De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:47

8nnemiek schreef:
Ik heb het plantenkasje van de Ikea gehaald vanmiddag. Kon em niet laten staan :Y) Die andere van mij is toch wat groot, deze past goed op de vensterbank en laat veel meer licht door.
En ik vind em mooi <3
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70186603/

Grappig ding! Staat mooi op de vensterbank ook!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:50

Ziet er zeker mooi uit maar kan hij enkel aan de bovenkant open?Vind ik dan weer minder prachtisch...moet je zo graaien :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 22:56

Dessilies,

Heb geen interesse in je zaad. ;)

Leuk kastje va de Ikea! Punt is alleen dat je dan veel kastjes nodig hebt, want als je eenmaal gaat zaaien, staan al je vensterbanken vol :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:04

Antheman schreef:
Dessilies,

Leuk kastje va de Ikea! Punt is alleen dat je dan veel kastjes nodig hebt, want als je eenmaal gaat zaaien, staan al je vensterbanken vol :D

Hihi...ik blij zijn met mijn kas,eerdaags de stellingen maar eens van de vliering halen.
Er wachten ruim 2000 stekvakjes op wat grond en een zaadje :P :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 23:07

Tinky12 schreef:
Antheman schreef:
Dessilies,

Hihi...ik blij zijn met mijn kas,eerdaags de stellingen maar eens van de vliering halen.

Holymoly, wat veel!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:31

Hallo!
Afgelopen jaar heb ik hier ooit in het topic gepost.
Heb nu sindsdien niet alles gelezen, maar ga het topic zeker weer volgen.
Wij hebben een paar vierkante bakken - hoge bakken, op stenen. Zo hoef je niet te bukken.
Daar eten we de hele zomer van. En je kunt nog invriezen ook.
Een bijzondere ervaring.

En we hebben een miskoop-kas van 12m2.
Goedkoop is duurkoop. Een veel te lichte constructie.
We hebben de kas ontmanteld zodat'ie de november- en aprilstormen kan overleven.
De kas staat ook verdorie op de kale vlakte, en krijgt alles voor z'n kiezen.
In april bouwen we de kas weer op (de platen gaan er weer in). Want we hebben in 2012 uiteindelijk wel héél veel plezier van die kas gehad!

Nu heb ik boomspinazie beschikbaar. Chenopodium giganteum
25 zaden voor 50 cent, plus verzendkosten.

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:36

Mijn aardappeltjes staan 3 hoog op t balkon :D In een grote bak!

Bertie, is boomspinazie makkelijk te telen? Ben dol op spinazie!! :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:45

Jeetje bertie wat zonde van je kas dan! Maar het waren wel plastic platen of alleen plastic?

Ik wil met mijn nieuwe grote kas weer proberen om een meloentje te kweken. Hoe hoog is die kans dat het lukt :+?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:07

Voor mijn verjaardag de kleine kas van de lidl gekregen, van de week maar opzetten =D
Heb ook nog wat zaadjes gekregen dus kan mooi aan de slag van de week, heb lekker wat dagen vrij.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:24

Kirsten_S schreef:
Jeetje bertie wat zonde van je kas dan! Maar het waren wel plastic platen of alleen plastic?

Ik wil met mijn nieuwe grote kas weer proberen om een meloentje te kweken. Hoe hoog is die kans dat het lukt :+?

Het frame staat nog. :)
De platen zijn veilig opgeborgen.
Die gaan we straks weer aanbrengen. Mét staaldraden, zodat die platen er niet meer uitgeblazen worden.
Afgelopen jaar hebben we staaldraden gespannen aan de buitenkant, zodat die platen op de plek zouden blijven. Maar dan zie je dat die platen ook naar binnen uit de sponningen geblazen worden.
En dat gaan we nu doen. gaatjes boren, staaldraad spannen binnen, én buiten!

We vonden afgelopen jaar de platen terug in het weiland, en zelfs bij de buren in het land. Dat willen we niet.

Die kas op zich, ik vind het geweldig! <3

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:51

Oeps := dat s niet de bedoeling haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:57

Bertie, dat probleem heb ik ook gehad, dus hier liggen de platen ook binnen nu , wij hebben de kas van iemand over genomen die hem al gedemonteerd had :j zaten kit-restjes zo her en der...dus ik vermoed dat hij de platen gewoon vastgekit heeft gehad :+
ik wil nu de platen sowieso gaan aftapen langs de randen en idd ook even iets van versterking in de bevestiging maken ,

Kirsten, ik ga dit jaar ook pogen een watermeloen te doen in de kas...
heb de sugarbaby, is een kleinere maat vrucht maar die schijnt een vrij goede kans te hebben :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:23

Sonja_vR schreef:
Bertie, dat probleem heb ik ook gehad, dus hier liggen de platen ook binnen nu , wij hebben de kas van iemand over genomen die hem al gedemonteerd had :j zaten kit-restjes zo her en der...dus ik vermoed dat hij de platen gewoon vastgekit heeft gehad :+
ik wil nu de platen sowieso gaan aftapen langs de randen en idd ook even iets van versterking in de bevestiging maken ,

Kirsten, ik ga dit jaar ook pogen een watermeloen te doen in de kas...
heb de sugarbaby, is een kleinere maat vrucht maar die schijnt een vrij goede kans te hebben :j

