Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:58

Mirjamsel schreef:
Ik heb gelezen dat je als vegetariër zijnde juist meer ei mag eten, omdat je de eiwitten uit vlees mist :)

Echt?
Haha ik zat vanmiddag te twijfelen of ik een omelet zou maken, en uiteindelijk niet gedaan omdat ik zondag ook al 2 eieren had gegeten :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:16

Huttekase en volle franse kwark bevatten erg veel eiwit. En voor het sporten kan je bussen whey-eiwit kopen. Daar kun je een soort milkshakes maken die je na je workout drinkt. Erg lekker, makkelijk en goed :j

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:21

Ik ben nu 4 jaar vegetarier en het bevalt nog steeds goed. Krijg wel veel spottende reacties uit omgeving maar meesten vinden het wel 'stoer' :D
Maar ik krijg wel steeds meer het idee dat ik echt een aversie tegen vlees krijg! Ik hoef het maar te ruiken of ik word al naar, terwijl ik dat eerst niet had. Herkent iemand dit?

Toess

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:09

Manon, wel een beetje.. Mijn zoontje eet wel gewoon vlees en toen ik van de week een hamburger voor hem aan het bakken was en wat vocht eruit zag komen en die geur rook kreeg ik helemaal de kriebels :\

Ik meende dat je alleen op hoefde te letten met het eten van eieren als je cholesterol al verhoogd is, niet als je daar geen last van hebt.. Omdat cholesterol veroorzaakt wordt door het teveel eten van verzadigde vetten en niet door het eten van cholesterol zelf..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:11

Toess schreef:
Ik meende dat je alleen op hoefde te letten met het eten van eieren als je cholesterol al verhoogd is, niet als je daar geen last van hebt.. Omdat cholesterol veroorzaakt wordt door het teveel eten van verzadigde vetten en niet door het eten van cholesterol zelf..

Zo wordt een mens elke dag slimmer. Ik leer hier nog eens wat :)*

Marijkjuh, ik eet zelf 's ochtends als ontbijt yoghurt met fruit erdoor, vaak een appel in stukjes of een banaan en muesli/cruesli (weet het verschil nooit goed :o ). Zo heb je zuivel, eiwit en fruit gecombineerd. Ik weet niet of het lekker is om daarmee te gaan sporten, want het is een flinke hap maar het vult enorm goed en lang.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 11:19

Citaat:
Eieren zijn rijk aan cholesterol. Omdat cholesterol een risicofactor is voor hart- en vaatziekten, vindt de Gezondheidsraad dat men beter niet te veel cholesterolrijke voedingsmiddelen kan eten. Daarom is het advies van het Voedingscentrum: de consumptie van 3 eieren per week past in een gevarieerde voeding. Verder is het belangrijk voldoende te variëren in eiwitrijke producten. Eiwit zit ook in bijvoorbeeld vlees, vis, gevogelte, kaas en melk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:20

Ik eet echt heel veel kaas en minstens 2 eieren per week. :+

Kan wel wat gevarieerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:08

Het voedingscentrum vind ik behoorlijk gebrekkig aan wetenschappelijke onderbouwing en is behoorlijk gesponsord. Ik heb bijna de gehele opleiding voeding&dietetiek gedaan en liep er met name tegen aan dat ook deze opleiding vooral gebaseerd is op het voedingscentrum en de grote merken. Heel kortzichtig en niet onderbouwd. Merk ik in het andere topic wat ik meelees (gezonder eten) ook weer heel erg.

Even ontopic: Een hele poos terug kwamen de boemboes pasta's aanbod die blijkbaar niet vegatrisch zijn. Nu ben ik vooral dol op de sajoerboontjes, die we van de week zelf hebben gemaakt, dus zonder boemboe en heel lekker. Sperzieboontjes koken, uitje wokken en de beetgare sperzieboontjes te voegen. Beetje sambal en ketjap er door. Knoflook, taugé en pinda's kunnen er ook heel goed bij. :9
Lekker met sambal tofu (tofu uit laten lekken en marineren met ketjap en sambal) en rijst met kokos en kurkumma. Allemaal zelf gemaakt, zonder pakjes/zakjes en behoorlijk gezond. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:20

Echt? Want op vegetarisch gebied op het voedingscentrum zie ik juist dat een aantal merken een beetje afgekraakt worden.

Ze verwijzen trouwens naar de gezondheidsraad, da's toch ook iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:26

De gezondheidsraad is als het goed is wel onafhankelijk en wetenschappelijk inderdaad.

