De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:46

Toch vreterij in de aardbei. Iemand tips wat k er tegen kan doen. Heb een net tegen de vogels. Slakkenkorrels liggen er ook. Verder iemand een idee? Zou t schelen als ik er stro of hennep omheen leg

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:56

Hier heb ik muizen die ook wel een aardbei lusten -O-

Nu al tomaten? Pff, hier komen sommige plantjes nog maar net met hun blaadjes van de grond.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:35

Het dieven heb ik inmiddels gedaan. Moet dat ook bij de cherrytomaatjes of alleen bij de gewone tomaten?

Doperwten vries ik in, tot ik er genoeg heb :+
Was van moestuinpotjes van de albertheijn, volgend jaar plant ik er denk ik meer.

Mijn moestuin is ook meer hobby, dit jaar begonnen voor het eerst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:21

Muizen heb ik kat voor :P

Iemand een idee wat er met sperciebonen is?,deze heb ik bij ouders uit de vrieskou gered en ja ze hebben het gered :D

Afbeelding

Nog wat aardbeitjes geoogst :

Afbeelding

Hier moeten de viooltjes even uit , zijn zo goed als uitgebloeid en dan opvullen

Afbeelding

En als laatste de aardappelen :

Afbeelding

Tuin gaat zijn gang

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:14

Ja hier ook genoeg katten in de buurt. Wij 3, de buurvrouw 3, daar naast staat een schuur waar veel katten zitten (beetje inteelt probleem) maar toch komen ze bij ons af en toe aardbei eten.

Zat er vlak na de winter ook een in de bijenkast te genieten van de honing en was. De bijen waren weg dus hij kon lekker z'n gang gaan.

Ook lopen er veel ratten in de buurt maar die komen daar niet denk ik.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:15

Vervelend palousa boy! Zou een goed net kunnen helpen? En anders gaas?
Anders muizengif of een klem.. ?

Ik heb zojuist 19 slakken tussen mijn aardbeien uitgevist!! En ja, ik heb maar 6 aardbeien plantjes. Donders... Het heeft dus wel resultaat om in t donker eens een rondje te doen. En ik maar denken dat slakken niet door stro heen kunnen :z
Toch maar eens wat bier opofferen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:15

Ik heb weleens aan schelpen gedacht , goed scherpe maar slakken kennende XD

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:08

Hier zijn het vooral de mieren die mijn aardbeien aanvreten.. Geen idee wat ik daar aan kan doen zonder gif..

Rebecca, ik gok op zonnebrand bij je sperzieboon? Dan zou het geen kwaad kunnen :)

Snel afkloppen, maar van slakken heb ik nog niet veel last. Er heeft er wel een aan mijn koolplanten gegeten, maar die groeien zo hard dat ze toch wel heel goed moeten doorknagen om echt schade te kunnen geven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:52

Denk idd dat die bonen niet zo veel kwaad kunnen.

Hier is het inmiddels alweer 30 graden geweest dus we hebben weer warmte. Hoop dat alles nu een beetje gaat groeien.

De tomatenplantjes die uit zichzelf opkomen staan er trouwens beter bij dan die uit de kas komen. Die uit de kas krijgen allemaal meeldauw. Die andere zullen ook nog wel komen als ze groter zijn gok ik.

Maar de bieten doen het aardig, de ene helft beter dan de andere helft.Afbeelding

De aardappel doet het goed, en het onkruid daar ook ;)
Afbeelding

De sjalotjes doen het goed
Afbeelding

En de knoflook om te proberen doet het ook goed
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:18

Heb wel de kas open gehad op warme dagen , als de blaadjes vochtig waren dan is het verklaarbaar dat ze per ongeluk verbrand zijn :+ . Smeer ze voortaan even in met factor 50 XD

Annemiek , koffieprut? , peper rond de plant? ik heb de mieren aardig in toom momenteel . Kom niet aan mijn aardbeien :P

Mooi tuintje zo Palousa!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:26

Op de kas heb ik een handdoek liggen, wel de warmte maar niet dat ze dood gaan door zonnebrand. Inmiddels die fout ook moeten leren haha
En 1 deel open ritsen of de voorkant oprollen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:21

Nou, ik zal eens proberen of peper helpt tegen de mieren. Of toch maar een mierenval maken met siroop :)*

Mijn kas laat gelukkig niet enorm veel zon door, maar ik heb em inderdaad wel altijd open staan, anders wordt het er zo snikheet binnen :=

Mooie foto's inderdaad. Het onkruid valt mee bij jou! Heb je daar nog iets speciaals voor gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:24

Ik zweer bij peper :') , op de 1 of andere manier helpt het en de planten hebben er geen problemen mee . Mieren die rennen er mooi voor weg , soms maak ik een emmer aan met peper en kruidnagel even trekken en roeren laten afkoelen en dat giet ik de tuin door :+ . Til steen op , giet even mijn mengsel en boem het vuil loopt weg !

Crazy ant lady =:) _O-

Ik heb alles dit jaar gestort kwa grond was een betonnen tuin eerst , en ik schoffel geregeld . In grindpad komt het onkruid op , wil ik ook dan lijkt het pad groen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:36

8nnemiek schreef:
Nou, ik zal eens proberen of peper helpt tegen de mieren. Of toch maar een mierenval maken met siroop :)*

Mijn kas laat gelukkig niet enorm veel zon door, maar ik heb em inderdaad wel altijd open staan, anders wordt het er zo snikheet binnen :=

Mooie foto's inderdaad. Het onkruid valt mee bij jou! Heb je daar nog iets speciaals voor gedaan?