We hebben niet gekit.
Ik zal eens foto's maken hoe wij het probleem proberen op te lossen.
Nu kan ik alleen een beschrijving geven.
De kas is gemaakt van vrij dun aluminiumprofiel. De platen zijn van kunststof, ik weet niet hoe dat heet. Het bestaat uit twee laagjes, met tussenschotjes.
Het isoleert wel maar het is vrij dun, en niet stevig - het buig erg snel.
Daardoor vliegt het ook snel uit de sponningen.
De haakjes waarmee de platen zijn vastgezet voldoen echt niet.
Afgelopen jaar hebben we staaldraden gespannen (gaatjes door het aluminiumprofiel geboord) aan de buitenkant.
dat hielp super!
Totdat sommige platen zover naar binnen doorbogen dat ze er alsnog uitvlogen.
Nu willen we dus ook aan de binnenkant draden spannen.

De kas heeft 213€ gekost, 12 m2. Plus fundering, natuurlijk. Het was echt een koopje. Maar we hebben er -naast veel plezier- wel veel werk van. :o Een duur koopje, dus. _O-

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:22

Hahah sonja ik denk indd dat een kleinere meer kans heb. Ik heb echt een watermeloenzaadje :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:09

Ik heb ook die sugar baby watermeloen :j Ik ben benieuwd of het wat gaat worden. Wil er een paar in de kas zetten en een paar buiten. Klopt het dat je meloenen ook verticaal kan laten lopen? Dat las ik ergens.. lijkt me wel handig eigenlijk! Dan houd je veel meer plek over op de grond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:53

Bertie, kanaalplaten :j hier ook. Maar ze zijn hier ook dermate dun dat im hetzelfde probleem heb. 6mm geloof ik. Ik denk ook niet dat ik ga kitten, is een rotwerkje om de kas weer kitvrij te maken als er platen vervangen moeten worden om welke reden dan ook. Ik denk dat ik wel een beeld heb bij jullie oplossing maar ben wel benieuwd naareen plaatje eventueel. Misschien voor hier oom een oplossing

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:20

Ik heb gisteren al wat radijsjes en wortelen in de kas gezet, en vanmiddag was het er al 14 graden :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:03

Antheman schreef:
Tinky12 schreef:

Holymoly, wat veel!

Ja...ik moet mijn voortuin volplanten en die is redelijk groot :P heb dus ook enorm veel bloemzaden...die komen in de stekbakken.
De groente gaat gedeeltelijk al in de vaste bakken en dan afdekken met folie...de rest gaat in wc rollen :D

Gaat een mega klus worden...maar volgend jaar zal al minder zijn omdat er veel meerjarige planten tussen zitten.

Nu aan het zoeken naar geschikt tuingaas.....zat hier aan te denken...

Afbeelding

Bron: http://www.giga-gaas.nl/

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:54

Waar wil je het tuingaas voor gebruiken?
Als het b.v. is om hazen of konijnen tegen te houden dan is dit te grofmazig.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:39

Oh een kas wil ik later ook, lijkt me heerlijk, ga ik er zelf ook inzitten, lekker warm :P

Ik zag dat ze bij bol.com nu ook tuinspullen en zaden hebben, grappig :D Bij Lidl hebben ze nu ook heel veel, iig vorige week dan, zal er vast nog wel zijn. Ik heb alleen platte peterselie gehaald. Ik moet nog even afwachten hoeveel ruimte ik dit jaar heb. Ik wil graag eens wortels proberen, ben er zelf namelijk gek op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:24

Pien28 schreef:
Waar wil je het tuingaas voor gebruiken?
Als het b.v. is om hazen of konijnen tegen te houden dan is dit te grofmazig.

Degene die ik wil heeft een maasbreedte van 5 cm en 10 cm hoog...daar komt Nijn en co niet doorheen maar ik weet welke jij bedoeld...met een beetje wurmen gaan ze daar wel doorheen,dat is bijna schapengaas.

Konijn wat hier rondhuppelt is trouwens mega,die zou zelfs met schapengaas moeite hebben :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:05

Ik ben zwak geweest...ik weet het....echt waar...maar ik kon mij niet beheersen....

2 kleine kweekkastjes meegenomen bij de Action,nog geen E3,- p/st.... :D

Ga deze week alvast wat inzetten....denk wat bladkool en tomaten en in de andere zachte kruiden :o *\o/*

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:40

Ik ging gisteren ook bij de Action kijken maar helaas waren de kweekbakjes er nog niet. Inderdaad geen geld!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:39

tijdje geleden dat ik hier meekletste :)

Zo, ik heb mijn iniminikasje klaar staan, doe er zo eerst ruccula in, even kijken of dat wil...(wil hem binnen neerzetten, kan later naar buiten).

Verder heb ik peulen gekocht laatst, maar is het slim om die voor te kweken? Iemand een idee?

oef, klinkt wel verleidelijk, die kas van de lidl. Hier waait het helaas ook altijd hard, dus ben bang dat die niet blijft staan...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:49

Bij mij staat er basilicum, sperzieboontjes, rucola, radijsjes en spinazie te groeien. Alleen de spinazie is nog niet omhoog gekomen, duurt echt lang!