Wat een leuk topic, bestaat al een tijd zie ik,maar loop er nu pas tegenaan Ik zal voorlopig eerst even teruglezen voor handige tips en trucs, want m'n vriend en ik zijn ook sinds kort aan het moestuinieren, en moeten nog veel leren haha. Wij hebben her en der wat staan; bij ons in de kas bij huis staan wat trostomaatjes, en aubergineplanten. Verder spaar ik al een tijdje muntplanten, om door de salade te doen, of om thee van te maken, en daar heb ik wat in potten van staan,maar ook in de tuin.En aardbeien hebben we ook... En dan hebben we nog wat aardappelen op een andere plek, iets verder van huis, op een stuk grond waar ons paard staat, en waar wij een gedeelte als moestuin gebruiken, én daar heb ik wat wortelen gezaaid. Maar ik ga nu eerst even dit topic doorlezen, en jullie tuinen bewonderen
pimaude wat een snoesje , gefeliciteerd met je kind
Kas eraf , de sperciebonen die half dood hier kwamen zijn huge . De aardappels zijn goede buren volgens google, dus laat ze lekker gaan . Kas hebben ze niet meer nodig
En de aardbeitjes en broccoli , de katten beginnen te leren dat ze over de balken moeten lopen
Dat maakt voor de vruchtzetting niets uit , dat is alleen van belang als je zaad wil oogsten/overhouden voor volgend seizoen
Durante
Geplaatst: 17-06-16 09:32
Tjonge, heb de aubergine en tomaatjes in de kas staan, vanwege slakken, maar kom ze ook af en toe tegen in de kas, en nu hebben ze de onderste blaadjes van de aubergine opgegeten.Nouja, zolang ze niet aan de bovenste knopjes komen,komt het volgensmij nog wel goed..
Durante
Geplaatst: 17-06-16 09:35
Rebecca schreef:
Jakkes luis , ik krijg het ook niet scherp op de foto , zit overal maar zie ook mieren lopen en peper helpt niet
Je kan ook volgens mij iets met afwasmiddel en spiritus doen; door elkaar heen mengen, en dan op de luizen spuiten. Die tip kreeg ik van iemand toen ik last van luizen had op mijn tuinbonen.
8nnemiek
Geplaatst: 22-06-16 11:48
Hoe gaat het met jullie tuintjes ondertussen? Bah, ik zie al meer luis voorbij komen. Hier hebben ze zich flink vastgebeten in mijn komkommers en meloenplantjes.. Eerst met groene zeep gespoten, dat deed helemaal niks.. gisteren groene zeep met een flinke scheut spiritus, en de plantjes letterlijk ondergedompeld erin Hopelijk helpt dat! En mijn koolplanten zijn half opgegeten door de rupsen, maar blijken nu toch bloemkolen en broccoli te maken De aardappeltjes heb ik gisteren helaas moeten spuiten tegen aardappelziekte.. En afgelopen weekend een woelrat gevangen die een hoop aardappelplanten bij de stam heeft afgevreten Oh, en de uien beginnen al bloemen te maken, die zijn ook helemaal in de war Gelukkig doen de pompoenen, courgettes en tomaten het wel prima, en de prei groeit ook als kool
Een paar foto's:
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-06-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
ik heb heersbeestjes gespot , ben als de dood voor ze maar daar is mijn natuurlijke luizen team
8nnemiek
Geplaatst: 22-06-16 11:54
Ik ben t wel zelf schuld gelukkig.. Te lui om netten te spannen, te lui om de houtas in het voorjaar te strooien en te laat met het kopen van lieveheersbeestjes Goede les voor volgend jaar haha
Annemiek, waar heb jij je huidige tunnel vandaan ?
Nivada
Geplaatst: 22-06-16 12:03
8nnemiek schreef:
Ik ben t wel zelf schuld gelukkig.. Te lui om netten te spannen, te lui om de houtas in het voorjaar te strooien en te laat met het kopen van lieveheersbeestjes Goede les voor volgend jaar haha
Die van mij komt hier vandaan: https://www.koop-een-tuinkas.nl/ Ik heb een gegalvaniseerde van 4 x 3 voor 170 euro. Geen geld. Je moet alleen losse, sterke tentritsen erbij kopen en erin zetten ipv de goedkope ritsen die erin zitten, want die gaan vrij snel kapot. En goed vastzetten aan vier weidepalen. De rest van de kas is prima Staat hier midden op het veld in de volle wind en hij houdt het prima.
Lieveheersbeestjes kun je inderdaad gewoon kopen Een aantal jaren geleden hadden we hier echt een plaag ervan, nu haast geen enkele meer, dus dan is het ideaal als je er een aantal kan kopen! Zeker voor in de kas. Hier bijvoorbeeld: http://www.roodmetzwartestippen.nl/ De larven zijn handig voor buiten, die vliegen niet weg
Best duur nog die larven , brrr een plaag ik zou gek worden . Maar je kan ook de natuur in en de beestjes vangen!
palousa_boy
Geplaatst: 22-06-16 12:40
Hier ook last van bergen luis, zeker in de fruitbomen. Die krijgen allemaal bruin blad nu.
