Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:38

Hier even een reactie van een 'boer' zelf.
Boeren zijn het ook echt niet mee eens met zoiets. (Niet op de manier zoals het in het zwarte blokje staat tenminste).
Die melk is voor de kalveren.
Waarom dan toch het kalf weghalen?
Wij doen het omdat het in de stal met de roosters en mestschuiven simpelweg niet veilig genoeg is voor kleine kalfjes (schuif gaat aan kalf komt vast te zitten en dan kan je het kalf laten inslapen, hebben wij inmiddels twee keer gehad dus de kalveren gaan echt niet meer bij mama in de stal).
Ik vind het persoonlijk ook humaner om ze vrij snel weg te halen, dan hebben ze nog geen band opgebouwd (als je dit zo mag zeggen, natuurlijk is er al een mama-kind band).
Als het kalf langer blijft wordt het weghalen alleen maar heftiger.
Bij ons staan alle kalfjes samen in een grote groepsstal van 6*4. Hier zitten dan 4 kalfjes in. Meer hebben wij niet omdat wij kleinschalig zijn.
Imo heeft de veehouderij al een slechte reputatie en vind ik dat er ook veel mensen rondlopen die totaal geen kennis hebben van de echte stand van zaken en maar wat rond lopen te roepen over hoe dingen volgens hen zijn, terwijl dit totaal niet stemt met de realiteit.
Ik lees zelf al langer mee met dit topic en vind dit heel interessant. Ik heb veel van de documentaires gekeken, maar bij sommige, bijvoorbeeld Earthlings wordt heel veel onzin vertelt.
Dan laat ik even het beeldmateriaal helemaal buiten beschouwing. Maar de regelgeving die zij daar aanhalen is niet in overeenstemming met wat hier mag. Hier gelden veel strengere regels. Mensen die dit niet weten krijgen een verkeerd beeld hierdoor. Ik laat mij altijd graag onderwijzen van twee kanten en heb laatst ook de docu van cowspiracy besproken met een voedingsadviseur voor koeien. Hij haalde ontzettend veel aantoonbare feiten aan die ik zelf niet wist over wat hier in Nederland de stand van zake is, dit stemt op sommige punten ook echt niet overeen.
Beetje een lang bericht geworden, maar goed. Is hopelijk zo wat duidelijker.
Ik zelf ben persoonlijk voor goede kwaliteit vlees, liefst van Nederlandse bodem, want uit landen zoals Mexico weet je eigenlijk al dat er dierenleed aan verbonden zit. Iedere dag vlees hoeft van mij ook echt niet perse ik investeer liever in kwaliteit.

shiroihebi

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:08

Earthlings klopt op het gebied van de melkveehouderij ook niet, daar ben ik mij van bewust. Ik hoop dat ik mag zeggen dat ik op dit moment best heel veel weet over de veehouderij in Nederland. Er zijn grote verschillen in huisvesting en met sommige ben ik het eens, anderen weer niet. Vooral het topic 'kalf bij de koe' vind ik moeilijk, want dat is voor mij het grootste nadeel aan de melkveehouderij. Het kalf weghalen is namelijk het dier aanpassen aan de omgeving, de stal, terwijl dit juist andersom zou moeten. Ik ben mij er zeker van bewust dat je dan de complete stal moet ombouwen, dit kost veel geld en dat is er niet. Ook schreeuwt de burger altijd heel hard om alternatieven, maar laat dat niet zien in de supermarkt. Er zijn wel familiekuddes die het zeer goed doen, ik hoop dat iedere boer de mogelijkheid krijgt om naar deze vorm van houden over te gaan als zij dat willen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:31

Riraito schreef:
Earthlings klopt op het gebied van de melkveehouderij ook niet, daar ben ik mij van bewust. Ik hoop dat ik mag zeggen dat ik op dit moment best heel veel weet over de veehouderij in Nederland. Er zijn grote verschillen in huisvesting en met sommige ben ik het eens, anderen weer niet. Vooral het topic 'kalf bij de koe' vind ik moeilijk, want dat is voor mij het grootste nadeel aan de melkveehouderij. Het kalf weghalen is namelijk het dier aanpassen aan de omgeving, de stal, terwijl dit juist andersom zou moeten. Ik ben mij er zeker van bewust dat je dan de complete stal moet ombouwen, dit kost veel geld en dat is er niet. Ook schreeuwt de burger altijd heel hard om alternatieven, maar laat dat niet zien in de supermarkt. Er zijn wel familiekuddes die het zeer goed doen, ik hoop dat iedere boer de mogelijkheid krijgt om naar deze vorm van houden over te gaan als zij dat willen.

