Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:03

Nee want teveel zout is slecht :=

Eieren, ik weet het niet hoor. Ik eet er sowieso niet teveel, dan krijg ik buikpijn :+ laat ik dat maar als maatstaaf aanhouden dan .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 14:02

Pfft ik denk dat ik me eens minder druk moet gaan maken :')

Ik heb de dunne vegetarier binnen gekregen. Super leuk boekje trouwens! Maar in de inleiding staat weer eens een lijstje cijfers waar de tranen van in mijn ogen springen. Ook als je een hekel hebt aan dieren zijn er gewoon zoveel redenen om geen vlees meer te eten. Er is 100 000 liter drinkwater nodig voor 1 kg vlees!! 100 000 liter!! Er zijn gvd kindjes die 2 uur moeten lopen elke dag om water te halen voor hun familie, en de mensheid eet het zo weg.. als het al niet weggegooid wordt! En dat is maar een van de cijfers..

:n Ik moet maar weer eens met mijn vriendje gaan babbelen. Ik begin er langzamerhand steeds meer van overtuigd te raken dat als je vlees eet je gewoon een egoistische 1e wereld kontgat bent. Hoe kan je zoveel dierenwelzijns/mensen/milieuproblematiek aan je voorbij laten gaan 'omdat het lekker is'? Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd... Onze kinderen gaan ook sowieso geen vlees krijgen :n

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:49

Ik ben het helemaal met je eens! Ook die megastallen vind ik echt vreselijk.... Maar als ik het er met vleeseters over heb zeggen die allemaal 'dat het wel meevalt' dat het heus niet zo is dat ontzettend veel 3e wereldlanden voor een hele lange tijd kunnen leven met al het eten dat er allemaal in die koeien wordt gestopt. Ik had zelfs cijfers gezien dat dan zoveel % van alle derde wereld landen dan geen 3e wereld land meer zou zijn. Maar dat is allemaal 'achterhaalt'....

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:54

Oh ik had zo'n lekkere vleesvervanger gisteravond!
Van de Goodbite (?) Een vleesvervanger met kruiden en zongedroogde tomaatjes, nooh _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 14:58

MyLittleLove schreef:
Oh ik had zo'n lekkere vleesvervanger gisteravond!
Van de Goodbite (?) Een vleesvervanger met kruiden en zongedroogde tomaatjes, nooh _/-\o_

Zoiets hebben ze ook van de appie, toscaans carre. Yummm :)

Tja Ella ik probeer me er maar niet zo druk over te maken. Zolang men maar weet dat er bij mij geen vlees in huis komt }:)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:02

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik vind vlees niet per definitie slecht, maar in mijn ogen wordt het in veel te grote hoeveelheden geproduceerd en gegeten. Als je goed, duurzaam vlees met mate eet en het echt als traktatie ziet, vind ik het niet per se verkeerd.

Een van mijn professoren liet ons vorige week een stukje van de film 'Food, Inc.' zien. Hele interessante film. Ik moet er wel eerlijk aan toevoegen dat een aantal mensen wegliep omdat ze er niet tegen konden. En het was vlak voor lunchtijd, ik denk dat de meeste mensen na die film geen honger meer hadden. Maar dit is wel iets dat ik heel belangrijk vind: weten waar je eten vandaan komt. Dus ik ben van mening dat je ook moet weten hoe dieren leven en geslacht worden als je vlees eet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:18

Dat vind ik ook, maar op het moment dat ze ineens weten/zien hoe zo'n dier geslacht worden vinden ze het zoooo zielig, maarja op je bord ziet het er toch niet meer zo uit, zeggen ze er dan meteen achteraan. Ik hoef niet te zien hoe een koe geslacht wordt en ik wil het ook niet eten.
We gingen bij biologie een varkenshart ontleden, ik had aangegeven dat ik dat niet wilde doen en dat was ook geen enkel probleem. Maar een groot deel van de klas kon alleen maar iieehhhhh vieeeesss!! Schreeuwen, terwijl bijvoorbeeld de hartkleppen van en hart behoorlijk op een biefstuk lijken...

