De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:01

Ik kamp met mierenplaag , ze zaten vandaag alweer op de zonnebloemen. Slakken vrij weinig , maar heb het bier vast voor ze koud staan :)

Komkommers en de grote zonnebloem zijn vandaag het huis uitgegaan op 1 komkommer na die heeft mooie bloemen die wil ik niet zomaar eruit gooien :P

Afbeelding

Nog 1 stok voor de laatste komkommer over

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:18

Slakkenplaag, luizenplaag, mierenplaag, rupsenplaag.. gelukkig ook een lieveheersbeestjesplaag :+ Ik heb het nog nooit zo erg gezien :=

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:20

Jeetje wat een pech allemaal!! Mn buurvrouw hoor ik er ook over.

Tot nu toe.. ontduiken we alles.
Zou het aan me kippen liggen?
Heb vrij weinig last van insecten in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:33

Annemiek daar ben ik dan juist bang voor :+

Kippenplaag dan :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:47

Mijn kipjes hebben vandaag ook meegeholpen in de moestuin :D
Niet ideaal, want ze zitten altijd precies daar waar je bezig bent, dus even verstand op 0 en schoffelen zat er niet in.. :+ Maar ik sta er van de kijken hoeveel beestjes ze wel niet vinden!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:22

Hier heb ik ook veel mieren, vooral tussen de uien. Met het onkruid kwam het ene na het andere nest omhoog..

Maar vanmiddag op de knieën door de bieten, sjalotjes, peen en uien gekropen. De rest is weer voor later.
Wil bij de aardappels ook het ergste er nog tussenuit halen.

De komkommer is hier een beetje triest, zitten nogsteeds maar 2 blaadjes aan, net als aan de meloen. Die staan dus al 2 weken stil. Ook niet zo gek met de huidige temperaturen.
Volgende week gaat het weer naar de 28 graden dus misschien trekt het wat bij.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:39

Hier wil de komkommer ook niet.
Had een plant gekocht, maar hij doet t niet. Geef m nog even, anders gaat ie er uit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:42

De bonen willen hier ook niet trouwens. Ze staan er al 3 weken bijna maar er komt nog niets omhoog, terwijl de snijbonen die er vorige week in zijn gegaan al boven komen.
Dus maar wat nieuwe gezaaid en als dat eind van de week nog geen resultaat geeft maar nieuwe bonen halen. Deze zouden goed moeten zijn tot 2017 -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:06

Ben benieuwd of de komkommer gaat , de sperziebonen hebben veel blad maar nog niks er aan hangen.

Zo ronde peper gedaan in de tuin , doodgaan bitches _-:( . Extra emmer met peper en kruidnagels in gekookt water over meest geplaagde gebieden .

Ik oorlog? :n , heb appel aan konijnen maar weggegooid zaten ze al op en dat eten de beestjes niet meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:06

Dan ligt het toch niet aan mij! Hier groeit de komkommer en de meloenen ook totaal niet meer. Ook de pompoenen en kolen enzo doen weinig. Alleen de uien, aardappels en bonen doen het best goed.

Ik heb een stukje in mijn blog geschreven over vlierbloesem, en hoe je er siroop en wijn van kan maken. Iedereen heeft wel een flinke struik in de buurt staan, dus misschien vinden jullie het ook leuk om eens te proberen :D Ze staan nu overal zo mooi in bloei!
http://www.abcreatief.com/LEKKER/de-vli ... -in-bloei/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:14

Zou dat door het weer komen?

Oeh ik ga lezen!

Net eerste slak gespot , alleen was dat in de hamsterkamer :')

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:32

Mijn meloen en komkommer gaan goed, zitten al allemaal mini vruchtjes aan :D
Ik ben eigenlijk wel tevreden over al mijn plantjes tot nu toe. Geen idee waarom ze het zo goed doen.

Komkommer
Afbeelding

Tomaat
Afbeelding

Cherrytomaat (eind april gezaaid)
Afbeelding

Watermeloen (met 3 minimeloenen)
Afbeelding

Cherrytomaatjes, basilicum, currykruid en rode pepers
Afbeelding

Doperwten
Afbeelding

Paprika en Hongaarse pepers
Afbeelding

Wortels, bietjes en knoflook in de bak. In de potten kruiden (koriander, rozemarijn, maggikruid, peterselie, oregano, munt en bieslook).
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:44

Ik hoop dat alles komende week een beetje een groeispurt krijgt als het warmer is, het ziet er maar triest uit vergeleken met wat hier boven staat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:33

Mooi in bloei Lolacabana!

Mijn kommer hangt er triest bij :+ , heb de konijnen poepbak even erover leeg gegoten en de rest het hooi met mest etc erover heen maar heb een hard hoofd in

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:14

Ziet er goed uit Lolacabana!

