Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:18

Mijn eten van vandaag:

Ontbijt: magere yoghurt met honing, lijnzaad, zemelen en vezels
T: halve speltcracker met kaas erin zeg maar (om te proberen), tosti van speltbrood met geitenkaas
Lunch: 1 speltpannenkoek met banaan, kaneel en lijnzaad (aangemaakt met water ipv melk)
T: appel met handje onbewerkte noten
Avondeten: 300 gram wortelen in de auto :+

Ik gebruik ook de pil, een dieet kan in mijn ogen ook een beetje doorslaan.. :o

Vandaag bij ekoland geweest in de stad hier :D Wat een walhalla! Helaas wel een beetje duur := maar wel flink een voorraadje ingeslagen!

Toad

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:34

ontbijt: volle kwark met muesli en halve banaan
tussendoor: soort van snelle jelle (had niets anders in huis en nam dit mee voor onderweg)
lunch: biologische boterham met bio filet americain + havermout met kokosmelk en halve banaan
t: nog onbekend
avondeten: salade met gekruide kip, tomaat, augurk en dressing van yoghurt en mosterd.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:46

Vandaag bij de Natuurwinkel geweest. Verschillende soorten thee ingeslagen, waaronder brandnetelthee, ben benieuwd! Ook bramenjam (bio en zonder toegevoegde suikers) gehaald. Nog wel meer gezien, maar vond het best prijzig! Eerst dit maar eens proberen.
Verder net even speltpannenkoeken gemaakt met een bramenjam er op, lekker! Had wat beslag over, dus daar wat pannenkoekjes van gemaakt voor morgen ochtend. Afgelopen dagen wat minder op mn eten gelet en geen yoga kunnen doen, dat merk ik nu wel gelijk. Darmen komen in opstand en een stuk minder energie..

Lekkere dingen komen hier trouwens voor bij! Die smoothie van de spinazi ga ik ook eens proberen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:49

Ohja, en bij de Jumbo kwam ik roggebrood met krenten en noten tegen, ook maar even mee genomen. Best lekker! Hier nog tips om op roggebrood te doen? (Kaal was het ook goed te eten, al miste ik wel wat)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:51

appelstroop, kaas, boter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:57

Wat heerlijk is maar vet maakt maar als gebakje is roomboter met witte basterd suiker...maar dat zal je niet willen...katenspek is ook lekker

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:12

Russel, dat klinkt wel erg lekker... maar suiker probeer ik nu enigzins te vermijden :+ Dus dat gaat hem helaas niet worden.
Ik denk dat ik gewoon maar wat verschillende dingen ga proberen. Ik vind roggebrood alleen zo'n aparte smaak hebben, vandaar dat ik vermoed dat niet alles lekker zal smaken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:01

Phylos schreef:
Ik ga deze week iets maken met boekweitmeel. Twijfel nu toch of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt om voor boekweit te kiezen ipv spelt omdat iedereen het hier over spelt heeft..

Goede keuze *\o/* Ik ben fan van boekweit :D
Boekweit heeft geen gluten en heeft van alle granen het laagste glycemische index (samen met quinoa en amarant). Het is ook eigenlijk geen graan, maar een kruid en heeft een veel hoger eiwit gehalte dan granen. Je ben dus veel sneller gevuld door boekweit, het is voedzamer en als je snel last van je darmen hebt, dan is afwisselen met glutenvrije producten heel fijn.
De smaak is wel specifiek, maar in pannenkoeken heel lekker.
Stukjes kiwi op een boekweitpannenkoek :9 of warmgemaakte appeltjes met kaneel :9 :9
Ik maak ze altijd met een halve courgette erdoorheen gepureerd, proef je niets van, maar je hebt wel weer extra groenten binnen :Y) (ik ben niet zo'n groenteliefhebber :D )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:03

