De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:36

Zo wat een hoop bloempjes aan je aardbeien! Mooi!
Leg je er ook nog stro ofzo tussen?

Ik heb toevallig gisteren mijn eerste aardbeitje geproefd :9
De rest is nog niet rijp, maar ze beginnen wel al lekker dik te worden! Ik heb er nu voor het derde jaar worteldoek overheen liggen, en dat bevalt heel goed :) Houdt de grond lekker warm en vochtig en de aardbeien liggen droog en schoon.
Ik heb alleen geen flauw idee welke soorten ik heb staan :+ Allemaal uitlopers die stuk voor stuk compleet door elkaar gegroeid waren.. Maar de maxim aardbeien zijn wel te herkennen, die hebben echt giga bladeren :=

Zonde dat jullie zo'n last van slakken blijven houden zeg!

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:19

Oh, je hebt al geproefd!

Nee gebruik nooit sto, hmmm, worteldoek dat had ik kunnen doen, heb nog stuk liggen, nou ja leuk voor volgend jaar. (als aardbeien te zwaar worden leg ik ze meestal op een blaadje of hang ze in buur aardbeien, maar stro is ook wel handig ja)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:51

Wow wat gaan jullie snel hier!
Ik heb het grootste gedeelte van het weekend gespendeerd aan onkruid plukken. Heb ook het gras in de kippenren weer ingezaaid, nu maar hopen dat het weer wat groeit.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:35

Rebecca en Annemiek het kan ook wel maar goed is anders. De aardappelen beschikken nog steeds over een bepaalde stof die niet heel goed is voor je...
Dat het zo lang duurt voordat ze kiemen, is dan ook niet heel gek ;)

Ik moet ook onkruid eruit halen maar heb er nog niet heel veel zin of tijd in/voor gehad...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:45

Winkel aardappelen en niet poten ivm gebruikte stoffen is inmiddels wel weer achterhaald
Vroeger werd er poeder op gedaan om te voorkomen dat ze schoten/spruiten/kiemen.
Dat word tegenwoordig niet meer gedaan.
Getuige de snelheid waarmee de aardappels tegenwoordig uitlopen ook al liggen ze koel en donker is dat ook wel te zien.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:50

Maar daarom worden ze nog wel steeds gegast hoor ;)
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, en wellicht dat het goedkoper is maar ieder zijn ding laten we het daar maar op houden :P

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:08

Aardappels worden inderdaad gegast.
Er zijn tegenwoordig veel webwinkels die pootaardappelen verkopen (ook biologisch). En vaak heb je nog keuze uit de hoeveelheid knollen ook.

Edit. Daarnaast heb je bij aardappels uit de winkel veel meer kans op ziek dan bij pootgoed. Pootgoed is NAK gekeurd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:06

En je aardappel in stukken snijden geeft ook weer meer pootgoed ;)
Als ik hier zie uit wat voor kleine stukjes aardappel er nog een plantje komt nadat ik er dus 2 keer met de frees doorheen ben gegaan..
En het zelfde voor aardpeer eigenlijk. Die hebben we er 2 jaar geleden in gezet maar komt nog overal op.

Hier maar weer een plan van aanpak bedenken tegen de mieren en de luizen in m'n fruitbomen, die zitten er nu al in.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:12

CarinaR schreef:
Aardappels worden inderdaad gegast.
Er zijn tegenwoordig veel webwinkels die pootaardappelen verkopen (ook biologisch). En vaak heb je nog keuze uit de hoeveelheid knollen ook.

Edit. Daarnaast heb je bij aardappels uit de winkel veel meer kans op ziek dan bij pootgoed. Pootgoed is NAK gekeurd.

Dank je wel Carina :)

En inderdaad snijden helpt ook :j
Laatst bijgewerkt door Travellust op 17-05-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:12

Lieveheersbeestjes of sluipwespen tegen luis :D
Die kun je gewoon online kopen hier.. in Frankrijk vast ook wel verkrijgbaar.

Aardpeer komt hier inderdaad ook overal op. Ze staan helemaal verkeerd, dus ik moet ze nog verplaatsen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:29

Zal het dit jaar eens met afrikaantjes proberen. Hebben een hele bak vol zaaigoed dat aan het uitkomen is staan.
Vorig jaar hebben die goed geholpen bij de tomatenplantjes dus daar komen ze dit jaar zeker weer.
Dit jaar dan maar een paar om de fruitbomen zetten ofzo :) staat ook meteen gezellig. Dan maar hopen dat de kippen ze met rust laten.

