder light frisdrank tijdens kha, maar als je erdoor blijft hangen...).
Ik had in 2011 diabetes 2 tgv Prednison, kha heeft me toen onwijs geholpen! Ik had een eigenwijze diëtiste die geloofde in de schijf van 5, ik was eigenwijzer.
In 2011 was kha nog redelijk revolutionair inderdaad. Dat is een beetje het nadeel, als dietist wil je graag evidence-based werken dus kun je niet meespringen op hypes. Maar dan loop je dus ook vaak achter de feiten aan... Geloof dat nu alle dietisten wel werken met kha,,zeker bij diabetes e.d.
Siamsmeesje
Geplaatst: 05-08-16 23:33
Ik weet dat het wel zou kunnen, streng kha, maar dan moet ik wel begeleid worden door mensen die weten hoe een menselijk lichaam functioneert
Mijn diëtiste is groot voorstander van kha bij diabetes, al vanaf mijn eerste vraag. Mijn praktijkondersteunster denkt dat je vooral een stukje ontbijtkoek moet nemen als je je niet helemaal lekker voelt (reden: dat is vetvrij!!) en schijnt niet helemaal te weten hoe kha eten in elkaar steekt (lees is gefixeerd op vetvrij en calorieën). Mijn vorige huisarts (de man is een paar weken geleden overleden helaas) en de praktijkondersteunster samen zijn meer bezig met samen besluiten nemen op basis van verouderde gegevens zonder de patiënt erbij te betrekken
Ik ben tot kha beperkt gekomen in overleg met de diëtiste, en het bevalt mij zeer goed. Geen hypo's en geen hypers. Ik heb zelfs kunnen voorkomen dat ik insuline moet spuiten (al had de huisarts dat wel alvast voor mij besloten zonder overleg ). Mijn oude huisarts werkte ook vooral met bejaarden die geen eigen mening hebben (hier heerst nog echt de mentaliteit dat de-dokter-het-wel-weet, en men accepteert alles klakkeloos). Zelf lees ik graag de recentste onderzoeken als ik die vind en volg ik graag online-cursussen over diabetes (via bv http://www.coursera.org) om ook op die manier zelf bij te blijven. En zo kwam ik er dus achter dat mijn huisarts me aan een combinatie van medicijnen had gezet die juist gewichtstoename in de hand werken, en dat terwijl hij maar bleef mopperen dat ik moest afvallen (tuurlijk.... ik val 'even' 40 kg af in 3 maanden... ).
Dus nee, ik blijf bij wat ik nu doe. Het bevalt mij goed, ik val af in een mooi tempo. Niet te snel en vooral blijvend. Ik heb geen enkele zin meer om ooit nog een maatje 52 te moeten gaan shoppen Het wordt even aankijken wat de nieuwe huisarts gaat doen, maar anders ga ik door met hoe het nu gaat.
Super bewustwording! Ik ga voor mijn werk waarschijnlijk de opleiding voeding en diëtetiek doen, lijkt me reuze interessant! Vanavond wel ff een zwak moment en een handje honingdropjes gehad wat op mijn werk mij stond aan te kijken in een glazen pot
Ik eet niet kha maar ben geminderd met de kh en nav jullie meer eiwitten en vetten. Mijn gewicht is iets afgenomen maar allerbelangerijkste.... Ik voel me zo goed hierbij. Ik was te streng voor mezelf zeker met sporten erbij merk gewoon aan alles dat dit goed gaat.
Na mijn vakantie wil ik echt minder kh eten voor nu let ik erop wat al goed bevalt
Laura82
Geplaatst: 06-08-16 10:17
Siamsmeesje, wat goed dat je je gezondheid in eigen hand houdt door je goed te informeren zeg! Goed bezig!
Vanmorgen toch een stuk afgevallen , denk dat ik vocht vasthield door menstruatie die eraan kwam. Nu 1,4 kg kwijt sinds vorige week donderdag
050206051012
Geplaatst: 06-08-16 12:47
secricible, daar heb je een punt. En het kan mensen met diabetes 2 zó goed helpen.
Siamsmeesje, vind het echt super goed van je! En inderdaad zelf blijven nadenken en kijken waar jij je goed bij voelt, dokters weten alles zo leuk uit een boekje te vertellen.
Laura82, goed!! Hoe lang ben je nu totaal bezig?
Hier zei de weegschaal vanmorgen -1,9kg, maar ik hou alleen het gewicht van de maandagen aan, kan dan zomaar ineens anders zijn. En nu inderdaad ook ongesteld, dat vocht weegt ook wat. Zo weer boodschappen doen, ook even langs de Turkse supermarkt voor groente, kip en kruiden. Eens zien wat we deze week gaan eten.
