Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:18

http://www.nu.nl/gezondheid/2781633/stu ... stijl.html

Hmm, dan hebben ze denk ook net de 700 goede studenten gevonden. Ik zou de leefstijl van studenten nou niet bepaald gezond willen noemen, oké we eten groenten en fruit en sporten, maar vergeet niet dat er ook onwijs veel bier gedronken wordt en naderhand vette hap naar binnen wordt gewerkt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:52

Colway: ik heb al chiazaden in mn smoothies, maar relatief weinig groenten (hand bladspinazie tegenover 3 stuks fruit, en ik eet de helft op) :) bedankt voor de tip anyway!

Judith: dat is wel een optie ja :) maar hoop dat het dan nog steeds lekker is..

Mara: je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt :) Maar ik ontbeet ook altijd met hagelslag en voelde me superflauw in mn hoofd als ik dat niet deed. Maar dat was bij mij gewoon een suikerverslaving, door al die geraffineerde suikers piekte mn bloedsuikerspiegel constant, en ik pakte dan weer geraffineerde suikers om dat op te vangen, en zo bleef ik bezig. De oplossing was gewoon rigoureus stoppen :P En nu voel ik me juist licht in mn hoofd als ik wél hagelslag heb gegeten! Maar nogmaals, ik wil helemaal niet preken.

Voor vanavond een witte koolsalade gemaakt :D Hoop dat hij een beetje te doen is := want om frietjes te eten ben ik net nog wél iets te obsessief :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:53

Over dat artikel: ik vind ook dat studenten niet zo gezond leven :') tenminste, als ik dat bij mezelf zag toen ik nog op kamers zat en niet aan voeding dacht, en bij mn vrienden en studiegenoten.. En elke dag groente kan ook één hapje zijn en verder enkel slechte producten enzo.. Ben een beetje te sceptisch misschien.. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:06

Ik denk dat het minder slecht met studenten gesteld is dan veel mensen denken, maar ik vind artikel wel erg optimistisch...
Nu ben ik zelf ook student en vind ik dat wij best netjes eten met het huis, maar helemaal nu ik op de gezondere tour ben zie ik nog wel veel ruimte voor verbetering. Maar dat geldt vast niet alleen voor studenten ;).
Wij eten elke dag verse groente minstens 200 gram per persoon bij het avondeten, dus dat vind ik toch best netjes. Geen magnetronmaaltijden en zelden pizza en frituur als avondeten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:08

Haha oké, heel netjes dus! In mijn studentenhuis werd ook wel groente gegeten, maar erg weinig en bijna altijd in de pastasaus met witte pasta :') Mijn vrienden eten eigenlijk ook bijna alleen maar witte pasta, shoarma of wereldgerechten :P In wereldgerechten gaat natuurlijk ook groenten, maar gezond is het niet! Vandaar dat ik denk dat het artikel ook wel enigszins vertekent :) Het hangt er maar net vanaf wat je gezond noemt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:25

Wij eten wel veel uit pakjes, dat wel. Maar wel dus verse groente erbij, en zilvervliesrijst wordt nu ook vaker gekocht ipv witte rijst. Witte pasta wordt nog wel veel gekocht. Als ik zelf kook probeer ik nu altijd zonder pakjes te koken en zo gezond mogelijk te koken. Maar als anderen koken kan ik daar weinig over zeggen. Dat is het nadeel van een studentenhuis.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:28

Wel leuk dat jullie altijd samen eten dan! Dat was bij mij niet zo.. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:31

Ja, dat vind ik ook erg fijn. Er wordt praktisch elke dag in een groep gekookt/gegeten. In het weekend kan het wel voorkomen dat je alleen bent, maar er is bijna altijd wel iemand. Erg gezellig. En sommige huisgenoten kunnen prima koken!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:39

Mijn lijstje voor vandaag:
O: havermout gekookt in water met 2 eetlepels chiazaad een halve appel, kaneel en een beetje honing.
L: 2 speltboterhammen met 30+kaas, één met tomaatjes en één met augurk.
T: handje ongebrande nootjes en pruimen
A: nieuwe aardappeltjes ui de oven met cherrytomaatjes/knoflook/rode ui. met een biefstukje en sperzieboontjes met zongedroogde tomaatjes.

In mijn studentenhuis, waar ik nu al een tijd niet meer woon, werd altijd gezamelijk gekookt. Veel pakjes idd, veel witte pasta in de lasagne etc, maar wel altijd met verse groenten. We waren in fases heel gezond, dan staken we elkaar aan. Eén huisgenoot liep veel bij een dietist dus we waren wel veel met voeding bezig. Soms ook wel obsessief en vooral veel op Kcal tellen en combinaties van voedsel vermijden, niet echt puur op gezond.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:49

Ik woon wel op kamers, maar niet in een echt studentenhuis. Woon hier met twee andere meiden, maar we hebben alledrie een eigen keuken. Samen koken en eten doen we niet tot nauwelijks. Als ik witte pasta of rijst eet dan is het op de studentenvereniging. Verder beslis ik (gelukkig) helemaal zelf wat ik wel en niet eet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:03

Ik kook gelukkig vrijwel altijd zelf :D heb studietijd trouwens thuis gewoond en ben na mijn studie snel gaan samenwonen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:12

Zo, vandaag had ik eindelijk weer de energie voor 100% van de workout, ben trots op mezelf :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:20

Ik ga vanavond introductie doen bij sportschool met mn vriend, en maandag meteen bodypumpen haha :')

lekker bezig dus geweest joh! Heerlijk, nu in de relaxstand? Weeeeeeeeeeekend!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:20