Ik ben sinds vorige week peultjes, aardbeien en spinazie uit eigen tuin aan het eten. Een deel van de spinazie heb ik ingevroren. Ging heel makkelijk, nu maar hopen dat het ook nog lekker smaakt straks!
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:29

Gezellig zo :)

De komkommer ga ik maar opgeven denk ik :P of die moet het ineens goed gaan doen, maar dat betwijfel ik. 1 plantje is al dood en zijn er 2 opweg naar dood.

Maar gister middag nog wel even met de frees door de groentetuin gegaan. Hopen dat het onkruid dood gaat ;)
Het zit er iig weer een stuk beter uit dan al dat loze groen tussen m'n groentes :)

Afbeelding
De hele groentetuin

Afbeelding
De overal opkomende aardpeer en daar boven de courgette volgens mij

Afbeelding
En het is niet heel duidelijk, maar een van de bosjes tomatenplantjes die hier uit zichzelf op komen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:11

Apart dat de komkommers bij sommigen van jullie het niet goed doen. Bij mij gaat ie super, heb al meerdere komkommers geoogst. Staat wel in een kas, dat kan natuurlijk wel een verschil maken.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:59

Mijn komkommmer is nog maar een ... hand groot? Heeft wel bloemen.

Hoop dat hij zo nog ff wat gaat groeien, ziet er verder namelijk wel gezond uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:38

Hier staat ie ook in de kas, maar inderdaad ook nog maar een hand groot met nu een komkommer eraan van een centimeter lang :=
Geef je elke dag flink water, Mathilde? Dat is het enige wat mij niet goed lukt en wat hier zou kunnen verklaren waarom ze vrij langzaam groeien.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:02

Annemiek, hoe gaat het met je zoete aardappel? Heb je die uit de winkel of via pootgoed? :P

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:11

8nnemiek schreef:
Hier staat ie ook in de kas, maar inderdaad ook nog maar een hand groot met nu een komkommer eraan van een centimeter lang :=
Geef je elke dag flink water, Mathilde? Dat is het enige wat mij niet goed lukt en wat hier zou kunnen verklaren waarom ze vrij langzaam groeien.

Whaha

Hier ook in de kas, vd action.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:13

Ga vanavond ook maar voor het eerst echt sproeien. Het is inmiddels weer iets aan het afkoelen door wat wolken, maar vanmiddag was het in de zon gewoon 30 graden.
Wel lekker om de grond op te warmen, maar m'n plantjes moeten niet verbranden :P als mag het onkruid uiteraard wel verbranden.

De zweetslang ligt al klaar bij de tomatenplantjes.

Volgende week toch maar IBC vat neerzetten, dan kan die slang aan blijven staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:31

gribaldi schreef:
Annemiek, hoe gaat het met je zoete aardappel? Heb je die uit de winkel of via pootgoed? :P

Ik heb ze uit de winkel, van de Aldi (daar had je schaaltjes met een hoop kleine bataten ipv die enorme joekels die de lidl heeft) en ze doen het super!
Ik moet ze wel nodig overplanten.. Denk dat ik er eentje binnen laat staan in een grote kuip en de andere twee buiten of in de kas.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:40

Wat een leuke foto's weer!

Lolacabana: vergeet je niet je tomaat te dieven? Enneh, hoe grote porties groenten eten jullie? Want met 3 doperwtenplantjes schiet het niet zo op natuurlijk.... Ik heb er een stuk of 50 staan (en wij zijn met 2 personen thuis).

Annemiek; oei, zoete aardappel staat ook op mijn lijstje om eens te poten! Dit jaar niet aan toe gekomen. Leuk!

Palousa; mooie foto's! Prachtig grote tuin heb je!

Hier doet alles het prima. We eten al uit de tuin, oa de sla / rucola heb ik nu al een fors overschot in (jaja, élk jaar weer zaai ik veel teveel!). En ook de eerste cherry-tomaatjes hebben we al op. De paprika / pompoen / meloen / courgette gaat nu ook opeens heel hard met dit mooie weer.
En nog leuker: deze week komt de loodgieter langs om een extra buitenkraan vlakbij mijn moestuin te maken, zodat water geven veeeeeeel makkelijker gaat worden dan nu!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:45

Ideaal inderdaad, een kraan buiten! Niet alleen om de planten water te geven, maar ik was er ook graag vanalles af. Scheelt een hoop zand in de wasbak binnen :D

Hebben jullie weinig last van luizen, of lopen jullie slablaadjes ook bijna vanzelf over tafel? :=
Ik spoel ze nu altijd blaadje voor blaadje af, nog net niet met de loep erbij :=
Hebben jullie nog goede tips voor luisvrij eten? :Y)