De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:20

Hier groeit alles ook lekker. Alleen mijn sla heeft het soms zwaar.
Tomaat zal niks worden gok ik zo, maar goed we zullen het zien :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:12

Brr nou hier ook maar weer wat gedaan. Het is wat fris met wat miezer buien zo af en toe dus hoef de boel geen water te geven ;)

Vanochtend maar alvast wat bonen in de grond gedaan, de verdwaalde aardappels eruit gehaald, wat sla plantjes verhuisd en wat onkruid tussen de bieten vandaan gehaald.

De bieten, peen en sjalot komt nu langzaam aan ook voorzichtig boven de grond dus dat ook maar proberen bij te houden.

Verder staat het overal vol met onkruid :P. Met de hoge temperaturen en de vochtige grond wil dat wel helaas. Het is nu maar telkens een stukje vrij maken als ik er weer wat in ga zetten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:38

Hallo allemaal, vorig jaar heb ik hier meegeschreven maar dit jaar ben ik daar nog niet aan toe gekomen!
Dit jaar hebben we de moestuin fors kleiner gemaakt (vorig jaar ong. 100 m2, nu ong. 35 m2) omdat ik zwanger ben. Dus we willen wat minder werk, maar helemaal niets is ook wel heel kaal!
Ik heb nu de brocolli, wortelen, doperwten, snijbiet, rode biet, rode kool, sla, suikermais en rucola staan.

Daarnaast nog het volgende achter glas: courgette, tomaten, cherrytomaten, komkommer, paprika, watermeloen en aubergine staan.

Qua vaste planten hebben we ong. 25 fruitbomen (appel, peer, stoofpeer, kers, walnoot, perzik, pruim). Daarnaast een aantal bramenstruiken, 6 druiven (wit en blauw), rode besjes, frambozen en ongeveer 40 aardbeien.

Heerlijk om alles weer zo te zien groeien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:39

Onkruid ja := , geef braaf 2x per dag water maar onkruid lacht me keihard uit :+

Gaf net water toen zon eraf was , en raad eens :') . Kak zon staat er weer op , duimen op een goede afloop XD

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:46

Water geven begon ik hier ook al aan te twijfelen, maar nu met 2 dagen regen kan het weer even wachten :)

Er moet ook nog en keer een pomp komen om het water uit de put te kunnen pompen. Heb nu wel een dompelpomp staan voor de IBC vaten voor de paarden en de tomaten (met een zweetslang) maar zou fijn zijn als de sproeiers er ook op kunnen. Scheelt weer een berg drinkwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:55

De aardbeitjes hebben het zwaar met dit weer :P

Oja daar zit je mee in France , zou mooi zijn :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:01

Wat ik hier nog wel heb, sommige dingen stonden handig geparkeerd zal ik maar zeggen.

Mijn ijsbergsla en krulsla... beetje apart model en tomaatjes die ik niet in de grond had staan (Die zijn opgegeten)
Afbeelding

De komkommer, die is ineens tot leven gekomen, vraag me niet waarom, maar hij had hele tijd stilgestaan in groei.
Afbeelding

Mijn bakje met prei, dat ik niet in de tuin durf te zetten en dan moet ik mijn bankje hebben kan niet bukken zolang dus nog even opzoeken.
Afbeelding

Mijn wel 3.. paprika plantjes... van de wel 30 zaadjes die er in zaten.
Afbeelding

Pruimpje groeit wel gestaag.
Afbeelding

Aardbeien wel aangevroten, maar die gaan het wel redden hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:22

Dat pruimpje is wel cool :P , en wat een prei :oo

Heb eindelijk een bak voor de aardappelen , via marktplaats een trekkerband gescoord kunnen de aardappelen mooi in :) . Raak ik ze ook niet kwijt :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:24

Ha ha prei is hier de grote hit, moet alleen nog wel ergens de grond in, is echt uitgekomen als een malle.

Band dat is lollig met aardappels inderdaad.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:01

Carola, toch nog zat wat jullie hebben! Vooral aan vaste bomen/struiken.

Ik heb ook maar m'n zoete aardappel in de tuin gepoot, ben benieuwd.
Oh en onkruid... Breek mij de bek niet open! Ik woon hier nu 1 jaar en hiervoor is de grond jarenlang verwaarloosd geweest. Kattenstaart vierde toen feest. Nog steeds eigenlijk. Heel jammer!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:11

Daar kun je nog steeds goed van eten lijkt me, Carola! Gaaf, zo veel fruitbomen.
En mooie foto's, die prei ziet er goed uit! Die van mij heeft wat te droog en warm gestaan, maar leeft gelukkig nog wel.

Wat een leuk idee, zo'n band voor de aardappels!

Hier ook nog even wat foto's gemaakt.. Een aantal planten moeten nu echt naar buiten..
Mijn zoete aardappel doet het geweldig!
Afbeelding
De tomaten beginnen in hun kleine potje al flink te groeien :=
Afbeelding
De eerste komkommer hangt er ook al.. Verder hangen ze vol met mannelijke bloemen..
Afbeelding
En de druiven groeien ook al flink in hun mini potjes :=
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:15

Ohhh!! Wat doen die het allemaal goed bij jou!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:17

De tomaten hebben wel wat weinig voeding gehad, toen kregen ze ineens gele blaadjes := Maar na wat flesvoeding worden mijn kindjes weer mooi groen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:20

Gaaf Annemiek! , wat doen ze het idd super!