Helemaal met je eens! Ik kom soms ook op bedrijven waar ik niet vrolijk van wordt, maar met je koopgedrag bepaal je uiteindelijk erg veel.
Wat ik vaak merk is dat de boer wel wil, maar dat het budget er niet is.
Misschien wordt er in de toekomst nog wel een nieuwe ontwikkeling gedaan die niet extra gevaar oplevert voor de kalveren en dan zou dit zeker een goede overweging zijn. Helaas is dat er op dit moment nog niet.
Verder vind ik het sowieso tof dat ik wel vaak merk dat de meeste mensen echt voor uitleg open staan (net zoals jij, gewoon een leuke en open reactie) dat doet ook veel goed.
En wat jullie doen, doen jullie bewust. Je hebt er over nagedacht en maakt van daaruit de keuze. Dat geeft bij mij persoonlijk al een beter gevoel dan iemand die veel vlees consumeerd van dieren die het slecht hebben gehad en daar totaal ongeïnteresseerd over is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:36

WillBokkers, fijn om te horen dat jullie er in ieder geval niet zo over denken. Voor mij is de meest voornaamste reden om geen vlees of melk te eten/drinken het effect wat de veehouderij op de aarde heeft. Het verbruik van landbouwgrond om het dier te voeden, water etc. Ik heb in de veehouderij gewerkt en de meeste boeren hebben echt wel hart voor het dier, natuurlijk heb je overal rotte appels maar dat houd je niet tegen. Echter denk ik dat wij de aarde beter bewoonbaar kunnen houden zonder veehouderij.

W.b.t. het vlees uit het buitenland ben ik het totaal met je eens. Als mijn vriend vlees eet is dat biologisch en van Nederlandse bodem.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:27

Selka schreef:
WillBokkers, fijn om te horen dat jullie er in ieder geval niet zo over denken. Voor mij is de meest voornaamste reden om geen vlees of melk te eten/drinken het effect wat de veehouderij op de aarde heeft. Het verbruik van landbouwgrond om het dier te voeden, water etc. Ik heb in de veehouderij gewerkt en de meeste boeren hebben echt wel hart voor het dier, natuurlijk heb je overal rotte appels maar dat houd je niet tegen. Echter denk ik dat wij de aarde beter bewoonbaar kunnen houden zonder veehouderij.

W.b.t. het vlees uit het buitenland ben ik het totaal met je eens. Als mijn vriend vlees eet is dat biologisch en van Nederlandse bodem.

Heb je zeker een punt in!
En iedereen is gelukkig vrij om te bepalen hoe vaak iemand vlees/melk/kaas wil eten, de een voelt zich goed bij 3 keer per week en jij voelt je daar goed bij, dus lekker blijven doen zou ik zeggen! +:)+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:33

Het gaat mij ook niet zozeer om de manier waarop, of waarom het gebeurt. Mijn visie is dat het niet acceptabel is om een kalf bij de moeder weg te halen omwille van het produceren van iets waar je per definitie zonder kan (want, echt, in welke evolutietheorie is het logisch dat wij als volwassenen nog afhankelijk zijn van moedermelk, nota bene van een ander dier?)
Dan kun je zeggen, ja maar de dieren worden goed behandeld, en we halen ze direct weg zodat er geen bonding plaats kan vinden (wat ik ook al dubieus vindt want volgens mij heeft elk zoogdier een instinctieve behoefte aan warmte en veiligheid van de moeder) en dat het is voor de bestwil van het kalf - nee, sorry, dat gaat er gewoon niet in bij mij. Gegeven dat je melk niet nodig hebt om te leven (uitgezonderd misschien de selecte groep jonge kinderen die melk drinkt om te groeien)(maar dat is natuurlijk niet de hoofdafnemer) is de industrie die eraan hangt dus ook onnodig.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag best een eigen mening hebben en misschien heb je zelf dingen die je belangrijker vindt dan het bovenstaande. Ik kan alleen zo slecht tegen het goedpraten wat ik soms zie :') (niet hier overigens, voornamelijk op Facebook. Ik raak gewoon getriggerd soms :') )

