Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:17

MarvanTom schreef:
Vorig weekend dus bezig geweest met het verwijderen van ongewenste tuinbewoners. :=
Nu het een stuk leger is, is het wat makkelijker om te gaan kijken wat erin kan en waar.
Prompt weer een invasie van huisjesslakken, maar gif wil ik niet...

Als het gaat om ongedierte scoort mijn tuin ook erg hoog, ik heb altijd veel slakken maar wat echt erg is zijn de mieren, ik geloof dat onder het betegelde gedeelte echt één groot mierennest zit. Ik heb er alles aan gedaan, heet water gieten, vergif spuiten en strooien maar het lijkt maar niet te helpen, ze blijven komen.

Daarnaast heb ik ook veel last van zwarte bladluis (die niet op de bladeren zitten maar op de knoppen?) op mijn roos en op de frambozenstruik, ook erg moeilijk om die weg te werken.

karuna
Drukke kabouter

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:37

Bladluizen op de knoppen komt ook wel voor, ze moeten ergens zitten. Afwrijven met je vingesr gaat dan wel wat gemakkelijker. Eventueel kun je een spiritus, zeepsop en tabaksaftreksel maken en dat erop spuiten met een plantenspuit.

Mieren en slakken hebben we weinig last van, veel vogels en ook de kipjes zorgen er wel voor dat deze geen kans krijgen oud te worden. Als er toch veel naaktslakken zijn zetten we een bierval buiten bereik van kippen en honden. Of we plukken ze s avonds van de plant af en gaan ze in de afgespoten compostbak.

Weet iemand trouwens hoe je venkel goed kunt houden in de grond en wat je ermee kunt doen, ik kreeg gister een venkelplant maar heb dus geen idee hoe of wat.

Langzaamaan komt al het gezaaaide zaad boven de grond. Alleen de eerste spinazie heeft nog niet veel zin, die een week later is gezaaid is nu al bijna verder dan die ervoor. Bijna alle fruitbomen staan nu in bloei of op knappen. Ook zag ik de eerste bloempjes opd e aardbeien zitten. en nog een week of 2 en de eerste raapstelen en rabarberoogst is daar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:23

Ik durf ze juist niet af te wrijven, ze zitten er zo vast op geplakt dat ik bang ben dat ik de knoppen stuk maak.
Als ze op het blad zitten lukt dat toch makkelijker en is het ook niet zo'n ramp als er een keer een blaadje sneuvelt.
Maar ze zitten echt alléén op de knoppen, ik vraag me ook af of het wel echt bladluis is, ze zijn aardig hard en dat is bladluis niet bij mijn weten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:26

Wat je zou kunnen doen is de knop vastpakken tussen 2 vingers en met je andere hand de steel en dan wrijven. Als het goed is beschadig je de knop dan niet. Geen idee of zwart en hard ook bladluis is. Ik kwam er wel gister achter dat een van onze appelboompjes een beestje heeft gehad. Ik dacht dat het rupsen waren maar het is dus iets anders een een luizensoort die grijzige spinsels maakt. Die ga ik dit jaar dus maar even goed in de gaten houden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:51

Waar luizen zijn zitten ook mieren.

Ecostyle verkoopt een goed middel tegen ongedierte. Het is niet goedkoop maar wel heel goed. Je moet het mengen met water , het is wel zuinig in gebruik.

Voor mieren kun je van Bayer het mieren poeder eens proberen.
Dit gebruikte ik vroeger altijd bij mijn vorige huis.

Bladluis kan ook zwart zijn. Meestal zit er op het blad dan een klevende glimmende vloeistof.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:02

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:03

Mijn boontjes van vorig jaar komen weer op :+ Ook heb ik een heel zielig peterselieplantje staan op het balkon. :D

Leuk om te zien dat alles toch weer een beetje opkomt :))

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:17

Hier duurd het allemaal nog even, vorige week hadden we nog natte sneeuw, vandaag was het ook koud.

Mijn appelboom heeft nog geen bloem en blad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:21

Waar zit jij ergens dan, met natte sneeuw? Hier bloeit de kers, en de appels en peren staan ook op bloeien :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:23

Hier bloeit de kers en de perzik al :D De rest staat op ontluiken. Ben ook wel benieuwd waar je dan zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:33

Perzik in de kas is al uitgebloeid, eerste vruchtbeginselen zitten er al in. Dankzij een dikke hommel die verdwaald was, en ikzelf met een kwastje :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:38

oeh, dus over een tijdje perziken eten :9

Ik ben benieuwd of wij dit jaar al vruchten krijgen, het is nog zo'n jonge boom...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:43

