De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:15

Wat hebben sommigen van jullie nog mooie oogsten, hier volkomen kansloos met al die slakken.
Van mijn 20 doperwtplantjes heb ik uiteindelijk 20... doperwtjes kunnen oogsten, totaal opgevroten, aardbeien zijn de slakken me ook dik voor.

Moet nog prei in de tuin zetten, maar heb het nog steeds uitgesteld.
Druivenstruik is enigste wat het wel goed doet.
En verrassing ik vond 20 rode besjes aan de vorig jaar verhuisde struik (Die eerdere jaren werd geplaagd door mieren die er bladluizen in aan het melken waren).
Enigste wat hier echt goed gaat zijn de bosaardbeitjes.

courgette heb ik overerigens ook 1 plant! En daar zitten minicourgettetjes aan, en die blijft ook in mijn kasje, en wordt daar al beslakt, helaas en heb 1 komkommer plantje, zelfde verhaal.
Voor de courgette heb ik hoop.....

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:45

Ik ben nu pas mijn blauwschokkers aan het oogsten; de tuin is echt laat dit jaar.

Nog iets heel anders: zijn er meer mensen die last hebben van blaren op handen/armen? IK heb de afgelopen weken de berenklauw de schuld gegeven van mijn zeer vervelende chemische brandwonden, maar ik heb geen berenklauw in mijn tuin. Na navraag bij een groot professioneel moestuincomplex blijkt dat onder bepaalde omstandigheden (nat en warm weer) pastinaak ook brandwonden kan veroorzaken. Ik had al wel gelezen dat er zoiets als brandpastinaak bestaat, maar in mijn tuin staat een gewone pastinaak. Hebben meer mensen hier last van? Ik hoor nu al van enkele mensen in de omgeving (Arnhem) dat ze ook brandwonden hadden (wat natuurlijk ook berenklauw kan zijn geweest, maar toch).

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:52

Ja Annemiek een ramp. Volgende keer maar even met stinkolie werken doen we op de grote velden wel. Maar dacht al klein tuintje geen last van :')

Druif doet het hier ook prima! Tomaten staan aan de andere kant zal daar vanavond eens bij kijken.

Hier geen last van brandwonden, geen idee wat het kan zijn. Sorry kan je niet helpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:53

Ik moet sowieso mijn armen wassen als ik met tomaten of klievingen in de weer ben geweest, dus helemaal representatief ben ik niet qua voorbeeld :+
Maar anders word mijn huid echt knalrood, iets opgezwollen, rood en branderig

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:07

Berenklauw heb ik helaas wel veel ervaring mee. Pak weleens wat mee als ik met de bosmaaier bezig ben.
Pastinaak hebben we niet in de tuin staan.

Denk dat we hier dit jaar ook weer kilo's druiven hebben als ik de struik zo zie.

Kers, daar heb ik er 1 van op, verder was het prut of te hoog in de boom en dus voor de vogels.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:46

Balen van de kers Jeffrey. Maar druiven zijn ook lekker :P

Berenklauw hebben we niet gelukkig, anders had die er ook niet zolang gestaan :') Zo'n hekel aan die krengen en niet goed voor de dieren ook..

Is er iets wat nu nog de grond in kan? Iets simpels :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:22

Sla :Y)
Rucola, spinazie..
Romasesco (maar die is niet simpel haha)
Andijvie dacht ik, en venkel?
Radijsjes natuurlijk..
Of je moet in de winkel of op de markt wat voorgekweekte plantjes halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:17

Aparte reacties hier op planten :P

Afbeelding

Boontjes even creatief opgespannen :P

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:03

Sla heb ik nog wel genoeg staan :+

Zal eens kijken voor andijvie :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:43

Ik ga denk de aardappels er maar uit halen, er is weinig van de plantjes over, ben bang dat anders de aardappels ook vergaan.
Heb de eerste plant er net uit gehaald en daar kwamen 3 aardappels af :+ de grootte valt me niet tegen maar zijn niet heel groot.

