Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:36

O: pannenkoeken van 2 bananen, 3 eieren, 1 tl kaneel, 1 tl bakpoeder, 2 tl chia, 3 tl kokosolie, 1 el chocopasta
T: 200g vanillekwark
M: 2 bh met 1,5 plak kaas
T: 2 vk crackers met 30g roomkaas en halve komkommer
A: halve krop sla, grote loempia
T: mango, 2 vk crackers met 25g chocopasta

B: 40 min yoga

Edit: toch nog even ingevuld. Qua kcal 1% onder m'n streven dus dat heb ik goed ingeschat. Vet is wel erg hoog, door de loempia en vanillekwark? Morgen op letten!

Kcal 2175
Vet 95
Koolh 262
Eiwit 78
Laatst bijgewerkt door elinebakker op 11-06-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:40

Heel interessant allemaal weer de informatie die hier geschreven staat :j vanuit de voedselzandloper worden inderdaad koolhydraten minder gestimuleerd. Moet zeggen dat ik aardappel/rijst/pasta niet super vind om elke dag te eten. Brood vind ik wel heerlijk :j . Als ik geen aardappel/rijst/pasta eet vervang ik het wel door bv een extra portie kikkererwten, bonen etc.
In de middag even een snaaidipje, me daarna herpakt en ook daarna lekker veel bewogen. Op zo'n dag als vandaag vind ik het echt heel moeilijk om in te schatten of ik qua kcal/verbranding beetje gelijkwaardig zit of dat ik mijn dag echt verkloot heb door te snaaien of ik uiteindelijk toch nog te weinig gegeten heb zelfs :-) Vind het soms ook zo veel werk om alles apart qua kcal in te vullen.
Als ik het zo lees weet ik het echt niet :+

O: 60 gr havermout/5 gr lijnzaad/melk + 2 rijstwafels met casslerib
T: Appel
L: 3 MGB met 4 plakjes kipfilet 1 tomaat, stukje komkommer en 3 rijstwafels met stroop
T: 5 chocolade biscuitjes, 2 rijstwafel met kaas smaak en een peer (Lekkere snaaidrang :-) )
A: 200 gr. kikkererwten, 125 gr wilde zalm, champignons, bladspinazie, groene paprika en rode ui
T: 20 gr muesli, 1 el zemelen, 5 gr lijnzaad, 185 gr magere kwark en diksap (appel/peersmaak)
B: Uur fietsen, uur bootcamp en 45 minuten gewandeld.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 11-06-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:41

Phor wat interessant allemaal, ik was ook wel een beetje carbofoob maar door jou heldere uitleg ga ik daar toch vanaf stappen! Gekke is, wat je zei klopt wel, maar realiseerde ik me nooit zo. Na een weekendje Friesland waar ik at wat ik wilde, en dus veel koolhydraten in de vorm van brood (in combinatie met ook gewoon meer ongezonde troep :D ) voelde ik me 's avonds wel vol (te vol naar m'n zin), maar 's ochtends best wel strak.

Vandaag:
O: 70gr havermout met 4 gr chia, 1 appel, kaneel, cacaopoeder
T: smoothie, 1 appel, sinaasappelsap van 1.5 perssinaasappel, 1 wilde perzik, 40 gr aardbeien, 50 gr magere kwark, scheut havermout, 1.5 tl lijnzaad, wasa zd cracker
L: zoete aardappelschijfjes uit de oven met knoflookpoeder en een klein scheutje kruidenolijfolie, prutje van vegahakt, aangevuld met een klein restje sojareepjes, 2 tomaten, 2 wortels, scheutje gezeefde tomaten, 1 tl rode pesto, paar blokjes feta in olijfolie, komijn
T: 300 gr magere kwark met 100 gr aardbeien en 65 gr wilde perzik
A: groente van de ovenplaat, 1 zoete aardappel, courgette, paprika, aubergine, 3 champignons gevuld met pesto, en wat door oma gemaakte rabarber
T: handje karamel popcorn, 3 puntjes pizza uit het versvak van de supermarkt

B: paar stukjes fietsen (bij elkaar zo'n 4 km), 3 kwartier bosritje
D: 1x koffie met geklopte melk, 1x nespresso met ongezoete sojamelk water

Na gister erg weinig te hebben gegeten, vandaag even een voller dagje gedaan. Zit iets over m'n verbruik heen maar daar maak ik me niet zo druk om, verder ondanks de pizza en popcorn wel blij met dit lijstje :)

