Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riraito schreef:Earthlings klopt op het gebied van de melkveehouderij ook niet, daar ben ik mij van bewust. Ik hoop dat ik mag zeggen dat ik op dit moment best heel veel weet over de veehouderij in Nederland. Er zijn grote verschillen in huisvesting en met sommige ben ik het eens, anderen weer niet. Vooral het topic 'kalf bij de koe' vind ik moeilijk, want dat is voor mij het grootste nadeel aan de melkveehouderij. Het kalf weghalen is namelijk het dier aanpassen aan de omgeving, de stal, terwijl dit juist andersom zou moeten. Ik ben mij er zeker van bewust dat je dan de complete stal moet ombouwen, dit kost veel geld en dat is er niet. Ook schreeuwt de burger altijd heel hard om alternatieven, maar laat dat niet zien in de supermarkt. Er zijn wel familiekuddes die het zeer goed doen, ik hoop dat iedere boer de mogelijkheid krijgt om naar deze vorm van houden over te gaan als zij dat willen.
Selka schreef:WillBokkers, fijn om te horen dat jullie er in ieder geval niet zo over denken. Voor mij is de meest voornaamste reden om geen vlees of melk te eten/drinken het effect wat de veehouderij op de aarde heeft. Het verbruik van landbouwgrond om het dier te voeden, water etc. Ik heb in de veehouderij gewerkt en de meeste boeren hebben echt wel hart voor het dier, natuurlijk heb je overal rotte appels maar dat houd je niet tegen. Echter denk ik dat wij de aarde beter bewoonbaar kunnen houden zonder veehouderij.
W.b.t. het vlees uit het buitenland ben ik het totaal met je eens. Als mijn vriend vlees eet is dat biologisch en van Nederlandse bodem.
Magrathea schreef:Het gaat mij ook niet zozeer om de manier waarop, of waarom het gebeurt. Mijn visie is dat het niet acceptabel is om een kalf bij de moeder weg te halen omwille van het produceren van iets waar je per definitie zonder kan (want, echt, in welke evolutietheorie is het logisch dat wij als volwassenen nog afhankelijk zijn van moedermelk, nota bene van een ander dier?)
Dan kun je zeggen, ja maar de dieren worden goed behandeld, en we halen ze direct weg zodat er geen bonding plaats kan vinden (wat ik ook al dubieus vindt want volgens mij heeft elk zoogdier een instinctieve behoefte aan warmte en veiligheid van de moeder) en dat het is voor de bestwil van het kalf - nee, sorry, dat gaat er gewoon niet in bij mij. Gegeven dat je melk niet nodig hebt om te leven (uitgezonderd misschien de selecte groep jonge kinderen die melk drinkt om te groeien)(maar dat is natuurlijk niet de hoofdafnemer) is de industrie die eraan hangt dus ook onnodig.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag best een eigen mening hebben en misschien heb je zelf dingen die je belangrijker vindt dan het bovenstaande. Ik kan alleen zo slecht tegen het goedpraten wat ik soms zie(niet hier overigens, voornamelijk op Facebook. Ik raak gewoon getriggerd soms
)
poes schreef:Leuk dat je hier bent WillBokkers! Heel stoer!! Ik vind, uit persoonlijke ervaring, dat melk en vlees koeien vaak een ok leven hebben. Zelf vind ik melk perfect vervangbaar. Room ook. Yoghurt hoef ik zelf niet maar wel moeilijk. En dan is er kaas. Ai. Maar goed, als de dieren een goed leven hebben, ben ik best makkelijk.
Zo ben ik al ergens gaan eten waar ze zelf hun runderen en varkens kweekten. Die dieren waren zo happy dat ik daar nog vlees zou eten misschien.
WiancaR schreef:Ik denk persoonlijk dat een particulier gehouden paard veel minder milieubelastend is dan een veehouderij. Even voor 't verschil.. er zijn +- 450k paarden in Nederland tegenover +- 4 miljoen koeien, +- 12,5 miljoen varkens en +- 100 miljoen kippen.
Een paard leeft zijn hele leven en wordt dus niet elk jaar vervangen. Slachtvee daarentegen wel (soms minder vaak, soms vaker) terwijl de percentages daarvan juist blijven stijgen.
En daarnaast heeft slachtvee een heel lage kwaliteit van leven in de korte periode dat ze leven.
Douce schreef:Heeft er iemand zin en tijd om het recept van de portobello stew te vertalen? Ik kom er niet helemaal aan uit.