Na poging nummer 3 komen er ook eindelijk sperziebonen plantjes op, de snijbonen staan al bijna bovenin de tipi ;)

Afgelopen dagen niet zo veel tijd gehad voor de tuin door regen en gisteren is onze dochter geboren dus daar ook wel een dag mee zoet geweest.
Volgende week wel weer oppakken als de kleine ligt te slapen en ik geen herrie mag maken binnen }:0

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:44

Haha lekker ding ben je ook PB! Een dag zoet met je dochter. Ik denk dat je nog veel meer dagen zoet gaat zijn met je dochter ;)
Geniet ervan! Dat ze maar op mag groeien met lekker verse groentjes uit eigen tuin! (na een lekkere lange periode magische moedermelk uiteraard)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:06

Gefeliciteerd PB en vriendin! Zo'n kind is een aanslag op je moestuintijd, zo weet ik sinds kort, maar het is vooral ook een prachtig geschenk. Geniet ervan!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:25

Sannanasje schreef:
Haha lekker ding ben je ook PB! Een dag zoet met je dochter. Ik denk dat je nog veel meer dagen zoet gaat zijn met je dochter ;)
Geniet ervan! Dat ze maar op mag groeien met lekker verse groentjes uit eigen tuin! (na een lekkere lange periode magische moedermelk uiteraard)

:+ je kent me toch ;)

Zal idd wel vaker en langer zoet zijn met onze dochter. ( dat zegt men iig)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:17

Zou niet goed zijn als het niet zo was! Maar ik heb zomaar een vermoeden dat het geen straf voor je gaat zijn om lekker over haar te papa-en.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:45

Gefeliciteerd PB!

Hier vollop broccoli uit eigen tuin! Ook erg druk met het plukken van aalbessen.

Afbeelding

Bloemkool doe het ook aardig. 2 worden helemaal opgegeten door slakken maar de andere 2 lijken ze met rust te laten.

Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:12

Hier gaat het nu ook redelijk, al willen de tomatenplanten niet echt super snel groeien.

De komkommer en augurk gaan ineens als een speer in de 'action' kas.
Ben naar een andere kas wezen kijken voor in mijn achtertuin. Gezien ik dat wel heel erg leuk vind!!

Vond deze:
https://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas ... sglas.html

Moet dan wel eea opmeten en deel van mijn huidige moestuin opgeven. Maar ach, vind dat niet zo erg! Zoveel kan ik toch al niet verbouwen op mijn kleine stukje.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:43

Mijn tomaten deden het echt voorbeeldig! Tot vorige week... ze zijn helemaal dood aan het gaan, het is waarschijnlijk phytophthora. Ik heb er voor gespoten zelfs en doe het nog steeds, maar het lijkt tevergeefs :( echt ontzettend balen want ik had al super veel en mooie tomaten er aan hangen.

Verder worden ook bij mij alle kolen en dergelijke opgefreten door de slakken :(
Het enige wat het goed doet inderdaad zijn mijn kruiden..
Aardbeien doen het hele jaar ook al vrij weinig. Ik heb het idee dat in heel mijn kas ziekte heerst helaas, weet alleen niet goed wat. Het is ook zó vochtig weer, doet mijn plantjes weinig goed.
Mijn preiplanten buiten doen het wel goed gelukkig, de courgettes ook wel redelijk maar een deel van de oogst rot aan de plant. Dit had ik vorig jaar ook al, iemand een idee hoe dat kan komen?

Wat fijn dat sommigen hier en daar toch nog wat kunnen oogsten! :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:48

Mag ik mij ook melden ?
Ik heb sinds 2 maanden een moestuinen.
Oa tomaat, braam, komkommer, meloen, pompoen en paprika

Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:54

xMathilde schreef:
Mijn tomaten deden het echt voorbeeldig! Tot vorige week... ze zijn helemaal dood aan het gaan, het is waarschijnlijk phytophthora. Ik heb er voor gespoten zelfs en doe het nog steeds, maar het lijkt tevergeefs :( echt ontzettend balen want ik had al super veel en mooie tomaten er aan hangen.

