Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lieke2

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:23

Ja, jammer dat je die ook niet uit je tuintje kunt plukken :D haha!

mocht je nog een keer ene toetje zoeken, eton mess is erg makkelijk en met alle rode vruchten te maken :9 (wel wat toevoegingen uit de supermarkt...)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:27

die merengues kan ik natuurlijk ook zelf maken van de eiwitten uit eigen kip!! klinkt goed!
Mja , gisteren had ik 1 framboos... wel een beetje triest om die toe moeten delen... hahaha

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:34

suuzepuus schreef:
Mja , gisteren had ik 1 framboos... wel een beetje triest om die toe moeten delen... hahaha

Schat, jij mag 1 muizepuntje, dan heb ik ook 1 muizepuntje _O-
Tja, deze was gewoon vroeg, de rest moet nog komen.... :D heb trouwens geen frambozen gebruikt maar aardbeien, gaat ook prima! of bessen kan natuurlijk ook. Lekker met uhm hoe heet dat spul, begint met man..... en je kunt het ook bij de kaas in het koelvak vinden. Beetje mengen met slagroom, jammie!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:35

Monchou bedoel je denk ik, of verse roomkaas. lekker hoor!!!
Maar ik denk dat het lekker is als je het fruit megt, dus aardbeien, frambozen en bessen samen!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:37

Neee, geen monchou. Ga even zoeken....

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:41

Gevonden! Mascarpone bedoel ik

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:42

Kunt volgens mij vanalles erdoor gooien.
Hoe kun je trouwens de merengue helemaal hard van binnen laten worden in de oven? Die voor de eton mess waren goed gelukt maar die moest ook nog een klein beetje plakkerig zijn van binnen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:43

owja!!! dat is ook lekker ja!!! goed plan. Als ik 2 frambozen tegelijk rijp heb ga ik het proberen. pluk wat bessen bij de buurman, eigen aardbeien, een ei uit de kip, misschien kan ik mn drachtige merrie melken om slagroom te maken!! hahah komt goed!!
ik heb hete even onder mn favorieten gezet.

voor die schuimpjes; volgens mij moet je dan de temperatuur iets lager zetten en ze er iets langer inlaten

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:56

Nou vooruit, bijna helemaal zelfvoorzienend! echt een superlekker toetje en zo gemaakt:9
Mmmm, moet dan nog eens een nieuwe poging wagen voor de schuimpjes

Zag gister trouwens in mn balkontomaatjes volgens mij al bloemetjes in wording zitten, die dingen zijn nog geen 10 cm hoog *\o/*

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:55

@Charlot, klopt, maar elk plantje begint aan de grond hé! Dus ook de eerste komkommers liggen op of net boven de grond. De plant krijgt zoveel zijscheuten dat ik nu drastisch heb gesnoeid. Vorige keren had ik soms 10 komkommers per dag :o Beetje teveel!
Hij is nu ongeveer 1.50 m hoog.

@lieke2, Ik koop altijd de goedkoopste kleine plantjes van 1 euro of zo. Dan weet ik zeker dat ik het geld eruit haal met 3 of 4 paprika's ;) Tis hobby hé!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:20

Aardbeienplanten maar in de schuur gezet en de tomatenplanten met stokkies verstevigd... waait hier als een malle... -O-

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:45

In de kas geen last van wind, hahaha ;-)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:31

Blij dat ik mijn peultjes van de week nog even extra heb vastgezet, ze zijn inmiddels denk ik al zo'n 80cm hoog en hoewel ze langs een gaas klimmen zitten ze niet overal even stevig vastgegroeid.

Heb net een hele hand frambozen geplukt, die van mijn gestekte plantje zijn echt drie keer zo groot als die van de plant waarvan ie is gestekt :D

Ik had trouwens een knop uit de peterselie geknipt omdat ie anders doorschiet en die knop in de grond gedrukt, maar nu heeft ie gewoon wortels gemaakt volgens mij, want hij is nog altijd groen en voelt stevig aan :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:03

grappig die eton mess, hebben jullie ook nigella gekeken v/d week??

ik heb (ik denk voor het laatst) radijzen gezaaid
maar er is hier zoveel regen gevallen datik bang ben dat ze weer mislukken... daarna doe ik het niet meer hoor!
kan ik nu nog spinazie zaaien weet iemand dat?
en rucola??
ik heb trouwens al frambozen geoogst en mooie wortelen hier gezien (die staan in een emmer dus ik ben zooo benieuwd!)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:53

Spinazie kun je volgens mij vrijwel het hele jaar door zaaien. Er is wel een verschil in soorten/rassen die het in verschillende jaargetijden het beste doen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:56

Eton mess heb ik gezien in masterchef Engeland geloof ik.

