Ik was ook blij om te zien dat mijn courgette begon te bloeien, maar met maar één plant kom je dus blijkbaar nergens. Ik heb er maar één omdat dat de enige courgette was die op gekomen was van mijn AH moestuintje. En jammer genoeg me dus niet eerder er in verdiept.
Gelukkig heb ik ander soorten planten waar het tot nu toe beter mee gaat.
Courgette krijgt je van 1 plant ook gewoon vruchten hoor. Komen gewoon mannelijke en vrouwelijke bloemen aan 1 plant , Eventueel voor de zekerheid even helpen met bestuiven , maar zou geen enkel probleem moeten zijn
Manou
Geplaatst: 22-06-16 22:14
Ik las op meerdere plekken dat bij bestuiven met dezelfde plant de vruchten zich vrij slecht ontwikkelen. Aan de andere kant, de plant zo laten staan levert niets op, dus laat ik het maar proberen.
8nnemiek
Geplaatst: 22-06-16 22:15
Klopt sonja, ik had er vorig jaar ook maar eentje, en die heeft me toch een hoop vruchten gegeven! Een stuk of tien, van dit formaat:
Nu heb ik van elk soort twee planten. 3x2 courgettes, en 4x2 pompoenen.
Ik heb ook altijd gewoon goede oogst geld als ik eens een enkele plant had staan Dit jaar alleen wat tomaten en pepers ivm Tuin over de kop halen dit jaar
De broccoli ziet er goed uit Rode bietjes zie ik niet. Wel een hoop perzikkruid, dat is onkruid Wordt vaak gebruikt in vogelvoer. Heb je toevallig vogels gevoerd op die plek?
Moonfight
Geplaatst: 23-06-16 14:11
Hier wel wat luis en mieren maar slakken vallen hier onwijs mee! Helaas wel last van eksters die gewoon alles oppakken en ergens anders neerleggen Zo weet ik niet meer welke soorten pompoen ik heb staan aangezien ze de naamstokjes uit de grond hebben getrokken. Achja, dan is het maar een verrassing. Ik heb ook wel wat rupsen gehad maar die hebben mijn kippen opgesmikkeld
Wij hebben nu voor het eerst een 'echte' moestuin dus lekker aan het uitproberen wat we lekker vinden en wat ons lukt. Daar lenen de AH moestuintjes zich wel goed voor. Zo kan je makkelijk wat proberen. Maar daardoor hebben we van sommige planten weinig staan. Zo denk ik dat we maar 1x kunnen eten van de tuinbonen/doperwten/sperziebonen.
En mijn trots van deze week Onze zelfgekweekte brocolli. Nooit gedacht dat die in 1x zou lukken! Wel 550 gram en een stuk lekkerder dan die uit de supermarkt!
Ook de bloemkool is echt een kooltje aan het maken dus hopelijk lukt dat ook
Hoe doen jullie het trouwens met bemesten? Ik lees op internet zoveel... Kunstmest, bloed/beenderenmeel, stalmest, compost ect. Vooral toen ik me aan het inlezen was voor de bloemkool en broccoli schrok ik best wel! En hele wetenschap! Ik heb nu gewoon van te voren wat stalmest er doorheen gespit en gooi er af en toen nog wat varkens/konijn/kippenmest bij. En het werkt toch wel goed voor die kolen
Mooie moestuin! Netjes bijgehouden ook En een mooie broccoli! Grappig is dat he, hoe anders ze smaken dan die uit de winkel!