Ja echt wel :D Heb net m'n lunch gehad en nu lekker chillen, voel me weer goed over mezelf :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:24

Oh heerlijk toch, zo'n goed geveol phormicola.
Ik ben de hele ochtend en middag al met een stomme opdracht bezig die dinsdag ingeleverd moet worden en woensdag ook nog laatste tentamen...Nu snel naar de trein en vanavond maar weer verder. Ga nog even langs de Ziengs om nieuwe schoenen op te halen! Mezelf even verwend (en de rekening geplunderd)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:30

af en toe jezelf verwennen is heerlijk ;-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:38

Schoenen shoppen, mijn favoriete bezigheid <3 Veel plezier Phylos!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:41

Ik shop niet heel vaak meer, ik had wel echt een shop-tic, gaf echt veel te veel geld uit, maar sinds ik weer een paard heb gaat dat wat lastiger (zowel financieel als qua tijd) Nou ja, ik shop veel op internet nu eigenlijk

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:42

Ik heb al een jaar of twee volgens mij niet geshopt :') Neemt niet weg dat schoenen shoppen m'n favoriete bezigheid is :P

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:09

hmpf vandaag een slechte dag, qua eten als gewoon.
ik moest vanmorgen naar Brussel rijden om mijn paspoort op te halen (ik al sjagerijnig omdat ik 240 km moest rijden vandaag alleen op en neer naar brussel voor een stom paspoort) gaat het even gruwelijk mis op de snelweg...

ik kwam dus aanrijden in een wat drukker stuk vn de snelweg (ik reed op de meest linkse baan). geen probleem, heb ik wel vaker, dus gewoon gas los en knarre maar. een paar auto's verder op begonnen ze met remmen, dus ik mijn gas weer los gelaten en alvast begonnen met remmen. stampt de gene voor mij ineens keihard op dr rem!! waardoor ik die auto in 1 sec voor de neus van mijn auto had staan (en ik had écht genoeg afstand!), dus het enigste wat ik kon bedenken was de grasstrook op te rijden/trekken. gelukkig was er zo'n strook anders had ik haar vol geramd.

eenmaal stilstaand stond ik pal naast haar auto en kon iik dus gewoon naar binnen kijken via haar raampje. gelukkig was ik uit geweken want de auto achter mij had er ook niet op gerekend en stond dus kont aan neus met de auto die eigenlijk voor mij reed... als ik niet was uitgeweken had ik op haar gezeten, en de auto achter mij op mij.. (snap je het nog := )

goed, eenmaal van de schrik bekomen, ik had niemand geraakt en neimand had mij geraakt. reed iedereen weer verder, ik dus ook. maar ik was vergeten mijn wielen terug te draaien, dus op het moment dat ik gas gaf, schaarde ik langs de vangrail. balen natuurlijk, want daar zit nu een gigantische kras op ;(

al met al geen leuk dagje naar Brussel.

qua eten ook niet echt goed:
o; mueslibol met kaas
t; yoghurt biscuit
l + t; omelet met kaas, spekjes, melk, zout, peper, oregano en paprikakruiden (niet gezond maargoed)
a; we gaan vnavond lekker uit eten met familie

dus mijn verhaal voor vandaag weer.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:23

Mrulbe, zou je iets minder offtopic willen gaan? Het valt mij namelijk op dat jij vaak persoonlijke berichtjes post die niet over gezonde voeding gaan. Anders moeten we dadelijk naar de huiskamer toe en dat zou jammer zijn!

Ik wilde vandaag speltpasta kopen in de supermarkt, helaas hadden ze die niet. Iemand een idee of ze die alleen in een bio winkel verkopen of toch gewoon in de super?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:27

Zo wat ontzettend schrikken MrUlbe! :oo Jeetje!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:28

Sorry Deau ik zal er op letten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:34

Kan me wel voorstellen dat je dat even kwijt wilt! Dat is schrikken! Gelukkig alleen wat blikschade.
Hier gaat het redelijk, heb stiekem wat chocolade zitten eten (85% cacao), hoewel je daar wel op moet kauwen ging dat eigenlijk best redelijk. Verder wat cake gehad (lekker zacht, niet gezond maar vult wel even) en bouillon gedronken. Vanavond krijg ik vis, aardappelpuree en appelmoes voorgeschoteld, dat moet wel lukken. Nog een smoothie van spinazie, appel, banaan en aardbei en ik heb ook weer wat vitamientjes binnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:36

Jeetje, schrikken Ulbe :(:)

Ik zal dan ook maar even m'n lijstje planten. Al een tijdje niet gedaan, maar er is in principe gewoon niet zoveel veranderd.

O: 80 gr havermout, met 250 ml water en 250 ml 0% vet melk, 1 banaan, 3 el honing créme (je kunt trouwens in de gewone super nauwelijks pure honing vinden!)
T: 250 ml C1000 smoothie kiwi-sinaasappel, 13 gr whey met water-shake
Workout: 45 minuten, fullbody.
L: 7 sneetjes speltbrood met 30+ kaas, 15+ smeerkaas, kalkoenfilet, paardenrookvlees, sla, komkommer, ui, radijs :9 Nog een whey shake met water
T: weet ik nog niet echt, heb wel alweer honger, iemand ideëen?
A: Makkelijk: 400 gr Thaise roerbakgroentjes van de AH, 300 gr Quorn (zonder suiker dit maal :P ), 70 gr zilvervliesrijst, citroensap om in te roerbakken.
T: 250 gr magere kwark met wat Stevia