De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 17:27

Ik heb monnikskap en zeeuws knopje gezaaid, weliswaar niet eetbaar. De cherrytomaat en romatomaat zitten in een bak en de tuinbonen heb ik net overgezet naar losse bakjes.
Ik moet manlief dringend naar de Action sturen voor bakjes. Want zelfs met losse tomaatbakjes ed kom ik er niet meer mee uit.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:38

ik moest toevallig nog even boodschappen doen en toen zwaaide mijn auto zo uit naar de action, snap er niks van :D
Kweeekbakje gekocht en bij de welkoop nog wat zaadjes.

Ik wil trouwens best met mensen ruilen hoor! Zal vanavond eens opschrijven wat ik precies heb...

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:09

Via marktplaats een heleboel plastic potjes opgehaald, was hard nodig want alles gaat het goed doen.
Nu hopen op iets warmer weer, kan ik de bakken gaan maken en vullen, koude bak erop en vast wat buiten neer gaan zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:04

Hier de tomaatjes gezaaid in de nieuwe kastjes :)

Eerst 28 wc-rolletjes gehalveerd,gevuld met stekgrond en daarna 4 verschillende soorten tomaat erin.Ben erg benieuwd :D

Potjes hoef ik gelukkig niet te verzamelen...ik heb stekbakken,hele berg.
Van daaruit gaan de boel direct de grond in...heb een zaaihulp gekregen.Daarmee kun je elke zaadje 1 voor 1 zaaien,veel werk in het begin maar hoef niet te verspenen.En dat is ook altijd een giga klus...

Weet iemand trouwens of je bonen (doperwten,peulen)het beste voor kunt weken of meteen de grond in?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:24

Hee dat heb ik ook gedaan Tinky! Bij mij zijn vandaag de speciale russische (donkere) en oranje tomaten
uitgekomen (wel 1.5 week korter dan gebruikelijk haha) en de normale cherrytomaten en peergevormde
zijn al een paar cm!

Mijn bonen heb ik altijd meteen in de grond gedaan. Maar ik las ergens dat zaden (welke weet ik niet
precies meer) die je laat weken in water , sneller uitkomen. Dus wie weet?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:26

Hee wat leuk Kirsten...ben benieuwd naar je donkere tomaten.Laat je weten hoe ze smaken en foto's natuurlijk tzt :D

Wat de bonen betreft,zal de helft weken en de helft zo in de grond mikken....kijken wat het resultaat is.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:24

Tinky12 schreef:
Hee wat leuk Kirsten...ben benieuwd naar je donkere tomaten.Laat je weten hoe ze smaken en foto's natuurlijk tzt :D

Wat de bonen betreft,zal de helft weken en de helft zo in de grond mikken....kijken wat het resultaat is.

Jaa zal ik doen :D. Vorig jaar waren ze erg goed , alleen heel groot en soms van die rare delingen in een tomaat. Dat was wel vreemd.

Oh ben benieuwd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:07

Tinky12 schreef:
Weet iemand trouwens of je bonen (doperwten,peulen)het beste voor kunt weken of meteen de grond in?

Mijn tuinbonen heb ik wel voorgeweekt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:26

Ga er hier ook even een paar in de week gooien...hoe lang laat jij ze badderen Antheman?Of wacht je gewoon totdat ze volgezogen zijn?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:28

Tinky12 schreef:
Ga er hier ook even een paar in de week gooien...hoe lang laat jij ze badderen Antheman?Of wacht je gewoon totdat ze volgezogen zijn?

24 uur

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:51

Mijn sperciebonen en erwten heb ik niet voorgeweekt, maar wel de eerste dag de grond echt zeiknat gehouden. Ze zijn allemaal heel snel uitgekomen en groeien heel goed.

Ik probeer een paar aardappelen te laten uitspringen, maar hoe kiemen die het snelst? Licht of donker? Warm of koud? Droog of vochtig? Heb ze een tijdje in de schuur op een lichte plek gelegd, maar kiemen ho maar :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:12

4 kweekbakken erbij gescoord bij de Action!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:47

Hebberig Antheman :D

8nnemiek...ik had Roseval aardappeltjes in een open plastic zakje liggen op de keukentafel,2 zoete aardappelen ernaast.Is een bakje op terecht gekomen...totaal vergeten en ze zitten nu vol met uitlopers.
Volgende week gaan ze de bakken in :P :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:06

Tinky12 schreef:
Hebberig Antheman :D

8nnemiek...ik had Roseval aardappeltjes in een open plastic zakje liggen op de keukentafel,2 zoete aardappelen ernaast.Is een bakje op terecht gekomen...totaal vergeten en ze zitten nu vol met uitlopers.
Volgende week gaan ze de bakken in :P :)

Goed man! Zelfs de NRC rept over zelfgepootte aardappels. :D Ultra hip!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:12