Tomatenplantjes doen het goed, vanmiddag ofzo even wat palen aan de buitenkanten zetten om daar draad tussen te hangen waar weer draadjes naar beneden aan komen. Dan hoef ik niet overal een stok bij te zetten. Had 20 stokken staan maar daarmee kom ik nog niet tot de helft. Dus eens kijken hoe dit gaat bevallen. Als het goed gaat dan blijven de palen gewoon staan voor volgend jaar.
Voor het tomaten "bosje" moet ik nog even kijken wat ik daar mee doe. Van de wee iig al het onkruid er een keer tussenuit gehaald.
De rest doet het ook goed, op de bonen na. Heb 2 keer een poging gedaan om te zaaien en er komt niets omhoog. Nu ander zaad erin gedaan in de hoop dat er nog wat gaat gebeuren.
Inmiddels is het 32 graden dus aan warmte geen gebrek. Water gaat er ook weer elke avond overheen.
Lieveheersbeestjes ga ik maar niet kopen, denk dat die zo weg zijn hier.
Oehlala
Geplaatst: 22-06-16 12:40
boh wat een k weer zeg! Hier is alles compleet in de stress, de uien zijn al aan het schieten, terwijl er bijna geen ui aanzit. de aarbeien rotten weg vanwege de hoeveelheid regen, we worden geteisterd door luis en slakken. Als ik tegen de avond door de tuin loop, knakt het onder mijn voeten van de slakken. zoveel zijn het er, ze zitten aan de kool, paprika, aubergine, lelies, die paar aardbeien die nog wel leven. moe word ik er van. de paprika en de peper wil niet groeien, want het is gewoon te koud en te nat.
bij jouw ziet het er nog wel allemaal goed uit, annemiek!
die larvensite is wel handig trouwens, die hebben zelfs nog iets tegen naaktslakken. alleen ben ik dan wel altijd bang voor plagen ofzo. normaal wil je namelijk niet teveel aaltjes in je bodem hebben....
8nnemiek
Geplaatst: 22-06-16 12:43
Er zijn wel een aantal planten die vaak vol zitten met lieveheersbeestjes.. als je er zo een paar weet te staan in de buurt dan kun je inderdaad beter zelf op pad, scheelt je weer een paar tientjes Wij wonen hier midden tussen de landbouwvelden waar volgens mij behoorlijk intensief gespoten wordt tegen 'ongedierte' en we dus nauwelijks nog insecten zien. Ook bijen zie je hier bijna nooit
8nnemiek
Geplaatst: 22-06-16 12:48
Pfoe Nenac, ik ben dus niet de enige die last heeft van dat vreemde weer.. De aardbeien doen het hier inderdaad ook bijna niet, en ondanks het worteldoek worden ze toch allemaal afgevreten. Maar ik zag het ook al in de winkel.. de nederlandse aardbeien zijn allemaal een stuk kleiner dan vorige jaren.
Aaltjes heb ik ooit gekocht tegen emelten. Dat heeft wel geholpen volgens mij, er zijn nog maar weinig planten van onderaf aangevreten. Er schijnen verschillende soorten aaltjes te bestaan.
Slakken heb ik gelukkig nog vrij weinig last van. *afkloppen* Ik laat de kippen af en toe in de moestuin scharrelen en die vinden volgens mij ook vrij veel slakjes. Bij de siertuin wel trouwens.. al mijn mooie, roze hangpetunia's afgevreten
Met de kippen heb ik geprobeerd, maar die vinden naaktslakken niet lekker en gaan vervolgens ook aan de groente beginnen, hihi, dus dat doen we maar niet meer.
Weissjee
Geplaatst: 22-06-16 15:57
Hier groeit alles lekker door. De zelfbestoven courgettes begonnen wel te rotten(misschien door bladluis?) maar nu hangt er al wel een flinke aan.
Frambozen, framberrys en aardbeien al kleine beetjes kunnen oogsten. De aardbeien vries ik in en wordt later een aardbeienlikeurtje. Frambozen en framberrys zijn direct op gegaan haha .
De eerste tomaten hangen ook aan de planten en er zijn heel wat bloemtrosjes. De planten lijken echt enorm hard te groeien.
De knoflook heb ik al geoogst. Ze zijn niet zo groot want ik was te ongeduldig, die hangen nu te drogen boven de tomaten. De kasjes zijn na de eerste hoosbui verstevigd waardoor er nu helemaal geen water meer blijft op staan .
Vanavond of morgen de eerste bak met uien oogsten. Met die hoosbuien een paar weken terug was er een deel al gaan liggen, de rest ook omgeduwd. In de rechterbak staan nog wat ui en doperwt die denk ik wat ruimte tekort komt. De lege rij tussen de ui stonden rode bietjes, die liggen in de koelkast klaar voor vanavond.