Verder worden ook bij mij alle kolen en dergelijke opgefreten door de slakken :(
Het enige wat het goed doet inderdaad zijn mijn kruiden..
Aardbeien doen het hele jaar ook al vrij weinig. Ik heb het idee dat in heel mijn kas ziekte heerst helaas, weet alleen niet goed wat. Het is ook zó vochtig weer, doet mijn plantjes weinig goed.
Mijn preiplanten buiten doen het wel goed gelukkig, de courgettes ook wel redelijk maar een deel van de oogst rot aan de plant. Dit had ik vorig jaar ook al, iemand een idee hoe dat kan komen?

Wat fijn dat sommigen hier en daar toch nog wat kunnen oogsten! :)

Aw balen zeg!!
Het is ook verschrikkelijk nat weer... ben er helemaal klaar mee!
Heb ook al 1 aardappelsoort eruit moeten trekken. Heb net 1 bakje vol met aardappeltjes maar dat is het dan ook.
Mn andere soort die groeit als de neten en heeft nergens last van.

Ligt de courgette op de grond? Mijne heb ik dit jaar opgeknoopt, maar heb nog geen vrucht helaas.
Denk dat het ook komt omdat het te nat is...

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:00

Ja de courgette groeit op de grond, kan goed zijn ja dat het ook door de nattigheid komt. Het lijkt alsof de bloem gaat rotten aan het eind van de courgette, en dit door trekt naar de vrucht zelf.

Zonde zeg, ik ben er ook best wel klaar mee |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:01

Nivada toffe kas! Wil ik ook wel :P

Moonfight wat een besjes :oo , bloemkool ziet er mooi uit :)

:(:) mathilde

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:09

Thanks Rebecca haha, had ik even nodig!

Trouwens een hele mooie kas ja Nivada! Mijn kas komt van hobbyserres Stap.paerts. Niet teveel reclame maken :Y) Het mooie van dit bedrijf is (vind ik) dat ze van oude professionele kassen kleinere hobbykassen maken voor particulieren. Maar het blijft toch een dure hobby een kas kopen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:13

xMathilde schreef:
Thanks Rebecca haha, had ik even nodig!

Trouwens een hele mooie kas ja Nivada! Mijn kas komt van hobbyserres Stap.paerts. Niet teveel reclame maken :Y) Het mooie van dit bedrijf is (vind ik) dat ze van oude professionele kassen kleinere hobbykassen maken voor particulieren. Maar het blijft toch een dure hobby een kas kopen.

hihi ja ik woon ... niet in de buurt haha.

Het wordt ook het kleinste model hoor, want wil niet dat mijn tuin 1 kas is.
Moeten dan wel weer ff aan de klus.
Weet alleen niet of ik dat nu al wil gaan doen, of dat ik het volgende jaar wil doen.
Gezien nu eea in de tuin staat...

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:47

xMathilde schreef:
Ja de courgette groeit op de grond, kan goed zijn ja dat het ook door de nattigheid komt. Het lijkt alsof de bloem gaat rotten aan het eind van de courgette, en dit door trekt naar de vrucht zelf.

Zonde zeg, ik ben er ook best wel klaar mee |o

Bij mij rotten de courgettes ook vanaf de bloem weg. Groeien tot zon 10 cm en dan beginnen ze te rotten, gelukkig groeide 1 courgette wel volledig uit dus heb gelukkig iets kunnen oogsten haha.

De rest bij mij groeit prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:47

Kan ook gewoon slecht bestoven zijn... Wat dan trouwens ook uiteindelijk wel door de nattigheid komt