Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:45

Ik weet niet precies of het in dit topic ging over lijnzaad en het effect op je darmen, maar dat het zo erg was, had ik niet verwacht :oo

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:57

het onderwerp is wel eens voorbij gekomen ja :P maar ja, het kan even duren voor je lijf er aan gewend is :(:) :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:05

Deau schreef:
Maartje_M schreef:
Hebben jullie trouwens nog tips om avocado wat smaakvoller te maken?

Een ui en tomaat klein snijden, avocado fijn prakken en mengen met de ui en tomaat. Een teentje knoflook, peper, zout en verse peterselie toevoegen. Dit is echt heerlijk!

Dat klinkt inderdaad ook lekker!

Het originele oerdieet is toch helemaal niet vleesloos? Is dit een andere variant daarop dan?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:58

Ik heb het eerste "gezonder eten" topic meegelezen, maar nu wil ik me toch graag actief melden. Ik was een tijdje lekker op weg met gezond en weinig suiker eten, maar toen kwam de vakantie en nu ben ik mijn motivatie een beetje kwijt en kan ik wel een steuntje in de rug (en wat lekkere recepten :P ) gebruiken.

Gister ben ik naar de Ekoplaza gefietst om wat spulletjes in huis te halen, daar heb ik onder andere een gezonde chocoladetaart van gebakken uit het boek van Amber Albarda:

Afbeelding

:9

Ik heb net als ontbijtje weer lekkere courgettepannekoeken gegeten, jummie das geen straf. Maar ik vraag me af, in het boek van Albarda staan zeg maar avondmaaltijden die ook lunches kunnen zijn. Maar is het dan geen probleem om 2 keer op een dag iets te eten ter grote van een avondmaaltijd? Is het nou de bedoeling dat je dat dan doet als lunch en dan 's avonds een lekkere salade met bonen ofzo, of kun je dat dus wel 2x per dag eten?

En nog een vraagje. Wat kun je eten tijdens het sporten dat gezond is, maar waar je toch energie van blijft houden? Ik heb snel last van futloosheid tijdens het sporten en dan eet ik vaak iets van suiker, maar dit wil ik natuurlijk liever vervangen voor iets gezonds, maar dat moet dus ook iets zijn waar je weer energie van krijgt. Fruit heb ik al eens geprobeerd (en dan vooral banaan) maar dat werkt helaas niet zo goed.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:01

Wat een leuk topic, ik ga meedoen, heb een moestuin waarin ik me rot trek aan het onkruid, maar wat wel vreselijk leuk is.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:19

Wat heb ik heerlijk ontbeten vanmorgen, en gezond ook!
Ging van de week met het warme weer nog even van mijn stokkie; niet ontbeten, warme zon en twintig minuten met wind tegen fietsen. < Niet slim, ik weet!
Vanmorgen druiven, peren, pruimen en druiven uit eigen tuin als ontbijt, was erg lekker!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:36

Nevony schreef:
En nog een vraagje. Wat kun je eten tijdens het sporten dat gezond is, maar waar je toch energie van blijft houden? Ik heb snel last van futloosheid tijdens het sporten en dan eet ik vaak iets van suiker, maar dit wil ik natuurlijk liever vervangen voor iets gezonds, maar dat moet dus ook iets zijn waar je weer energie van krijgt. Fruit heb ik al eens geprobeerd (en dan vooral banaan) maar dat werkt helaas niet zo goed.

Ik weet niet wat voor sport je doet, maar als je echt intens sport zou ik me niet al te druk maken over of het wel of niet gezond is.
Ik drink zelf een half uur voor het sporten een glas vruchtensap en soms een eiwitshake. Als ik heel hard sport drink ik tussendoor een glas halfvolle chocomel (voor de druivensuiker).
Iets tussendoor eten zou ik niet doen, dan word je al snel misselijk tijdens het sporten.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:45

Bedankt voor je reactie. Ik doe aan badminton en het gaat wbt mijn vraag vooral om de wedstrijden. Per wedstrijd speel je met je team 8 wedstrijden, Ieder teamlid speelt inprincipe 3 partijen, een enkel een dubbel (met iemand van hetzelfde geslacht) en een gemengd dubbel. In totaal kan een wedstrijd wel drie uur duren. Dus je ontkomt er bijna niet aan om tussendoor te eten, als je zit te wachten op jouw partij zeg maar. Eten in een partij tussen de sets doe
ik sowieso niet.

