De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:03

Leuk kasje zo! , mini paprika is hap slik weg .

Afbeelding

Heb nog 2 bandjes erbij , even kijken wat ik in de kleintjes naast de aardappelen ga zetten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:20

Volgens mij was jouw kasje familie van mijn oude kas, die wilde ook graag naar Mars.. Tot drie keer toe een poging gewaagd :')

Ziet er leuk uit, dan kleine kasje, heel handig als je zo kan stapelen!

Die banden hierboven, ideaal zeg! Warmt ook goed op lijkt me, handig om groente in te zetten die het graag warm heeft of voor als je wil dat ze lekker vroeg kiemen in het voorjaar :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:34

Annemiek, jij stekt zelf toch ook, of niet? Kun je mij in jip en janneke taal vertellen hoe dat in zijn werk gaat, want via google word ik niet veel wijzer. En is het gebruik van stekpoeder een must?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:29

Nena, ligt er een beetje aan waar je stekken van wil nemen.
Maar tomaat bijvoorbeeld, als je die dieft kun je de dief netjes de steel recht afsnijden en in de(goed vochtige ) grond steken succespercentage is erg hoog.
Zo werkt het net een hoop planten.
Vlinderstruik is ook zo makkelijk trouwens.

Ik gebruik nooit stekpoeder oid btw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:17

Klopt, van veel planten kun je gewoon een takje in de grond steken en er groeien vanzelf worteltjes aan. Wel is het per plant verschillend wanneer je moet stekken. Bij sommige doen de jonge scheutjes het heel goed, bij anderen raden ze juist aan om 's winters te stekken.
Mijn druiven heb ik bv gewoon in het najaar na het snoeien gestekt.
Als je stekt dan wordt wel eens aangeraden om het stukje dat de grond in gaat een beetje te verwonden, klein krasje maken in de bast, dat zou wortelvorming stimuleren. Stekpoeder is inderdaad niet nodig, maar kan bij lastige soorten vast wel handig zijn.
Verder moet je zorgen dat je de stekjes een beetje afdekt en eventueel de blaadjes halveert zodat de planten minder snel kunnen uitdrogen want zo lang ze geen wortelen hebben kunnen ze natuurlijk ook weinig vocht opnemen.
Een goede truc om in de gaten te houden wat er gebeurt is transparante plastic bekertjes of schaaltjes gebruiken, dan zie je nl al heel snel welke stek wortels maakt :D
Als ik meerdere stekjes uit een lange tak maak dan doe ik de bovenkant even in kaarsenvet dopen zodat de tak niet gaat bloeden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:25

super, bedankt voor de uitleg. Ik wil graag mijn ananas salie plant stekken. Nu is het plantje zelf nog niet heel groot, dus veel stekjes worden het niet, maar een aantal zou wel fijn zijn. Kun je de stekjes dan gewoon in potgrond zetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:36

Ik zou de potgrond mengen met een kwart zand. Dan heb je minder kans dat de stek té nat wordt. En dan inderdaad gewoon de takjes erin zetten, vochtig houden en afwachten :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:26

Dagmar, wat een schattig paprika plantje!
Heb trouwens hetzelfde kasje, bij de Action jij ook? Vind hem prima bevallen voor 14 euro dinkie, ik heb hem op een krukje staan tegen de slakken. En vastgebonden aan de muur anders waait hij om.

Hier net de bonen in de voorweek gezet, wel laat, maar nu vriest het in ieder geval niet meer (zo veel?? Want met het weer weet je het niet tegenwoordig)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:19

Sperziebonen en sojabonen moet ik ook nog voorweken en zaaien.. die kunnen inderdaad geen vorst hebben, en ik had echt geen plek om nóg meer plantjes binnen voor te kweken :+
Maar die bonen groeien echt enorm hard zodra ze buiten staan, dus die kunnen we alsnog vrij snel oogsten :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:09

Daarom durf ik die nog met al die slakken, had er vorig jaar maar paar, maar daar wel bonen van gehad, nu zet ik gewoon hele schutting vol... onder het motto, dan moeten de slakken toch wel iets voor mij over laten?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:38

Mijn courgette plant heeft al 3 mooie bloemen, dus zou eigenlijk wel naar buiten moeten. Maar het is nu opeens weer zo koud

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:28

Ik ben ook blij dat ik mijn komkommertje en courgette (veel kleiner dan de jouwe) nog in mijn minikasje heb staan. Gek weer....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:45

Ja, mijn tomaten, courgettes, komkommers, watermeloenen, aubergine en paprika moeten ook nodig naar buiten. Beetje balen dat het weer weer zo omslaat.
Vorige week had ik als 'test' vast een paar tomaten en courgettes naar buiten gedaan, maar die hebben het nu wel moeilijk.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:40

Stille meelezer kruipt onder de steen vandaan haha
Ik heb sinds vandaag bloemetjes in de tomaten :) Hebben jullie die ook al?

