Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:47

Sicayes schreef:
Ik dacht vandaag m’n ovenschaal wel mee te verwarmen voor de stoom en dan daar kokend water aan toe te voegen.

Helaas was er toch een te groot temp verschil en is mn ovenschaal gebarsten :') nu toch maar kijken naar een gietijzeren pan. Opzich gaat zonder wel prima, maar mis wat ovenrijs voor die mooie broden <3

Dit hoor je heel vaak, het verschil tussen kokend water (ca. 98 graden) en de oventemperatuur van 230/240 graden is inderdaad te groot voor glas.

chamion
Huisheks

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:52

Heeft iemand hier een goed recept voor kaas/uien brood.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:13

chamion schreef:
Heeft iemand hier een goed recept voor kaas/uien brood.

Ik gebruik daar het recept voor stokbrood voor! Zo uit mijn hoofd voor 2 kleine stokbroden;
250 bloem, 150 lauw water, 6 gram gist, 6 gram zout
Ik voeg daar 1 grote ui en geraspte kaas naar wens bij! Recept kan ook verdubbeld worden, maak je geen stokbrood moet je het op gevoel afbakken, tijd is dat een beetje schatten

Deeg kneden, 1 uur staan, in vorm brengen en dan 40 minuten staan. In de tussentijd van het laatste rijs moment de oven verwarmen met een schaal water onderin op 220 graden. Voor ze de oven in gaan met bloem bestuiven en even sneetjes in snijden! 15 minuten afbakken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:14

Kaas ui brood, o ja. Ook lekker idee, ook benieuwd naar recept!

Hier mijn no knead bread met Italiaanse kruiden en cranberry/ notenmix :-)

Afbeelding

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:42

Rinske schreef:
Dit hoor je heel vaak, het verschil tussen kokend water (ca. 98 graden) en de oventemperatuur van 230/240 graden is inderdaad te groot voor glas.

Ik vind het achteraf gezien ook wel een beetje blond van mezelf :')
Gelukkig is het geen dure schaal, zo van de blokker :+

Denk dat ik die gietijzeren pan van bol die eerder voorbij kwam ook maar eens bestel.

Lekker kaas uien brood! Staat hier ook op het lijstje.

Je italiaanse kruidenbrood lijkt me ook lekker. Misschien eens met zongedroogde tomaten erdoorheen ook ? (En dan niet die in olie, je hebt ook droge die je kan wellen geloof ik. Denk dat je anders teveel olie in je brood hebt)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:50

linnnde schreef:
Zie hier mijn eerste brood ever!!! Het smaakt echt super. Hij had misschien wat hoger gekund maar zat te klooien met hoeveelheid gist.. maargoed.. dat komt wel goed de volgende keer...
[ [url=m/JQurgY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/72GalR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ziet eruit alsof hij niet lang genoeg heeft gerezen.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:55

Rinske schreef:

Hmm hij heeft zeker 18 uur gestaan. Richting de 20 zelfs.. Maar we gaan het aankomende week voor de tweede keer proberen :-)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:04

linnnde schreef:
Rinske schreef:

Hmm hij heeft zeker 18 uur gestaan. Richting de 20 zelfs.. Maar we gaan het aankomende week voor de tweede keer proberen :-)

Alles buiten de koelkast? Dan heeft hij misschien te lang gerezen en is hij ingestort.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:07

Heb nu een wit brood kant en klaar mix, met 200 gram extra bloem en 14 gram gist. 1,5 ui zeer fijn gesneden en een flinke hand geraspte kaas. 150 gr boter. Staat nu te rijzen. Zit nog te twijfelen of ik dadelijk knoflook poeder en zout erdoorheen te doen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:12

Vandaag eens een donker brood gemaakt met meel van de molen, en wat zaden en pitten erdoor. Met een no knead recept van nokneadcentral. Best goed gelukt, smaakt erg lekker :P

Afbeelding

Zo'n kaas-ui-brood klinkt ook goed! Dat is met rauwe ui dus?

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:19

Rinske schreef:
Alles buiten de koelkast? Dan heeft hij misschien te lang gerezen en is hij ingestort.

Ja dat stond in t recept.. moet ik m voortaan ook even in de koelkast zetten?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:25

Maik79 schreef:
Zo'n kaas-ui-brood klinkt ook goed! Dat is met rauwe ui dus?

In het deeg wel, dadelijk erop ook rauwe ui. In ga het namelijk in busvorm maken. En niet als kruier. En dan zit die dicht op mijn element.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:33

Nou, hierbij de foto's. Het is lekker, begrijp mij niet verkeerd. Maar de volgende keer pak ik kaas die meer smaak heeft en doe ik er meer kaas in. Ook snij ik de ui iets minder fijn door het deeg zelf. In de oven is hij ingestort, waardoor de kaas van de korst is af gesmolten, recht op mijn onderste elementen...

