Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 17:04

Ik vind het eigenlijk een kwestie van fatsoen; iets maken wat iedereen mag, kan en wil eten.
Als er iemand op visite komt met een allergie dan zal ik ook gewoon een gerecht maken wat diegene mag eten, voor iedereen. Als er iemand mee eet die geen gluten mag, dan eet iedereen die dag glutenvrij. En als er iemand komt die iets niet lust dan houd ik daar ook rekening mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:35

8nnemiek schreef:
Ik vind het eigenlijk een kwestie van fatsoen; iets maken wat iedereen mag, kan en wil eten.
Als er iemand op visite komt met een allergie dan zal ik ook gewoon een gerecht maken wat diegene mag eten, voor iedereen. Als er iemand mee eet die geen gluten mag, dan eet iedereen die dag glutenvrij. En als er iemand komt die iets niet lust dan houd ik daar ook rekening mee.

Maar maak je dan ook nog vlees gerechten voor iemand?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:41

Als ik bij iemand anders kook omdat ik zelf lastig doe wel. Als ik bij mijn ouders vegan zou koken, dan maak ik voor hun vlees als ze dat willen. Nu eet iedereen daar vega. Behalve mijn moeder en die vind koken super leuk en ze kan het ook goed. Dus die ziet dat ook als iets leuks. Nu eet ik daar niet eens elke week 1x dus dat scheelt haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 17:43

Jessix schreef:
8nnemiek schreef:

Maar maak je dan ook nog vlees gerechten voor iemand?

Als er mensen zouden zijn die alleen vlees kunnen of mogen eten dan zou ik dat doen, maar als ik zelf kook dan zoek ik een gerecht wat iedereen kan eten, en dus zonder vlees/vis.
Ik zou het onzin vinden om iemand naast de lasagne of quiche of burrito’s nog een los stuk vlees te serveren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:44

Oh ok duidelijk. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:45

Ik maakte voor mijn ex ook gewoon vlees. Sowieso standaard als we hamburgers aten. En als hij er om vroeg ook. Ik denk er gewoon niet meer aan haha. Vlees kopen / klaar maken zit niet in mijn systeem.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:46

Er was eerder ook een 'discussie ' in het Tindertopic. Dat mensen niet willen daten met vegetariërs of veganisten.
Ik ben van mening dat wat je eet niet iets zegt over je persoonlijkheid.
Maar jij voelt wat je ouders doen dus wel als een aanval op je persoonlijkheid begrijp ik?
Ik vind dat wel ver gaan hoor.
Het is maar eten. Waarom zou je voor een ander willen bepalen wat diegene eet?
Ik heb in mijn Tindertijd ook gedate met een vegan terwijl ik vlees at. Hij at tijdens de date vegan en ik vlees. Geen enkel probleem. Er kwamen ook interessante onderwerpen naar boven zoals paardrijden, leer dragen, huisdieren houden. Ik vond het een hele interessante date en leuk om verschillende inzichten te krijgen.
Hij was dus totaal niet van het opleggen, willen bekeren of mij overhalen om ook geen vlees te eten.
Ik denk dat je er meer mee bereikt door er over te praten en niet de nadruk te leggen op vegan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:49

Omdat veel veganisten het zien als een “levensstijl”. En mensen die wel dierlijke producten zien als immoreel, ongepast en zelfs als dierenbeulen. Gaat vaak gepaard met een gevoel van superieuriteit over veganisme. Wat ik gedeeltelijk snap hoor, zou willen dat ik de ballen had om 100% vegan te leven.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:55

Ik begrijp je punt, maar je kan andere niet opleggen veganistisch te eten. Ik ben de enige vegetariër bij ons thuis, als mijn ouders koken willen ze nog wel eens het vlees er uit laten voor mij of een vleesvervanger bakken, ik kan dan kiezen of ik aansluit en en dus vegetarisch eet, of toch zelf iets maak en ga voor veganistisch.

Als ik kook dan kook ik wel veganistisch en zijn mijn ouders daar in dus ook vrij om aan te sluiten en mee te eten, of toch zelf een dierlijk product er bij te nemen.

