Taarten Decoreren deel XXIV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

urban_hero

Re: Taarten Decoreren deel XXIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:35

Heb je het recept van de appeltaart? Als hij zo lekker is willen we die natuurlijk wel eens proberen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:53

urban_hero schreef:
Heb je het recept van de appeltaart? Als hij zo lekker is willen we die natuurlijk wel eens proberen!

me too!

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:51

Die boom! Echt fantastisch! prachtig geworden hoor!
ja dat recept van die appeltaart wil ik dan ook wel proberen! haha..

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:54

Wauw! Die taarten in de OP! :9 _/-\o_

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:17

Het recept:

Deeg:
250 gram gezeefde bloem
2 volle afgestreken theelepels bakpoeder
1 ei (kan zo uit de koelkast als je ze daar hebt liggen)
125 gram suiker
150 gram boter (op kamertemp., ik smelt het altijd)

Vulling:
5-8 goudreinetten (neem grote appels , totaal gewicht vanminimaal 1000-1025 gram, ik zelf hou van veel appels, heet niet voor niets APPELTAART, ik doe er dan ook meer in, minimaal 8)
125 gram suiker
1 pakje vanille KOOKpudding
1 zakje vanillesuiker
750 ml. slagroom

Benodigdheden: Springvorm van 28 cm doorsnee; Bakpapier; Pan; Garde; Kom (2x); zeef; aluminium folie, mes

Voorbereiding:
Oven voorverwarmen op 175 graden C.
Bakvorm bekleden met bakpapier, zowel onderzijde als de zijkanten, blijft goed plakken als de vorm van te voren even insprayd / wrijft

Maken:
Kneed bloem, bakpoeder, suiker, boter en het ei tot een soepel deeg (met de hand kneden kan, je kan het ook eenvoudig met een vork doen).
Bekleed de beklede bakvorm met het deeg, zowel onderzijde als zijkanten! Het lijkt soms dat je niet uit komt met de hoeveelheid, je moet het echt goed verdelen, er is voldoende als je dat doet.
Op de bodem, als je klaar bent met bekleden van de vorm met het deeg, kan je een beetje amandelspijs doen, 1/3 van 300g (1/3 van verpakking bv. van dr. Oetker) is voldoende, anders gaat het overheersen, is erg lekker.

Schil dan de appels en snijd ze in 8 tot 12 partjes.
Meng de appel met een beetje suiker en kaneel.
De hele vorm moet goed gevuld zijn.

Roer met een garde dan het puddingpoeder in een kom met de suiker, vanillesuiker en 150 ml. van de slagroom, let op dat alle klontjes weg zijn!!
Moet een romig geheel zijn.
Breng de rest van de slagroom aan de kook (heel goed doorroeren tijdens het koken) en haal de pan van het vuur bij koken en meng/roer de puddingmix door de slagroom.
Zet pan weer terug op een LAAG vuur en breng het al roerend aan de kook.
Schep dan de pudding over de appels in de vorm.

Bak de taart in de voorverwarmde oven in 70 minuten gaar en goudbruin.

Let op: op tijd een stuk alu.folie of bakpapier over de taart leggen als de bovenkant al wat bruin is, bij mij is dat na 30 minuten!
De laatste 5 min. van de baktijd de folie er af halen. Dan kleur de taart mooi bij.

Laat de taart in de springvorm zitten tot hij afgekoeld is, en open dan pas de springvorm.
Ik doe dit nooit, ik laat hem afkoelen en dan gaat de taart de koelkast in, wel afgedekt met een klein stukje open (condens moet er uit kunnen), taart wordt de volgende dag gegeten.

De taart is het lekkerst als je hem na het afkoelen nog een aantal uren in de koelkast laat opstijven.
Dit is ook beslist nodig om hem lekker te laten opstijven.

Hou er rekening mee dat het machtig is, advies: geen grote punten snijden, normaal is deze voor 10 personen, ik haal er 16 stukken uit en dan heeft een ieder zeker voldoende, maar grotere stukken p.p. kan uiteraard ook :D

Veel succes met het maken een eet smakelijk!! :9

(Bron: Smulweb)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:38

Klinkt goed Josie :-p, print het gelijk uit....dank je wel,ik zal laten weten hoe ie in de smaak viel :-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:59

:9 :9 :9
Josie, bedankt. Moet er nu opeens weer aan denken dat we een appeltaartje van de Appie hebben meegenomen, was ik anders vergeten :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:11

Graag gedaan, ik kom wel langs om alles te proeven :=

Nog even een aanvulling, denk er wel om, om de binnenzijde van het stuk alu.folie even in te vetten.
Voorkomt vastplakken aan je taart als je het er weer af moet halen..........

Je kan hem ook nog maken met rum/rozijnen KOOKpudding en uiteraard kan er ook nog slagroom op (als je taart klaar en afgekoeld is), maar voor ons hoeft dat niet, we vinden het zo al lekker genoeg :j

Eet smakelijk Kinke :9

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:01

Ik maak de appeltaart ook wel is zo.
Alleen dan met custard. Vind ik lekkerder dan.kookpudding.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:19

hallo dames
ik ben ook weer, begin voorzichtig uit n taartendip te kruipen.
Wat een prachtige taarten zijn er weer voorbij gekomen zeg!!