Wat trouwens een erg lekker toetje is; van een ei, stukje roomboter en een paar stukje hele pure chocola kan je een heerlijke chocoladesouffle maken in de oven. Beetje kersen of bosbessen erbij en je hebt echt een fantastisch toetje, maar niet met ladingen suiker.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:55

Oh dat klinkt goed sanne! Alleen nog even een vervanger voor de roomboter vinden, dat wil niet met mijn lactose-intolerantie... misschien maar kookroom van rijstmelk..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:27

Je kan prima experimenteren met een ei en een paar blokjes chocola en dan iets vets erdoorheen. Ben je niet gelijk heel veel ingrediënten kwijt, als het smerig is :D

Ik doe altijd roomboter en chocola smelten. Eitje kloppen. Chocolamengsel door het ei kloppen en dan in een ovenschaaltje. Kan je eventueel eerst nog een blokje op de bodem leggen, dan heb je meer garantie dat de binnenkant vloeibaar blijft. Oven niet te hoog zetten, anders wordt het niet smeuïg. Ben benieuwd of het ook lukt met rijstmelkroom!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:35

op roggebrood zijn de sandwichspreads lekker...

Wij hadden net Tilapia-fillet, gebakken in roomboter...ohhhh erg lekker en rodebieten met ui

wilde iemand mij nog recept speltpannekoek mailen? Dan ga ik die van het weekend maar eens maken met appel ofzo?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:06

Oeh die toetjes uit de oven klinken erg lekker. Gebruik je hier speciale chocolade voor of kan je ook hele pure choco gebruiken?

Ik had net bij mijn moeder aardappels, rode kool en kipfilet. Verder echt weinig gegeten vandaag. Had geen trek..

O: yoghurt met chiazaad, aardbeien, druiven, dorset cereals en kaneel.
Verspreid over de middag flinke portie wortels en 1.5 handje noten
D:bovenstaande..

Was vrij waarschijnlijk daarom niet veel trek. Al ben ik wel wat uurtjes flink bezig geweest op stal..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:15

Mijn avondeten vandaag:

Volkoren penne met courgette, tomaat, gele paprika, mager gehakt. Ik heb 2 teentjes knoflook erbij gedaan, wat peper, beetje runderbouillon, oregano, nootmuskaat en op het laatst bieslook erover! Is een mager receptje, ooit uit een kookboekje overgenomen!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:39

oh sanne dat ga ik gauw eens proberen. Heb altijd wel een zwak voor toetjes...
Heb vanmiddag de dvd's van Jesse van de Velde gekocht ben benieuwd.
Vandaag gegeten:
o: 2 zelfgebakken spelt/lijnzaad brood met kipfilet en 1 met pindakaas
L: (buiten de deur) 1 waldkornbol met gegrilde kipfilet en wat salade
T: rauwkostsalade met yoghurt dressing en een handje noten
D: bruine rijst, wokgroenten met oestersaus en longhaas
zometeen misschien nog een stukje extra pure chocolade

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:26

Citaat:
O: yoghurt met chiazaad, aardbeien, druiven, dorset cereals en kaneel.
Verspreid over de middag flinke portie wortels en 1.5 handje noten
D:bovenstaande

da's wel heul weinig :D

Ik moet effe bedenken wat ik voor morgen ga maken...denk dat ik een roerbak ga doen met oosterse groenten en biefstuk....

(ik kook vaak savonds nog een keer voor de volgende dag aangezien m'n vriend morgenavond moet werken)

Ik heb trouwens ook quinoa gekocht, maar dan couscous quinoa, maarre....waar kan ik dat eigenlijk voor gebruiken? (als een soort rijst achtig iets?)

Interessante info over boekweitmeel, wist ik niet, leer hier iedere dag weer bij :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:30

sanne83 schreef:
Phylos schreef:
Ik ga deze week iets maken met boekweitmeel. Twijfel nu toch of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt om voor boekweit te kiezen ipv spelt omdat iedereen het hier over spelt heeft..