En anders gaan we maar weer brandnetel/ui/knoflook of iets anders sterks in het water leggen en de bomen bespuiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:35

Knoflook heb ik al een paar keer geprobeerd.. dat werkt voor geen meter -O-
Brandnetelgier schijnt inderdaad beter te werken!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:41

Misschien was het niet sterk genoeg ;)
Zie wel beschrijvingen staan van een kilo op een emmer water.

Maar die moeten we kopen en brandnetels staan in grote getalen in de wei dus die keuze is vrij snel gemaakt :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:08

gribaldi schreef:
Maar daarom worden ze nog wel steeds gegast hoor ;)
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, en wellicht dat het goedkoper is maar ieder zijn ding laten we het daar maar op houden :P

En dat gas vervliegt gewoon...
Zelf poot ik eigenlijk alleen onbehandeld pootgoed
En alleen maar gekleurde aardappel rassen, gewone zijn saai en kan ik in de winkel ook kopen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:15

wij poten ook onbehandelde aardappelen en van rassen die je niet meer veel ziet of kunt kopen. dat is juist het leuke aan de moestuin vind ik, juist andere dingen verbouwen dan wat je in de winkel kunt krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:06

Ik vind de aparte rassen inderdaad ook het leukst :j
Maar ik heb er ook altijd wat nicola bij staan. Die kun je inderdaad ook in de winkel kopen, maar ze zijn zo veel lekkerder uit eigen tuin := Uit de winkel vind ik ze vaak glazig met een te zachte schil.. Die uit eigen tuin zijn zo zacht als boter <3
En nicola is zo lekker lang houdbaar :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:24

Nicola is vies joh :P Wij eten alles (bijna) van eigen land :) Maar dan vind ik sommige aardappelen ook niet te eten hoor :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:21

Oh jawel, nicola vind ik zo lekker dat ik ze gewoon droog zonder sausje eet :9
Vorig jaar had ik de roze desire aardappel erbij, die was wel lekker maar niet wauw.. En dit jaar heb ik nicola, bergerac en een andere soort waar ik de naam even van kwijt ben :+
Welke zijn jouw favoriete soorten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:45

Afbeelding
Vandaag geoogst uit een pap emmertje. _O-

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:17

Ik heb een vraagje. De cherrytomaat van de AH is toch een stuiktomaat? Die hoeft toch niet gedieft te worden?
Ik was veronderstelling dat er dan geen diefjes aan groeiden haha. Maar dat is dus wel het geval, dus die moet ik dan gewoon laten zitten?
Afbeelding

En nog wat fotos van een deel van mijn moestuin/terras.
De tomatenplanten met in de grote pot een potatom. Een tomatenplant en aardappelplant in een. Ik verwacht niet veel aardappels maar het is een leuk experiment.
Afbeelding

De courgettes en de zonnebloemen.
Afbeelding

De frambozen, links een rode en rechts een gele.
Afbeelding

En op de tafel aardbeien en links een kasje waar de nog kleinere tomatenplantjes.
Afbeelding

Dan heb ik buiten de 'tuin' nog twee bakken en wat cementkuipen vol staan met vooral uien, wat doperten, knoflook en rode bieten. En binnen nog pepers en paprika, maar die zijn nog erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:19

:') werkt wel!

Ik heb (poot)aardappelen van de weggeefhoek gehaald , met spruiten en al kunnen gelijk de grond in :')

Wat werkt dier vriendelijk tegen mieren en slakken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:31

Afrikaantjes tegen mieren en bij werkt het beste zout tegen slakken, maar is niet echt diervriendelijk het laatste. O ja en de slakken hier zijn verzot op afrikaantjes worden tot op de grond toe opgevreten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:59

Mieren komen natuurlijk ook vaak op luizen af, dus even controleren of die er zitten.
Zout is nu niet echt diervriendelijk nee :+ Slakken zou ik gewoon elke dag voor de avond even opzoeken, slijmsporen volgen, en wegpakken :)
Maar ze schijnen ook van bier te houden, dus misschien kun je een emmer ingraven met een heel klein bodempje/bakje bier erin, waar ze niet in verdrinken, zodat je ze gewoon weer ergens uit kan zetten :)
Hier gelukkig geen last van slakken. Mieren wel al veel gezien, maar ze hebben nog niks kapot gemaakt gelukkig.

