Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:24

Hey allemaal!
Wij hebben vandaag thuis wat slecht nieuws gekregen, maar lang verhaal kort: mijn vader kan al een tijd erg moeilijk slikken en is serieus afgevallen. Hopelijk weten we volgende week meer, maar ik dacht hier eens te horen naar recepten voor echt voedzame maaltijdsoepen bv. Sowieso lijkt aardappel erdoor mixen een mooie optie, maar misschien hebben jullie nog ideeën om hem te laten aansterken zonder dat hij moet kauwen?
Ik hoor het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:34

SinneJ schreef:
Hey allemaal!
Wij hebben vandaag thuis wat slecht nieuws gekregen, maar lang verhaal kort: mijn vader kan al een tijd erg moeilijk slikken en is serieus afgevallen. Hopelijk weten we volgende week meer, maar ik dacht hier eens te horen naar recepten voor echt voedzame maaltijdsoepen bv. Sowieso lijkt aardappel erdoor mixen een mooie optie, maar misschien hebben jullie nog ideeën om hem te laten aansterken zonder dat hij moet kauwen?
Ik hoor het graag!

https://www.innopastry.com/easy-to-eat/amp/
Het is niet vegan.... maar kun je hier iets mee?

Voor mijn moeder hadden we deze, maar die geven al iets meer moeite met slikken.
https://www.innopastry.com/bouwsteentjes/amp/

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:38

Anoniem schreef:
https://www.innopastry.com/easy-to-eat/amp/
Het is niet vegan.... maar kun je hier iets mee?

Dankjewel! Denk alleen dat hij niet zo'n zoetebek is en dat dit al wat té ziekenhuisvoedselachtig is hahaha, maar ik sla hem op. Weet ook niet wat voor traject hij zal moeten doorlopen, maar vermoedelijk gaat hij nog wel een hele periode sukkelen met slokdarm, dus wie weet komen we nog wel op een punt dat zo'n zaken handig zijn.

Hij is niet vegan, ook niet vegetarisch, maar ik weet dat mensen hier wel weten hoe voedzaam eten te voorzien zonder vlees, dus het leek me een geschikte plaats om het te vragen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:40

Dat denk ik ook, dat de mensen hier wel wat goede suggesties hebben nog. Deze wilde ik je echter niet onthouden.
Sterkte in ieder geval!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:18

poes schreef:
Vegetarische slager 1+1 bij delhaize!

Bij onze Delhaize verkopen ze dat niet eens ;( Vegetarische slager had ook echt een mega lekker bao die ze verkochten bij de AH hier wat verderop. Die zijn er dus ook uit gegaan |( Echt alles wat ik lekker vind gaat altijd eruit of op restaurants hebben ze het dan niet meer :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:13

SinneJ schreef:
Hey allemaal!
Ik hoor het graag!

Alles wat eiwitrijk is kun je blenden, misschien een bonensoep of iets met prei? Tofu erin staafmixen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 05:13

Jackytje schreef:
poes schreef:
Vegetarische slager 1+1 bij delhaize!

Bij onze Delhaize verkopen ze dat niet eens ;( Vegetarische slager had ook echt een mega lekker bao die ze verkochten bij de AH hier wat verderop. Die zijn er dus ook uit gegaan |( Echt alles wat ik lekker vind gaat altijd eruit of op restaurants hebben ze het dan niet meer :')

We wonen in een ander land, honderden kilometers bij elkaar vandaan, maar ze hebben hem hier er ook uit gehaald, zo jammer!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:52

Veel beterschap voor je vader SinneJ! Ik denk inderdaad dat een flinke maaltijdsoep een goed idee is, kun je van alles instoppen. Blender er door en slurpen maar!