Boekweit heeft geen gluten en heeft van alle granen het laagste glycemische index (samen met quinoa en amarant). Het is ook eigenlijk geen graan, maar een kruid en heeft een veel hoger eiwit gehalte dan granen. Je ben dus veel sneller gevuld door boekweit, het is voedzamer en als je snel last van je darmen hebt, dan is afwisselen met glutenvrije producten heel fijn.
Stukjes kiwi op een boekweitpannenkoek :9 of warmgemaakte appeltjes met kaneel :9 :9
Ik maak ze altijd met een halve courgette erdoorheen gepureerd, proef je niets van, maar je hebt wel weer extra groenten binnen :Y) (ik ben niet zo'n groenteliefhebber :D )

Bedankt voor je tips! Ik wil ook proberen of er muffins oid van te maken zijn.
En warm gemaakte appeltjes met kaneel, jammie. Ook de geprakte banaan die hier eerder voorbij kwam lijkt me lekker

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:03

Hmmm dat worden veel pannekoeken...boekweit pannekoeken, speltpannekoeken :+

Heb ik wat te doen zaterdag ;-)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:07

Hallo! Ik lees ook al een tijdje mee. Voornamelijk voor gezonde tussendoortjes.
Nu wil ik ook smoothies maken. Kan dit ook met melk of alleen yoghurt/kwark?
En wat is dan gezonder? Ik ben een erge fan van kokos. Is Sojamelk ook gezonder dan 'gewone' melk?
Een hoop vragen voor Een binnenvaller :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:10

Melk is sowieso niet erg gezond, maar af en toe kan heus niet direct kwaad. Ik zou wel eerder vor sojamelk kiezen (al vind ik dat zelf niet te drinken) Volgens mij is het met kwark ook het lekkerste eerlijk gezegd ;-)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:42

sanne83 schreef:
Phylos schreef:

Leuk om te weten, ik heb ook boekweitmeel gehaald en wil ook pannenkoekjes daarvan bakken. Ben benieuwd.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:17

Wie van jullie heeft er nog een leuk idee met brocilli? Heb nog een stronk over.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:19

Broccoli even twee minuten stomen en dan wokken met sojasaus, knoflook, peper en cashew's..

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:38

Dat klinkt lekker :D

Ik ben bezig met de recepten uit dit topic in word te zetten (vind ik handiger met opzoeken ;) ) en kwam een discussie over olijfolie tegen. Is het niet zo dat koudgeperste extra vierge olijfolie voor bakken juist goed is om in te bakken (geschikt om te verhitten) en dat je speciale olie hebt voor in salades? Mijn dietiste vertelde me dat ik olijfolie bekant intraveneus (of zoiets) mocht toedienen :P en dat ik mocht bakken in roomboter, de juiste olijfolie en kokosolie.

Mijn menu voor vandaag:
O:bak yoghurt met musli en halve mango
Geroosterde speltboterham met houmous en tomaat

M: dubbele speltboterham met mozarella en tomaat, verse jus

A: gebakken aardappeltjes met ijsbergsla en een vegavleesje

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:26

nadina schreef:
Dat klinkt lekker :D

Is het niet zo dat koudgeperste extra vierge olijfolie voor bakken juist goed is om in te bakken (geschikt om te verhitten) en dat je speciale olie hebt voor in salades? Mijn dietiste vertelde me dat ik olijfolie bekant intraveneus (of zoiets) mocht toedienen :P en dat ik mocht bakken in roomboter, de juiste olijfolie en kokosolie.

Op de extra vierge staat juist dat die voor dips en vinaigrette is,
op de traditional staat voor bakken en braden
op de mild staat voor grillen en frituren

Het lijkt me dat olie die voor bakken+ braden en voor Grillen+frituren gewoon goed verhit kan worden :)
(ik heb ze nl alle 3 hier in de kast staan ;) )