Volgende keer toch maar in mijn gietijzeren pan.
Na de eerste rijs, in de cake vorm met roze ui en kaas erop:
Afbeelding

Na de 2de rijs:
Afbeelding

Na het bakken, je ziet duidelijk dat hij is ingestort. Maar nog steeds luchtig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:46

Kunnen jullie vertellen wat ik fout doe?

Ons 1e brood was echt super!

Een paar dagen terug poging 2 nu in een gietijzeren pan en met een keukenmachine met deeghaken gemixt. Brood is eruit gekomen zag er mooi uit maar was verschrikkelijk brokkelig en massief.

Gisteren namiddag een nieuwe poging gedaan. Volgens de beschrijving 20 minuten lang gekneed, laten rijzen, vorm gegeven en gebakken. Nu is de buitenkant al heel bijzonder geworden maar weeeer is de structuur bagger. Hier 2 foto's van de binnenkant zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding
2e zie je vooral goed dat als je er je vinger erin drukt het meteen massief word. Ook de smaak is niet echt denderend :(

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:52

Hoe vaak en hoe lang heb je het laten rijzen? Wat vervelend dat het niet lukt zoals je wil!

Ik kreeg deze reclame nog, voor de stokbrood bakkers :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:01

XxLiEsJuHhxX schreef:

Een paar dagen terug poging 2 nu in een gietijzeren pan en met een keukenmachine met deeghaken gemixt. Brood is eruit gekomen zag er mooi uit maar was verschrikkelijk brokkelig en massief.

Gisteren namiddag een nieuwe poging gedaan. Volgens de beschrijving 20 minuten lang gekneed, laten rijzen, vorm gegeven en gebakken. Nu is de buitenkant al heel bijzonder geworden maar weeeer is de structuur bagger. Hier 2 foto's van de binnenkant zeg maar.
[ [url=m/VhxL1H.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8WKzPc.jpg]Afbeelding[/url] ]
2e zie je vooral goed dat als je er je vinger erin drukt het meteen massief word. Ook de smaak is niet echt denderend :(

Dus je rijst 1 keer, vormen en direct bakken? Geen 2de rijs? Met de keukenrobot, halveer je dan de kneedtijd? 20 minuten worden dan 10.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:02

Als het brokkelig is dan is het vaak niet goed gekneed. Te kort of te lang. Dan zijn de gluten niet goed ontwikkeld of juist kapotgekneed.
Met de hand is 20 minuten kneden meestal goed, maar in mijn machine is 10 minuten vaak al genoeg.
Zoek op Youtube eens op ‘vliesje trekken’, dan weet je wanneer het brood precies goed gekneed is, en kun je tijdens het kneden af en toe testen.

Mijn eerste vakantiebrood is goed gelukt :D
Dit is het meest simpele no-knead recept dat ik kon vinden haha. ‘s Avonds ingrediënten mengen, ‘s morgens even opbollen, nog twee uur rijzen en afbakken in mijn kleine camping-oventje dat maar tot 220 graden kan, in mijn simpele metalen pannetje.. Ik had er niet héél veel van verwacht, maar het is toch gelukt :D
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:10

De aller eerste keer deden we 1x rijzen, vormen en bakken. Kneden was maar heel kort (mijn vriend zijn idee en hij aaide meer dan kneden). Brood was lekker en goed. Geen idee meer hoe warm maar weet wel dat hij +/- 40 min in dr oven geweest is.

2e brood, kneden met deeghaken (achteraf niet goed genoeg ook want niet alles was goed mee gegaan), 1x rijzen en in de al mee voor verwarmde gietijzeren pan gedaan 25 min met deksel, 20 min zonder. Temp 250 graden met deksel verlaagd naar +/- 200 omdat het brood alflink donker was.

Brood 3, gekneed met de hand voor 20.min, laten rijzen, gevormd en weer laten rijzen op de bakplaat en toen de oven in.
Gebakken op 200 graden voor 40 minuten.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:10

XxLiEsJuHhxX schreef:

[ [url=m/VhxL1H.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8WKzPc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel zout heb je toegevoegd? Zout geeft namelijk niet alleen smaak, maar versterkt ook de gluten. Dus daar zou het probleem met zowel de structuur als de smaak door veroorzaakt kunnen worden.