Ik vind vleeseten ook absoluut niet slecht, dat mag iedereen zelf weten, maar het valt mij zo op dat mensen niet eens weten wat er met hun bordje eten is gebeurd voordat het daar zo ligt.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:58

Klopt, dat vind ik ook heel kwalijk. :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:33

Mijn vriend zei laatst dat iedereen die vlees eet sowieso eerst zelf een dier zou moeten slachten. Op dat moment voel je pas écht hoe moeilijk dat voor je zal zijn, want ik denk dat er veel mensen zijn die zich ook nog niet heel erg bezwaard voelen als ze zien hoe een dier normaal gesproken wordt geslacht. Als je zoiets zou invoeren zouden veel mensen stoppen met vlees eten denk ik. Natuurlijk heb je nog genoeg mensen die ook dat met gemak doen, maar het grootste deel zou afhaken. Vond het wel een goed idee eigenlijk :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:37

Haha ja, en ze dan ook nog zelf fokken voor je eigen gezin :+
Nouja dat vind ik niet, maar ik vind zeker dat iedereen die vlees eet MOET weten waar het vandaan komt. Mijn vriend bijvoorbeeld vindt het niet erg om het op tv te zien en hij zegt dat hij een koe zelf ook wel zou slachten, maar ik geloof dr helemaal niks van!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:39

Hier ook een vegetariër en tevens stille meelezer :) heb al een hoop dingen voorbij zien komen die ik niet wist.
Zelf werk ik in een restaurant en ik vind het niet erg om vast te pakken of te bereiden oid. Vreemd genoeg vinden mensen het raar dat ik het niet wil eten maar wel gewoon aan wil raken en mijn baas probeert het zoveel mogelijk te vermijden dat ik dat moet doen, terwijl ik er helemaal geen problemen mee heb zolang ik het niet hoef te eten.

Zijn er hier toevallig ook mensen die tijdens hun werk of ergens anders bewust met vlees in aanraking zijn maar het niet eten? En hoe reageert jouw omgeving daar op?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:46

Ik werk ook in een restaurant, maak het liever niet en raak het al helemaal niet aan, maar soms moet ik wel als ik in de keuken sta helaas... Dat andere mensen het willen eten vind ik prima, zolang ik het maar niet op m'n bordje krijg :)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:10

Fenna_s schreef:
Hier ook een vegetariër en tevens stille meelezer :) heb al een hoop dingen voorbij zien komen die ik niet wist.
Zelf werk ik in een restaurant en ik vind het niet erg om vast te pakken of te bereiden oid. Vreemd genoeg vinden mensen het raar dat ik het niet wil eten maar wel gewoon aan wil raken en mijn baas probeert het zoveel mogelijk te vermijden dat ik dat moet doen, terwijl ik er helemaal geen problemen mee heb zolang ik het niet hoef te eten.

Zijn er hier toevallig ook mensen die tijdens hun werk of ergens anders bewust met vlees in aanraking zijn maar het niet eten? En hoe reageert jouw omgeving daar op?

Ik werk in een viswinkel, dat vinden veel mensen ook vreemd.
Tsja, ik eet het zelf niet en andere moeten uiteindelijk zelf weten wat ze wel of niet willen eten. Heb er ook geen moeite meer mee om hele vissen op te pakken oid.

Maar op de een of andere manier vind ik het thuis anders dan op m'n werk. Thuis raak ik nooit vlees of vis aan, terwijl ik het op mn werk de hele dag doe :P

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:55

Ja, dat heb ik ook. Thuis zou ik nooit gehakt gaan kneden, terwijl ik op m'n werk uitgebreid spareribs in stukken sta te hakken en schnitzels maak. Als ik zeg dat ik in een restaurant werk dan krijg ik vaak een reactie als huh, maar je bent toch vegetariër?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 14:09

Ik moet zeggen dat het niet mijn hobby is, maar als ik bordjes wegbreng op mijn werk word ik er soms wel even naar van. Ook als mensen hun vlees half laten staan.. :n Heb je niet geleerd je bord leeg te eten van je moeder? Zucht.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:03

Leuk boek he Margrathea?
Vond die inleiding ook confronterend ja... Ben nu 'dieren eten' aan het lezen, nog niet heel ver mee maar wel erg interessant en ook daar krijg je kotsneigingen van :=
Zoveel miljard aan beesten in de USA worden geslacht, bizar toch?! En ook zo onnodig...

