Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kay_CMoll

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:59

het kwam niet echt over als dat jullie wouden helpen, eerder als harde commentaar.

Het is gewoon raar dat je zo iets zegt terwijk ik, zoals je zelf zegt, per maaltijd niet extreem weinig eet. Je kon ook gezegd hebben iets in de trend van 'neem wat meer tussendoortjes' ofzo.

Ik heb gewoon niet veel honger. Ik heb soms wel zin in verschillende dingen, zoals chocolade, maar je gaat me dan toch niet zeggen dat het beter is om mezelf een ganse dag vol te proppen met chocolade, gewoon omdat ik er zin in heb...

ik moet 's middags al echt moeite doen om mijn laatste cracker op te eten, maar ik doe het altijd wel. Omdat ik ook weet dat ik 'm nodig heb. Ik krijg 's avonds nooit mijn bord op, maar ik doe het wel, om dezelfde reden.

Je liet het uitschijnen alsof ik gewoon niet eet, wat dus helemaal niet waar is. En da's gewoon niet leuk om te horen omdat ik gewoon wél eet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:03

Je reactie is compleet overgevoelig en duid voor mij steeds meer in de richting van 'problemen met eten'. Geen 'eetprobleem', ik ben geen psycholoog en zou zoiets nooit zeggen.
Een vrij normale reactie op het horen van dit soort commentaar is een zekere opluchting dat die persoon toch echt meer mag gaan eten. Want te weinig eten is voor een persoon zonder enkel probleem met eten absoluut moeilijk en niet leuk. Je moet al een bepaalde affiniteit hebben met controle houden en het lege gevoel fijn vinden, wil je zo weinig gaan eten en dat langere tijd vol kunnen houden én er overgevoelig op reageren als er op gewezen wordt.

Je zal misschien merken dat ik iets minder vriendelijk ben dan Bhris, maar ik heb zeker niet de intentie om je kwetsen. Bij mij is het meer van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden' :)

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:09

je bent idd harder, niet mijn favo aanpak omdat ik, zoals je zelf al aanwijst, overgevoelig ben, aan alles. Ook een van de redenen dat ik gestopt ben met rijden trouwens, wel een werkpuntje van me. Controle hebben vind ik idd prettig, maar nu om te zeggen dat ik het lege gevoel fijn vind, is ook wat veel...

Ik kan wel proberen wat meer moeite te steken in mijn tussendoortjes, zal hier maar wat inspiratie opdoen dan. :) Meer eten 's middags en 's avonds is geen optie.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:10

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik heb zelf een ES gehad en lijstjes van -800 kcal en 'phoeh ik zit vol' vind ik, zoals gezegd, alarmerend. Ik zou dan inderdaad kunnen zeggen: neem een extra tussendoortje. Maar dan neem jij gewoon 1 stuk fruit, heb je 1360 kcal ipv 1310 kcal op, en ben je nog geen stap verder.

Wat ik gezegd heb, is waar: het is weinig ivm je verbruik, en het is dankzij je overlevingsinstinct dat je geen honger hebt, desondanks het weinig is. Dan kan je het nog zo'n gemene sneer vinden, maar het klopt wel.

Je zou het ook op een andere manier kunnen opvatten, en creatief nadenken over hoe je toch meer kcal zou kunnen binnenkrijgen - noten, volle yoghurt, volle melk, avocado's... - gewoon omdat dat gezonder is voor je lichaam. En waarom eet je anders zo clean, toch opdat je lichaam gezond zou zijn? Je vind dat ik niet lief ben, maar gaat zelf wel fel in de tegenaanval en je zet meteen je stekels op.

Nu ja, ik heb mijn zegje gedaan, mede omdat ik wou dat men het wat vaker en vroeger tegen mij had gezegd in mijn tienerjaren, maar niemand zegt dat jij daar iets mee hoeft te doen :) Ik ben niet de eet-politie :P

Edit: Haha, onze laatste en eerste zin Phor, we lijken we good cop/bad cop :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:16

Daarnaast wil ik je nog vertellen dat je in dit topic met een hoop mensen praat die verstand van zaken hebben. Niet iedereen hier heeft dezelfde meningen over de dingen, maar bijna iedereen weet er wel het één en ander van af en is altijd bereid advies te geven/
Daarnaast kan iedereen mij ten alle tijden pb'en om eens globaal te kijken of ze op de goede weg zitten. Dit doe ik gratis voor iedereen die bij me aan komt kloppen, je hoeft echt niet bang te zijn dat ik linea recta om geld ga vragen.

