De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:14

Mieren maken alles kapot :') , lach erom maar heb een dikke plaag van die bitches >< . Bier heb ik over van verjaardag , kan ik her en der wel neerzetten . Afrikaantjes even kijken of ze niet giftig voor de konijnen zijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:15

Grondslak komen alleen 's avonds te voorschijn en overdag zitten ze verstopt in de onder de grond.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:16

Bedankt 8nnemiek. Dan haal ik toch een aantal diefjes weg, dan worden ze wat minder bossig als vorig jaar.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:23

Wat een prachtige plek, carola! Geweldig, al die grote, oude fruitbomen <3

Afrikaantjes kun je zelf gewoon eten, dus voor ons zijn ze niet giftig. Ik weet niet of konijnen ze ook gewoon mogen eten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:42

Carola, wauw!!!

Marcella, wortels, ha ha, nu al.

Hier gisteren emmertje met slakken gevangen bij rondje hond uitlaten had geregend en was donker dan komen ze massaal te voorschijn en dit was op 4 m2 tuin stukje, zucht..
Mieren slopen hier ook inderdaad heel veel (melken de bladluizen in mijn bessenstruiken, rotzakjes) en bladluizen zitten in de rozen.

Denk dat mijn pruimenboompje flinke klap heeft gehad van de vorst die laat kwam, niet veel meer over.
Mijn appelboompje is volgens mij overleden ook doodgevroren.. zucht..

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:18

8nnemiek schreef:
Oh jawel, nicola vind ik zo lekker dat ik ze gewoon droog zonder sausje eet :9
Vorig jaar had ik de roze desire aardappel erbij, die was wel lekker maar niet wauw.. En dit jaar heb ik nicola, bergerac en een andere soort waar ik de naam even van kwijt ben :+
Welke zijn jouw favoriete soorten?

Roseval uit de oven <3
Verder ben ik meer van de aparte dan de standaard. Maar goed wij leveren wel de standaard aan haha :P
Daarom hebben we ook een apart stuk van het land met wat voor ons zelf staan :)

Bataat ben ik ook fan van maar dat is geen aardappel :')

Carola gaaf zeg! Mooi stulpje :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:29

Ziet er gezellig uit zo om het huis en de stal heen.
Onze planning was ook een niet zo'n grote groentetuin ivm de kleine straks, maar eigenlijk is het ook wel goed als je gewoon je eigen groente (waarvan je weet wat er mee gebeurt) aan je kind kunt voeren. Dus het is toch wat groter geworden :P

Gister nog 3 komkommer en 2 meloen plantjes in de grond gezet. Ben benieuwd of ze het blijven doen.
Hadden veel meer staan maar dat is allemaal overleden binnen. Van de meloen niet zo erg, die is toch groot, maar de komkommer is wel jammer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:44

Roseval, dan moet ik die volgend jaar eens proberen :D
Speciale soorten vind ik ook het leukst, maar de desire had enorm veel last van schurft en dat vind ik dan weer jammer dus ik probeer wel wat soorten te planten die iets van resistentie hebben.
De bergerac is een paarse truffelaardappel die eigenlijk een prima oogst geeft en bij mij nog geen ziektes heeft gehad, dus daar bewaar ik elk jaar weer aardappels van voor het jaar erna.

Zoete aardappel heb ik ook :j Ik ben erg benieuwd of ik daar iets van kan oogsten dit jaar!

Jammer van je komkommer, pb! Maar het is niet te laat om nog wat te zaaien. Ik heb een paar weken geleden nog wat snackkomkommers gezaaid en die zijn nu al bijna zo groot als de komkommers die ik een maand eerder had gezaaid := Met deze warmte en zon gaan ze hard ineens!

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:45

Mijn watermeloen is al een aardig groot plantje.. Zouden jullie die buiten in de volle grond durven zetten??