Ik ben zo verschrikkelijk hip dat ik het zelf niet eens door heb :D

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:30

Tinky12 schreef:
Ik ben zo verschrikkelijk hip dat ik het zelf niet eens door heb :D

:D :D :D

Over aardappels gesproken, ik heb een leuke tip (misschien al tig keer genoemd hier, maar noem het toch).
Als je geen tuin hebt, of minder ruimte om aardappels te poten kan je ook het volgende doen: pak een zak potgrond of tuinaarde, laat deze zak dicht zitten. Probeer de inhoud wat losser te krijgen door de zak op de grond te gooien, te kneden of te rollen. Als de potgrond lekker los is, leg je de zak (nog steeds dicht) op de plek waar je hem hebben wil. Hij moet plat liggen. Dan maak je er met een mesje 2 kruizen in, op de bovenkant, beetje uit elkaar. In die 2 gaten druk je een aardappel. Potgrond erover, water erbij en wachten maar :) Als je de aardappels wil rooien snijd je gewoon de zak potgrond open en zoek je de aardappels eruit. Vet handig!
Wel regelmatig wat water erin doen trouwens.

Aardappels lopen bij ons altijd uit helaas, onze kelder heeft blijkbaar het perfecte klimaat :+

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:35

Hier van de week in mijn pyama midden in de woonkamer alle kweekbakken vol zitten stoppen.
Met bonen, tomaten, mais en allerlei andere zaken.
5 kweekbakken vol.

Vorig jaar voor het eerst een moestuintje, maar ik heb echt 0,0 ervaring.
Hoop het dit jaar beter te doen en veel bij te leren, ook hier in dit topic.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:18

jeetje, ben stomverbaasd! Ging net ff checken bij mijn kweekbak die ik donderdag klaar gemaakt heb, is de ruccola gewoon al uitgekomen! Binnen 3 dagen dus, echt supersnel!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:35

Leuk Teigetje!
Ik zit hier ook alles omhoog te kijken, hahaha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:14

Teigetje008 schreef:
jeetje, ben stomverbaasd! Ging net ff checken bij mijn kweekbak die ik donderdag klaar gemaakt heb, is de ruccola gewoon al uitgekomen! Binnen 3 dagen dus, echt supersnel!

Oh, dat wilde ik volgende week weer buiten zaaien, dat heeft t voortreffelijk op de mesthopen gedaan :D En kun je aardig lang doorzaaien :j Rucola is echt de meest geweldige plant voor in je moestuin. Het bedekt mijn composthopen goed en snel, het is heerlijk om zo te plukken, je kunt gewone sla er mooi mee opkrikken, een handje is fijn als garnering, en ik heb er stápels pesto van gemaakt. Ik kon er tot januari nog van eten :D

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:38

Antheman schreef:
Teigetje008 schreef:

Oh, dat wilde ik volgende week weer buiten zaaien, dat heeft t voortreffelijk op de mesthopen gedaan :D En kun je aardig lang doorzaaien :j Rucola is echt de meest geweldige plant voor in je moestuin. Het bedekt mijn composthopen goed en snel, het is heerlijk om zo te plukken, je kunt gewone sla er mooi mee opkrikken, een handje is fijn als garnering, en ik heb er stápels pesto van gemaakt. Ik kon er tot januari nog van eten :D

wat grappig dat je dat op de mesthopen zet! Wij eten het heel vaak, dus dat was wel een eerste keus met zaadjes kopen :) Kan je dat zo vroeg al buiten neerzetten dan? Dan ga ik die als de vorst weg is ook ff in de bloempotjes zetten die ik van de week gekocht heb.

Heb net mijn andere kweekbakje gevuld met basilicum, roma tomaat, bosui en groene peper. Heb ze nu al verder uit elkaar gezaaid zodat ik straks wat makkelijker kan verpotten.

Heb van de week bij een plantenzaak hier in de buurt geregeld dat ik straks lege potjes krijg en van die onderplaten zodat ik straks alles makkelijker kan verpotten. Mijn bedoeling is nl om een deel van de plantjes te verkopen op een bazaar die ik samen met anderen organiseer voor kika.

Ze gooien die potjes en onderplaten gewoon weg, dus die mocht ik zo ophalen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:42

Vorig jaar heb ik de rucola ook in maart gezaaid, maar volgens mij wel onder een plastic tunnel. En de compost is natuurlijk ook wat warm, die voorsprong heeft t dan wel bij mij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:14

Mijn rucola doet het ook erg goed onder glas :j

Ik heb wel erg veel problemen met m'n basilicum, het meeste is vrij slap :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:23

Hier zijn de sugar snaps de grond ingegaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:37

Ik heb mn aardappelen volgens mij te snel buiten gezet, de plantjes zijn iig morsdood -O-