Maar dit doe je niet. Daarnaast gaat het allemaal maar om eten en is zo'n gevoelige reactie dus al niet noodzakelijk en zeker wel een aanwijzing dat er iets niet helemaal lekker zit. Misschien heb je dat zelf nog niet zo door, of wil je er niet naar kijken, maar er zijn zeker signalen.

Iemand die er relaxt instaat en eens niet zoveel honger heeft zal zich nooit meteen terugtrekken uit het topic.
De laatste keer dat dit is gebeurd in dit topic is met een meisje die maanden later terug kwam met een eetstoornis en daar nu tegen aan het vechten is. Wij willen niet dat dit met jou, of wie dan ook, gaat gebeuren. Alles is zorg, het opvatten als harde kritiek is onnodig en zelfs kwetsend naar degenen die je willen helpen.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:19

Ik eet inderdaad clean, om m'n lichaam gezond te houden in de eerste plaats. Maar ook omdat mijn mama en papa beiden suikerziekte type 1 hebben gekregen op 40 jarige leeftijd en ik dus nu ook behoor tot een risicogroep, aangezien mijn suiker al enorm schommelt. Ook is mijn cholesterol ook steeds aan de hoge kant (ook familietrekje) en mijd ik dus zo veel mogelijk vetten.

Ik ben gewoon enorm wakkergeschud toen mijn papa de ziekte ook kreeg, dat ik nu enorm gedraaid ben in mijn voeding en dus niet meer snoep, vet eet, ... Misschien wel ietsje té dan, zo blijkt.

Ik heb helemaal niet de intentie om een ES te ontwikkelen, maar ik kan wel begrijpen dat niemand opstaat met die intentie en de ES gewoon binnensluipt... Goed dan maar dat ik hier mijn lijstjes post zodat jullie 'een oogje in het zeil' houden :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:24

Dat is al een veel fijnere instelling en bedankt voor de extra info :j

Ik kan je wat de suikerziekte type 1 geruststellen: als je dat nu nog niet hebt is het zeer onwaarschijnlijk dat je datzelfde type gaat krijgen. Vaak begint dat op jonge leeftijd, al is het zeker moeelijk om het op latere leeftijd te krijgen. Het is immers niets meer dan een auto-immuunziekte
Type 2 heeft niets met type 1 te maken en je hoeft ook niet extra bang te zijn dat je die versie gaat krijgen.

Vetten mijden met een hoog cholesterol is zinloos, dan zou je nog beter je crackers en aardappelen kunnen schrappen. Ja, dit is één van de weinige momenten dat ik koolhydraatarm aan ga raden _O-
Het begint steeds meer door te dringen tot medici dat vetten en cholesterol in het voedsel geen invloed hebben op het lichaams cholesterol :) Suikers en voedingsmiddelen met veel koolhydraten zetten die kettingreactie in beweging. Daar is de laatste 20 jaar enorm veel onderzoek naar gedaan en ik moet de studie nog vinden die vetten aan cholesterolgehalte kunnen linken :)
Je ouders zullen al koolhydraten moeten tellen met hun suikerziekte, dus misschien is het 'leuk' om eens een half jaar met ze mee te doen en dan nogmaals je cholesterol te laten testen.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:31

Mja, de dokter is er allesinds niet zo gerust in (suikerziekte dan, hij zegt dat de cholesterol wel goed komt). :-) Ik moet elke 6m mijn bloed laten controleren, zodat het snel opgespoord kan worden.

En dat meedoen met mijn mama, is in feite al wat ik nu doe. Vandaar dat ik 's ochtends niet mee dan 2 BH (of equivalent) 's middags niet meer dan 3 BH eet en tussendoor geen kh. Zij mag dat ook niet. Fruit is bij haar zelfs uit den boze (als tussendoortje, bij de maaltijd mag het wel gewoon), zij mag gewoon géén tussendoortjes eten. Vandaar dat ik mezelf al 'oké' vond omdat ik tussendoor wel iets eet.