Het voedingscentrum staart zich imo redelijk blind op het vet en het cholestorol. Terwijl er niet bewezen is dat verzadigd vet uit de voeding voor aderverkalking en andere hart en vaatziekten zorgt. Werd op de opleiding ook aangehouden, ondanks dat de chemiedocent aangaf dat er een 'missing link is' en geen bewijs.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:00

Magrathea schreef:
Citaat:
Eieren zijn rijk aan cholesterol. Omdat cholesterol een risicofactor is voor hart- en vaatziekten, vindt de Gezondheidsraad dat men beter niet te veel cholesterolrijke voedingsmiddelen kan eten. Daarom is het advies van het Voedingscentrum: de consumptie van 3 eieren per week past in een gevarieerde voeding. Verder is het belangrijk voldoende te variëren in eiwitrijke producten. Eiwit zit ook in bijvoorbeeld vlees, vis, gevogelte, kaas en melk.

is inmiddels ook al weer achterhaalde info , voedingscentrum is wel vaker een beetje traag

als je geen vlees eet kun je zeker meer eieren eten dan wat het voedingscentrum adviseert

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:46

Ik vind sowieso dat het voedingscentrum een beetje té gefocust is op de schijf van 5 e.d.
Alles waar te voor staat is immers niet goed.. Zelfs teveel water is slecht :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:52

Dat is het ook :P Er zijn mensen overleden door teveel water te drinken!

Als je teveel drinkt maken je nieren overuren, daar word je niet vrolijk van.

Maar eh, ik ben nu wel even nieuwsgierig naar waarom het voedingscentrum precies zo slecht is? Want ik zie hier geen bronnen die het tegendeel bewijzen en waarom die perse beter zijn :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:57

Jeeeej mede-vegasauriërs! Ik doe al een jaar of 11 aan overwegend vegaschap, en nu zo'n zes jaar echt vast. Ik trek steeds meer de veganistische kant op...

Manon94, dat herken ik heel goed :') ik vind vlees echt misselijkmakend om te ruiken...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:33

Ik zoek een lekker vega recept met asperges (witte!). Mijn ouders gaan vanavond asperges met zalm en aardappeltjes eten.. Ik heb liever geen asperges met kaas en ei. Kom maar op met de ideeën :D
(Vind groene asperges met risotto erg lekker, maar of dat met witte asperges ook lekker is?)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:21

Volgens mij ben ik de enige die af en toe moeite heeft om zich in te houden. :D Naja tenminste, zo erg is het nu ook weer niet. Maar af en toe zou ik het wel lekker vinden. Ik doe het niet, omdat ik weet dat ik spijt krijg. Maar af en toe (ligt er aan wat voor vlees) ruikt het wel heel lekker!

Maar als ik moet dubben tussen de spijt die ik er daarna van krijg of de behoefte aan vlees, wint de spijt achteraf toch. Dus ik blijf er lekker vanaf. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:40

@lisanne, nee ik snap het wel hoor. Sommig vlees is idd erg lekker, maar de manier waarop is toch minder :n dus dan maar niet.

Asperges hou ik niet van dus kan ik je niet mee helpen! Heb je wel nog iets kunnen vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:46

Op 24 kitchen staat een recept met asperges wat me erg lekker lijkt, dan paneer je ze en vervolgens frituur je ze. Nou wordt die paneer met kroepoek gemaakt maar met cassave kroepoek zal het ook vast erg lekker zijn :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:46

Vanavond kaasfondue!! :Y) Ohm nom nom nom

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:33

Oehh lekker! Wat dip je er allemaal in?
Wij gaan binnenkort ook kaasfonduen namelijk :)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:36

Lekker! Wij komen helaas niet verder dan stokbrood en druiven om erin te doen, haha.
Ben ook heel benieuwd. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:11

Ik had een groupon die op moest. K krijg brood als het goed is, groenten fruit en frietjes :D heb super veel trek! :D

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:24

Iel, kaasfondue :')
Ik had lekker hollands: vegavleesje, vierkantje aardappelblokjes en boontjes en later nog worteltjes met peultjes (primeur!). Was lekker :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:50

Toess schreef:
Oehh lekker! Wat dip je er allemaal in?
Wij gaan binnenkort ook kaasfonduen namelijk :)

Er is nogal veel lekker om te dippen, dit zijn dingen die ik wel erbij zet:
- broccoli en/of bloemkool
- rauwe uiringen (liefst de rode)
- paprika
- cherry tomaatjes
- spruitjes
- champignons (even in de oven of pan gooien)
- asperges

Juul schreef:
Mirjamsel schreef:
Ik heb gelezen dat je als vegetariër zijnde juist meer ei mag eten, omdat je de eiwitten uit vlees mist :)

Echt?
Haha ik zat vanmiddag te twijfelen of ik een omelet zou maken, en uiteindelijk niet gedaan omdat ik zondag ook al 2 eieren had gegeten :))

Het is allang achterhaald dat het eten van meerdere eieren slecht voor je zou zijn :)
Mensen die koolhydraatarm eten eten er dagelijks wel een paar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:30

Magrathea schreef:
Dat is het ook :P Er zijn mensen overleden door teveel water te drinken!

Als je teveel drinkt maken je nieren overuren, daar word je niet vrolijk van.

Maar eh, ik ben nu wel even nieuwsgierig naar waarom het voedingscentrum precies zo slecht is? Want ik zie hier geen bronnen die het tegendeel bewijzen en waarom die perse beter zijn :)

ik vind het niet zozeer slecht, alleen een aantal dingen lopen ze gewoon mee achter de feiten aan, er zijn te veel industrieën die ene vinger in de pap hebben waardoor er adviezen gegeven blijven worden die gewoon niet perse nodig zijn etc
voedingscentrum is best okay, als je maar een heule flinke zak zout er op mikt ;)