Maar tussendoor eet ik vaak iegs van een kitkat, of bijvoorbeeld rijstwafels met appelstroop, omdat ik anders licht in mijn hoofd wordt. Brood oid vind ik weer te zwaar, lekker moeilijk :p Maar inrpincipe is ht dus niet zo erg om dan iets te eten wat even wat minder gezond is?

ik sowieso niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:12

Ik zou me er idd niet te druk over maken. Heel erg gezond voedsel duurt meestal vrij lang om te verteren (waardoor je dus niet de snelle energie krijgt die je nodig hebt). Druivensuiker is altijd een goede optie en verder ga ik nog even nadenken over wat je zou kunnen eten ipv kitkat, er moet een betere optie zijn!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:37

Je kunt ook gewoon druiven eten voor druivensuiker? Dat lijkt me toch beter dan een Kitkat...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:42

Dag allemaal! Ik meld me ook vanaf vandaag hier. Ik denk er al een hele tijd aan om wat gezonder te eten. 'Probleem' hierbij is dat ik nog thuis woon, en dus moet eten wat de pot schaft. Maar vanaf vandaag wil ik me toch wat concentreren in gezonder eten, want die koeken, daar moet ik toch eens vanaf :D

Edit: ik heb nog niet veel gelezen hier in het topic. Maar ik heb ondertussen al anderhalve liter water op :D Weet niet of jullie ook doen aan veel water drinken?
Laatst bijgewerkt door Lieuwkje_90 op 23-08-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:44

Toad schreef:
Je kunt ook gewoon druiven eten voor druivensuiker? Dat lijkt me toch beter dan een Kitkat...

Als je heel snel behoorlijk wat energie nodig hebt, dan heb je gewoon niet genoeg aan fruit, helaas. Zelf heb ik problemen met misselijkheid als ik eet tijdens het sporten, dus dat is ook niet bevorderlijk. Maar ik ben het met je eens dat een Kitkat wrs niet de beste keuze is :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:56

Welkom Lienbono :wave: Het is inderdaad wat lastiger als je moet eten wat de pot schaft, ik weet niet wat jullie normaal altijd eten? Zijn je ouders veel van de pakjes en zakjes? Knorr etc? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen om het eens zonder te doen, dat is zoveel lekkerder en helemaal niet moeilijk. Maar je kan altijd al met de kleine dingetjes beginnen, minder snoepen en als je snoept, snoep dan verstandig. Neem een appel ipv die mars en eet zelfgepofte popcorn met desnoods een klein beetje zout of suiker ipv die zak chips. Het zijn die kleine dingetjes, als je die bij elkaar optelt toch een groot aandeel hebben in ongezond eten. En water drinken ipv cola en al die andere rotzooi inderdaad. Ik drink eigenlijk bijna alleen maar water, ik drink geen pakken fruitsap, die maak ik dan liever zelf. Soms drink ik wel een glaasje cola of toch wat dubbelfris als ik bij vriendinnen ben en ach, het staat toch op tafel. Maar dan hou ik het toch al snel bij 1 glaasje. Het smaakt me al helemaal niet meer.

Maar met gezond eten ben je er niet alleen natuurlijk, dus ik ben net maar weer begonnen met sporten. Heb net 4 keer 4 minuten hardgelopen en zit nu aan een bakje bio kwark met nectarine. Weer even de energie aanvullen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:04

Bedankt Mara! M'n mama is de laatste tijd ook een pak gezonder aan het koken. Ze gebruik enkel nog verse groenten (vroeger werd er al wel eens iets uit de pot genomen) enzo. Vroeger at ik altijd in de voormiddag en de namiddag een koek met chocolade. Nu hou ik het op een rijstwafeltje.