Vandaag met mn beetje zieke lijf toch een taart gemaakt ( ach kan een kindje van 1 toch niet zonder taart jarig laten zijn?!!)
En net voor deze taart had ik besloten het fondant een zelf te kleuren omdat ik nog 5kg wit had liggen. Maar na drie dagen niet eten deden mijn spierballen het echt niet meer en heb ik de hulptroepen moeten inschakelen :S )
hij is wel erg mooi geworden, heb er wel mega lang over gedaan, thema Dick Bruna
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nu allennog een goed toestel om foto's mee te maken...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:18

Ondanks niet lekker voelen goed heel gelukt hoor, beterschap :(:)

Hebben jullie nog tips voor mij, t.a.v. de cupcakes?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:24

Ik vind dat het een heel leuk taartje is geworden hoor!

Meiden, jullie kunnen de witte taarten ook op kleur dusten.
Is echt zo gebeurd. Gaat bijna netbzo snel als het kneden, heus. En je wordt er ook niet zo moe van.
Potje dust, poederkwast van Kruidvat en je kan aan de slag. Kwast kan haren maar trek je daar niets van. Als de fondant/marsepein niet plakt dan wrijf je die er zo weer af.
De ondertaart van de boom is ook gedust. Zat gewoon witte fondant op. De Mario taart was bekleed met blanke marsepein en de kleuren komen ook uit de dust potjes :D

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 04:42

mooie creaties weer!!

pfff wat een klote nacht...er rijden inbrekers rond hier in het dorp...heb ze begin van de nacht betrapt en voordat ze over de schuur heen waren deed ik snel het licht aan waarna ze vertrokken...maar vanaf dat moment slaap je op 1 oor en een oog...zelfs hubbie die normaal als een blok slaapt werd net wakker van een auto! weer die zelfde auto..stopte even en gingen weer....nou ik slaap niet meer tot het licht is....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:31

Jeetje TT! Politie gebeld?

Diva, ik dust mijn taarten vaak als ik een lucht kleur moet hebben :j , geeft een mooi effect :j .

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:02

ja had politie gebeld idd. melding is gemaakt. ze hadden nog geen andere meldingen gehad.
vannacht nauwelijks geslapen want je hoort dan ineens echt alles buiten!! maar het is hier dan ook doodstil in het dorp...
net toen ik momentje van indommelen had werd hubbie wakker en sprong uit zijn bed om een uur of 3 half 4...stonden ze weer in de straat!! ze zijn niet uitgestapt maar hebben duidelijk wel gepolst...
wat ze zoeken weet ik niet want meer dan een flatscreen tv en een oude laptop zullen ze hier niet vinden...
we hebben geen waarde in huis liggen..
onze bordeauxdog slaapt voorlopig beneden...tis niet voor niets van raseigen een waakhond hahah

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:56

Zo is het, naar beneden met die hond.
Kan je door een wijkagent je sloten niet laten checken?

Was al met al een kort nachie ;)
Heb de was gedaan, keuken weer gedweild en toen maar gaan slapen. Tot net. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:16

Diva, heb je die groene ondertaart gedust??
Jeetje TT, wat griezelig zeg, ik zou ook geen oog meer dichtdoen. Heb je het kenteken kunnen noteren?
Marisje......kan maar 1 ding zeggen over je taart...Super!!!! En wat een werk zeg!
Zo ff koekjesdeeg maken en vanmiddag wat workshop voorbeelden voor valentijn maken...freubel freubel :)

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:26

Ja. Die groene ondertaart is gedust. Heb er een klein beetje opgelet hoe lang ik bezig ben geweest en dat was echt kort. Zeker niet veel langer als het goed doorkneden van een stuk fondant.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:31

TT ik weet hoe je je voelt!
Tijdje geleden was ik alleen thuis, beneden, hoorde ik gerammel bij de achterdeur..
Mama was in Duitsland en mijn broertje in Leiden.. Hadden ze geprobeerd in te breken!
Ik lag op de bank languit te lezen en wij hebben shutters bij de ramen achter en had maar 1 lampje aan die altijd aangaat als we weggaan..
Doodeng, kon echt niet meer slapen!

Marisje ik vind je taart echt súperleuk! Nijntje vind ik sowieso erg leuk :)

Over dust, nog nooit mee gewerkt maar zo te horen dus zeker de moeite waard, ga ik eens proberen :)
Scheelt weer spierpijn in mijn armen :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:42

Even een waarschuwing Blarhiminn.....dusten is zwaar verslavend :D

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:19

Wat een leuke Nijntjetaart!
De dust tip ga ik ook maar eens uitproberen, hoewel kneden wel weer een goeie workout is :-D
Hoop dat ik voor dinsdag een taartje kan maken..dochterlief moet voor de 3e keer afrijden , zou toch fijn zijn als ze nu wel slaagt....
En bah TT, wat een eng idee zeg dat er ongure types rondrijden....zou ook geen oog meer dicht doen :-(

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:30

haha de wijkagent....nou das een lapzwans hier!!! die is zelf bang voor tuig....dusbat schiet niet echt op...

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:34

Maar hij kan je wel helpen om de sloten te controleren op inbraaksporen :j
Bij ons hebben ze dat toen ook gedaan, bleek dat er ook al inbraaksporen van eerder op zaten..
Ze hebben het dus al eerder geprobeerd bij ons!
Wij hebben dus hele nieuwe sloten overal op laten zetten..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:56

Oei dat is schrikken TT!
Dat kan je er ook nog wel bij hebben :S

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:39

geef die lapzwans maar een schop onder z'n achterste TT :)
Zo..de workshopvoorbeelden zijn klaar. Royal icing en fondant, leuke combi wat mij betreft.
Afbeelding