Ik was gisteren in een gloednieuw, supertrendy restaurant en ze hadden één vegetarisch voorgerecht en verder niets. Gewoon helemaal geen vegetarisch hoofdgerecht! Hoe idioot is dat? Nou heb ik mezelf zalm leren eten en aangezien het een zakelijk etentje was wilde ik er ook niet teveel toestand van maken maar welk ‘gewoon’ restaurant heeft in deze tijd nou geen vega hoofdgerecht? Zelfs in the middle of nowhere in de VS en Marokko hebben ze dat nog :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:29

Gister wezen eten bij t Zusje in Scheveningen, eerst gebeld of dat ze vegan opties hadden. Echt heerlijk gegeten! Genoeg om ruimschoots vol te zitten en echt erg lekker en gevarieerd! 2 jaar geleden in nijmegen geweest (toen ik nog vlees at) en dat was toen erg tegen gevallen.. Aangenaam verrast!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:12

Berdien schreef:
Ik was gisteren in een gloednieuw, supertrendy restaurant en ze hadden één vegetarisch voorgerecht en verder niets. Gewoon helemaal geen vegetarisch hoofdgerecht! Hoe idioot is dat? Nou heb ik mezelf zalm leren eten en aangezien het een zakelijk etentje was wilde ik er ook niet teveel toestand van maken maar welk ‘gewoon’ restaurant heeft in deze tijd nou geen vega hoofdgerecht? Zelfs in the middle of nowhere in de VS en Marokko hebben ze dat nog :=

Wat dat betreft lopen veel Nederlandse restaurants achter hoor, helaas.
Ook wat allergenen betreft, in het buitenland uit eten gaan is veel minder risico dan in Nederland is mijn ervaring inmiddels.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:27

Van 9 tm 15 maart is vegetarische week bij het zusje

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:38

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:41

Tofu is ook een goede! Bonen had ik al gehaald, ik ga straks ten strijde trekken met de mixer :+ bedankt voor het meedenken. Delhaize heeft nu ook van die gesneden groentjes in soepmix wat natuurlijk super gemakkelijk is als je een keer weinig tijd hebt, alleen vraag ik me af of daar al niet veel van de vitaminen uit zijn. Dan misschien beter diepvries...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:46

Ufurio4e schreef:
Van 9 tm 15 maart is vegetarische week bij het zusje

Ja, alleen mijn vriendin had dus wat vega gerechtjes en die waren veel minder lekker dan de vegan variant!!

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:38

Is iedereen al op de hoogte van het nieuwe vega(n) assortiment van de Lidl?
Ze hebben ontzettend veel nieuwe vleesvervangende producten vast in het assortiment voor een prima prijs *\o/* !

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:40

Ja ik was er gister, flink ingeslagen! Kipnuggets, hamburgers, worstjes, en ‘gewoon’ gehakt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 20:45

Volgende week:
Afbeelding
:D

Ik mis de spekjes, kipstukjes en vissticks nog in mijn verzameling :D

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:24

Hi iedereen! Ik heb even een dingetje wat betreft mijn dieet waar ik tegenaan loop en ik dacht dat er misschien wel een aantal mensen dit topic volgen die hier ervaring mee hebben en dit willen delen.
Ik ben nu een aantal jaar vegetarisch geweest en ben sinds dit jaar gaan studeren. Veel van mijn vrienden op de studie zijn veganist en we koken ook vaak samen en op die manier ben ik zelf dus ook steeds meer veganistisch gaan eten, uiteindelijk at ik alleen als ik in de weekenden thuis was bij mijn ouders nog dierlijke producten.

Nu heb ik afgelopen week de stap gezet om een volledig plantaardig dieet te volgen ( :D ) maar ik merk dat de rest van mijn familie hier niet zo open voor staat, terwijl ze wel erg open stonden voor het minderen van vlees.

Omdat ik ook begrijp dat het misschien moeilijk is voor ze om ineens veganistisch te koken als ik er ben heb ik al geopperd om dan boodschappen te doen en te koken en dit vinden ze dan ook prima, zolang ik voor hen maar iets aparts maak wat dan niet vegan is. En dat is dus waar ik tegen aan loop, want ik zou het echt fijn vinden als ze me hierin willen steunen door gewoon mee te eten. Eerlijk gezegd voel ik me ook een beetje afgewezen door mijn familie, ik ben lid van een veganistische vereniging, ben er veel mee bezig en ervaar het dan ook op een manier als een deel van mijn persoonlijkheid.