Radijzen, geen idee of ze veel water lusten of niet. Vind ze niet bepaald lekker.
Rucola lijkt me dat je dat gewoon zaaien, maar zeker weten doe ik dat niet.
Wanneer kun je de wortelen oogsten? En in een emmer, das ook nog eens een idee!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:31

Ik geloof niet dat ik het voor elkaar krijg om 1 framboos te delen. Dan begint mijn dochter héél zuur te kijken!! Ik maak er ook wel een sport van. Elke middag: zullen we even gaan kijken of er al iets te plukken is?

Ik heb gisteren met de ervaren moestuiner (mn buurman) staan te praten. Hij heeft me gezegd dat ik bonen in rijtjes moet zaaien. Ik heb dus met de achterkant van een stok een streep getrokken (1 vingerkootje diep) en dan om de 10 cm een boon. Wel eerst de bonen vochtig maken! Dus ik heb nu 26 bonen gezaaid in 2 rijen. Ben heeel benieuwd! Bonen hebben veel zon nodig.

Ook gisteren 5 kilo kersen geplukt. Ik kon er niet goed bij, dan met een hark een tak naar beneden getrokken, ging best goed!

Nog een tip van de buurman: Planten in de kas niet op het blad sproeien maar alleen water bij de grond. Dan blijven de planten/bladeren/vruchten gezonder zonder bruine plekjes (verschroeiing door de zon).

Fijn hé zo'n opaatje naast je wonen!

@lieke2, goeie vraag van die wortelen, ik heb ze ook staan :j Volgens de zaadjesdoos kan je ze na 3 maanden na het zaaien oogsten.........

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:54

Handig he zo'n buurman!!! Ik heb er 2. ze wonen aan de linkerkant naast ons naast elkaar en hebben beide een hele grote moestuin. Mijn paardjes zijn er ook blij mee omdat ze de worteltjes met slechte plekjes krijgen en mn shetlander krijgt alles wat ze niet meer willen (tot snijbonen aan toe maar die lust ze niet...)
Vorig jaar was ik ziek en is er eentje bij mij komen spitten en zaaien. echt heel erg lief. Ook kan ik in de winter heel wat kruiwagens mest bij ze kwijt!!

Mijn tuintje is erg blij vandaag. het regent eindelijk eens lekker!!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:56

suuzepuus schreef:
Mijn tuintje is erg blij vandaag. het regent eindelijk eens lekker!!

Eindelijk??? nou, dat doet het hier al een paar dagen! (gelukkig idd).

Enne, ben blij dat er meer zijn die tuinbonen niet lusten :D
Idd wel superhandig hulp zo dichtbij :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:58

Tuinbonen zijn idd vies... hahahhaa

Wij hebben hbier erg weinig van de regen die de rest van het land heeft gehad mee gekregen. Vorige week zondag regende het bijna overal, wij zagen de buien mooi voorbij trekken!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:40

Toen ik zag dat het de eerste dagen niet te warm zou worden en zou gaan regenen heb ik afgelopen week nog snel even wat slasoorten gezaaid en ander spul en met de regen doet dat het erg goed.
Normaal giet ik iedere avond als het warm is en niet regent maar de hele dag door buien doet het duidelijk beter.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:02

lieke2 schreef:
Eton mess heb ik gezien in masterchef Engeland geloof ik.

Radijzen, geen idee of ze veel water lusten of niet. Vind ze niet bepaald lekker.
Rucola lijkt me dat je dat gewoon zaaien, maar zeker weten doe ik dat niet.
Wanneer kun je de wortelen oogsten? En in een emmer, das ook nog eens een idee!

thnx!! de radijzen groeien echt weer de pan uit. denk dat het dus niet veel gaat worden. ik kan dus gewoon geen radijzen kweken; hoe erg!! voel me mislukte moestuinier.
Rucola zaai je idd. Ik heb hier nu een hele hoop doorgeschoten rucola. Wanneer zou ik die zaden er af kunnen halen? ze zijn nu nog groen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:30

Ben nu cupcakes aan het bakken met de besjes :P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:59

En nu zijn ze klaar :D

Afbeelding

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:10

Ik lees net dat er mensen zijn die geen tuinbonen lusten :) Wat jammer voor jullie....wij hebben vandaag de eerste uit de tuin geplukt en gegeten, heerlijk :9 !
Onze tomaten groeien zo hard, ik heb er nu bijna geen zin meer in om ze te verzorgen. Het is een compleet oerwoud in de kas :o Ik kom er bijna niet fatsoenlijk meer bij. Dat moet volgend jaar echt anders :?
Ik heb de schone taak van mijn moeder gekregen( mijn ouders wonen bij ons in de boerderij en we hebben een gezamelijke moestuin, met een klein deel voor hun alleen :D )om de bloemkolen toe te dekken nu zij zelf met vakantie zijn. Ik houd niet van bloemkool, maar wil wel goed voor ze zorgen ;) Maar wat een stom werk, iedere keer buigen de bladeren terug en de harde wind van vandaag hielp ook al niet mee -:(-