Ik bemest met gecomposteerde stalmest. Kunstmest gebruik ik niet graag omdat dat vaak alleen bestaat uit NPK en alle andere mineralen komen je planten dan tekort. In stalmest zitten veel meer mineralen en vitamines. B12 bijvoorbeeld, ik eet nauwelijks dierlijke producten, en krijg dan toch via mijn eigen groente genoeg B12 binnen omdat dat uit de mest wordt opgenomen door de planten Verder verzamel ik mijn houtas (helaas dit jaar nog niet aan toegekomen om daarmee te mesten), houtas zit vol kali wat zorgt voor extra grote knollen, bollen en wortels, dus dat strooi je vrij ruim bij de aardappelen en ook wat bij de uien en wortels. En daarnaast zorgt dat voor sterke planten, kunnen beter tegen ziektes, en de vruchtzetting wordt beter. Uiteraard kun je dat ook gewoon in korrelvorm kopen in de winkel, maar ik haal het gewoon gratis uit mijn houtkachel Bloedmeel bevat veel stikstof, wat vooral heel goed is voor groene planten. Vooral prei doet het daar erg goed op. Geef je tomaten bv te veel stikstof dan gaan ze heel veel blad maken, maar weinig vruchten. Ik gebruik hiervoor kippenmest, dat is ook heel stikstofrijk. En beendermeel, dat bevat veel fosfor. Dat zorgt er voor dat een plant een goed wortelgestel krijgt en genoeg voedingsstoffen uit de grond kan opnemen. Dat wordt nog wel eens aan koolplanten gegeven omdat die gewoon heel erg veel voeding nodig hebben om een grote broccoli/bloemkool te maken. Maar fosfor zit ook in stalmest, daarom geef ik zelf liever gewoon een flinke hoop stalmest aan de kolen
Anoniem
Geplaatst: 23-06-16 14:35
Gaaf die broccoli
Konijnenpoep hier voorlopig , binnenkort emmer drijfmest erover lekker stinken
Broccoli
Aardbeien
Wildernis van aardappelen en sperziebonen met vleugje onkruid
Munt - rode bietjes en venkel staat ergens. Doen het niet zo , en slakken zijn gearriveerd dus die oorlog kan beginnen
Remark
Geplaatst: 23-06-16 14:36
Jeetje, mooie moestuinen komen er voorbij zeg! En die broccoli . Heb je die gewoon buiten gekweekt?
Moonfight
Geplaatst: 23-06-16 15:09
Remark schreef:
Jeetje, mooie moestuinen komen er voorbij zeg! En die broccoli . Heb je die gewoon buiten gekweekt?
Leuk al die foto's erbij Die broccoli is goed gelukt zeg!
Ik heb mooie tomatenplanten, twee planten kunnen straks niet meer in de kas staan, die worden te hoog, de Yellow Pear en The Golden BumbleBee. De kleine soorten, Tiny Tom en Ruby Red wel, die worden niet zo hoog. De Tiny Tom is écht dwerg. Doen het hartstikke goed in hun conservenblikken
Ik denk eraan om nog wat bietjes te zaaien tussen de bloemen in mijn voortuin, zou dat nog wat worden? Het is al niet zo vroeg in het jaar meer... Maar ja, ik ben vaker laat met dat soort dingen, lukt me nooit om alles al vroeg te zaaien enzo, ik doe alles in etappes.
Ik wacht nog in spanning af welk soort tomaat zich vorig jaar heeft uitgezaaid Hadden gele tomaten, cherry, vlees en nog 2 of 3 soorten staan dus we zullen zien. Doe daar ook niets van dieven ofzo dus ik zie wel welke kant ze op gaan en hoe goed ze het gaan doen.
De aardappel plantjes zijn helemaal geel met zwarte vlekken. Geen goed teken ben ik bang.
Hebben wel bergen bieten straks, de sjalot en knoflook lijken het ook goed te doen, de komkommer doet het ook nog, maar is nog erg klein net als de meloen. Net wat vroeg naar buiten gedaan denk ik.
Bloemkool, spruiten, peen, courgette en pompoen lijken het ook nog goed te doen.
Aardappel met bruine vlekken is waarschijnlijk aardappelziekte, een schimmel. Als je die niet behandelt dan tast het ook je aardappelen aan en kun je ze weggooien. Ik heb er toevallig ook vorige week voor moeten spuiten helaas.
Ik heb onkruid tussen de sperciebonen weggehaald , jemig wat een grote bende (en greep maar 2x in een brandnetel ) . Hopelijk nu genoeg ruimte voor de sperciebonen , slimmere planten zitten al aan de schutting vast . Van de week even draadje spannen voor de schutting langs ivm de buurman en even draadje voor de andere planten kunnen ze daar op chillen
Ik durf nog steeds niet de tomaten naar buiten te doen al staat hun plek al klaar (ook hier nog even een touwtje bovenlangs) , mijn komkommers zijn al jammerlijk doodgegaan buiten namelijk .
Alles gaat mega hard verder , de slakken vreten mijn aardbeien op dus zal deze week de oorlog officieel starten tegen ze . Heb een bak onkruid staan en daar vreten ze ook genoeg buikjes mee vol