Oh en heb gehandicapte zonnebloem nog , die lange was nogal doods als spriet dus even apart gezet en nooit naar buiten gedaan
Balen is dat idd ><
Aniekepiek
Geplaatst: 01-05-16 10:18
Ik ben begonnen met het binnen zaaien van de appiemoestuintjes! We hebben een overkapping met glas (gedeeltelijk wel open) daar staat alles nu op een lange tafel sinds een week of twee.. Even m'n hart vast gehouden met de nachtvorst maar wonder boven wonder is alles nog in leven
Zelf had ik nog Tiny Tom (cherry tomaatjes) van vorig jaar over en peulzaadjes die ik vrijdag heb gepland. Daarbij heb ik nog rode kool, rode biet, butternut/fles pompoen en bosaardbeitjes gezaaid.
Van de moestuintjes staan m'n tijmplantjes en baslicumplantjes binnen. Augurk en snijboon moet nog uitkomen. En eindelijk is de watermeloen met 2 plantjes uitgekomen en die blijft ook nog mooi tot de zomer binnen
Radijs, rucola, komkommer, courgette, cherrytomaat, tomaat, erwten, bietjes en gemengde sla staat buiten.
Tuin is zo goed als klaar, van de week hebben er het gaas rond gezet en alles omgespit met compost hoop van paardenmest en 3 weken later kippenmest!
Met de komkommer, courgette en cherrytomaat buiten zou ik wel nog voorzichtig zijn, die kunnen geen vorst verdragen. De rest kan gewoon buiten inderdaad. Watermeloen, ben benieuwd of je hem nog op tijd groot genoeg krijgt voor vruchten!
Ik heb gisteren nog wat aparte komkommerzaden gezaaid, benieuwd of dat nog wat wordt! De cucamelon, ik vind em echt leuk Iemand een idee hoe ze smaken? En verder nog wat snackkomkommers, daar was toch moeilijk aan te komen!
Hee! Ik heb hier al een beetje meegekletst vorig jaar maar heb nu toch weer wat vragen. Ik heb een klein moestuintjewaar ik wat dingen in zaai. Nu vroeg ik mij af hoe je het beste spinazie kan zaaien? En sla bijvoorbeeld, lukt dat ook buiten en hoe zaai je die het beste?
Ben een echte beginner dus misschien zijn het een beetje stomme vragen
R00s
Geplaatst: 01-05-16 19:24
Ik heb hier een foto van mijn mini moestuin (het is dan ook meer voor de hobby dan om er echt van te toeten haha)
8nnemiek
Geplaatst: 01-05-16 20:28
Spinazie moet je gewoon buiten op rijen direct in de grond zaaien. Sla kan ook direct buiten, maar kun je ook eerst binnen voorzaaien.
Hallo! Mag ik hier binnenvallen, of niet? Ben zo lekker met moestuintjes bezig maar wil misschien later ook nog daar buitenom wat zaaien zoals tomaten en dan vind ik het wat ongepast om in het AH moestuintjes topic te praten.
Travellust
Geplaatst: 02-05-16 12:50
Annemiek, wat is een lekker en simpele groente oid wat je direct buiten kunt zaaien? Heb even advies nodig van een expert
Ik wilde graag tomaten (maar heb geen kas) en aardbeien maar dat schijnt ook nog niet zo makkelijk te zijn. Aardappelen zitten al in de grond en heb 2 soorten knollen en nog een apart ding Maar wil er graag nog wat bij...
Aardappelen zoek ik nog ruimte voor ,had vorig jaar bloembollen gezaaid en die komen natuurlijk massaal op . Iets makkelijk hmm, vond komkommer best makkelijk.
Ik heb de aardbeien buiten gezet, de helft dan . Wortels en paar broccoli ook de deur gewezen
Mijn meloen gaan goed! , binnenkort grotere bak of naar buiten maar durf ik niet
Rebecca, aardappelen ruimte zat voor hier Heb nu nog een klein tuintje wat ik nog vol kan zetten, maar aardbeien buiten is wel een optie? Wil dan gewoon een plant kopen wellicht dat deze het wel gaat overleven...