Mam apte van goh heb je alle aardappelen geschild? (eet veel bij ouders , zo ook vandaag ) . Heb maar ja gezegd , stiekem heb ik er een paar meegepikt om te poten :') . Nu wachten tot ze spruiten en een lokatie zoeken , denk naast de containers daar is ook nog enige zon

Mijn tomaten gaan ook als raketten , had komkommer van de weggeefhoek gehaald en die gaan ook hard nu . Mijn geliefde zonnebloem verpot die hing slap in zijn bakje , echt heel sip en alle wortels zichtbaar :(:)

Gehandicapte zonnebloem ziet er super uit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:28

OH.. mijn gehandicapte zonnebloemen, die gaan niet zo best als die hierboven.. niet lachen... rot slakken.. (dit is nog de best overgebleven zonnebloem :+ )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:30

Ach jeetje wat sneu -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:38

Ach, wat jammer van de zonnebloemen -O-

Leuk dat je ook nog wat aardappel gaat poten rebecca! Ik verbaas me er elke keer weer over hoe veel lekkerder de aardappels uit eigen tuin zijn, terwijl het toch hetzelfde ras is als die uit de winkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:38

Ja is puur omdat ze zo vers zijn denk ik , ik word zo blij van eigen oogst

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:45

Wat doen jullie eigenlijk met de oogst?
Ik heb niet idioot veel geplant, maar wel teveel voor mijn 1 pers. huishouden.

Van de tomaten, courgette en pompoen wil ik sowieso soep maken en invriezen. Evenals dat de bieten makkelijk ingevroren kunnen worden.
Verder zit ik vooral met m'n aardappels in mijn maag.. Hoe ga ik die het beste bewaren? Zonder schuur

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:00

Aardappels bewaar ik in de koelkast. Ik heb dan twee grote lades bomvol liggen :=
Een aantal kun je ook op een koele plek in huis bewaren, een onverwarmde kamer.. En als ik dan nog teveel heb dan maak ik wat aardappelovenschotel in cakevormen, in de oven, en dan invriezen en daarna uit de vorm halen, in een vrieszakje en dan later gewoon ontdooien en even in de oven opwarmen.

Pompoen kun je op een onverwarmde kamer soms wel een half jaar of langer bewaren. Ik heb nog steeds een paar pompoenen van vorig jaar liggen!
Courgette inderdaad soep. Tomaten gebruik ik ook wel direct vers in de salade/op brood.. Maar ook inderdaad als soep invriezen, maar ik doe ze ook wel als soep en tomatensaus/purree wecken in inmaakglazen. Zelfde doe ik met augurk/komkommer, inmaakui, andere soepen, erwtjes met worteltjes, en ook sperzieboontjes doe ik inmaken.
Verder gaat er ook nog veel in de vriezer. Ik heb vorig jaar een vrieskist aangeschaft van 220 liter naast mijn gewone amerikaanse koel/vrieskast en dat is toch wel ideaal. Die lag vorig jaar ook echt vol.
Boerenkool kun je heel makkelijk invriezen door de hele bladeren in een plastic-afval zak te doen, in de vriezer te leggen, en de volgende dag kun je de bladeren met de hand in kleine stukjes breken en trek je de nerven van het blad er zo tussenuit :D
Fruit kun je inmaken, zo heb ik veel perziken op suikerwater staan.. Maar je kan er ook sap/wijn van maken, of jam/gelei/taartvulling, of invriezen en later door de smoothie doen.
En dan heb je nog de wintergroentes. Ik heb midden in de winter nog romanesco geoogst, en boerenkool, bietjes, aardperen, spruitjes en prei natuurlijk. Die laat je gewoon staan totdat je ze nodig hebt.
Knoflook en ui doe je in een uienvlecht en die hang je ook weer op een koele vorstvrije plek.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 23:36

Hier ligt de aardappel en sjalot in de schuur in grote kisten in krantpapier.
Had ook wat in de "kelder" gelegd maar daar was het te vochtig dus dat was binnen een week beschimmeld.

De bonen zijn allemaal de vriezer in gegaan net als een deel van de kersen en frambozen.

Een deel van de tomaten hebben we kant en klare basis saus van gemaakt waar dan nog wat bij kan. Ook makkelijk om soep mee te maken.
Dit hebben we ingemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 01:24

Vermoed dat de aardappelen hier niet lang volhouden , zowel broer als ouders willen ze nu al :+

Zonnebloemen gaan de kelder in , na even hangen in de schuur . Voor de hamsters en dan komend jaar de tuin in en herhalen. Verder verwacht ik niks :+

Afbeelding
Komkommer - meloen (andere is overleden) en mijn zonnebloem

Afbeelding
De tomaten en gehandicapte zonnebloem (heeft een rode stam ook , apart ding)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:06

Zonnebloemen zijn hier voor de papegaaien :D maar hetzelfde idee.

Jullie spul groeit wel hard, hier is alles nog maar klein, of gaat idd gewoon vroegtijdig dood.

Had ik hier trouwens al gezegd dat onze zwerm bijen verdwenen is?
Net na de winter dat hok open gedaan en er zat geen bij meer in.

Nu zit er hier verderop ergens al een paar jaar een zwerm in het dak van een huis. Deze ga ik er binnenkort uit proberen te halen en deze dan in onze kast te zetten. Hoop dat het een beetje lukt, dan word alles weer goed bestoven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:16

Bijen vliegen volgens mij zo'n 5 km rondom hun nest voor nectar, dus ik denk dat ze vanaf dat daknest ook al goed zullen bestuiven :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:25

Misschien komen ze hier wel al idd, huisje is net 2km verderop.
Maar ze zitten daar ook binnen in huis dus ze moeten daar sowieso een keer weg.
Zeker met warm weer kun je bijna over de dode bijen lopen bij de ramen.

Het huisje is nu niet bewoond maar vakantiehuisje dus heeft niet heel veel haast, maar ze willen het dak wel een keer opknappen zodat de bijen niet meer naar binnen komen :D