En inderdaad, ik zou wat moeten sporten.. Momenteel rij ik zo'n 8 à 9 uur per week paard, en dat is het wel bij mij :D Bepaal je zelf hoe lang je gaat lopen? Of volg je een schema?
Lopen en fietsen is echt niets voor mij. Ik vind het echt niet tof. Doe liever squash of tennis.. Maar daar moet je dan weer met twee voor zijn..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:07

phormicola schreef:
Toad schreef:

Als je heel snel behoorlijk wat energie nodig hebt, dan heb je gewoon niet genoeg aan fruit, helaas. Zelf heb ik problemen met misselijkheid als ik eet tijdens het sporten, dus dat is ook niet bevorderlijk. Maar ik ben het met je eens dat een Kitkat wrs niet de beste keuze is :)

Muesli repen misschien?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:12

Dat is al een goed begin met verse groenten koken. Ik heb me ouders ook van de voorgesneden groentes afgekregen. :P Iedere keer wanneer ik daar kookte kocht ik gewoon verse groentes en sneed het zelf klein, eerst vonden ze het maar stom want dat duurde toch zo lang? Maar hé, verrekt, je proeft opeens de groentes veel beter nu ze niet in ienieminie stukjes zitten en weet ik niet hoelang in die verpakking zitten.

En 8 à 9 uur per week paardrijden? Wow! Dan weet ik niet of ik er nog naast zou gaan hardlopen of andere sporten doen, haha. Ik rij maar 1 keer in de 2 weken paard en dan maar een uurtje, dus ik doe er nog wel wat dingen naast. Ik volg niet echt een schema met hardlopen, ik hoorde een vriend gister vertellen dat die 4 keer 5 minuten had gelopen en toen dacht ik: goh, kan ik ook wel eens proberen. Ik heb er alleen 4 keer 4 van gemaakt omdat ik geen ruimte heb om me mobiel mee te nemen en ik geen horloge heb en mijn liedjes op me mp3 ongeveer 4 minuten duren. :+ En dit ging eigenlijk wel lekker, ik kon het goed volhouden, was wel eventjes kapot erna. Maar niet in de zin dat ik niks meer kon en het afschuwelijk vond. Volgende keer misschien weer en dan bouw ik het een beetje op, een keer een looppauze ertussen weg en dan dus 2 keer 8 minuten lopen ofzo. Ik kijk gewoon waar ik zin in heb en wat me lichaam aankan. Ik wil niet compleet kapot zijn, het moet wel leuk blijven, anders kan ik mezelf de volgende keer echt niet motiveren. :P

Fietsen ben ik ook niet echt fan van, in ieder geval niet van spinning. Zit je in zo'n klein bedompt hok op zo'n fietsje. Neh, doe mij dan inderdaad ook iets van squash/tennis. Een spelletjes sport waarbij je soms niet eens doorhebt dat je eigenlijk vet goed aan het sporten bent, haha. Ik heb me bij de studentensportvereniging in Groningen (de Aclo) ook ingeschreven voor een cursus damesvoetbal en wil over een week weer beginnen met circuittraining. Daar train je je hele lichaam met 12 verschillende onderdelen, al die onderdelen werk je af in 1/2 minuten en dat doe je in totaal in 2 rondes. Vind het wel leuk om te doen, maar dan echt 1 keer in de week. Niet iedere dag, ik ben dan toch meer van de balsporten.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:16

Ja, er gaat hele nieuwe wereld open wanneer je verse groenten gebruikt :') haha!
Ik heb 3 paarden om te rijden, dus ik heb er m'n handen mee vol. Echt tijd heb ik ook niet om nog echt aan sport te doen (ik werk ook nog eens voltijds) en dan heb ik nog geluk dat ik nog thuis woon, want als ik een gezin zou hebben.. Denk dat er dan toch wel een paard of twee teveel aan is :P