Dan is het voor mij dus wel wat verwarrend om te horen dat ik tussendoor meer moet eten. Maar ik heb natuurlijk nog geen suikerziekte, en is het dus voor mij niet schadelijk veronderstel ik dan maar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:45

Precies en het is helemaal niet gezegd dat je suikerziekte gaat krijgen :) Ik zal het anders stellen: het is onzin om je er op voor te bereiden. Als je lijf besluit dat het zich tegen z'n eigen alvleesklier gaat richten, dan gebeurd dat evengoed wel. Of jij nu al maatregelen neemt of niet. Je kan het niet voorkomen door op een bepaalde manier te eten :)

Zelf zal ik je aanraden om geen brood en crackers te eten en matig koolhydraten bij het avondeten. Inderdaad ook voorzichtig met fruit en altijd combineren met vet en/of eiwit. Niet om de suikerziekte, maar om je cholesterol :)

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:08

Ik deed net een simulatie van "wat als ik mijn crackers en brood niet meer neem" en dan kom ik nog maar op een inname van 1000 kcal :n Ik veronderstel dat ik dan een PAK meer andere dingen ga moeten eten om aan mijn benodigd aantal kcal te komen? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:18

Ik vind dat ook lastig hoor, om tussendoortjes te nemen die laag zijn in koolhydraten. Ik verval in fruit en crackers. Ik herken me wel een beetje in jou Kay_CMoll :) Behalve dat ik wel iets meer eet en echt last heb van duizeligheid als ik zoveel zou eten als jij.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:25

Heb hier in 2 dagen meelezen al veel interessante dingen zien langskomen! Ik ben nu zo'n 4 weken bezig met een nieuw 'dieet', eigenlijk is het gewoon anders eten dan ik voorheen deed. Met behulp van een vriendin heb ik voor mezelf doelen gesteld en daarbij de verhouding macro's uitgerekend. Met deze en info elders gevonden ben ik gestart met deze verhouding: KH 25%, vet 40% en eiwit 35%. Mijn BMR ligt op 1429 kcal, berekend met een BIA meting. Via internet kom ik vergelijkbaar uit, namelijk 1433. Qua beweging doe ik momenteel vrij weinig, ik sport niet meer en ben hier bewust even mee gestopt. Momenteel zijn de middelen/ tijd en voor motivatie er even niet. Met weinig beweging zal mijn BMR dus rond de 1720 zitten.

Ik zou graag nog wat kilo's kwijt willen en zit dus dagelijks rond de 1500 kcal, wat met bovenstaande verhouding uitkomt op 94 gr KH, 67 gr vet en 131 gr eiwit. Ondanks het niet sporten probeer ik hoger in eiwit te blijven, hopelijk pakt mijn lichaam dan eerder vet dan spier om te verbranden. Ik sta trouwens niet negatief tov. sporten maar liefst iets wat thuis kan dan :P

Oja, om de negatieve energiebalans te doorbreken eet ik eenmaal per week op onderhoud, om mijn lichaam te blijven stimuleren.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:26

Ik neem ook altijd fruit, crackers als tussendoortje vind ik al enorm :-) Yoghurt met musli zou ik nog wel willen eten, dat lijkt me wel lekker. 'k vind het vaak zo onhandig om een hele voorraad aan te leggen op 't werk aan musli en yoghurt en dergelijke, terwijl een wortel of stuk fruit gewoon in mijn handtas past.

'k vind het nog altijd bizar dat mensen vinden dat ik weinig eet, omdat ik dat zo niet ervaar. Maar je bent al de derde, dus ik veronderstel dat er wel ergens waarheid inzit dan! :j

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:27

Wat betekent 'op onderhoud' eten? :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:29

Dat je eet wat je verbrand :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:30

Kay_CMoll schreef:
Ik neem ook altijd fruit, crackers als tussendoortje vind ik al enorm :-) Yoghurt met musli zou ik nog wel willen eten, dat lijkt me wel lekker. 'k vind het vaak zo onhandig om een hele voorraad aan te leggen op 't werk aan musli en yoghurt en dergelijke, terwijl een wortel of stuk fruit gewoon in mijn handtas past.

