Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:07

Ik probeer eigenlijk alleen maar om palmproducten te vermijden, en groentes en fruit natuurlijk uit Europa (en het liefst uit NL) :Y) Waar moet jij dan allemaal op letten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:09

Groente en fruit verder niet zo veel, maar ik moet alitjd opletten of er geen lactose en/of granen in zitten, dus ik sta op ongeveer elke verpakking te kijken :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:24

ik let er niet altijd op...probeer van ene hoop dingen wel een beetje op het seizoen te letten en peultjes uit een plek aan de andere kant van de wereld , daar begin ik over het algemeen ook niet aan :+

maar bij dierproducten let ik meestal wel op of het een beetje okay is geproduceerd en liefst NL vlees, ook omdat ik fel tegen zinloos verslepen van dier en product ben ...waarom zou ik een stuk vlees uit verweggistan eten als we hier in NL hartstikke veel vlees produceren

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:17

Vandaag voor het eerst postelein meegenomen, ben benieuwd hoe dat smaakt!
Iemand toevallig nog een recept-tip?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:49

Nog nooit gegeten ben wel benieuwd hoe het smaakt. Zou niet eens weten hoe het er uit ziet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:45

Ik vind het eruit zien als een kruid:
Afbeelding

Ben ook erg benieuwd hoe het smaakt! Staat voor vandeweek ergens op het menu, zal je op de hoogte houden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:49

Oh, ik vind postelein ontzettend lekker! Het heeft een lichtzurige smaak en ik vind het 't lekkerst in een stamppotje :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:51

Ja, dat stamppotje wordt een béétje lastig aangezien mijn darmen op hol slaan van aardappels. Wel een goede voor mijn vriend.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:52

Ik denk dat er ook wel een interessante salade mee te maken valt. Ik zou het dan combineren met wat rustigere smaken, tomaat/komkommer, pijnboompitjes, yoghurtmayo, dat soort dingen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:04

Op de verpakking staat dat je het kan koken en rauw kan eten. Dus denk dat we dat beide maar eens moeten proberen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:32

Mm lijkt me inderdaad lekker voor een salade oid. Zal dinsdag eens kijken op de markt.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:42

Of misschien in een salade met warme appeltjes? En dan met camembert :9

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:43

Ik heb een keer postelein-salade gehad, was erg lekker! Weet niet meer precies wat er in zat eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:34

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:23

Ik mag geen kaas :P Maar met warme appeltjes klinkt ook wel goed!
En deze uit de link van Cer ook: roerbakken met gember, knoflook en ui. Ik hou van gember :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:19

Hoi! Ik kom mij ook melden, kan wel wat inspiratie gebruiken namelijk, zal wel voornamelijk in de leesmodus zitten :)

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:48

Ik meld mij hier ook, ik lees al een tijdje mee, maar vraag me toch af: Investeren jullie veel tijd in eten (kopen en maken) of zijn jullie zo handig dat jullie naast fulltime baan/studie/activiteiten + paard zo veel tijd hebben om de juiste boodschappen te doen/te koken?
Ik merk dat ik wel wil, de noodzaak is er ook, want ik merk als ik gezonder leef en eet, ik veel minder last heb van eczeem, maar ik heb geen tijd heb om het allemaal te 'leren', naast werk en paard in de avond. Snappen jullie wat ik bedoel? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:08

Tja ik ben student dus relatief veel tijd, dat scheelt natuurlijk..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:17

Ik merk de laatste week ook dat het eten er af en toe bij inschiet. Ik werk best wel veel deze week, zo'n 30 uur en daarna nog paardrijden en scriptie schrijven. Dus dan wil ik vooral niet te lang bezig zijn. Gelukkig heb ik voordat ik zoveel ging werken best wel veel gezonde, verse dingen ingevroren. Dus ik leef momenteel uit mijn diepvries. :+ Zo heb ik een keer pasta gegeten, rijst met balletjes in tomatensaus (de rijst kwam natuurlijk niet uit de vriezer) Gister vlug wat bami gekookt, boontjes uit de vriezer, wat satésaus gemaakt hoppa. Het kan altijd gezonder, maar als je geen tijd hebt moet je wat. Dus ik kan je aanraden om als je tijd hebt om te koken grotere porties te maken en wat in te vriezen. Zo heb je altijd wat voor handen als je minder tijd hebt. En improviseren, noedels zijn bijvoorbeeld héél snel klaar. Nou, stukje vlees in stukjes, wat groenten erbij en bijv. wat chilisaus of satésaus. Het hoeft niet veel tijd te kosten in principe. En gezond 'leren' eten is niet zo moeilijk als je misschien denkt, het begint allemaal bij verse, onbewerkte producten waar zo weinig mogelijk rotzooi (o.a. E-nummers) aan zijn toegevoegd. En als je dan eens tijd hebt zou ik dit topic eens doorbladeren, beetje googlen en dan kom je al een heel eind met verdere informatie. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 15:14