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:46

Magrathea schreef:
Het gaat mij ook niet zozeer om de manier waarop, of waarom het gebeurt. Mijn visie is dat het niet acceptabel is om een kalf bij de moeder weg te halen omwille van het produceren van iets waar je per definitie zonder kan (want, echt, in welke evolutietheorie is het logisch dat wij als volwassenen nog afhankelijk zijn van moedermelk, nota bene van een ander dier?)
Dan kun je zeggen, ja maar de dieren worden goed behandeld, en we halen ze direct weg zodat er geen bonding plaats kan vinden (wat ik ook al dubieus vindt want volgens mij heeft elk zoogdier een instinctieve behoefte aan warmte en veiligheid van de moeder) en dat het is voor de bestwil van het kalf - nee, sorry, dat gaat er gewoon niet in bij mij. Gegeven dat je melk niet nodig hebt om te leven (uitgezonderd misschien de selecte groep jonge kinderen die melk drinkt om te groeien)(maar dat is natuurlijk niet de hoofdafnemer) is de industrie die eraan hangt dus ook onnodig.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag best een eigen mening hebben en misschien heb je zelf dingen die je belangrijker vindt dan het bovenstaande. Ik kan alleen zo slecht tegen het goedpraten wat ik soms zie :') (niet hier overigens, voornamelijk op Facebook. Ik raak gewoon getriggerd soms :') )

Ik denk dat ieder daar persoonlijk de keuze in kan maken.
Jij vindt het niet acceptabel om het kalf weg te halen voor de productie van melk, prima. Dit laat jij zien door zelf geen melk te consumeren (neem ik aan).
Deze keuze zal gewoon per persoon verschillen. De een heeft er geen probleem mee en de ander wel.
Ik heb alleen een verklaring gegeven waarom we soms de keuzes maken die wij doen, dit is namelijk iets wat sommige mensen niet snappen (en later door zo'n uitleg wel). Als je goed geïnformeerd bent vind ik het ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om zijn/haar persoonlijke keuze te maken. :)
Net als met koopgedrag met vlees, door je eigen keuze stimuleer je wat je wel of niet goed vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:40

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:27

Ik blijf het nog steeds een moeilijk te verantwoorden keuze vinden :n
Al was het maar omdat het eigenlijk al fundamenteel misgaat op het moment dat het okee is om dergelijke beslissingen te maken over een ander levend wezen zonder dat-ie daarmee in kan stemmen...

Maar goed. Deze discussie is al vaker gevoerd :)
Omdat er hier ook wel een aantal mensen graag op milieuvriendelijk eten letten, dit linkje kwam ik net tegen: https://groentefruit.milieucentraal.nl/
Een maandkalender voor groenten en fruit waarin je kunt zien wat wanneer verkrijgbaar is en waar het dan (meestal) vandaan komt.
Verkijk je trouwens niet op de reistijd: stiekem wordt de belasting van vliegtuigen echt grof overschat door veel mensen. Hoewel het misschien lijkt dat komkommer uit een Nederlandse kas milieuvriendelijker is dan eentje die uit Spanje komt, die kas verbruikt meer per komkommer dan dat zo'n vliegtuig de lucht in pompt (en in Spanje groeit alles buiten). Iets om in het achterhoofd te houden :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:16

Leuk dat je hier bent WillBokkers! Heel stoer!! Ik vind, uit persoonlijke ervaring, dat melk en vlees koeien vaak een ok leven hebben. Zelf vind ik melk perfect vervangbaar. Room ook. Yoghurt hoef ik zelf niet maar wel moeilijk. En dan is er kaas. Ai. Maar goed, als de dieren een goed leven hebben, ben ik best makkelijk.

Zo ben ik al ergens gaan eten waar ze zelf hun runderen en varkens kweekten. Die dieren waren zo happy dat ik daar nog vlees zou eten misschien.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:24

Thanks Jans, ik heb de link in de app gegooid :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 07:33

poes schreef:
Leuk dat je hier bent WillBokkers! Heel stoer!! Ik vind, uit persoonlijke ervaring, dat melk en vlees koeien vaak een ok leven hebben. Zelf vind ik melk perfect vervangbaar. Room ook. Yoghurt hoef ik zelf niet maar wel moeilijk. En dan is er kaas. Ai. Maar goed, als de dieren een goed leven hebben, ben ik best makkelijk.