8nnemiek
Geplaatst: 02-05-16 13:10
Iedereen is hier welkom Leuk dat je nog wat andere groentes wil zaaien, xniieenke! De AH tuintjes zijn leuk om mee te beginnen, maar er zijn nog zo veel andere leuke groentes!
Gribaldi, tomaten kunnen ook prima buiten staan, vooral als je ergens een plekje hebt waar ze lekker in de zon staan maar een beetje uit de wind/regen. Maar het is wel wat laat om nu nog tomaten te zaaien, dus dan zou je een paar plantjes moeten kopen. Aardbei zaaien is behoorlijk lastig inderdaad. Het zijn lichtkiemers, wat betekent dat het zaad licht nodig heeft om te kiemen. Dus moet je de zaden boven op de grond leggen zonder af te dekken, en ze toch warm en vochtig houden. Veel makkelijker is het om aardbeien te kweken van uitlopers. Dan kun je het beste een plantje in de winkel kopen, en als die in het najaar uitlopers gaat maken dan zet je ze zodra ze worteltjes hebben in een apart potje en plant je ze volgend jaar uit op de goede plek. Dan krijg je in het voorjaar al aardbeien eraan, en dat kan bijna niet fout gaan Zaaien heeft eigenlijk alleen zin als je verschillende soorten wil kruisen.
Direct buiten zaaien kan met een hoop soorten. Peulvruchten (al laat ik die zelf meestal eerst 24 uur in een bakje water weken en wacht ik even af welke er kiemen), maïs, radijsjes, ramenas, uien (die zijn iets lastiger omdat ze niet mogen uitdrogen), lente-ui, wortel, pastinaak, bieten, sla, spinazie, snijbiet, rucola.. De boerenkool en spruitkool zaai ik ook altijd direct buiten, maar plant ik later wel uit op de plek waar ik de bloemkolen heb geoogst. Ik vind ze allemaal erg makkelijk. Zo lang je de grond vochtig houdt en de maïs genoeg hebt gemest gaat dat goed. De rest heeft geen enorme hoeveelheid mest nodig. Bij jonge sla en bonen moet je wel opletten dat de vogels het niet opeten.
Wat voor meloenen heb je, Rebecca? Die hebben het in ieder geval graag warm, die van mij blijven ook nog even binnen
Leuk dat je al een kruidentuin hebt, gribaldi! Ik hou van kruiden, maar zo goed als mijn groenten gaan, zo slecht gaan de kruiden
Als je kolen wil zetten dan zou ik sowieso ook wat spitskool en koolrabi zetten. Die groeien heel snel en makkelijk. Broccoli is wat lastiger, en bloemkool daar moet je echt geluk mee hebben en veel water en mest geven, anders maken ze vaak geen bloem. Snijbonen houd ik ook niet zo van, maar peultjes vind ik altijd erg lekker.. En vorig jaar heb ik een hoop sperzieboontjes en erwtjes met worteltjes ingemaakt en dat was ook een groot succes En ik heb weer wat capucijners staan, die zijn echt véél lekkerder uit eigen tuin
Kruiden staan aan de andere kant van de tuin en daar gaat het perfect. Eerst altijd in het raamkozijn maar na 1 week waren ze dood In de volle grond gaat het prima haha.
Bloemkool is geen succes nee, schieten snel door of het wordt een ramp haha. Spitskool is ook lekker als een salade! Peultjes lust ik ook ja, dat is nog wel een goed idee!
Dat zal de sugar baby zijn. Die zijn erg lekker, maar wel lastig groot te krijgen! Vorig jaar is het me niet gelukt, maar het jaar ervoor hebben we een heerlijke meloen geoogst! Ik heb nu een stuk of 6 plantjes, dus hoop nu toch weer een paar keer watermeloen uit eigen tuin te kunnen eten! Ik heb ook nog een gele watermeloen, en een rode crimson sweet, en een paar honingmeloenen en cantaloupes.. Benieuwd of dat wil groeien in ons klimaat!