Voor de foto's was het erger hoor ;)
Maar probeer zo veel mogelijk met de hand tussen de groente uit te halen en de rest waar niets staat ga ik gewoon met de frees doorheen ~~}> dat kost nog wel even tijd maar minder dan dat ik alles met de hand eruit moet trekken.
Nu kan ik er weer met de 3tand doorheen om de grond los te maken en het onkruid op de grond te leggen, dan droogt het vanzelf uit en is het dood :P

Probeer ook tussen de rijtjes groente in het bed genoeg ruimte te houden zodat ik er nog met de schoffel of 3tand doorheen kan.

Hoe minder onkruid, hoe meer ruimte de groente hebben *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:39

Dat is wel handig idd, even met de frees erdoor. Hier zijn we haast elk weekend met de hand aan t plukken, maar met al die regen is er geen houden aan :wow:
Het heeft hier gegóten, niet normaal meer :=
Wel goed voor mijn groentjes en voor de wei :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:48

Ja hier heeft het ook wel veel geregend afgelopen weken. Zo erg dat ik tot m'n enkels weg zakte in de modder in de groentetuin. Maar daardoor is het nu idd nog wat licht vochtig. Die 30 graden helpt daar alleen niet zo erg bij dus ben toch maar aan het water geven om het wat vochtig te houden.

Volgende week maar een IBC vat neer zetten voor de tomaten, dan krijgen die gewoon 24/7 water zo lang er water in zit uiteraard. Ligt nu een zweetslang tussen de tomaten en dat werkt eigenlijk wel fijn moet ik zeggen. De druk is niet overal gelijk maar als hij er gewoon ligt en aangesloten blijft maakt dat niet heel veel uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:02

Mijn zweetslang werkt niet meer :=
Deed het de eerste 15min prima, maar volgens mij is ie verstopt >;)

Net even een paar foto's gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:16

Vorig jaar heeft de slang zichzelf wel bewezen, dus dit jaar mag hij weer ;)
Er zit bij ons wel een filter voor, misschien scheelt dat.

Ziet er daar ook goed uit hoor :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:54

Wow dat is nog eens een moestuin!!

Dan stelt die van mij niks voor :=

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:42

Ziet er goed uit Annemiek! Je boontjes zijn ook al groot!

Palousa, ik zou willen dat ik met een frees er tussen door kon! Zit ook elk weekend op de knietjes :Y) Maar de konijnen zijn mij elke keer weer dankbaar.

Ik heb mijn courgette uit de voortuin getrokken en in een pot gezet. Nu leven ze nog, anders waren ze waarschijnlijk al opgegeten. Valt mij toch tegen hoeveel ongedierte overal zit!
Heb al wel besloten dat er volgend jaar meer spinazie komt en minder sla. Aardbeien ga ik naar de kas verplaatsen zodat ik ze beter kan beschermen van ongedierte.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:56

Haha Nouja ik heb gewoon nog niet de hele tuin in gebruik ;) er is nog een leeg stuk maar er zal straks wel een deel daarvan ingenomen worden door de courgette, pompoen en meloen.
Moet ook nog wat dingen verplaatsen omdat die nu te dicht op elkaar staan maar had niet zo veel tijd en plek toen ;)
Nu zijn alle overwoekerde stukken weer mooi open en de slaapkamer die ik iig be-slaap-baar moest krijgen (omdat de kleine binnen nu en een paar weken geboren gaat worden) is op wat kleine dingen na af dus vind dat ik wel weer wat meer buiten mag doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:36

Heel gaaf , zo'n stuk ruimte zou ik ook geweldig vinden! . Kom eigenlijk ruimte tekort achterhuis :+ , kan ouders hun tuin eventueel wel gebruiken , maar pap is lekker aan het pensioneren en die heeft al her en der wat gepland en die wil ik niet van zijn troon stoten

Je hebt genoeg in huis te doen :j , tuin komt wel op den duur.

Eerste stuk bij de violen nu vrij , konijnenontlasting eral over en even wachten op regen dan morgen de tomaten eruit . Komkommer lijkt doods te zijn helaas , de aardbeien zijn klein maar wel lekker van smaak .

Keek ook even op de site van de lokale volktuin , omg wat een regels joh :') . Zit 1 tuin 2 straten verderop maar die regels schrikt toch af, aardappels zijn ze enorm bang voor ziekte etc . Maar he voor volgend jaar een nadenker , lekker dichtbij en wat extra ruimte

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:32

8nnemiek schreef:
Hier staat ie ook in de kas, maar inderdaad ook nog maar een hand groot met nu een komkommer eraan van een centimeter lang :=
Geef je elke dag flink water, Mathilde? Dat is het enige wat mij niet goed lukt en wat hier zou kunnen verklaren waarom ze vrij langzaam groeien.

Ik ben er alleen in het weekend dan probeer ik wel flink water te geven inderdaad. Door de weeks geeft mijn broer geloof ik water maar hij slaat ook wel eens een dag over. Ik heb wel veel speciekuipen en emmers met water gevuld om de lucht goed vochtig te houden in de kas, dat wil ook nog wel eens helpen (als het neerslaat wordt de grond ook weer vochtig).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:30

Afbeelding
Zo de uitjes en bietjes zijn veilig gesteld.
Afbeelding
Gewone plantjes en aardappelen gevolg oerwoud.
Afbeelding
Tomaten en maggi ernaast.
Afbeelding
Druifjes
Afbeelding
Van links naar rechts bovenste bak. Erwten, snij selder, prei. Middelste bak wortels en onderste bonen.

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:11

Wat een toffe tuin ! , vooral de ui en biet tuin <3

Vandaag heb ik bij mam de rode biet en venkel meegenomen , kijken of die het doen . Had stukje voor de tomaten vrij gemaakt en bemest met konijnenpoepbak inhoud , maar dat is nu al bezet :P