Marcella, wat een grote wortels heb je al! Die van mij moeten nog gezaaid worden :o Veel te laat mee dit jaar..

En welsje, wat een mooie planten heb je!
Cherrytomaat doe ik zelf wel altijd diefjes uit halen, maar ik heb dan ook liever dat ze wat hoger worden zodat ze wat meer lucht krijgen. In principe kun je elke tomaat bijvoorbeeld op een halve meter toppen en een paar diefjes door laten groeien zodat je meer een struikvorm krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:11

Zijn vensterbank wortels. :D

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:12

Wat leuk al die foto's hier! Het is ook heerlijk tuinier-weer! Ik lees wel trouw mee, maar aan posten hier kom ik niet zo veel toe. Ik ben namelijk nogal druk in de tuin dus ik heb niet zo veel tijd om achter internet te zitten! :D Ik vind de tips die hier voorbij komen soms wel super, zo enorm veel ervaring heb ik er nog niet mee, wij hebben het huis nog maar 3 jaar af en daarvoor hadden we nooit een groentetuin.

Ik ben dit jaar ook nogal laat met de groentetuin, ivm zwangerschap wou ik eigenlijk helemaal niets dit jaar (behalve vaste planten / bomen), maar ja, ik heb me toch maar bedacht.

Maar ik heb net ook even wat foto's gemaakt van onze (groente) tuin. Wij hebben dit jaar zo veel mogelijk geprobeerd om de groentetuin met de gewone tuin te 'intergreren', en de tuin loopt weer om / langs de paddocks, weilanden en stallen van de paarden. Zo is ons erf meer één geheel ipv allemaal stukjes. Zo staan er bijvoorbeeld overal fruitbomen en we hebben palen staan met druiven bij de achtergevel van het huis.

Vorig jaar hadden we ongeveer een groentetuin van 100 m2 nog náást de struiken / bomen enzo, maar dit jaar hebben we een paar gedeeltes van de gewone tuin leeggehaald om groentetuin te worden. Die planten hebben we elders in de tuin gezet (zodat het meteen wat 'dichter' zou worden). Hierdoor hebben we in totaal minder tuin om te onderhouden én is de tuin 'dichter' begroeid wat heel wat onkruid scheelt. Ivm mijn zwangerschap én de grootte van de tuin werd het werk ons namelijk teveel.

Lang niet alles staat er op hoor (we hebben oa nog heel wat groentetuin, nog 20 meter bessen / bramen struiken en we hebben in totaal wel 20 fruitbomen), maar goed, voor de indruk:

Het stuk voor de paardenstallen / bij de paddock. Een paar fruitbomen (oude pruimenboom en 2 jonge appelboompjes) en bakken / op grond groente.
Afbeelding

Groente in bakken (oa sla / rucola / rode kool / brocolli / aardbei):

Afbeelding

Afbeelding

Perkje met jonge appelboom en daaronder groente (doperwt tegen gaas aan, verder tomaat / paprika / courgette / cherrytomaat / wortel / rode bietjes / snijbiet). Dit hebben we net gezaaid, dus dit is nog beetje kaal hoekje.
Afbeelding

Aardbeien langs stalwand + hooiruif gevuld met sierplanten. In totaal hebben we ong. 30 aardbeienplanten staan op diverse plekken in de tuin / erf.
Afbeelding

Afbeelding

Fruitbomen langs andere kant van paddock
Afbeelding

Oude perenboom bij het terras in de siertuin
Afbeelding

Paar grote potten met paprika / aubergine / courgette en daarachter siertuin met 4 grote palen met druiven er langs.
Afbeelding

Druifjes in wording
Afbeelding

Paar tomaten planten in pot.
Afbeelding

Binnen staat nog iets te wachten tot het naar buiten kan:
Afbeelding

Kruiden in de vensterbank in de keuken
Afbeelding

En helaas heb ik een of ander beest die mijn tomaten / courgettes / paprika en aubergine aanvreet. Dit was al de 2e poging dat ik wat plantjes heb geplant, en na 1 of 2 dagen zijn alle blaadjes er af.... Welk dier zou dit doen???
Afbeelding