Ik zit op m'n werk tussen opgezette dieren, welke doodgeschoten zijn. Maar dat vind ik toch anders, daar hebben ze een prachtig leven gehad, wordt rekening gehouden met welke zwak zijn/drachtig/jong etc.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:46

ik ben nu 13 jaar vegetarisch dus me hele leven al :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 17:50

Dieren eten wil ik ook nog wel lezen inderdaad. Schijnt ook wel erg goed te zijn, alleen minder geschikt voor mensen met een zwakke maag haha. Dus misschien is het ook weer niet zo'n goed plan :+

Vanavond met pizza voor de tv! En Gooische vrouwen denk ik O:)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:36

Mijn katten barfen, dus ik sta ook regelmatig vlees te snijden en botten te hakken. Na een jaar barfen heb ik er eigenlijk geen problemen meer mee. Maar ik zal het zelf echt niet eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 23:43

Hihi ik wil later ook barf geven aan mijn katten en honden, maar dat mag mijn vriend gaan doen O:)
Daarnaast.. katten en honden hebben nu eenmaal vlees nodig, dus tja. We gaan het dan wel proberen rechtstreeks bij de biologische boer vandaan te halen als dat lukt :j
En anders heb je geloof ik ook een biologische variant van carnibest, of het huismerk van de ap ofzo. Ook erg fijn :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:01

Hier krijgt de kat ook kvv. Normaal gesproken Haaksbarf maar omdat het niet leverbaar is bij de winkel waar ik bestel, voer ik nu even Carnibest, maar dat heeft niet mijn voorkeur omdat er rijst in zit.
Je hebt inderdaad genoeg keus in biologische kvv :j

Ik zie zoveel verschil in haar gedrag als ze brokjes krijgt. Ze moest van de dierenarts een tijdje brokjes eten omdat ze een maag/darm infectie had, dat zou beter zijn (yeah right maar goed ik heb braaf geluisterd). Ze werd er helemaal hyper actief van (en een Abessijn is al een actieve kat), doffere vacht met wat uitstaande haren (wat ook bij bosjes uitviel). Pas toen ze weer een week op vlees stond was ze helemaal de oude. Dus voor mij wel duidelijk wat al die bende in brokjes kan doen!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:41

Vanavond bij Keuringsdienst van Waarde, filet americain...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:14

Mijn ouders kijken dat altijd, vind het altijd wel een goed programma :j misschien even checken op uitzendinggemist

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:24

@ Toess: Carnibest heeft wel een aantal rijstloze varianten. De eend, kalkoen en diabetes zijn rijstloos. (deze voerde ik toen ik de harige katten overzette van brok op vers)

Ik vind overigens vlees dat bereid is wel ontzettend ranzig ruiken. ;) Rauw heb ik er geen problemen mee.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:56

Sinds een week hebben we twee fretten die haaks barf krijgen. Echt verschrikkelijk om te geven. Het meurt en er komt bloed uit de verpakking (rode derrie, neem toch aan dat het bloed is) :x We kregen van de mensen waar we ze hebben gehaald ook nog 3 kuikens, een hamster en twee woestijnratten mee (en nee, die waren niet levend...) 8)7 Wij als twee rasechte vegetariërs die de fretten een dode hamster voeren :') Ben er nog niet zo'n fan van, maar ik hoef niet de kokhalzen zoals mijn vriend, dus dat scheelt weer. Al hoef ik kort daarna geen ontbijt :P