De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:19

Wel mooi <3

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:01

Dat is een gerbera

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:05

Ja dat weet ik en als 1 kleurig gekocht met ook kleinere bloemen. :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:49

Haha ow sorry, ik dacht dat het een mystery plant was! ;) hij wordt wel leuk zo toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:50

Geef niet hoor, maar lijk wel een een of andere mutatie.....maar heb ik wel wat bijzonders staan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:17

Hij is wel leuk :P

Gisteren eindelijk stokjes voor de komkommers , dus ik alle potjes pakken blijkt 1 komkommer het heft al in eigen handen genomen en die zit vast aan de grotere zonnebloem :') . Had net 1 stokje tekort dus laat hem maar even staan zo

Als het warmer is kunnen ze de trekkerband in *\o/*

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:32

Ik heb vandaag zelf plantenrekjes gemaakt :D. Kon ze bij het tuincentrum nergens vinden.

Eerste fotos is watermeloen van de ah, tweede cucamelons (ookwel muismeloen) en als laatste mijn aardbeitjes :9

De cucamelon blijft heel erg dun, klopt dit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:02

Even mijn moestuintje showen!

Hoop dat hij het noodweer van vanmiddag overleefd!

Afbeelding

Boontjes, zonnebloem, verdwaalde tomaat die omhoog komt, verdwaalde aardappel die weer omhoog komt.

Afbeelding

Courgettes, andijvie, tuinboon, druif, braam en kiwi. Oja en 16 plantjes aubergine :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:23

Mooie tuintjes weer :D

Kleine ramp >< , konijn heeft de broccoli plantjes en de aardbeien gesnoeid . Gelukkig nog wat vrucht over aan de aardbei , maar de broccoli mist alle bladeren ><

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:16

Ai das jammer Rebecca!

Heeft iemand hier ervaring met ' de braam '. En hoe ik die het beste kan snoeien?
Ik begrijp dat je de stengels die uit de grond komen moet leiden..
maar de takjes aan die stengels moet je dan snoeien?
Snap er geen bal van wat er op internet word gezegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:20

Mooie foto's komen er weer voorbij!

Ik heb dit jaar ook pas voor het eerst een bramenstruik. Ik heb niet echt opgezocht hoe het 'hoort', maar ik snoei hem net als mijn framboos; een paar takken ergens langsop leiden inderdaad, en in het najaar snoei ik alle overige takken weg. De twee hoofdtakken laat ik zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:25

Oh, leuke plantjes! Muismeloen, grappige naam.

Lees hier al dat iedereen in gevecht is met ongedierte.. wordt er horendol van, maar!!
Heb wel paar aardbeien in de tuin. en komkommer en courgette, zet ik gewoon voorlopig NIET in de tuin...

Ik raap overigens bij laatste rondje hond slakken, stop ze in grote pot en die gooi ik regelmatig leeg in de grondcontainer voor groen in de straat, maar het is echt een verloren gevecht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aardbie zonder kat, Kat met aardbei, kat met blauwe bes, kat met druif en doperwt zonder kat.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:36

Leuk dit kat XD!!

Aardbeitjes zien er goed uit en rest ook sjolvir.

Ok dus de braam hoef ik inprincipe niet meer te snoeien. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:11

Poes banjert er vast ook zo door :+

Heb bij mam 6 nieuwe broccoli planten gepikt , die staan er al mooi in

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:02

@Remark: Die is al groot zeg die cucamelon. Ik moet ze nog steeds zaaien... Komt er maar niet van... Hopelijk groeit het een beetje snel.

Ik heb ook al veel baby aardbeitjes :) Heel mooi ook die roze aarbeibloempjes :) De fel roze begon met bloeien en nu ook de aardbeisoort met lichtroze bloemen in bloei. :) Ik ben ook erg benieuwd naar de Maxime. Dat ze groot worden zie je er nu nog niet aan af.

@Sjolvir: Bij jouw al rode aardbeien zelfs! Mooi hoor!

Vandaag eindelijk weer eens even wat in de voortuin gedaan, dat was hard nodig ook :P Van de week kan het hopelijk weer, zal wel zondag worden, hopen dat het weer dan meewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:27

Ik ben benieuwd wat de aardbeien hier doen gaan , hopelijk beetje formaat :)

Ik blij :') , net een slak gespot. Klinkt stom maar na al die mieren kan ik deze wat beter aanpakken :P

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:31

Gisteren hoorde ik dat mieren geen kwaad kunnen :')

Slak ook verwijderd, even korrels strooien.