Nuja, ik ga al beginnen met veel water drinken. Babystapjes!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:28

Ik heb vandaag bij het enige biologische fastfood restaurant in Nederland gegeten, eat2be. Ik had kipnuggets (met 100% bio kippenvlees) en een miniburger met uiteraard 100% bio rundvlees. Ik moet zeggen dat ik de kipnuggets enigszins vreemd vond smaken, een beetje chemisch zelfs. Alsof er teveel kruiden/smaakversterkers in zaten, misschien is dit wel de manier waarop bio kip smaakt maar ik vind eerlijk gezegd de kipnuggets van de Mac toch lekkerder. De mini burger daarintegen vond ik wel echt lekker en een stuk beter dan die schoenzolen van de Mac.

Daarna heb ik een middagje voedsel shoppen gedaan. :') Sommige mensen shoppen kleden, ik heb vooral voedsel gekocht. Eerst op de markt wat groenten en fruit ingeslagen. Toen bij de Hema een kleine taartvorm gekocht, daarna naar de aziatische supermarkt Oriental. Daar heb ik echt mijn ogen uitgekeken, ze hadden echt van alles! En van de helft had ik nog nooit gehoord, laat staan gezien of gegeten. Daar heb ik een flesje vissaus (voor maar 80 cent) en rijsnoedels (ook 80 cent) gekocht, ze hadden helaas geen taugé meer dus ik moest alsnog naar de AH. (Ook op de markt was het nergens te verkrijgen, helaas.) Bij de appie toch ook vlees gekocht, maar daar stond ik bij de varkensfiletjes toch voor een dilemma. De scharrelfiletlapjes kwamen helemaal uit Groot-Brittanië (stond op de verpakking) en de 'gewone' kwamen uit Nederland, ja wat moet je dan kiezen? Het beest heeft misschien wel een beter leven gehad, maar heeft wel een oceaan moeten overvliegen om op mijn bord te belanden, ook niet heel milieubewust natuurlijk. Ben uiteindelijk dan toch voor het 'gewone' lapje gegaan, aangezien ik niet geloof dat dat scharrelvarken ook zoveel meer gescharrelt zal hebben dan mijn gewone lapje. Je weet niet wat voor regels ze er in Engeland op nahouden voor scharrelvlees.

Vanavond ga ik weer voor een quiche, dit keer met courgette, geitenkaas, ricotta en gegrilde tomaatjes. Ben benieuwd. ^^

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:40

Nou ja, een oceaan.....'t is maar een zee :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:26

Mara, de kruiden zijn geweldig goedkoop daar. Ik mag er wel graag komen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:25

Waar zit dat Aziatische winkeltje mara? Klinkt leuk om eens rond te neuzen. Ben vanaf de 3e ook weer in Groningen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:50

Bij de Jumbo in de buurt, uhm.. de Korreweg en dan een zijstraatje ervan, al best wel snel. Het is echt huge! Heb me ogen uitgekeken. Gewoon vanille essence in literflessen! En grote bakjes met bakpoeder. En dat echt voor niks. Zeker een aanrader om een keer te gaan neuzen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:16

Die essence is niet heel lekker, heb ook de peer essence en die is wat chemisch. Maarja, kost dan ook maar een habbekrats.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:49

essence is nooit lekker, extract is veel beter , dan heb je tenminste nog iets wat te maken heeft met hetgeen waar het uit geëxtraheerd is.
wat betreft GB en dierwelzijn, geen idee, organic dan zit je meestal wel goed... maar ik heb ook geen idee wat de AH onder scharrel verstaat en het is geen officieel keurmerk denk ik, dus is het aan de AH hoe ze dit invullen natuurlijk ...heeft nu de neiging om de AH te mailen :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:03

Zijn jullie allemaal echt bezig ook met waar het product vandaan komt? Ik let daar nooit echt op := Moet al op genoeg dingen letten als ik iets koop..