Zo ben ik al ergens gaan eten waar ze zelf hun runderen en varkens kweekten. Die dieren waren zo happy dat ik daar nog vlees zou eten misschien.

Leuke reactie :)

Die link Iink is trouwens ook erg handig!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:11

o jongens ik heb gisteren het lekkerste gerecht ooit gemaakt :D Het was echt super fijn om te doen (er gaat wijn in dus de rest van de fles hebben we samen gezellig opgedronken terwijl de stew stond te pruttelen).
Het heet Vegan Portobello beef(less) stew.
Het recept:
http://www.connoisseurusveg.com/portobe ... -beef-stew

Het is super eenvoudig en echt heerlijk. De kruiden en de marmite maken het echt af. De liquid smoke heb ik vervangen door Cipotle BBQ kruidenmix en dat maakte het lekker rokerig. Ik heb er trouwens wel 50g donkere chocolade aan toegevoegd, daar wordt elke stoofpot beter van :) Ik kan er echt niet over ophouden, zo verschrikkelijk lekker is het.

Afbeelding

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:22

:wow: ziet er goed uit! Laat ik nou alles in huis hebben.. Misschien zaterdag of zondag eens maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:36

Doen :) Het is wel véél := Ik heb nog mee voor vanmiddag én vanavond, en er zit nog een grote pot in de diepvries :D Maar ik weet nu al dat ik dit nog heel vaak ga maken.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:16

Mag ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien? :Y)

Ik ben vega, maar laatst door de documentaire Cowspiracy toch wat bewuster na gaan denken over het gebruik van zuivel/eieren etc, en ben hier sindsdien flink op gaan korten. Maar waar ik later over na ging denken: vooral het opfokken en houden van dieren is wat zo ontzettend slecht is voor het millieu, gigantische hoeveelheden water die gebruikt worden om 1kg *name it* te produceren. Maar wat doen wij met onze paarden? (Ik inclusief, schuldig :') ) Die laten we hun hele leven doorleven, wat eigenlijk milieutechnisch nog veel belastender is dan een kalf/koe/kip/wat dan ook wat in een eerder gepresenteerd plaatje maar een minimaal percentage van zijn leven volbrengt.

Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:28

Ik denk persoonlijk dat een particulier gehouden paard veel minder milieubelastend is dan een veehouderij. Even voor 't verschil.. er zijn +- 450k paarden in Nederland tegenover +- 4 miljoen koeien, +- 12,5 miljoen varkens en +- 100 miljoen kippen :\.

Een paard leeft zijn hele leven en wordt dus niet elk jaar vervangen. Slachtvee daarentegen wel (soms minder vaak, soms vaker) terwijl de percentages daarvan juist blijven stijgen.

En daarnaast heeft slachtvee een heel lage kwaliteit van leven in de korte periode dat ze leven.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:35

Heeft er iemand zin en tijd om het recept van de portobello stew te vertalen? Ik kom er niet helemaal aan uit.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:42

Ik ben onderweg naar de vegetarische snackbar in Den Haag, ben heeeeel benieuwd en kijk uit naar een frikandel speciaal :D De concepstore van de vegetarische slager is ook vlakbij dus ga zeker even kijken :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:43

Douce: is er specifiek iets wat je niet snapt? Ingrediënten vertaal ik zelf vaak met Google translate. Maar recept wil ik je graag mee helpen :j

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:50

WiancaR schreef:
Ik denk persoonlijk dat een particulier gehouden paard veel minder milieubelastend is dan een veehouderij. Even voor 't verschil.. er zijn +- 450k paarden in Nederland tegenover +- 4 miljoen koeien, +- 12,5 miljoen varkens en +- 100 miljoen kippen :\.

Een paard leeft zijn hele leven en wordt dus niet elk jaar vervangen. Slachtvee daarentegen wel (soms minder vaak, soms vaker) terwijl de percentages daarvan juist blijven stijgen.

En daarnaast heeft slachtvee een heel lage kwaliteit van leven in de korte periode dat ze leven.

Leuk dat je er op ingaat, dankjewel. Zoals in de documentaire van Cowspiracy ook aangehaald wordt; koeien die natuurlijker gehouden worden, grasgevoerd leven, de ruimte hebben etc, hebben juist een nog grotere ecologische voetprint dan hun soortgenoten in de bio-industrie. Dat zal hetzelfde zijn met paarden.