Ook nog een vraagje, ik heb broccoli gezaaid en komkommer en watermeloen en dat ging heel erg goed maar mijn broccoli is 1 zielig lang sprietje terwijl ik het me toch anders had voorgesteld en nu begint mijn komkommer hetzelfde te vertonen... Doe ik iets fout met zaaien of weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?? :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:34

Ik zou inderdaad nog een paar dagen wachten, nickolay.. Ik heb mijn courgettes en pompoenen net nog snel even afgedekt met emmers en een kacheltje in de kas gezet waar ik net de tomaten en paprika's in had gezet := Het zou hier vannacht 1 graad worden, en dus veel kans op vorst aan de grond 8)7 op 15 mei 8)7

kimberley, ik denk dat je zaailingen een beetje te donker staan, en het te warm hebben. Broccoli kun je vanaf april/mei het beste buiten zetten zodra het gekiemd is.. komkommers staan wel graag wat warmer, maar willen wel ook veel zon hebben.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:18

Haaaai! Ik ga even een update doen, kijken of er toevallig tips of tops zijn :P

De rode bietjes waren allemaal dood na een storm gevolgd door droog warm weer, ook al hebben ze goede verzorging gehad. Maar wat zie ik nu? ze schieten in alle potjes waar ze niet horen lekker omhoog :')
Afbeelding
Afbeelding

Dan de doperwt, die was lekker aan het vertakken tot hij zo opeens ging hangen.
Snel extra verzorgd en gaat nu weer de goede kant op, alhoewel de foto werkte niet mee:
Afbeelding

Dan de broccoli, heb ik dagenlang eigenlijk niet naar om gekeken maar het groeit opeens wel:
Afbeelding

De wortels doen het volgens mij ook redelijk:
Afbeelding

Daarnaast de venkel die ik wat dieper moet planten zag ik:
Afbeelding

DE cherrytomaat doet wat zielig...
Afbeelding

Maar na veel afhakende rucolaatjes is er nog wat over:
Afbeelding

En de potjes binnen. Tijm doet het rustig aan:
Afbeelding

Maar de watermeloen mag nodig naar buiten:
Afbeelding

En als laatste peterselie.
Mama wilde dus tuinkers knippen, maar heeft ook gewoon de peterselie er bij geknipt, vandaar dat er nog maar 1 stengeltje over is... :')
Afbeelding

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:25

8nnemiek schreef:
Ik zou inderdaad nog een paar dagen wachten, nickolay.. Ik heb mijn courgettes en pompoenen net nog snel even afgedekt met emmers en een kacheltje in de kas gezet waar ik net de tomaten en paprika's in had gezet := Het zou hier vannacht 1 graad worden, en dus veel kans op vorst aan de grond 8)7 op 15 mei 8)7

kimberley, ik denk dat je zaailingen een beetje te donker staan, en het te warm hebben. Broccoli kun je vanaf april/mei het beste buiten zetten zodra het gekiemd is.. komkommers staan wel graag wat warmer, maar willen wel ook veel zon hebben.

Dankjewel! Okeey dan ga ik het overnieuw proberen, of denk je dat ze nog te redden zijn?
De komkommers ga ik gelijk in mijn kasje zetten :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:36

Hallo. Mag ik mee kletsen (lezen meer denk ik).
Ik heb een bescheiden moestuintje van zo'n 80 ha...
Met daarnaast nog een hoekje groentes en kruiden voor onszelf.
Ik heb een vrij grote kas waar nu tomaat, komkommer, meloen, broccoli, tijm, selderij en venkel in staat. Komt nog augurk bij.
Buiten heb ik aardbei, maïs en doperwt staan. Daar komt iig nog rode biet en sperziebonen bij.
Verder nog aan t denken wat ik er in wil.

Wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de kas en buitentuin voor ik t opgeknapt had. Moet nog een recente foto maken.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:08

kimberley, ik zou ze gewoon verpotten en dan tot aan de blaadjes in de grond zetten, lekker diep dus. Meestal komt het dan nog goed :)

Mooie foto's komen er voorbij!
Carina, jij hebt het goed voor elkaar :D Mooie kas!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:59

Dank je.
Hij heeft jaren niets gedaan. Behalve opslag van de halster vd paarden. Hahaha. Die leg ik er overigens nog steeds.
Mijn schoonouders hebben m weet ik veel hoelang geleden geplaatst.
Zij hadden achter de kas ook moestuin, maar dat heb ik allemaal voor de paarden ingepikt. Hihi.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:58

Kay wat een gave tuin heb jij zeg!

Annemiek, haha nee poeder is achterhaald.
Gewone aardappelen kun je beter gewoon eten en niet in de grond stoppen ;) Beter is gewoon pootaardappelen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:22

Och ik heb ze vaak genoeg uit de winkel in de grond gestopt hoor, dat gaat prima! Vaak ook nog goedkoper. Gewoon doormidden snijden, min. 3 ogen aan elk deel, en dan gewoon de grond in.
Zelfde heb ik trouwens ook al vaak met knoflook gedaan. Alle teentjes die schieten gaan de grond in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:25

Ik stop winkel aardappelen er zo in , in keukenkastje ze spruiten laten en dan de grond in. Nooit verkeerd gegaan

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:23

8nnemiek schreef:
Och ik heb ze vaak genoeg uit de winkel in de grond gestopt hoor, dat gaat prima! Vaak ook nog goedkoper. Gewoon doormidden snijden, min. 3 ogen aan elk deel, en dan gewoon de grond in.
Zelfde heb ik trouwens ook al vaak met knoflook gedaan. Alle teentjes die schieten gaan de grond in :j

Zo deden wij het vroeger ook. :D

Carina, zo, dat is flink stukje en mooie kas!

Hier als proef toch maar wat prei de tuin in gezet, maar niet alles, kijken wat de slakken er van gaan vinden.

Zag hier boven broccoli ook wel lekker, ging hier vorig jaar super.. Totdat ze alle 10 op een dag geminimaliseerd waren door een rupsen invasie. -:(-

Aardbeien doen het super, deze staan onder plexiglas.
Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:35

Mijn doperwten waren We de sjaak bij de slakken. Heb nu flink korrels liggen. Nu hopen dat de vogels er straks vanaf blijven. Maar dat zal wel los lopen.