KarinvdM

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:53

+popcornwafel met kaas, rode pesto en paprika

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:06

NeverGiveUp schreef:
O - havermout, ongezoete sojamelk, chiazaad, kokossnippers, kaneel, frambozen
T - Stukjes ananas
L - Quinoa met rucola, bleekselderij, ananas, walnoot, rozijn, radijs, stukjes jonge kaas
T - 2 rijstwafels pindakaas, 1 volkoren beschuit hummus, 1 dadel
T - 2 bonbons
A - stukjes kip in een soort saté saus, salade met gemengde sla, ui, tomaat, groene en gele paprika en ananas
T - 2 bb met hummus, kaas, tomaat

B - actief stalwerkzaamheden, paard gelongeerd, 15 min fietsen
D - water

wel blij mee!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:28

Lunch klinkt lekker! Heb je een receptje? :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:05

Ik denk dat die 45 gram vetten vooral te maken heeft met mijn op hol slaande hormonen. Vetten zijn namelijk gunstig voor vrouwelijke hormonen, en aangezien de mijne over hun toeren waren, gok ik dat dat de reden is van het beperken van de vetinname.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:26

En ik zit weer in de nacht, voel mn buik alweer borrelen, helaas altijd last van snachts..
Ik heb het volgende bij me:
banaan ei pannekoek ( 2 bananen 2 eieren havermout wat melk en wat bloem)
200 gr meloen
pakje sultana
1 komkommer
en komkommer salade

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:34

Ik heb er eens op gelet. Ging gisteravond opgeblazen naar bed en het is nu normaal. Dat is goed toch?
Vanochtend tentamen en daarna thuis leren. Planning:
O: magere kwark met schepje whey
T: banaan
L: 2 waldkorn crackers met een gekookt eitje
T: vers gesneden ananas
A: gekookte aardappelen, bloemkool met kaassaus en een karbonade uit de juspan
T: ?
D: water en thee
B: beetje lopen verder niks

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:32

Gisteren kwam ik thuis van het lesgeven met enorme bekkenbpijn. Vandaar dat ik niet meer online ben gekomen, ik zal zo even de pb's beantwoorden :)

De vetten van Bhris zijn eigenlijk stiekem vrij arbitrair. Het enige dat de 45 grens markeert, is dat het beneden de 45gr wel érg lastig wordt. Maar Bhris heeft bewezen dat zelfs 35gr vet te doen is.
De reden van zo weinig vetten is dat er dan ruimte gemaakt kan worden voor koolhydraten zonder over het aantal kcal heen te gaan. In principe is dit een langgerekte vorm van carb loading :) Dit is nodig bij mensen die langere tijd te weinig koolhydraten hebben gegeten. Omdat ze niet extreem koolhydraatarm heeft gegeten heb ik de supercompensatie fase bij haar overgeslagen. Zelf heb ik dit na twee jaar koolhydraatarm wel moeten doen en dit houdt in dat je drie dagen lang bijna alleen maar koolhydraten eet, zoveel dat je in 2 of 3 dagen 1000-1200gr hebt binnengekregen. Dit lijkt leuk, maar na dag 1 was het al verschrikkelijk :+

Goed, mijn lijstje van gisteren:

O: 1/2c havermout, 1 ei, 1el appelstroop, halve el kokosvet, klein banaantje, water, cacao
B: 12km fietsen, 3.5u lesgeven
L: leftover pasta met spinazie, roquefort en een scheutje slagroom + 2 gekookte eitjes
B: 12km fietsen
T: 2 kleine banaantjes
A: 1 braadworstje, 4 sneetjes mg brood, 2 schepjes gebakken ui en champignons, 1el ketchup, beetje mosterd
T: schaaltje vanille en chocoladeijs, 3 blokjes Milka chocola

Commentaar is welkom.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:36

xNathaliee schreef:
Ik heb er eens op gelet. Ging gisteravond opgeblazen naar bed en het is nu normaal. Dat is goed toch?
Vanochtend tentamen en daarna thuis leren. Planning:
O: magere kwark met schepje whey
T: banaan
L: 2 waldkorn crackers met een gekookt eitje
T: vers gesneden ananas
A: gekookte aardappelen, bloemkool met kaassaus en een karbonade uit de juspan
T: ?
D: water en thee
B: beetje lopen verder niks

Hangt van jouw lichaam af waar je het aan kan zien. Ik bedoel niet de normale opgeblazenheid van het avondeten bijvoorbeeld.
Bij mij worden m'n tenen dikker van het vocht. Als ik m'n tenen aan het eind van de avond omhoog buig, dan zie ik een dikke rimpel. De volgende dag zijn m'n tenen weer gewoon 'botterig' en heb ik het dus goed gedaan.
De laatste tijd eet ik te weinig koolhydraten. Ik ga zonder teenrimpel ( :+ ) naar bed en kom vrij poofy m'n bed weer uit :)

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:40

O: Eiwit shake banaan
T: Pakje crackers, 10 dadels
L: Flinke portie salade van; tonijn, witte bonen, augurk, mayonaise, peper, zout, tomaat, rode ui, eieren, peterselie.
T: Banaan, 2 time out koekjes
A: Aardappels, rode kool, schnitzel
T: Vanille yoghurt met spelt, chia, kokos

B: 1 uur cardio + 60 squats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:51

Je weet er echt enorm veel van Phor! Heel interessant om te lezen :D Als je iemand advies geeft over welke voeding diegene moet nemen, waar baseer je dat dan op? Leeftijd, geslacht, gewicht, eetschema's, foto's?

