Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:14

Cowspiracy gaat inderdaad over hoe enorm veel energie er nodig is om een klein stukje vlees te produceren. Dat is natuurlijk over de hele wereld hetzelfde.
Docu's als forks over knives en fat, sick and nearly dead gaan over hoe vlees eten onze gezondheid beïnvloed.
Toch al twee goede redenen om ook in Nederland geen vlees meer te eten :)
En inderdaad, veel vlees wordt geïmporteerd vanuit landen waar het er nog veel erger aan toe gaat dan in Amerika.. Terwijl ons eigen vlees weer geëxporteerd wordt 8)7

Nepleren handschoenen zou ik zo snel niet weten.. Ik zag vanmorgen mooie handschoenen bij de Hema in de aanbieding, maar helaas echt leer -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:21

Tillie, vandaar ook dat ik "cowspiracy enzo" tikte , ik doelde vooral op het dierenleed stukje, maar ook millieu technisch gaat het er in nl echt wel anders aan toe.
De amerikaanse gang van zaken kun je gewoon absoluut niet 1 op 1 over zetten op nedrland in de vergelijkingen.

Neemt niet weg dat de vleesindustrie idd ontzettend belastend is , ook in nederland., als de hele vleesetende mensheid alleen al 2 keer per week vlees zou laten staan zou dat al zo ontzettend veel schelen, hoewel ik denk dat je met de groeiende wereld bevolking idd grotere stappen zOu mogen nemen.

En buiten het hele wel of niet en het waarom van vlees eten zou het kappen met zinloos heen en weer schuiven van producten over de wereld heen voor een paar centen besparing ook een hoop schelen.
Producten die als halffabrikaat naar de andere kant van de wereld worden verscheept omdat verschepen, daar in elkaar zetten en weer terugverschepen goedkoper is dan hier in elkaar zetten... compleet gestoord eigenlijk.
Ik heb een fles chilisaus staan die gemaakt is in amerika, gevuld in china em daarna via amerika weer de wereld over is gejaagd...

Of dieren die hier geboren worden, naar engeland verscheept werden voor een jaar en dan weer terug gehaald werden ... want daar kreeg je subsidie voor.
Ik heb soms echt met verbazing in de les gezeten.
Dacht dat het subsidie vangen voor heen en weer leuren met vee inmiddels over was... zou ik toch eens uit moeten zoeken gewoon voor de weet.

Als hernieuwde start van een minder belastend leven maar gelijk bonenburgers gehaald ... vandaag een vleesloos dagje... en dan morgen weer een dag.
En weer eens een pak kritischer worden op het geen hier het huis in komt

denice

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:31

Het gaat er in NL dus niet anders aan toe wat betreft milieu. Een koe blijft een koe, en zal 10x meer drinken en nog veel meer eten dan mensen, meer schijten dan mensen etc. Het gaat ook om de hoeveelheid eten een koe nodig heeft om tot een volwaardige koe te komen. Daar kun je ook 100 mensen mee voeden, ipv die ene koe.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:33

Voor mij is de enige manier om dit goed vol te houden trouwens wel door het heel goed voor te bereiden. Ik moet genoeg groenten, fruit etc in huis hebben, en ook al bedacht hebben wat we kunnen gaan eten, anders wordt het niets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:01

Denice, het gaat er wel anders aan toe wegens het simpele feit dat we in NL een hele andere (lees: heel wat strengere) millieuwetgeving hebben dan daar.
Maakt dat dat het hier niet millieubelastend is? Absoluut niet :n
heb je nog steeds heel veel kiloos voer nodig voor 1 kg eindproduct , en gruwelijk veel water... absoluut.
Het blijft gruwelijk inefficient en belastend (en dan laten we welzijn nog even buiten beschouwing)
Maar hetzelfde is het perinent niet.

Edit : voorbereiding herken ik trouwens wel ... ik weet dat alsnik weer een tijdje op gang ben dat dat minder nodig word, maar de eerste tijd := dan is het soms heel makkelijk om de "fout" in te gaan.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-10-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:03

Bedankt voor de toelichting, ik geloof het ook meteen en we zijn het verder eens :)
Ik denk niet dat er ooit flink geminderd gaat worden met vlees, al hoop ik het natuurlijk wel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:06

Er zijn wel steeds meer mensen die 1 of meer keer per week vegetarisch eten... er is een hele stroming hipheids veganisme , ik denk wel dat er over de linie steeds meer over na gedacht word en er wel iets gemindert word... de hele wereldbevolking als veganist door het leven lijkt me idd voorlopig nog iets of wat utopisch

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:43

In Nederland wordt al een aantal jaren achter elkaar steeds minder vlees gegeten terwijl de bevolking groeit, dus dat is wel positief :) De nieuwe vega merken ploppen de grond uit. Hartstikke mooi! Maar in de tussentijd zijn er landen als China waar de economie enorm groeit en waar steeds meer vlees wordt gegeten, en dat gaat echt een gigantisch probleem worden ben ik bang. Dan kan heel Nederland veganistisch worden, maar als dat soort landen waar dierenwelzijn en milieubewustheid totaal onbelangrijk zijn ineens heel veel vlees gaan eten helpen ze alsnog de hele wereld om zeep.
Ik hoop dus dat deze docu's ook daar terecht komen..