Maar moet eerlijk zeggen, mijn ouders zijn in de loop van de jaren (onbewust) veel meer vegetarisch gaan eten door mij, ik denk dat we als gezin nu zeker de helft van de week geen vlees meer eten, langzaam begin ik nu veganistisch er in te brengen, ik denk dat als je gewoon een goed lekker gerecht maakt en er verder niet te veel "labeltjes" aan plakt, dat het best wel prima geaccepteerd word, zodra ik een hele uitleg ga geven over het veganistisch aspect dan krijg ik ook direct protest, zodra ik gewoon kook en iets lekkers voorschotel, is het al snel goed :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:59

MarlindeRooz schreef:
Omdat veel veganisten het zien als een “levensstijl”. En mensen die wel dierlijke producten zien als immoreel, ongepast en zelfs als dierenbeulen. Gaat vaak gepaard met een gevoel van superieuriteit over veganisme. Wat ik gedeeltelijk snap hoor, zou willen dat ik de ballen had om 100% vegan te leven.

Ik vind het ook knap om zo achter je principes te staan. Het valt inderdaad niet altijd mee, en dan vind ik een vegan dieet nog het meest makkelijke van de hele levensstijl. Ik weet ook nog niet waar mijn grens ligt en of die er wel is. Misschien zal ik gewoon steeds opnieuw een keus maken iets wel of niet te doen, zonder dat het zo zwart/wit is.

Vlees kopen doe ik nog wel voor de hond en de katten. Ik kan dat ook gewoon los zien van mijn principes, zij zijn vleeseters. Wel koop ik biologisch of op zijn minst scharrel. Voor mensen zou ik dat niet meer doen. Tenzij je leven en vanaf hangt, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. :D Ik kan echt wel iets maken wat iedereen lust, denk ik. Ik heb in elk geval nog nooit klachten gehad. ;)

Wat daten en relaties betreft... Kijk iedereen staat natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij zelf wil. Maar ik denk dat ik niet gelukkig zou worden van een man die dagelijks vlees wil eten en geen moer geeft om dieren of klimaat. Ik zoek wel raakvlakken met iemand en dit zijn wel heel belangrijke voor mij.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:15

Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. Je hoeft toch niet voor ze te koken? Kook gewoon zelf vegan eten en dan kan de rest van de familie hun eigen eten koken zoals ze willen.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:44

Jessix schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je bent toch bij hun thuis te gast? Vind het nogal apart om te verwachten dat zij veganistisch gaan eten omdat jij er bent... word ik ook heel kriebelig en opstandig van.

Je hebt een punt als het gaat om echt van mensen verwachten dat ze vegan gaan eten. Ik las het meer als van zij kookt om het de rest makkelijk te maken, maar dan wel alleen vegan.

Ik heb sowieso niet zo de behoefte om mensen ergens van te overtuigen, dus wat mij betreft eet ieder gewoon waar hij/zij zich lekker bij voelt. Ik zorg dan wel voor mijn eigen hapje, en mee eten mag dan, maar hoeft niet.

Maak er inderdaad geen punt van.

Dit klopt inderdaad. Mijn ouders koken normaal zelf, maar nu ik graag anders zou eten zou het best veel moeite voor ze zijn om nieuwe gerechten te vinden waar geen dierlijke producten in zitten. Dan zouden zij weer moeten uitzoeken wat ik wel en niet kan eten en aangezien dat mijn probleem is en niet dat van hen wil ik ze daar niet mee opzadelen. Dus het leek me een goede oplossing om dan voor hen te koken.

Ik ben me ervan bewust dat ik te gast ben en verwacht dan ook niet dat zij veganistisch gaan eten omdat ik denk dat het beste is. Ik verwacht wel dat wanneer ik voor iedereen kook waarvan ik zeker ben dat iedereen het lust dat ze mee eten en ja, dat is dan een veganistisch gerecht.

Klein voorbeeldje dat misschien helpt om het subtiele verschil duidelijk te maken:
Wanneer er voor mij gekookt wordt en we eten boerenkool, iets dat ik lust, dan eet ik wat de pot schaft. Ook al heb ik toevallig meer zin in lasagna of zoiets.