Mijn lijstje voor vandaag is niet bijzonder goed, het huis is helemaal leeg (op de eierkoeken na) dus kon niks mee naar het werk nemen. Ben dus even snel naar de supermarkt gegaan om wat fruit te kopen om mee te nemen, koop ik hier op het werk wel een salade met pasta als lunch o.i.d.

O: Eén volkoren eierkoek met een banaan
T1: 125 gram frambozen + appel
L: Salade met pasta, weet niet precies wat er in het restaurant te vinden zal zijn dus is nog even spannend
T2: Banaan + 125 gram frambozen
T3: Eén volkoren eierkoek
A: Wat de pot schaft: aardappelen, groenten, vlees
B: 3 x 12 x 30kg squats, stiff legged deadlifts, buikspieren
T4: 250 gram verse aardbeien

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:56

Onder andere op de dingen die je noemt, maar op nog veel meer factoren. Zelfs mijn emotionele impressie van diegene draagt er aan bij, ookal klinkt dat misschien een beetje wazig :+ Dit natuurlijk alleen als ik diegene 'ken' van bepaalde topics of als ik iemand van de sportschool help waar ik gewoon face-to-face mee praat :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:03

Maar phor die 45 gr vet is absoluut geen standaard voor iedereen toch? Krijg een beetje de indruk dat sommige mensen hier dat nu denken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:25

Haha, ik zou niemand 45gr vet zomaar aanraden mee :+ Dit is ook voor een korte periode, zo weinig vet is op de langere duur ongezond en absoluut niet de bedoeling!

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:40

Mijn lijstje van vandaag:

O: 4 volkoren KnäckeBröt met verse platte kaas, suikervrije confituur belegd met aardbeien, tas groene thee
T: 2 wortels, tas groene thee
L: 6 volkoren crackers. 2 met light kaas (17%) en 4 met gerookte zalm, Kiwi, tas groene thee
T: Perzik, tas groene thee
A: 150 gr aardappelen, 200 gr groente, 120 gram kip
T: handje aardbeien, tas groene thee
T: 2 glaasjes cava rosato

B: kast schilderen/schuren (nog steeds... :) )
D: 1.5 liter water

Ik moet zeggen dat ik beter "gevuld" ben met knäckebrot tov lichtgewicht crackers. Ik ga dus proberen afwisselen. Gisteren een minder dagje gehad qua eten, maar ja, die horen er ook bij:

Gisteren:

O: 6 volkoren crackers met verse platte kaas, suikervrije confituur, belegd met aardbeien, tas warme choco
T: 2 wortels, koffiekoek (jarige op 't werk)
L: 6 volkoren crackers met light kaas, kiwi
T: 2 crackers, koffiekoek
A: 200 gr purree, 150 gram gebakken zalm en 8 asperges
T: 4 glaasjes cava

B: kast schuren en schilderen
D: 1 liter water, 2 warme choco's

Minder dagje dus.... :( maar ja, moet kunnen!

Zoals altijd: commentaar meer dan welkom!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:15

Wat is dan een normale hoeveelheid vet dat je per ongeveer mag eten? Ik ga vandaag normaal eten zoals ik dat altijd doe en ben heel benieuwd wat ik dan allemaal heb gegeten qua vetten, eiwitten etc.

Ik weet wel dat 45 gram weinig is en dat niet de standaard is, maar ben benieuwd wat ongeveer de richtlijn is ( 1.68 en 62 kg) :).

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:18

Gisteravond nog + ijsje van aardbei, kokosmelk, munt en half soort van chocolate chip koekje van boekweitmeel en ook nog een rijstwafel met pindakaas. Toen was mijn trek gestild gelukkig

O: Rijstpap van volkoren dessertrijst, kokosmelk, citroenzest, vanille en 2 x nectarine
T: Fruitsalade van galiameloen, aardbei en blauwe bes
L: Restantje quinoa, zwarte bonen en tempeh + rijstwafel met amandelpasta en banaan
T: Komkommer en cherrytomaten
A: Sobanoedels met groenten en vegan teriyakisaus
T: Zelfgemaakte bounty en perenijsje