Laura82
Geplaatst: 06-08-16 14:24
Ik ben sinds januari dit jaar bezig, eerst met gewoon gezond eten en niet snoepen, daarmee zo'n 10 kg kwijt geraakt maar in de vakantie er weer 3 kg aangevreten En daarna enorme moeite om me weervte herpakken. Nu dus sinds vorige week donderdag kha, veel minder honger, dat is voor nu beter
Zometeen verjaardag van mn schoonmoeder, hopelijk heeft ze wat wat ik mag hebben. Heb aan dr uitgelegd wat kha is en wat ik wel en niet mag, maar geloof niet dat ze t helemaal snapte En geen wijntjes drinken, altijd jammer
Siamsmeesje
Geplaatst: 06-08-16 19:36
Tja, ik had de keus om me maar te laten ringeloren, of zelf alles nazoeken en dat overleggen. Zelf dingen nazoeken heb ik altijd al gedaan, helaas stond vooral de praktijkondersteunster er niet echt voor open, en ja, die herhalen vooral boekenwijsheid uit hun cursus. Dat kan prima zijn, maar ik verwacht van mensen die zeggen medeverantwoordelijk te zijn voor mijn gezondheid, dat ze zich inlezen in de laatste ontwikkelingen en gewoon up to date zijn. En daar ging het dus een beetje mis...
Iedereen is gewoon goed bezig, of je nu veel afvalt of alleen al ontdekt dat je veel minder honger hebt en beter in je vel zit
Laura82
Geplaatst: 06-08-16 20:07
Amen!
Ging prima op verjaardag, geen moeite om de taart te laten staan omdat ik net stevig geluncht had, daarna kwam er worst en kaas op tafel avondeten was tomatensoep en lasagne, alleen kopje soep genomen, zat daarna ook goed vol, dus prima. Alleen die cornetto die iedereen daarna kreeg had ik het even moeilijk mee vooral als de kinderen gaan knoeien, normaal lik je dan snel even alles weg
ItsMe2
Geplaatst: 06-08-16 20:10
Citaat:
Iedereen is gewoon goed bezig, of je nu veel afvalt of alleen al ontdekt dat je veel minder honger hebt en beter in je vel zit
Zo waar! Ik ga morgenochtend weer wegen, ben benieuwd. Ik ben nu twee weken bezig
Wij zijn vanavond uiteten geweest, ging heel prima! Carpaccio, garnalen, biefstuk, mozzarella, champignons, spek, Griekse salade en als toetje verse muntthee. Maar inderdaad hier ook absoluut geen trek, moet me er echt toe zetten om te eten. Kan me dit niet zo herinneren van de vorige keren?
Dat geen honger heb ik ook Als ik niet oplet ontbijt ik pas ergens tegen 13.00 uur
Laura82
Geplaatst: 07-08-16 09:42
Bij mij wisselt het een beetje, ik heb vaak ook geen honger en eet minder dan normaal (is wel goed want was gewend veel te grote porties te eten) maar bij vlagen kan ik zo ontzettend trek hebben. Niet eens in zoetigheid ofzo (gelukkig ) maar wel dat ik er ff flink de rem op moet zetten.
Zoetigheid heb ik wel trek in maar ik ben ook echt een zoetekauw eerste klas. En soms neem ik ook wat hoor. Vind dat wel bij een gezonde levensstijl horen.
Ik val ineens gigantisch af (2,1 kilo in 5 dagen). Ik vermoed dat het komt door het stoppen met de pijn medicatie. Ik gebruikte echt veel medicijnen en nu zo goed als niks meer.
In ieder geval sta ik nu op -27,2 kilo. Nog 1,7 kilo te gaan voor de vakantie in september.
Laura82
Geplaatst: 07-08-16 10:04
Zeker als je zo lang bezig bent moet je dat soms ook gewoon doen ja. Ik ben normaal ook een zoetekauw, maar nu ik zo laag in khd zit heb ik daar echt helemaal geen trek meer in. Als ik straks wat meer neem, wwet ik dat dat wel weer terugkomt, maar voor nu ben ik wel blij dat t er even niet is
ItsMe2
Geplaatst: 07-08-16 10:05
Hier gaf de weegschaal -800 gram aan. In twee weken 1,7kg afgevallen. Het gaat (gelukkig) niet super hard, maar mijn gewicht zakt wel. Moet voor vandaag nog bedenken wat ik ga eten..
050206051012
Geplaatst: 07-08-16 10:08
Ik heb absoluut geen zoetbehoefte, want ik gun mezelf zoetigheid als Slimpie door de yoghurt, aardbeien, granolareep en light drinken. Want als ik op gewicht ben, dan wil ik ook gewoon zoet binnen krijgen zoals fruit (en sap), dus ik gun jezelf dit. Wil afvallen, van m'n zoetbehoefte hoef ik niet persé af
Ga even live op de weegschaal nu... AAARGGGGHH, batterijen leeg van de weegschaal!
Laura82
Geplaatst: 07-08-16 10:08
Wij eten vanavond nasi, ik met bloemkoolrijst. Ben benieuwd hoe dat is! Dat doe ik er toch gewoon rauw doorheen en dan even meewarmen?
secricible
Geplaatst: 07-08-16 10:10
Gebrek aan eetlust is wel vrij normaal bij streng khdarm hoor. Als je lijf overgaat op ketose herft het altijd brandstof immers... bij lichtere khdarme dieten is het niet iets standaards. Ik ben erg benieuwd, maandag naar 100gr khd en vrijdag dan zakken naar <50gr, alleen na het intensief sporten backloaden.
Ik vond bloemkoolrijst wel tof, wel voldoende laten bakken en lekkere kruiden zijn altijd goed!
Laura82
Geplaatst: 07-08-16 10:32
Je kan het gewoon meebakken met het gerecht toch? Of kan je het beter apart bakken?