8nnemiek schreef:
Mijn eerste vakantiebrood is goed gelukt :D
Dit is het meest simpele no-knead recept dat ik kon vinden haha. ‘s Avonds ingrediënten mengen, ‘s morgens even opbollen, nog twee uur rijzen en afbakken in mijn kleine camping-oventje dat maar tot 220 graden kan, in mijn simpele metalen pannetje.. Ik had er niet héél veel van verwacht, maar het is toch gelukt :D
[ [url=m/QPY0HW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is zeker goed gelukt! Fijn dat je een geschikt recept hebt kunnen vinden voor als je niet thuis bent. Enne, mijn 'gewone' oven kan maar tot 230 graden, dus jouw campingoventje doet het dan toch best goed :)).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:13

Mooi broodje hoor Annemiek!

Oohh dat stokbroodrooster! Vet cool! Misschien toch maar eens de stad in fietsen vanmiddag :D

Kaas-ui recept klinkt heel goed te doen. Lekker met een rode ui en pittige geraspte kaas :9

Wat betreft het niet lukken.. bij mij lukt de ene ook meer dan de ander. Heb wel gemerkt dat het van zooooooveel afhangt of het lukt.. Tot nu toe vind ik de no kneads nog het beste lukken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:17

XxLiEsJuHhxX schreef:
De aller eerste keer deden we 1x rijzen, vormen en bakken. Kneden was maar heel kort (mijn vriend zijn idee en hij aaide meer dan kneden). Brood was lekker en goed. Geen idee meer hoe warm maar weet wel dat hij +/- 40 min in dr oven geweest is.

2e brood, kneden met deeghaken (achteraf niet goed genoeg ook want niet alles was goed mee gegaan), 1x rijzen en in de al mee voor verwarmde gietijzeren pan gedaan 25 min met deksel, 20 min zonder. Temp 250 graden met deksel verlaagd naar +/- 200 omdat het brood alflink donker was.

Brood 3, gekneed met de hand voor 20.min, laten rijzen, gevormd en weer laten rijzen op de bakplaat en toen de oven in.
Gebakken op 200 graden voor 40 minuten.

Je zegt deeghaken, heb je het dan met een handmixer gekneed? Die zijn daar over het algemeen echt niet voor geschikt.. Was brood 3 wel goed?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:57

Vraagje, ik ben mijn eerste no-knead brood aan het bakken (en sowieso mijn eerste poging tot een heus brood, los van plaatbrood, pizza en naanbrood :') ). Ik dacht dat er in het recept 8 uur rijzen stond, maar dit blijkt toch 12 uur te zijn.
Ik heb het deeg vanochtend gemaakt met het idee dat het vanavond om half 6 afgebakken kan worden en bij de soep kan.
Maar met 12 uur rijzen wordt het wel erg laat... om half 10 bakken vind ik zonde omdat ik het brood dan pas de volgende dag eet en het al een nacht staat.

Wat kan ik het beste doen? Is 8 uur rijzen lang genoeg? Nog heel de nacht laten staan lijkt me te lang? Wat is ongeveer de grens van lang genoeg tot het gaat instorten? :o?

Edit: dit is het recept https://www.delscookingtwist.com/multiseed-no-knead-bread/

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:32

Suliko, volgens mij geldt bij no knead broden een 'range' van 8 tot 14 uur rijzen. Dus ik zou je brood vanavond gewoon afbakken. Je zou je deeg een beetje kunnen helpen door het de laatste paar uur op een iets warmere plek neer te zetten (bijvoorbeeld in de oven met het licht aan - de oven verder niet verwarmen dus!), dat stimuleert het rijsproces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:34

Hier iets geks meegemaakt. Normaal laten we altijd het zuurdesem rijzen in rijsmandjes en bakken ze daarna gewoon op de bakplaat. Nu dachten we: laten we het eens in een schaal laten rijzen en dan in een pan bakken.

Het is veel minder lekker! Werkelijk niets anders gedaan in het recept, enkel een andere rijsbak en bakmethode. Heel gek, maar dus ook leuk dat dat weldegelijk aan de smaak kan bijdragen!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:34

Suliko schreef:
Vraagje, ik ben mijn eerste no-knead brood aan het bakken (en sowieso mijn eerste poging tot een heus brood, los van plaatbrood, pizza en naanbrood :') ). Ik dacht dat er in het recept 8 uur rijzen stond, maar dit blijkt toch 12 uur te zijn.
Ik heb het deeg vanochtend gemaakt met het idee dat het vanavond om half 6 afgebakken kan worden en bij de soep kan.
Maar met 12 uur rijzen wordt het wel erg laat... om half 10 bakken vind ik zonde omdat ik het brood dan pas de volgende dag eet en het al een nacht staat.

Wat kan ik het beste doen? Is 8 uur rijzen lang genoeg? Nog heel de nacht laten staan lijkt me te lang? Wat is ongeveer de grens van lang genoeg tot het gaat instorten? :o?

Edit: dit is het recept https://www.delscookingtwist.com/multiseed-no-knead-bread/

Misschien is het een idee om hem in de koelkast te zetten en dan morgenochtend af te bakken.