Taarten Decoreren IV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Re: Taarten Decoreren IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

Zo...ga straks nog ff 2 bisquits bakken...
Als het goed is komt vandaag mijn pakketje binnen van DLT...kan ik morgen de bisquits bekleden.
Zou ik ze vandaag in de vriezer doen dan? Of kan het ook gewoon in een pedaalemmerzak in de kelder (donker en koud) ??

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:10

Goedemorgen dames :)

Deze week heb ik vakantie en om de tijd te doden leek het mij een leuk idee om een taart te gaan bakken! :D Nu wil ik het voor de eerste keer lekker simpel houden en heb ik om te beginnen een recept van deleukstetaarten.nl afgeplukt voor een recept. Nu had ik daar alvast enkele vragen over waar jullie keukenprinsessen vast wel het antwoord op weten :D

1. In de ingedriëntenlijst staat dat ik zout nodig heb. Nu heb ik een kilopak op het aanrecht staan, maar deze hoeveelheid lijkt mij toch net ietswat overdreven :o Hoeveel zout heb ik nodig voor een lekkere bodem?
2. In de tekst staat dat ik de bakvorm moet beboteren en bestuiven met bloem. Kan ik dit ook met olie doen? Hoeveel olie moet ik gebruiken? En hoe dik moet de laag bloem zijn?
3. Op het eind staat er dat ik de biscuit af moet laten koelen op een rooster. Betekend dit dat ik direct na het bakken de bodem uit de bakvorm moet halen? En hoe haal ik de bodem het beste uit de vorm? Ergens kan ik mij herinneren dat het de bedoeling is om de gehele bodem uit de vorm te krijgen, maar dat het nog best een kunst is om dit voor elkaar te krijgen :D

4. Dan ook alvast een vraag over het decoreren (hier heb ik overigens nog niets over opgezocht). De zijkant van mijn taart wil ik bedekken met nootjes. Waarmee zorg ik ervoor dat de nootjes het beste aan mijn taartje blijven plakken?

Alvast bedankt! :D

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:17

Vaak is het gewoon een snufje zout.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:18

Over het decoreren: Is het de bedoeling dat ik een laag botercreme rondom mijn taart smeer vooraleer ik dingen als nootjes, slagroom en aardbeitjes er tegenaan smeer?? :o?

((Het is overigens de bedoeling om iets na te maken wat enigzins iets weg heeft van een slagroomtaart. Leek mij wel zo makkelijk :o))

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:19

Weet je wat ik irritant vind, op de leukstetaarten.nl bij schema's staat voor een blanda schaal van 20 cm 210 gram eieren. Waarom zetten ze niet gewoon het aantal eieren er neer :+

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:20

AndreaB schreef:
Over het decoreren: Is het de bedoeling dat ik een laag botercreme rondom mijn taart smeer vooraleer ik dingen als nootjes, slagroom en aardbeitjes er tegenaan smeer?? :o?

((Het is overigens de bedoeling om iets na te maken wat enigzins iets weg heeft van een slagroomtaart. Leek mij wel zo makkelijk :o))

De slagroom is al plakkerig, daar blijven de nootjes en aardbeien wel in zitten.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:22

Nathalie1981 schreef:
AndreaB schreef:

De slagroom is al plakkerig, daar blijven de nootjes en aardbeien wel in zitten.

Ook als je gewoon slagroom uit een bus hebt?? :+

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:24

Oh dat weet ik niet. Ik heb laatst met een vriendin de slagroom, zelf geklopt, langs de zijkanten gesmeerd dan blijven de nootjes vanzelf plakken :+

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:29

Nathalie1981 schreef:
Weet je wat ik irritant vind, op de leukstetaarten.nl bij schema's staat voor een blanda schaal van 20 cm 210 gram eieren. Waarom zetten ze niet gewoon het aantal eieren er neer :+

Omdat je dan niet gebonden bent aan de grootte eieren denk ik.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:33

Nathalie1981 schreef:

Ik heb afgelopen week drie boltaarten gebakken en de hoeveelheid die in de tabel bij de blanda van 20 cm staat is wel veel. Ik gebruik nu 235g mix, 180 g ei (dat zijn 3,6 eieren ;) ) en 23 ml water. Soms heb ik nog een overstroming gehad.

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:36

Hmmmm ben benieuwd of mijn taartje dan gaat lukken :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:20

Mijn eerste boltaartje is af.
Ik vond het erg moeilijk om het marsepein er mooi om te krijgen.
Moet ik nog veel mee oefenen.

Afbeelding

Als je boter/olie in je bakblik smeert, gewoon een klein laagje doen.
Dan een beetje bloem in je bakblik doen en je bakblik zo bewegen dat er overal bloem zit.
Overige bloem klop ik eruit.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:27

Ik doe nooit met bloem... alleen boter of bakpapier werkt ook prima!
Heb nu siliconen vormen, die hoef je helemaal niet in te vetten!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:30

ik doe het met die bakspray van Dr. Oetker! Ook erg fijn!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:04

Mijn moeder heeft even een handje geholpen! :D

Wij hebben ook een siliconen bakvorm, maar zie net iets te laat dat je die dus helemaal niet hoeft in te vetten :o Ik heb hem tijdens het voorverwarmen met een klontje boter in de oven gzet, zodat die kon smelten. Die heb ik er halverwege uitgehaald, boter uitgesmeerd, bloem erin gemieterd en dan inderdaad de bloem door de bak heen husselen.

Taart staat nu net in de oven... hoop dat het wat wordt := Mijn moeder had het idee dat ik niet het hele ei had moeten gebruiken, maar enkel het eiwit (i.v.m. het dik worden ofzo). Maar op inet stond een heel ei, dus dat heb ik maar gewoon gedaan :o

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:07

Gebruik ook bakspray... die is overal handig voor. Gebruik dat ook voor stempels, relief matten en rolstok in te smeren (heel klein beetje gebruiken dan)

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:09

Net weer eens botercreme gemaakt... lijkt wel of ik nergens meer vriendjes mee ben, het lukte niet geheel (of ik vind het gewoon goor)... tsss. Eerst de fondant al en nu die botercreme en daarbij wil mijn kneedhaak niet meer uit mijn dure mixer komen. Zeker een protest ofzo dat ik al weken niks kan doen _O-

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:13

Ik ga zo even naar Ikea. Heb pas om 14.15 weer les.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:35

Zo... ik geloof dat de bodem klaar is. Tenminste... als ik de omschrijving volg. Enkel de rand van de bodem steekt 2 cm boven de rest uit :=

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:39

Wat bedoel je met de 'rand van de bodem' ....? Gewoon het bischuit neem ik aan?
Anders even omkeren, heb je een egale bovenkant ;)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:43

Gisteren druk aan t bakken geweest, zal ff mn resultaat uploaden :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:47

Ik heb gisteren avond een bestelling geplaats. En hoop dat ik die overmorgen in huis heb :D (ben morgen nl niet thuis)

Dan kan ik donderdag of vrijdag gaan knutselen :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:48

Eerst schaapje geboetseerd:

Afbeelding

Later een hartje toegevoegd om 'm nog liever te maken dan hij al was:
Afbeelding

En een 20cm boltaart gemaakt als soort bloemetjeswei.. Gevuld met bananenbotercrème en een dun laagje caramel, yum!
Afbeelding

Ik ben zelf erg tevreden voor mn 2e taart!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:48

wat mooi :o

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:50

is er ook een how to voor een schaapje?