De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:43

Wauw giga slak.. hier haal ik elke avond tonnetje van de jodenkoeken aan slakken uit de tuin, gewoon rapen.. met huis en naakt variant.

En mijn tomaten stonden in de regen, dus die hebben nu gele gestippelde blaadjes.
Prei lusten de slakken blijkbaar niet, dus die staat er nog.
Aardbeien onder glas hier worden rose, maar heb nog niets kunnen eten dat niet van de winkel was.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:17

Wow, joekel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:01

Beschermde soort , maar kom ze amper tegen := . Wel vet :D

Arme tomaatjes :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:27

Hier haal ik naaktslakken weg met een boterhamzakje om mijn hand :+ Die ik dan dicht vouw als ik er een paar heb. Knoop er in en in de vuilniszak, Net zoals je een hondendrol opraakt zeg maar. Ik hoop dat de zakjes dan open gaan in de container en dat ze daar een feestmaaltijd aan restjes hebben :Y)

Verder plaats ik afgeknipte plastic bekertjes met scherpe randjes als bescherming om jonge plantjes. En daarbinnen in leg ik nog giftige slakkenkorrels.

Zoals jullie zien werkt dat erg goed -O- :')

Afbeelding

Dag courgette :evaw:

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:41

Naaktslakken kun je heel erg goed weghalen met een oude lepel, werkt super, behalve als ze natuurlijk in een rot hoekje zitten maar dan kun je de achterkant gebruiken :Y)

Heb al jaren een bakje met een lepel buiten staan als er naaktslakken tevoorschijn komen kan ik ze zo weghalen :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:07

Ik heb eerlijk gezegd al een week niet gekeken :')
Zal vanavond eens kijken wat de schade is, had op 1 gewas slakken maar kon niet zo snel iets vinden.

Zonde van je courgette zeg haha.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:39

Ik kwam gister naaktslakken tegen tussen mijn aardappels, echt heel erg smerig!
Maar ik vind het zonde om mijn aardappels weg te gooien, hoe doen jullie dit? Goed wassen en alsnog opeten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:41

Ja hoor, gewoon even wassen. Eventueel aangevreten stukjes eraf snijden, maar ik heb nog nooit slakken aan aardappelen zien eten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:41

:')

Haha ja dat denk ik wel :P

Je wilt niet weten wat voor beesten er allemaal voorbij trekken als je een paar hectare hebt staan :P

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:09

Eten die beestjes dan niet alles op? Ik denk dat ik het maar op geef om in de volle grond groente te zetten (stadstuin). Ik had het mijzelf vorig jaar al beloofd, maar toch weer in de verleiding gekomen -O- Ik vraag mij dan altijd af hoe diegene dat doen die op het platteland wonen. Of hebben de slakken daar voldoende ander eten??

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:16

nee, dat verlies op de velden neem je voor lief. Hoewel er misschien hier en daar wel wat gespoten wordt, maar echt tegen slakken volgens mij niet.
Natuurlijk staat er op een paar hectare iets meer dan 2 koolplantjes of 2 aardappelen. ;)
<en heb je al eens geprobeerd om een aantal avonden achter elkaar slakken te verzamelen en in een emmertje zout te stoppen? Op een gegeven moment moeten het er toch minder worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:40

Gewoon wat bier in je moestuin :)

Greep net in een brandnetel , rotspul ook pff :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:21

Auw :=
Stond er geen weegbree naast? Dat helpt als je het sap erop druppelt :D

Slakken, haast geen last van hier op t platteland! Ik heb er tot nu toe eentje gevonden in de moestuin, zo'n dikke naaktslak. Ik heb em aan de andere kant van de wei gezet. Maar ik zorg gewoon dat ik ruim genoeg heb gezaaid, dan heb ik toch nog wat over als er toch een slakkeninvasie zou komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:36

Helaas :n , heb uit wraak gelijk de maar even de schoffel erdoor gehaald (spijt me meneer broccoli dat ik je ook ommaaide perongeluk)

Valt mij hier ook enorm mee kwa slakken , terwijl slakken paradijs dichtbij is ..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:36

Rebecca schreef:
Gewoon wat bier in je moestuin :)

Greep net in een brandnetel , rotspul ook pff :')

Snelste oplossing is om op die plek te spugen en dan even goed te wrijven. Weegbree wrijven ken ik, maar dit is sneller.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:37

NenaC schreef:
nee, dat verlies op de velden neem je voor lief. Hoewel er misschien hier en daar wel wat gespoten wordt, maar echt tegen slakken volgens mij niet.
Natuurlijk staat er op een paar hectare iets meer dan 2 koolplantjes of 2 aardappelen. ;)
<en heb je al eens geprobeerd om een aantal avonden achter elkaar slakken te verzamelen en in een emmertje zout te stoppen? Op een gegeven moment moeten het er toch minder worden.