Bastognerecept voor Many :)
1/2 cup rijstmeel, 1,5 el kokosolie, 1/4 tl (wijnsteen)bakpoeder, 1/4 tl baking soda. 1/2 tl kaneel, 25 gram kokosbloesemsuiker, 1/2 ei, 1/2 tl vanille-extract/poeder, snufje zout en 1/4 cup havermout.
Alle droge ingrediënten mengen, zelfde geldt voor de natte ingrediënten. Droge ingrediënten vervolgens bij de natte doen. Blijft het deeg te droog, dan wat extra kokosolie gebruiken. Koekjes bakken op 160 graden, ongeveer 10/15 minuutjes. Eventueel halverwege de koekjes even omdraaien. Ze zijn echt heeerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:20

Espoir_ schreef:
Wat is dan een normale hoeveelheid vet dat je per ongeveer mag eten? Ik ga vandaag normaal eten zoals ik dat altijd doe en ben heel benieuwd wat ik dan allemaal heb gegeten qua vetten, eiwitten etc.

Ik weet wel dat 45 gram weinig is en dat niet de standaard is, maar ben benieuwd wat ongeveer de richtlijn is ( 1.68 en 62 kg) :).

De normale verhoudingen zijn volgens mij 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vet. Afhankelijk van wat je op een dag qua calorieën inneemt/in mag nemen, kun je zo de verhoudingen berekenen in grammen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:23

O: Havermout met sojamelk, lijnzaadolie, frambozen en blauwe bessen
T: Cupcake met frosting, van schoonmoeder gekregen :9
L: Magere kwark met 2 wilde perziken, lijnzaad en cacao nibs; meergranenboterham roomboter/appelstroop/geitenkaas
T: Meergranenboterham roomboter/appelstroop/geitenkaas
A: Volkorenpenne met Italiaanse groenten
T: Taart enzo (mits mijn broertje slaagt :D)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:24

Voor iemand van 62kg mag je uitgaan van tussen de 60 en 100gr vet per dag ongeveer, dan zit je altijd wel goed :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:29

Espoir_ schreef:

Zoals ik al in een eerdere post zei kun je vet op 2 manieren berekenen. Je kunt uitgaan van grammen vet per kg lichaamsgewicht. Gemiddeld wordt er uitgegaan van zo'n 1-1,5 gr vet per kg lichaamsgewicht. Wat voor jou zou betekenen dat je tussen de 62 en 93 gr vet per dag mag eten zonder dat het teveel of te weinig is. Sommige mensen gaan nog ietsje lager zitten als ze echt aan hun vetpercentage werken. Die zitten dan op bijv. 0,8 gr per kg lichaamsgewicht. Maar dit is niet de standaard voor normale mensen met een gemiddeld actieve levensstijl.

Ook kun je het in percentages doen. Een algemene richtlijn is 20-40% vetten van je totale calorie-behoefte. Met 20 als absolute ondergrens en 40 als absolute gezonde bovengrens. En daarvan mag maar weer 10% uit verzadigde vetten bestaan.

In percentages hangt het van je calorieverbruik af. Maar laten we even standaard de 2000 kcal nemen. Dan zou je dagelijks tussen de 400 en 800 kcal aan vet mogen eten.
Omgerekend is dat tussen de 45 en 90 gr vet bij een behoefte van 2000 kcal. Verbruik je meer of minder dan kun je met deze rekenmethode daar ook je vetten aan aanpassen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:37

Bedankt allemaal! Vind het heel interessant! Ik at altijd maar wat, niet kijkende naar wat het nu precies bevatte. Nou ik ga lekker experimenteren :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:11

Wat intressant om terug te lezen zeg, ik ga er naar mijn tentamens even rustig voor zitten!
Gisteren:
O: 1 zuurdesemboterham met pindakaas en een banaan, 1 roggebroodje met geitenkaas, paar hapjes huttenkase
T: perzik, stukje mango, 4 nootjes
L: 110 gr (gestoomd)zoete aardappel en cougette met kikkererwten ( 85 gr), sla mengel met paprika etc en halve avocado, 2 rijstwafels met kaas (dubbel)
T: brood gebakken, dus een plakje geproefd met wat roomboter
A: krieltjes ( 1 opscheplepel), wortels en peultjes, sla met een steak
T: Klein stukje brood

B: 2x 15 min fietsen, 35 min krachttraining

Vandaag:
O: 60 gr havermout, 250 ml magere kwark, schep griekse yoghurt en beetje halfvolle yoghurt (heb bleef zo dik...:= ) met bosbessen, 1 kiwi en lijnzaad en 1,5 theelepel pindakaas
T: appel met een stukje brood (echt klein, duimdik hoog en lang.)
L: Rode biet met......
T: Gekookt ei
A: ?
B:2x 15 min fietsen.

Ik ga nu leren voor m'n laatste tentamen, die laatste loodjes wegen echt het zwaarst...