Ik heb nog van vorig jaar gesuikerd/ingevroren liggen.
*zucht* Net als tig porties tomatenpuree, pepers en paprika's. Het enige dat vrijwel op is zijn de ingemaakte paprika's en pepers op zoetzuur.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:45

het is zwaar he, zo'n groentetuin _O-

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:47

vandaag heb ik een maggi plant gekregen. heb m ook meteen in de tuin gezet. iemand een idee wat ik er nog meer mee kan doen behalve in de soep? en doe je dan de blaadjes in de soep? of ook stengel?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:56

Iemand geen goede ideen hoe je courcettes het beste kan bewaren?
Invriezen oid.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:59

tja, invriezen kan maar dan moet je ze wel ergens in verwerken. ze worden slap namelijk. je kunt ze ook koken en dan als babyvoeding achtig papje bewaren. ik gebruik ze of geef ze weg. die grote d=staan wel erg mooi in de keuken haha

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:03

Er werd vandaag op het nieuws verteld dat door die vulkaanuitbarsting je groente uit je groentetuintje extra goed moest wassen omdat er sporen van op je groente kunnen neerslaan. Ik kwam dit topic op de home pagina van bokt tegen en ik dacht ik deel dit even met de mensen van dit topic.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:05

hmmm gelof daar niet zo in en er staat nog maar erg weinig in op dit moment ivm nachtvorst.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:07

Ik had het ook gehoord vandaag. Gelukkig is de groente nog lang niet zover om te eten.

Lavasplant mjammie. je doet alleen de blaadjes in de bouillon, je kunt ze ook drogen voor van de winter. Het is ook lekker om in het kookwater van rijst of pasta een of 2 blaadjes te laten meekoken voor extra smaak. Bij stoofpot of drwaadjes suddervlees is het lekker om er een bij te doen. En natuurlijk in zelfgemaakte bouillon.

Alleen pas op, doe er niet teveel in en haal ze eruit voor je gaat eten. het werkt wat laxerend en hoogzwangere vrouwen mogen er nog minder van eten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:14

dank je voor e info, ik zou ze in stukjes gesneden hebben en erin gegooit... net zoals peterelie ed...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:23

nee dat zou ik niet doen. Tenzij je veel wc wilt zien. En dat is ook niet lekker teveel lavas. gewoon 1 of 2 grote donkergroene blaadjes erbij en die voor het eten eruit halen. En dan kijken hoe je het het lekkerste vind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:25

hotchocolat schreef:
Waar luizen zijn zitten ook mieren.

Ecostyle verkoopt een goed middel tegen ongedierte. Het is niet goedkoop maar wel heel goed. Je moet het mengen met water , het is wel zuinig in gebruik.

Voor mieren kun je van Bayer het mieren poeder eens proberen.
Dit gebruikte ik vroeger altijd bij mijn vorige huis.

Bladluis kan ook zwart zijn. Meestal zit er op het blad dan een klevende glimmende vloeistof.

Kleven doen ze wel idd, iig wel als ik ze platdruk. De roos heeft nu nog geen bloemknoppen maar wel stengelknoppen en die druk je zo stuk.
Vorig jaar had ik een korrelspulletje, geloof dat dat van Bayer was.
Maar er zijn bij lange na niet genoeg bladluizen voor al die mieren, ik heb tenslotte maar één framboos en één roos staan en er zitten minstens 4/5 mierennesten (of één huge nest).
Maar waar bladluis is zijn ook lieveheersbeestjes en dat is gelukkig bij mij ook zo dus heb iig een natuurlijke bestrijder :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:27

bromfiets schreef:
Mijn boontjes van vorig jaar komen weer op :+

Bonen zijn éénjarig dus dat kan alleen als de vruchten van vorig jaar op een of andere manier in de grond zijn gekomen, het zijn iig niet dezelfde planten die omhoog komen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:29

Hey wat leuk een groententuin topic. :D
Ik ben vorige week begonnen met een stukje grond hier vrij te maken. Van 1 bij 3 ofzo
en ik heb wat sla, peen, radijsjes en bieslook erin gedaan. Nu maar afwachtten of er iets boven gaat komen.
In de tuin achter heb ik tegen de omheining zonnebloemen en tomaatjes neer gezet.
en wat bloemetjes.
Achter de schuur staan nu 8 fruitboompjes die gekocht zijn bij de aldi
het zijn 4 soorten x 2 stuks o.a golden delicious, perzik, kersen, pruimen.
maar die staan er net in, ze waren wel al 1,5 meter hoog.
Iemand een idee, wanneer daar iets aan gaat komen?
Ik zie ook niks bovenkomen van de groententuin, maar misschien heb ik te veel haast hihi.
hoevaak moet die water hebben trouwens?