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:55

Roseval is echt super, maar dan wel uit de oven :P (ja ben verwend haha) Koken vind ik er niet veel aan maar dat vind ik bijna van geen enkele aardappel.

Laatst hebben we 2 doosjes mee gehad van een project vanaf Texel. Helaas willen ze het ras nog niet vrijgeven maar die waren gekookt wel goed te doen ;)

Ik heb nu ook 2 soorten knollen ben heel erg benieuwd hoe deze worden.

Wortels zijn een woensdag gezaaid, machine had het een beetje zwaar met de natte grond maar de bedden lagen er prima bij.

Watermeloen daar begin ik maar niet aan :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:57

Watermeloen kan goed in de volle grond, maar groeit het beste als hij genoeg warmte krijgt. Dat kan door een heuveltje stalmest neer te leggen waar je hem op zet (stalmest composteert en maakt daarmee warmte aan) of door er een klein kasje overheen te zetten, of bv een transparante paraplu of zelfs een glazen pot/schaal/vaas. Bij die laatste moet je er wel een paar kleine takjes onder leggen zodat er een beetje ruimte is tussen het glas en de grond voor wat ventilatie.
Op die manier blijft het plantje lekker warm en staat wat beschut tegen de wind.. En zodra het echt zomer wordt kun je de bescherming eraf halen :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:11

Tegen slakken, koop kippen :p
Heb er 2 vlak naast mijn moestuin en zie die beestjes zo goed als niet meer.
En af en toe lopen ze ff los in de tuin. (moestuin is helemaal afgezet)
Ideaal, en ze zijn zo gezellig. Met daarnaast de kippenmest en de eitjes :D

Gebruiken jullie eigenlijk ook paardenmest in de tuin?
Zo ja, hoe??
Eerst composteren of drogen of??
Ben heel benieuwd!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:27

Ja echt he! Voorgaande jaren ging ik elke zomeravond met mijn potje zout door de tuin. Nu laat ik gewoon de kippen even los! Ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:31

Afrikaantjes zijn licht giftig, kan dus wel . Mieren zitten overal al ,sperziebonen in de kas is nieuwste slachtoffer

Kippen := , ik heb al genoeg beesten thuis :+

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:21

Strooi dan wel zout :')

Kippen, hoef ik op het moment ook even niet.

Spoiler:
Krijgen binnenkort gezinsuitbreiding, heb het alleen nog niet verteld :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:29

Geloof niet dat de buren of omwonende het op prijs zouden stellen als we kippen zouden nemen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:46

kippen zijn cool!! O:) O:)
Hier houden ze ook de moestuin schoon, en de tussenpaden zonder gras, ideaal!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:02

hier kunnen de omwonenden toch echt de hik krijgen...
oftewel , die kippen komen er wel. ik houd wel rekening met ras (rustig en niet extreem vocaal)
maar daar moeten ze maar gewoon mee leren leven, net zoals ik ook heb leren leven met de drie kleinzonen en kudde vogels van de buren (en de buurman) , mijn andere buurman en de drie achterburen die het dichtste bij zitten(1 met 2 keffertjes die nogal veel keffen zodra ze in de tuin komen, 1 met een oppas beagle van dochter die sowieso zit te loeien en te blaffen als die van ons in de tuin komen, en 1 die zich gaarne met alles en iedereen bemoeit, dan zijn die kippen het minst vervelende :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:23

Wilde net zeggen, kinderen en keffende honden zijn veel vervelender :+

Ik heb midden in de stad gewoond vroeger en de buren twee huizen verderop hadden kippen.. Wij vonden het heerlijk, dat gekukel van de haan in de ochtend <3
Nu hebben wij zelf geen haan, maar ik hou van het getok van de kipjes en ook van het gesnater van de eenden van de buurman, en het oorverdovende gebalk van het ezeltje verderop :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:18

De broccoli groeit vet hard nu!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:19

Gefeliciteerd Gribaldi!!