Wat mijn probleem eigenlijk is, is dat ze niet mee willen eten omdat ik het woord 'vegan' heb laten vallen. Verder geen reden. Hoe leg ik uit dat vegan gerechten helemaal niet zo onorthodox zijn en ze geen gevaar lopen door mee te eten :+

YoniB schreef:
Ik vind je familie al best meedenkend als jij voor jezelf een vegan maaltje mag maken. Waarom is het belangrijk voor je dat zij dan ook vegan eten? Als ik bij mij thuis kook mag iedereen mee eten, maar eet je wel wat ik maak. Maar als ik bij mijn ouders ga eten, bepaal ik niet wat zij eten. Ik vind het super leuk als zij vegan willen proberen, maar zo niet dan kan ik gewoon iets voor mezelf maken en eten zij wat ze zelf willen.. Zij kunnen jou niet opleggen wat je eet, maar jij hen ook niet, toch?

SophieO schreef:
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. Je hoeft toch niet voor ze te koken? Kook gewoon zelf vegan eten en dan kan de rest van de familie hun eigen eten koken zoals ze willen.

Nee ben ik met je eens, ik zou ook alleen voor mijzelf kunnen koken uiteraard. Maar ik vind het gewoon wat tegenstrijdig dat we eerder ook wel eens onbewust vegan eten en dan alles koek en ei was ( :Y) )
Het enige dat er is veranderd is dat ik een bepaalde ideologie erbij heb getrokken die me aanspreekt en ineens eten ze het niet meer. Dat voelt wel als een afwijzing van mijn levensstijl.

Ik ben veganistisch gaan eten met een reden. Dus het klopt dat ik vind dat andere mensen ook zo zouden moeten eten, anders zou ik het zelf ook niet doen.
Heb ik het recht om ze te dwingen moeite te doen voor mijn overtuigingen? Of iets te eten wat ze niet lekker vinden? Hen te beoordelen op hun manier van eten? Nee, vind ik niet. Maar dat doe ik dan ook niet in deze situatie.

MarlindeRooz schreef:

Dit is dus precies wat ik wil voorkomen. Het lijkt erop dat er nog wat misverstanden over plantaardig eten in mijn familie heersen die ik graag wil verduidelijken, zonder dat gevoel van superieuriteit over te brengen. Want dat ben ik niet en zo voel ik me niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:35

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:39

Sure_lee schreef:
Het is maar eten. Waarom zou je voor een ander willen bepalen wat diegene eet?

Maar dit werkt dus twee kanten op. Waarom is haar familie zo principieel anti vegan?
En daarbij: ze bepaalt niet wat het gezin eet, ze bepaalt één keer wat het gezin eet. Dat doe je altijd als je voor andere mensen kookt. Ik heb niet het idee dat men er een probleem van zou maken als ze een keer zonder paprika of zonder peulvruchten zou koken ofzo.

Bij mijn familie was er ook gedoe, zowel toen ik vegetariër werd als veganist. Ik heb beide keren duidelijk gemaakt dat ik óf vegan eten kreeg óf mijn bezoeken voortaan buiten etenstijd zou plannen. Dat heeft wel gewerkt. Noem me een aansteller maar ik zou me ook echt niet meer welkom voelen op die manier :o
Nu was mijn situatie wel wat anders, ik kreeg bijv nog wel eens soep met soepvlees ("het is maar een klein beetje!") of een kaasburger ("ja het staat er ook niet duidelijk op hoor!")(wanneer je je ouders moet gaan uitleggen dat kaas gemaakt wordt van melk :roll: ) Mijn poot stijf houden was echt wel nodig om ze te laten inzien dat ik er serieus mee was.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:26

Ik had vandaag een variant op deze bietenempanada's (zonder bataat en zonder feta want dat had ik beide niet in huis, maar met verse cashew'kaas'): https://adventuresincooking.com/root-ve ... empanadas/

Een recept met knolselderij en linzen uit Plenty (ingrediënten: bruine linzen, koken met tijm en laurierblad, gekookte 'frietjes' knolselderij, geroosterde hazelnoten (bij gebrek aan hazelnoten werken amandelen en walnoten ook). Doormengen met olijfolie, hazelnootolie (bij gebrek aan beter een andere notenolie gebruikt) en rode wijnazijn naar smaak. Wij maken onze eigen azijn, dus dit zijn de betere gerechten om daarvan te kunnen genieten <3 ).