Zag gisteravond ook een rat voorbij lopen dus meteen maar even een klem gezet :P

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:46

Mij is ook verteld dat mieren geen schade doen, ze helpen zelfs tegen luizen. Mijn kas zit vol met mierennesten (en luizen) dus ik zie het maar meer als hulp dan een plaag.
Hier ook slakken in de kas, maar voor alsnog worden niet zo heel veel plantjes opgegeten, hopelijk blijft het zo. Ik heb meer last van meeldauw, iemand daar tips voor? Mijn aardbeien worden ook heel mooi rood en vaak de dag dat ik ze wil plukken zijn ze ineens rot.. Misschien ook door meeldauw of iets dergelijks. Eerste komkommers heb ik wel al geoogst, kervel en peterselie vers in de vriezer, heerlijk!

Heeft iemand van jullie ervaring met kruiden drogen? Ik heb het vorig jaar geprobeerd maar dat pakte niet zo goed uit, of alle bladeren werden bruin of het ging schimmelen (munt). Nu een rekje gemaakt van gaas voor een raam tegen vliegen, dat las ik ergens op internet, maar voor alsnog werkt het niet zo naar mijn zin (citroenverbena en laurierblad).
Ik zat te denken om een droogmachine te kopen, maar werkt dit ook voor kruiden?

Als iemand ervaringen of tips heeft hoor ik het graag!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:05

Mieren geen schade?
Die verplaatsen toch luis om ze te melken? Vind ze niet zo tof hoor.. die mieren.
Ga ze te lijf met gif, gezien ze ook tunnels onder mn tegels graven en weet ik wat nog meer!

Meeldauw is vooral omdat het te vochtig is volgens mij. Blad kan niet goed luchten? ff googlen:
http://www.grow-spray.nl/blog/archives/ ... -melk.html

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:36

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:16

Hoe het precies zit Nivada dat weet ik niet, zou best kunnen dat je gelijk hebt. Ik heb gelukkig geen last van de mieren dat scheelt. Het aantal luizen is wel minder geworden, maar dat kan ook komen door de afrikanen en goudsbloemen die ik gezaaid heb.

Groenteboullion dat is een goed idee CarinaR!
Ik zat eerst ook te denken aan de oven, echter vindt mijn moeder het niet tof dat de oven aan staat voor zo'n lange tijd in de zomerperiode wanneer het al zo warm is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:35

Hier eten de slakken zelfs de aardappelplanten op. :=

Ben vanmiddag dus even ruim aan het strooien geweest met de slakkenkorrel. Zout strooien heeft met regenachtig en vochtig weer geen nut.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:55

Waspoeder schijnt ook goed te helpen tegen slakken. Maar zelfde verhaal als zout... spoelt wel zo weg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:56

Heb ook weleens gehoord dat je kruiden donker moet drogen, dus in de kast ofzo.
Kans dat er wat bruin gaat worden heb je dan nog wel, maar het was stukken minder volgens die gene.

Ongedierte hebben we hier ook veel. Van de week toen ik nog ff in de groentetuin bezig was kwam de kat even helpen. Maar die viste zo 2 muizen uit de kruiden vandaan.

Onze aardbijen worden ook aangevroten, maar ze laten de plantjes wel staan gelukkig ;)

Sinds vrijdag is het hier ook prut weer dus ben al even niet meer in de groentetuin geweest. Maar zo ver ik kan zien is het allemaal erg nat :P
Als het weer droog is doe ik weer een rondje met de frees, weg met al dat onkruid..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:00

Dagmar80 schreef:
@Remark: Die is al groot zeg die cucamelon. Ik moet ze nog steeds zaaien... Komt er maar niet van... Hopelijk groeit het een beetje snel.

Ik heb ook al veel baby aardbeitjes :) Heel mooi ook die roze aarbeibloempjes :) De fel roze begon met bloeien en nu ook de aardbeisoort met lichtroze bloemen in bloei. :) Ik ben ook erg benieuwd naar de Maxime. Dat ze groot worden zie je er nu nog niet aan af.

Mijn cucamelon groeit erg snel!

En wat cool, roze aarbeien bloempjes. Hoe kom je aan deze soort?