AniqueN schreef:
Ik meld mij hier ook, ik lees al een tijdje mee, maar vraag me toch af: Investeren jullie veel tijd in eten (kopen en maken) of zijn jullie zo handig dat jullie naast fulltime baan/studie/activiteiten + paard zo veel tijd hebben om de juiste boodschappen te doen/te koken?
Ik merk dat ik wel wil, de noodzaak is er ook, want ik merk als ik gezonder leef en eet, ik veel minder last heb van eczeem, maar ik heb geen tijd heb om het allemaal te 'leren', naast werk en paard in de avond. Snappen jullie wat ik bedoel? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ik heb het ook heel druk (fulltime studie in combinatie met 24 tot 40 uur werken, iedere dag mn jaarling voeren, mn hond waarmee ik fanatiek sport, mn vriend, een sociaal leven en mn vrijwilligerswerk :+ ), maar het lukt me goed om gezond te eten. Ik ben er inmiddels handig in geworden. Gezond koken kan ook heel snel. :) Groenten in de (wok/grill)pan, zelf een sausje in elkaar roeren, vleesje in de pan, klaar! Of ik gooi iets in de oven en ga andere dingen doen terwijl het in de oven staat. Ik doe eigenlijk nooit langer dan 20 min over het koken.

En qua boodschappen doen is het gewoon een kwestie van bepaalde levensmiddelen niet meer gebruiken of minderen en andere levensmiddelen juist extra kopen. Zo koop ik me wild aan groenten, fruit, noten, magere kwark en speltproducten :P En verder af en toe een stukje vlees of eens wat broodbeleg o.i.d. Kost net zoveel tijd als 'gewoon' boodschappen doen, ik sla gewoon delen van de supermarkt over :D . Eén keer in de zoveel tijd rijd ik eens naar de Ekoland en dan sla ik meteen een voorraad houdbare producten in, zodat ik daar niet zo vaak heen hoef.

Als dit is wat je bedoelt hoor :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:53

Tjonge vogeltje jij hebt het echt druk! respect hoor.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:56

Ja, ik ga ook wat minder werken, ik merk dat het me een beetje begint op te breken ondertussen :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:01

Nou dat kan ik me heel goed voorstellen!
Ik merk aan mezelf dat ik tegenwoordig ook echt nee moet zeggen tegen dingen en dat me dat nu ook lukt. Ik ben al dat gestress en gehaast een beetje zat aan het worden..en het breekt je inderdaad enorm op

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:35

Zo, ik heb even heel gezond geluncht. Een salade van: eikenbladsla, veldsla, rucola, feta, avocado, tomaat en extra vierge olijfolie. Lekkerrr! Als toetje een smoothie van sinaasappel, banaan en (suikervrije) sojamelk.

Ik merk trouwens ook dat als ik het druk heb ik wat ongezonder eet en meer grijp naar koolhydraatrijke producten zoals brood.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:51

Ik heb tijdenlang volgens m'n voedingsschema gegeten, maar ik doe nu zoveel dat het eigenlijk niets uitmaakt wat ik eet. Ik eet wel supergezond, maar ik let niet echt meer op of ik nou 5 gram teveel vet eet of niet.
Op werkdagen eet ik voor de lunch brood, de overige dagen waarop ik sport eet ik een hele grote salade met aardappeltjes en tonijn of een andere vorm van proteïnen, steeds vaker ook tofu. De rest is een beetje hetzelfde gebleven. Ik eet geen kaas meer, ik weet niet echt waarom, ik heb er momenteel geen behoefte aan denk ik :+ Ik neem nu wel een calcium supplement.

Voor mij is op gewicht blijven nog steeds heel erg belangrijk icm de gezonde voeding, maar door het vele sporten en werken kan ik nu wat relaxter met m'n voeding omgaan. Het is een echte verademing dat ik niet meer vastzit aan m'n schema, schept een stukje rust :)