Verder deze crumble als toetje:https://blog.hellofresh.nl/crumble-met-rode-biet-en-chocolade/

(Er waren bietjes gekookt, mocht dat nog niet duidelijk zijn O:) )

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:44

Ik lees even mee. Ik eet sinds 2 maanden vegetarisch. Gaat me goed af, maar soms loop ik wel tegen dingen aan. Ik eet wel vis af en toe vanwege de omega 3.
- ik kwam erachter dat er gelatine in mijn halvarine zit. Ik woon alleen dus ik ben de enige die het op kan maken. Dus ik denk dan maar opmaken en de volgende keer een andere kiezen. Is dat gebruikelijk dat er gelatine in halvarine zit?
-mijn ouders zijn echte vleeseters. In mijn moeders groentesoep zitten ballen en rundvlees. Nu vind ik dat niet zo erg, geef ik wel aan een ander. Maarja ze doet er natuurlijk wel (runder)bouillon in. Ik wil dan niet moeilijk doen om dat beetje bouillon en haar kwetsen...
-uit eten gaan en minder keus hebben terwijl ik een moeilijke eter ben. Heb binnenkort een diner van werk en de gerechten die ze daar serveren vind ik lastig (geitenkaas, aubergine...)
Het is vooral buitenshuis lastig.
- dat ik opeens alles goed wil doen omdat ik bang ben dat mensen mijn leren tas zien en me dan hypocriet vinden. Of die gelatine. Of mijn vis.

Ik vind het trouwens prima om vlees te kopen voor mijn vriend die er elk weekend is. In een lasagne doe ik gewoon vega gehakt en met wraps doe ik ook niet moeilijk. Maar als we bv AVG eten wil ik wel vlees voor hem halen. Wil niets opdringen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:04

Maak je keuzes gewoon per keer en dan ondervind je vanzelf wel waar je je goed bij voelt. Iemand anders kan dat niet voor je invullen.

Omega 3 is trouwens wel vegetarisch te krijgen in de vorm van algenolie. Maar als je geen probleem hebt met het af en toe eten van vis dan is ook dat een keuze die je voor jezelf moet maken.

En wat andere mensen denken, daar moet je je niets van aantrekken. Of ze het nou goed vinden of juist een grote onzin. Jij moet je er lekker bij voelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:07

Ik koop zelf plantaardige boter.

Soep eet ik niet met runderbouillon. Maar het is soms best moeilijk waar je de lijn trekt. Gewoon zeggen als je dat niet mee wil eten en desnoods je eigen soepje meepakken.

Minder keuze vond ik ook erg lastig. Zeker als de vega opties tegenvallen. Voel me dan vaak Calimero zielig :D Maar ik eet vega uit overtuiging en daar horen af en toe momenten bij die je liever anders zou zien. Gelukkig eet ik vaak heel lekker juist :)

Wat mensen van je denken: niets van aantrekken. Ik krijg ook vaak opmerkingen van ‘oei dat mag jij eigenlijk niet eten e!’ Ja serieus het ene moment vinden ze het knap dat ik vega eet en het volgende veroordelen ze mij omdat ik ei op mijn broodje eet of zo. Heel bizar om zo’n opmerkingen te krijgen van mensen die zelf wel vlees eten haha. Maar vaak is het nog best goed bedoeld. In elk geval probeer ik me niet te verdedigen. Uitleg geven vind ik prima maar als mensen moeite hebben met hoe ik eet, is dat hun probleem.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:48

Vivera komende week voor 1 euro bij de Plus.. voor de nationale week zonder vlees.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:19

Bedankt voor de tips :)

Ik ga morgenavond bij t Zusje eten. Ben benieuwd....

Vivera heb ik vorige week al ingeslagen bij de dirk. Ideaal voor 1 euro

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:10

Ik ga vanavond bij 't Zusje eten! Ben benieuwd naar de kaart deze week :)

Alle Vivera is bij de Coop deze week ook in de aanbieding, mocht die ergens dichterbij zijn dan de plus :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:55

Ik heb mis gegrepen bij de Dirk vorige week dus ik ga het deze week nog eens proberen, zowel de plus als de coop zijn op acceptabele fietsafstand. Heb mijn vriezer al opgeruimd dit weekend :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:56

Leuk wij gaan ook morgen bij t zusje eten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:00

Bij de Albert Heijn is ook alle houdbare plantaardige melk in de bonus! Een pak sojamelk voor 66 cent :oo effe inslaan van de week

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:03

YoniB schreef:
Ik ga vanavond bij 't Zusje eten! Ben benieuwd naar de kaart deze week :)

Alle Vivera is bij de Coop deze week ook in de aanbieding, mocht die ergens dichterbij zijn dan de plus :j

De kaart staat al online op de site!