De schaal staat er verder natuurlijk los van. Ik begrijp dat er minder paarden zijn die totalitair minder belastend zijn dan het scala aan dieren in de vleesindustrie. Maar 1 koe of 1 paard an sich zal niet veel verschil maken, lijkt me. Het 'vervangen' van dieren staat er ook los van. 4 koeien in 20 jaar of 1 paard in 20 jaar verbruikt hetzelfde, toch?

Nogmaals, ik ben net zo "fout", ik heb ook paarden, beschuldig dan ook niemand, maar vond het interessant om hier wel over door te denken.

Edit: Dit gaat puur om het milieutechnische deel, wat betreft dierenwelzijn heb je imo ook helemaal gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:57

4 koeien in 20 jaar zijn een veel zwaardere belasting milieutechnisch gezien dan 1 paard op 20 jaar tijd. Want die 4 koeien worden verwerkt tot een eindproduct en dat proces maakt de belasting zwaarder. Plus tel het dierenleed er nog eens bij op..

Ik ga 't proberen te onthouden en hier later verder op in als ik meer tijd heb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:11

Mochten we de vleesproductie met de helft verminderen zou dat een heel grote impact hebben op het mileu. Ik denk dus niet dat hobbymatig gehouden dieren het focuspunt zijn.

Of we paarden uberhaupt moeten houden (zeker op de manier waarop het grootste deel gehouden wordt) vind ik wel een andere vraag. Ook wedstrijden komen steeds meer onder vuur te liggen, niet enkel door een bepaalde groep paardenmensen, maar vooral van buitenaf. Paarden lijden wel degelijk onder de wedstrijdsport. We slagen er niet in om iedereen eerlijk en vriendelijk met een paard te laten omgaan, moet het dan nog wel bestaan? En yes, heel velen doet het echt supergoed en zie ik zo graag rijden, maar verantwoordt dat het feit dat er minstens evenveel zijn die het slecht aanpakken?

En wat met de veelvoorkomende blessures door rijden of manier van houden.

Zelf vind ik wel dat er plaats is voor paarden houden en paardensport, maar dat er veel strengere regels zouden moeten komen wat betreft huisvesting en omgang met de dieren.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:22

Douce schreef:
Heeft er iemand zin en tijd om het recept van de portobello stew te vertalen? Ik kom er niet helemaal aan uit.

Even heel kort door de bocht;

ingrediënten:
- 2 eetl olijfolie
- +/- 500gr portobello's
- 1 grote uit, grof gesneden
- 2 selderijstengels, gesneden
- 2 wortels, in plakjes
- 3 knoflooktenen, fijn gesneden (knoflookpers ofzo)
- +/- 200ml rode wijn
- +/- 20gr bleom
- +/- 800ml bouillon
- 2 eetl tomatenpuree
- +/- een kg (rode) aardappelen, in blokjes
- 3 eetl verse tijmblaadjes
- 2 eetl verse rozemarijn, gesneden
- 1 theelepel 'liguid smoke' (???)
- 1-2 theelepels marmite (optioneel, voor hartige smaak)
- zout+ peper naar smaak

1) olijfolie in een grote pan, paddenstoelen bakken tot ze zacht zijn (5 min). Voeg ui, selderij, wortels en knoflook toe. Bak tot de groenten zacht worden (5 min). Voeg de rode wijn toe en breng zachtjes aan de kook. Laat de wijn tot ongeveer de helft inkoken. Voeg beetje voor beetje bloem toe tot deze volledig opgenomen is.

2) Voeg de bouillon toe met de tomatenpuree, aardappelen, tijm en rozemarij. Roer door tot alles goed gemengt is. Zet het vuur hoger en breng aan de kook. Draai het vuur laag en laat sudderen (zonder deksel) tot de aardappelen en groentes zacht zijn (ong. 45 min). Roer af en toe door. Als de saus te dik is kun je een beetje water toevoegen.

3) Breng op smaak met 'liquid smoke', marmite en zout/peper.

:D

Zie de berichten van poes voor toevoegingen etc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:31

Super van je :)

De liquid smoke heb ik dus vervangen door chipotle BBQ kruidenmix, want het product is in belgiê niet te vinden (het is Amerikaans, gecondenseerde houtrook om rokerige smaak te geven).