'k vind het nog altijd bizar dat mensen vinden dat ik weinig eet, omdat ik dat zo niet ervaar. Maar je bent al de derde, dus ik veronderstel dat er wel ergens waarheid inzit dan! :j

Nog iemand nodig die het bevestigt? :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:44

Vandaag geen lekker dagje werd niet zo lekker wakker dus ben maar thuis gebleven. Heb nog wat geslapen dus laat ontbijt.
O: 2 sneetjes spelt desem met een gebakken ei (3 eiwit, 2 eigeel)
T: smartbar
L: denk een soepje heb niet zo veel trek en broodje ei ligt me te zwaar
T: ananas
A: aardappelschotel met een braadworst
B: niks
D: thee water en limo

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:45

O: Groentes met een gekookt eitje
T: Pruim
T: Handje kersen
L: Flinke bak wokgroentes en een kipfilet met veel basilicum :D
T: Handje kersen
A: Eiermie met een pepersausje, champignons en biefreepjes

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:51

NeverGiveUp schreef:
Kay_CMoll schreef:

Nog iemand nodig die het bevestigt? :D

Ik kan er niets van zeggen, ik eet meestal ook te weinig qua calorieën :=

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:08

O: 2 bth, besmeerd met halvarine, 1x kokosbrood, 1x anijshagel
T: Banaan
L: 2 bth, besmeerd met roomkaas, 2 eieren, 1 kleine tomaar, 1 plakje achterham
T: Sinaasappel óf appel
A: Macaroni met kaas ... of kaas met macaroni? :Y)
T: Schaaltje frambozen

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:12

Op hoeveel kcal kom jij xEmily? ik vind jouw lijstje er goed uitzien, maar aangezien ik altijd te weinig eet, kan ik duidelijk niet goed inschatten wat nu genoeg is en wat te weinig.

Ps: wat zijn kokosbrood en Anijshagel? :+ Ik heb er nog NOOIT van gehoord, maar misschien is het iets typisch Nedl.. :D

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:26

Ik vind het lijstje van Emily ook nog wat mager, alleen fruit vind ik geen tussendoortje.
Nu moet ik ook wel zeggen dat mijn verbranding erg hoog ligt en dat elk lijstje <2000kcal daardoor onmogelijk lijkt :Y)

O- 40 gr havermout, 250 ml magere yoghurt, dv fruit, 3 gr creatine
T- 2 rijstwafels met pindakaas, 4 gedroogde abrikozen
T- 20 gr dex, 28 gr whey, 250 ml magere melk
L- stuk bloemkooltaart, paar plakjes achterham
T- hand rozijnen, 1/2 smart bar
D- 60 gr pasta, 200 gr spinazie, tomaat, halve ui, rundersaucijs
T- ?

Voor school(wageningen universiteit) doe ik trouwens een onderzoekje naar superfoods. Zouden jullie de enquete misschien in willen vullen? Ook als je niet weet wat superfood is hebben we veel aan je respons :) http://www.enquetemaken.be/toonenquete. ... de&project
Laatst bijgewerkt door 123321 op 18-06-14 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:32

Jezzi schreef:
Ik vind het lijstje van Emily ook nog wat mager, alleen fruit vind ik geen tussendoortje.
Nu moet ik ook wel zeggen dat mijn verbranding erg hoog ligt en dat elk lijstje <2000kcal daardoor onmogelijk lijkt :Y)

Heb ik ook hoor := ik functioneer niet eens onder 1800 kcal

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 13:53

Heb je enquete ingevuld Jezzi!

Ik kom ook een redelijk mager lijstje posten :)) Maar ik ga vanavond voetbal kijken bij een vriendin, dus grote kans dat daar nog wat hapjes op tafel komen.

O: havermout met rijstmelk, banaan, chia, lijnzaad en cacao nibs
T: appel
L: 2 waldkornbth met 1 avocado, 1 tomaat, stukje komkommer en rucola
T: handje noten, sinaasappel
A: salade van zwarte bonen, zoete aardappel, paprika, broccoli en spinazie (uit eigen tuin :)) )
T: vast wat hapjes

1510 kcal in het lijstje, hapjes bij het voetbal niet meegerekend. Denk dat ik vandaag zo'n 1800kcal verbrand.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:58

Ik vind het altijd interessant om te kijken wat anderen eten, zodat ik zelf wat inspiratie op kan doen :)
Ik zou alleen nog niet weten wat ik vandaag verder ga eten. Ik beslis dat nooit 's ochtends :')