Mijn buurvrouw stelt het ook niet op prijs dat ik kippen heb. Ik ga ze alleen niet opruimen, ze geven mij plezier en zijn vrij stil. Vergeleken met alle keffers inderdaad! Wel zijn uit mijn uitgebroede eitjes 2 haantjes gekomen, hopelijk houden die zich nog even stil! Anders krijgen we wel problemen ben ik bang.

Ik heb mijn zoete aardappel ondertussen ook in de tuin gepoot. Ik ben er nogal sceptisch over, maar we zullen het zien! Hij had wel wat uitschieters. Welke methodes heb jij nou allemaal toegepast Annemiek?

Ik heb vorig jaar wat paardenmest in de tuin verwerkt, maar niet direct resultaat gemerkt. Vorig jaar heb ik ook houtsnippers in de voortuin gegooid. Dit jaar heb ik daar groente tussen geplant. Die grond voelt heerlijk vruchtbaar aan! Ik zat er over na te denken om dit jaar ook mijn groentebedden gedurende de winter met houtsnippers te bedekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:31

Houtsnippers of stro zijn inderdaad goed voor een mooie losse grond :j Moet ik eigenlijk ook eens mee beginnen.

En voor de zoete aardappeltjes heb ik er vier in glazen water gezet, en van drie andere de topjes en kontjes bewaard na het bereiden en die in een bakje met grond gedaan.
De vier aardappels op water gingen niet geweldig. Twee deden helemaal niks en begonnen al vrij snel te rotten. Een andere deed het wel vrij goed en begon langzaam aan lange smalle worteltjes te maken en kleine blaadjes. De laatste maakte geen wortels, alleen kleine blaadjes en heb ik toen omgedraaid in de hoop dat ik em verkeerd om had, maar maakt nog steeds geen wortels :=
De kontjes en topjes deden het beter. Ik had er dus zes.. Na korte tijd drie stuks eruit gehaald die zacht werden, en de andere drie gingen al heel snel mooie dikke worteltjes maken en maakten ook al vrij snel blaadjes. Inmiddels zijn ze allemaal ongeveer even groot en kunnen ze naar buiten.
Voordeel van de kontjes-methode vind ik dat je de aardappel zelf nog lekker kan opeten, en het 'afval' gebruik je om nieuwe planten te kweken :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:33

Hier heb ik gewoon aardappels in de grond geduwd, dat ging vorig jaar prima, en heb er toch niet zo heel veel plek voor ivm de wissel van 4 jaar.
Zit denk ik een kilo aardappel in de grond en het komt goed op.

Maar met een hand stukjes aardappel had het vast net zo goed gegaan ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:55

Leuk topic om te volgen vind ik dit. Ik heb zelf geen groene vingers, dus ik kan vaak niet meepraten, maar haal zelf wel veel plezier, ontspanning en voldoening uit het (moes)tuinieren. :) (en eigenlijk doe ik dus gewoon maar wat haha)

Framboosjes in de maak:
Afbeelding

Peren in de maak:
Afbeelding

Rode besjes in de maak:
Afbeelding

Vijgen in de maak:
Afbeelding

Kersen in de maak:
Afbeelding

Afbeelding

Spinazie en sla. In de bak staat verder nog wortel, tuinkers, rode biet, radijs en andere soorten sla.
Afbeelding

Salie, rozemarijn, tijm en peterselie. En heb nog zo'n bak met oregano, munt, dragon, bieslook en citroenmelisse. Koriander en basilicum heeft het niet overleefd. :p
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:00

Kan toch wel goed zien dat het hier tot nu toe wat kouder is geweest buiten ;) bij jullie is alles verder dan hier. Niet alleen wat ik zelf heb neergezet maar bijvoorbeeld ook de kersen, die zijn nog niet zo herkenbaar als de post hier boven.

De perziken zijn wel al te herkennen, net als de druiven en hangen hele kleine besjes in de struiken :P (maar die zijn ook vorig jaar pas geplant)