Haha er staat inderdaad wel wat meer dan 2 koolplantjes oid :P
Er wordt inderdaad gespoten maar niet zozeer tegen beesten, meer tegen onkruid :')
Al doen we ook nog hakken, altijd feest om te doen.
En de peen daar werken we met een "bio" middel. Gaat tot nu toe al 2 jaar goed :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:40

Jennyxx schreef:
Eten die beestjes dan niet alles op? Ik denk dat ik het maar op geef om in de volle grond groente te zetten (stadstuin). Ik had het mijzelf vorig jaar al beloofd, maar toch weer in de verleiding gekomen -O- Ik vraag mij dan altijd af hoe diegene dat doen die op het platteland wonen. Of hebben de slakken daar voldoende ander eten??

Er zijn een aantal beesten die we liever niet zien, die zijn nu gelukkig vrij weinig te vinden. (ganzen) Dat is gewoon een ramp voor je gewas. Die verjagen we wel of er lopen jagers in de tijden dat het mag...
Beesten in de grond is eigenlijk wel goed, dat houdt in dat je een goed bodemleven hebt.
Behalve slakken dan maar goed daar hebben wij in de grote velden geen last van.

Heb nu last van een konijn die mijn koolbladeren op eet :')

Spoiler:
Wilde hem al vangen en dan in de vriezer stoppen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:05

Hebben jullie ook van dat Chili spul geprobeerd tegen ganzen? Stond laatst op de boerderij, vond het wel inventief van die ondernemer.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:38

Wat een leuk topic is dit! Tot pagina 8 gekomen met bijlezen, de rest bewaar ik voor een andere keer.

Sinds kort zijn we thuis ook begonnen met wat kruiden/groenten kweken in ons appartement met veel zonlicht. Voornamelijk kruidenplantjes, maar we begonnen ook met zaadjes cherrytomaatjes en rucola van de Xenos. Ze deden het erg goed en kwamen allemaal uit, dus nu staan al onze vensterbanken vol met tomatenplanten. :+ Nu hebben we courgette in het kweekbakje zitten die binnenkort wel echt verpot moet worden. Maar al onze potten zijn al bezet door de tomatenplanten, ondanks dat we er veel hebben weggegeven.

We zijn nog complete beginners (naast dat ik op mijn tiende een kruidentuintje met mijn vader had), maar tot nu toe is het erg leuk om te doen. :D Over twee weken verhuizen we naar een appartementje met een tuin op het zuiden. De tuin is een veredeld balkon en er liggen vlonders in, maar er komen in ieder geval veel potten en plantenbakken in.

Ik wilde in ieder geval even een post in dit topic doen om ook gezellig mee te kletsen en nieuwe kennis op te doen. :)

Alvast een kleine vraag, we hebben ook nog pompoemzaadjes liggen. Zijn we nu nog op tijd om die te planten in ons kweekbakje, of kunnen we die beter voor later bewaren?

Verder las ik laatst dat basilicum- en tomatenplantjes bij elkaar geplant kunnen worden, omdat ze normaal ook bij elkaar in de buurt groeien en het de smaak/geur van de tomaat bevordert. Zijn er hier mensen die dat doen, en hoe gaat het?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:45

NenaC schreef:
Hebben jullie ook van dat Chili spul geprobeerd tegen ganzen? Stond laatst op de boerderij, vond het wel inventief van die ondernemer.

Nee hebben we niet geprobeerd :P Moet zeggen dat we dit jaar er minder last van hebben.
We "werken" samen met de andere boeren dus als er bij hun ganzen zitten of bij ons zorgen we met elkaar dat ze van ons land verdwijnen. Tot nu toe doen we met een laser werken. Effectief :j

Spoiler:
Stiekem best een mooi gezicht als er duizenden van die beesten opvliegen.. :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:26

Slakken in de aardappelen, jaah.
Of muizen. Gelukkig valt schade mee vergeleken met de hoeveelheid die je rooit.

Hier de eerste aardbeien gespot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:40

Lees hier al over konijn en gans , kan prima naast de rest wat je uit de moestuin haalt :') .

Vandaag 2 uren gezwoegd , voortuin grond in en de trekker band grond in .

Nog meer vriendjes gepeperd :=

Afbeelding

Ze vonden peper niet lekker :n

Mijn aardappels krijgen al blaadjes , de aardbeien staan eindelijk sterk en verder is mijn moestuin vrij saai nu :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:02

Gans ligt al in de vriezer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:11

:') natuurlijk

Na de mieren uit de moestuintjes , de rozen , de trekkerband plek te hebben verjaagd vreten ze nu de vlinderstruik op . Pff morgen maar weer een paar busjes peper halen >< , ze willen de tuin niet uit

Maar ik heb baby aardbeitjes <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:14

Afbeelding
Een tijdje terug ook al foto geplaatst en toen werd er geopperd dat de bloem misschien nog zou bijkleuren. Maar deze is niet bijgekleurd in de tussentijd is bloem 3 onderweg en benieuwd wat dit gaat worden. := :+