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:05

hoe noem ik mezelf eigelijk omdat ik alleen geen vlees eet?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:15

Pescotarier als je wel vis eet.

Ik heb net de lekkerste 'kaas'tosti gemaakt! Een papje van mosterd, soja-room en edelgistvlokken :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:21

ah oke dankje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:23

Dat klinkt lekker, kaus :) ga ik ook eens proberen!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:45

hebben jullie ook weleens boze reacties gehad eigelijk dat jullie vegan zijn?
en dat je discussies kreeg?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:30

Nooit eigenlijk :) Mensen zijn wel eens geïnteresseerd waarom, en wat we dan wel eten.. maar nooit negatieve reacties gehad :)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:43

Boze reacties niet echt, maar wel negatieve reacties en dan ''discussies''
Vaak waren dit mensen die dan niet geloofden dat alle nodige voedingsstoffen ook in plantaardig voedsel te vinden is. Dan kan ik zeggen wat ik wil, maar dat is dan zinloos helaas.
Snap het ook wel hoor, sommige mensen weten donders goed hoe fout ze zitten, maar om daarmee geconfronteerd te worden is toch best pijnlijk, en wat doen mensen dan, die schieten in de verdediging (vaak met de meest onlogische, onware argumenten maar ja)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:04

ik heb zelf ook wel eens een vervelende reactie gegeven...
en toen leefde ik halfweg veganistisch. ik heb nogal een allergie voor heel belerende of prekerige manier van doen. collegaatje vertelde dus dat ze vegan was maar de manier waarop was tenenkrommend irritant...
die heb ik dus accuut van het gebruik van de laatste beetjes dierlijke producten afgeholpen op een wat minder tactvolle manier.
maar dat was niet zozeer mijn reactie op vegan, als wel mijn reactie op een heel vervelende" holyer than thou" manier van doen

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:17

Boze reacties niet, maar wel heel veel mensen die met een negatieve houding een discussie begin wat eigenlijk gewoon een aanval is. Daar ben ik vrij snel klaar mee.

Een vriendengroep komt volgende week een filmavond bij mij doen. Ik had aangeboden een uitgebreid driegangenmaaltijd te willen koken en ze waren helemaal enthousiast. Toen ik aangaf dat het wel vegan zou worden hoefden ze niet zo nodig meer. Want 'vieze groentemaaltijden kregen ze niet door hun keel.' Nou doei dan :evaw:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:34

Ik denk dat het ook deels er aan ligt hoe je het brengt. Iemand die tegen een vleeseter gaat zeggen dat diegene een dierenmishandelaar is terwijl hij in zijn macdrek burger bijt zal uiteraard geen positieve reacties krijgen.
Zelf vertel ik niet snel dat ik veganist ben. Als we ergens gaan eten dan geef ik dat vantevoren wel aan natuurlijk, of neem ik zelf iets mee, maar als we het over koken hebben dan zal ik eerder reageren met 'bami maak ik met champignons in plaats van ham' ipv 'we eten geen vlees'.. En ik zal ook niet snel over dierenmishandeling beginnen tenzij een discussie daar echt over gaat. Het duurt dan misschien wat langer voordat mensen er echt over na gaan denken, maar ze voelen zich dan iig niet onder druk gezet.. en zo zijn er hier binnen onze familie al twee vegetariërs bij gekomen en mijn moeder eet ook bijna elke dag vegetarisch. Terwijl ik echt niemand heb geprobeerd om te praten :)

Vegetarisch eten koken vind ik trouwens heel gemakkelijk. Zeker als je vleesvervangers uit de winkel gebruikt, maar er zijn ook genoeg andere soorten eten die je ergens doorheen kan doen. Paddestoelen, voor een vlees-achtige structuur.. Ei.. Bonen.. Feta/kaas.. Maar gewoon lekker kruiden en ik mis het vlees totaal niet.
Veganistisch koken vind ik wel lastiger. Zeker omdat ik graag creme fraiche gebruikte en overal kaas overheen deed :=
Nu vervang ik dat vaak door soja creme en edelgist en willemsburger, en dat is eigenlijk net zo lekker :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:49

Ik vind veganistisch komen juist prima te doen. Kookten voorheen ook nooit, deed mn moeder altijd :') maar nu ik kook vind ik het ook leuk om te doen!
Vooral de Groene Meisjes hebben recepten die goed te doen zijn voor door de week. Ik sta meestal een half uur tot drie kwartier in de keuken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:39

Gisteren een heerlijke vegan risotto gemaakt met 3 verschillende paddestoelen, walnoten en rucola. Het enige wat ik mis is iets wat het zo lekker 'romig' maakt. Voorheen deed ik aan het eind een flinke scheut roomboter en kookroom erdoor en liet het nog even 10 minuutjes pruttelen en dan was het zo heerlijk romig, maar roomboter gebruik ik niet meer en kookroom kan ik niet tegen. Het was nu wel lekker maar ik miste toch iets 'romigs/smeuïgs'. (Sojaroom al geprobeerd maar dat vond ik HEUL vies. :') )

Wat doen jullie trouwens als je een gewond dier tegen komt die niet meer te redden is? Ik was net aan het wandelen met de hond en het krioelde weer van de rivierkreeftjes maar 1-ntje was gewond en ik dacht dat 'ie dood was totdat m'n hond er met z'n neus tegenaan kwam, toen dook ie helemaal in elkaar. Ik zag dat z'n schild aan de buitenkant helemaal kapot was. Ik heb 'm uiteindelijk in de berm gelegd tussen het hoge gras want ik kon niks vinden waarmee ik 'm dood kon maken en hij was te groot om plat te trappen.