Ik heb het idee dat de stap tussen vegetarisch en veganistisch in hun beleving veel groter is dan ik hem heb ervaren. Zo wilde ik vanavond wraps maken met falafel. Als ik het 'wraps zonder vlees' had genoemd hadden ze gewoon meegegeten. Maar nu is het 'vegan' wat dan meteen een heel groot verschil maakt blijkbaar, terwijl we normaliter net zo goed geen ei of room in wraps doen.
Maargoed nu heeft het het label 'vegan' gekregen en moest ik maar zalm voor ze halen want 'dan konden zij dat wel op hun wraps doen'.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit voor mij wel wat frustrerend is, ik zou het gewoon fijn vinden als ze het tenminste willen proberen.. Ik bedoel het is maar 1 weekend in de 2 weken en het is ook niet alsof wanneer er geen dierlijke producten in een gerecht zitten de smaakbeleving ontzettend anders is, zeker niet vergeleken met vegetarische gerechten, wat we dus al wel vaak eten.

Hebben jullie ook iets soortgelijks meegemaakt? Hoe maak ik duidelijk dat het helemaal niet zo'n extreem dieet is zonder ontzettend opdringerig over te komen? Ik respecteer hun keuzes absoluut en het enige wat ik van ze vraag is om mee te eten wanneer ik een keer kook..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:13

Ik kook, ook in gezelschap, meestal voor mezelf. Iedereen mag mee eten, maar het is wel vegan. Ik maak daar geen uitzondering in. Als je er zelf iets van kaas oid overheen wil strooien moet je dan zelf weten. Mijn ouders eten bijvoorbeeld vegetarisch, dus hun hebben wel kaas en ei in huis. Mijn broer eet nog af en toe een stukje vlees maar dat komt er zowel bij mij als bij mijn ouders gewoon niet in. Hij en zijn gezin hebben daar geen enkel probleem mee en vinden vega(n) ook gewoon lekker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:14

Ik zou dus gewoon voor mijn eigen eten zorgen en hun verder hun eigen keus laten maken.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:41

Skinfaxi schreef:
Eerlijk gezegd voel ik me ook een beetje afgewezen door mijn familie, ik ben lid van een veganistische vereniging, ben er veel mee bezig en ervaar het dan ook op een manier als een deel van mijn persoonlijkheid.

Dit is precies wat ik ook met mijn familie ervaar. Bij vinden ze vegetarisch al te ver gaan. Ik doe hetzelfde als mijn voorgangers; ik zorg voor mijn eigen potje en probeer me niet druk te maken om wat mijn familie eet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:20

Je bent toch bij hun thuis te gast? Vind het nogal apart om te verwachten dat zij veganistisch gaan eten omdat jij er bent... word ik ook heel kriebelig en opstandig van.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:33

Als zij zelf kookt is dat toch niet zo raar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:46

MarlindeRooz schreef:
Je bent toch bij hun thuis te gast? Vind het nogal apart om te verwachten dat zij veganistisch gaan eten omdat jij er bent... word ik ook heel kriebelig en opstandig van.

Je hebt een punt als het gaat om echt van mensen verwachten dat ze vegan gaan eten. Ik las het meer als van zij kookt om het de rest makkelijk te maken, maar dan wel alleen vegan.

Ik heb sowieso niet zo de behoefte om mensen ergens van te overtuigen, dus wat mij betreft eet ieder gewoon waar hij/zij zich lekker bij voelt. Ik zorg dan wel voor mijn eigen hapje, en mee eten mag dan, maar hoeft niet.

Maak er inderdaad geen punt van.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:47

Ik vind je familie al best meedenkend als jij voor jezelf een vegan maaltje mag maken. Waarom is het belangrijk voor je dat zij dan ook vegan eten? Als ik bij mij thuis kook mag iedereen mee eten, maar eet je wel wat ik maak. Maar als ik bij mijn ouders ga eten, bepaal ik niet wat zij eten. Ik vind het super leuk als zij vegan willen proberen, maar zo niet dan kan ik gewoon iets voor mezelf maken en eten zij wat ze zelf willen.. Zij kunnen jou niet opleggen wat je eet, maar jij hen ook niet, toch?