Ik hoop stiekem dat 'ie zich herpakt en dat hij nog kan genezen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:19

Nelleke, er bestaat ook haverroom.. en wel meer plantaardige roomsoorten geloof ik, misschien daar eens mee experimenteren? :)

Over de reacties die je krijgt op vegan-zijn: bij mij zijn die echt wisselend, vaak positief maar niet altijd, eigenlijk net als met vegetariër zijn. Terwijl ik het er eigenlijk zelf niet over heb, tenzij mensen er naar vragen (hoe, wat, waarom, wat eet je dan wél, etc). Maar er blijven mensen die je graag willen wijzen op alle dingen die je doet die potentieel niet-vegan zijn, spontaan een anekdote over een vervelende vegetariër vertellen, of die direct overal aanleiding in zien te concluderen dat dit eetpatroon niet gezond kan zijn.

Bijv. mijn slechte huid en last van eczeem (toen ik nog wel zuivelproducten gebruikte) werd door een kennis gekoppeld aan een vitamine(B12)-tekort doordat ik geen vlees at. Maar ehh... mijn huid is nu ik ook geen zuivelproducten meer gebruik dus nog minder B12, beter dan hiervoor, en ik heb geen uitslag en eczeem meer so far *klopt af* :+ Of als ik het nu eens koud heb krijg ik te horen dat iemand zich zorgen om me maakt, of ik dan wel goed/gezond eet nu ik 'ineens dat veganistische doe'. Als iemand anders in dezelfde ruimte het koud heeft, stellen ze echter niet de vraag of het eetpatroon wel goed is... dat vind ik vervelend. Het zijn dan geen oprechte zorgen, maar meer weer een reden om eventjes mijn keuzes in twijfel te trekken.

Kaus schreef:
Pescotarier als je wel vis eet.

Ik heb net de lekkerste 'kaas'tosti gemaakt! Een papje van mosterd, soja-room en edelgistvlokken :D

Hah die van ikbenirisniet, of wel? Heel lekker he :) Ik heb nu datzelfde sausje in combinatie met breadcrumbs gebruikt om een ovengerecht een krokant/kazig laagje te geven, was ook erg goed te doen!

Had laatst voor een vegan diner (vanuit het bedrijf waar ik werk georganiseerd, zo leuk *\o/* ) pestopannenkoeken gemaakt, gevuld met 'kip', courgette, champignons en pestoroomsaus, daarna nog even in de oven met dat 'kaas'sausje eroverheen, vielen enorm in de smaak :9

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:14

Ja van die website inderdaad WildWings :D
Ik merk wel dat nu ik wat vaste recepten heb ik eigenlijk niet zo veel nieuws meer probeer. Daar gaat komende week in mijn vakantie verandering komen :Y)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:29

Als je bij allerhande.nl veganistisch intoetst, krijg je ook een hoop prima recepten!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:54

Ik had laatst te veel gedronken en volgens een vriend van me was dat omdat ik voedingsstoffen mis :=

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:11

Ja of ''niet aanvallend bedoelt hoor, maar...'' en je dan echt compleet persoonlijk aanvallen. Hm.

Vaak lijkt het ook alsof geen dierlijke producten niet goed genoeg is.
''Ja maar je rijlaarzen zijn van leer'' - klopt ja maar ik gooi niet meteen alles weg, ik maak ze op het geld is er nu toch aan uit gegeven - (nooit goed genoeg, ik zou alles meteen weg moeten gooien)
''Ja, maar zoiets als paarden houden hè, dat is toch ook niet natuurlijk? Waarom vind je dat dan wel oké?'' - de paarden die we nu hebben zijn niet te vergelijken met hun voorouders die in het wild leefden, daarbij zijn er zoveel manieren om paarden te houden dat er echt wel goede versies van zijn zoals 24/7 buiten oid. - (tja maar het is niet natuurlijk dus ja eigenlijk luisterde ik verder niet echt naar wat je zei, ik heb toch gelijk)

Zo kan ik eindeloos doorgaan. Mijn vrienden blijken toch niet allemaal echt heel erg vriendelijk.. Laatst zei ik ook dat ik bij de Ikea had gegeten en daar groente balletjes had gegeten. Dat was volgens een vriend niet zo lekker als de ''echte'' balletjes en toen ik zei dat ik geen vlees meer at was ik ''weird''
:wave: