Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:32

Sheran schreef:
Dit jaar eten we bij mijn ouders thuis met vier familieleden. Voor de vega's is er vega maar voor de vleeseters is er vlees. Prins natuurlijk maar ik begin hier steeds meer moeite mee te krijgen (bij mijn eigen ouders dan hè). Ze eten het jaar door vega maar blijkbaar kan het niet feestelijk zijn zonder dode dieren...

Snap ik wel hoor :(:) Vrede op aarde, behalve voor het beestje dat we nu opeten := En dan ook nog mensen die je echt liefhebt. Ik probeer er zelf maar niet teveel bij na te denken. Ik hoop dat er ook voor jou iets lekkers op tafel staat en je niet al te erg ondervraagd wordt :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:38

Magrathea schreef:
Snap ik wel hoor :(:) Vrede op aarde, behalve voor het beestje dat we nu opeten := En dan ook nog mensen die je echt liefhebt. Ik probeer er zelf maar niet teveel bij na te denken. Ik hoop dat er ook voor jou iets lekkers op tafel staat en je niet al te erg ondervraagd wordt

Nee Magrathea, sarcasme staat je niet. Deze ouders eten het hele jaar veganistisch. Is toch mooi. Ik vind het zo veroordelend, zo je eigen waarden en normen op een andere drukken.
Morgen komt er bij dit gezin, zowel veganistisch als vlees op tafel. Dat vind ik keurig.

Het veroordelen vind ik gewoon echt niet OK. Jij doet weer andere dingen die misschien wat minder zijn voor de aarde, of voor de mensen.
Alle mensen die leven maken zich schuldig aan :list: Dat is inherent aan het mens zijn.
Jij bent niet schuldig aan dieren opeten of dierlijke producten eten, maar jij maakt je wel schuldig aan andere dingen. Laat dat oordelen en veroordelen. Leef gewoon je eigen leven, leg uit waarom je dat doet en laat de ander het wel of niet (soms, vaak altijd) volgen.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:47

Pien, ik veroordeel niet. We hebben deze discussie vaker gevoerd. Bij mij maakt het eten van vlees (ook door andere mensen en zeker door mensen die ik liefheb) andere dingen los dan bij jou. En dan scheelt het inderdaad of dat 1x per jaar is of 1x per maaltijd maar toch kan ik met beiden moeilijk omgaan. (Overigens had ik de post niet goed gelezen denk ik, ik had er niet uitgehaald dat er verder daar aan tafel louter veganistisch eten werd geserveerd.)

Je zegt dat we niet moeten veroordelen, maar toch vind ik dat mensen die hier willen uiten dat ze zich (soms) slecht (kunnen) voelen wanneer anderen vlees eten (of wanneer dit voor hun neus gebeurt) nogal hard op de vingers worden getikt. Ik denk dat het een punt is waar we niet uit gaan komen, ik stel voor dat we het hierbij laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:57

Hier gelukkig enkel vegan en voor mijn ouders vegetarisch op tafel. Ik ga echt geen vlees of vis serveren, dan eten ze maar ergens anders. Mijn broer gaat dus ook met zijn eigen gezin gourmetten. Ook prima. :)

edit: typ fout
Laatst bijgewerkt door Jessix op 25-12-19 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:04

Ik kan Er ook verdrietig om worden idd
Ook hier thuis
Dat we Een jaar Lang plantaardig eten
Maar Met kerst moet Er dan toch weer vlees op tafel
En daar moet idd een dier voor sterven
Vrede op aarde... voor mensen dan
Daar komt het gevoelsmatig wel op neer
Lijkt me dat dat best benoemt mag worden

En Ja, mensen moeten het allemaal voor zichzelf beslissen etc
Maar Ik Krijg Er ook steeds meer moeite mee om tegen de Schaal Met vlees aan te moeten kijken op tafel

Nu vier ik geen kerst want ik geloof niet , ik vier lekker oldschool winterzonnewende etc , maar ook dat gaat gepaard Met een gevulde tafel
En Ja , ook dit jaar staat Er vlees op tafel voor1 persoon
Maar heb ook besloten dat dit het laatste jaar is dat ik dat doe
Volgende keer mag degene die het vlees nodig vind dat gewoon zelf regelen en klaar maken

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:37

Ik denk dat het twee losstaande dingen zijn.

Ik heb er ook heel veel moeite mee. Vanavond de eerste ronde gourmet gehad, ik vind het erg naar om te zien.
En daar komen bij mij ook gedachten op als; waarom moeten al die dieren geslacht worden terwijl het een vredelievend feest moet zijn.

Tegelijkertijd ga ik mijn mening niet opdringen aan anderen en respecteer ik iedereen zijn keuze.

Maar het gevoel en wat je ermee doet zijn in mijn beleving twee verschillende dingen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:08

Begrijp me alsjeblieft niet bekeerd, mijn ouders staan er volledig vrij in en ik vind het geweldig dat ze door het jaar heen vegetarisch zijn gaan eten. Ik merk alleen dat het me steeds meer doet. Inderdaad ook omdat het mensen zijn van wie je houdt. Ik vroeg me gewoon af of jullie dat herkennen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:11

Ik deel eigenlijk alleen mijn mening met andere vegetariërs en veganisten. Als iemand er naar vraagt leg ik heel kort en beknopt uit waarom ik deze keuze heb gemaakt. Ik heb helemaal geen zin om er diep op in te gaan en ben al helemaal niet geïnteresseerd in tegen argumenten.

Natuurlijk moet je helemaal zelf weten wat je eet. Maar ik zet het je niet voor en merk het laatste jaar dat ik het ook steeds meer uit de weg ga. Een echte vlees BBQ, daar zie je me gewoon niet meer. Een jaar geleden had ik er geen moeite mee om daar tussen mij vegan burger te eten, nu wel.

En weet je, dat maakt niet uit. Ik mis niets aan dat soort gelegenheden en als er mensen tussen zitten die ik wel graag zie dan kan dat ook in een andere setting. Waar we ons allemaal fijn bij kunnen voelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:13

Sheran schreef:
Begrijp me alsjeblieft niet bekeerd, mijn ouders staan er volledig vrij in en ik vind het geweldig dat ze door het jaar heen vegetarisch zijn gaan eten. Ik merk alleen dat het me steeds meer doet. Inderdaad ook omdat het mensen zijn van wie je houdt. Ik vroeg me gewoon af of jullie dat herkennen.

Ja dus. :j

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:00

Sheran schreef:

Het is zeker herkenbaar hoor, zeker met feestdagen wordt het gewoon net even wat duidelijker hoe je je daarover voelt en hoe erg het werkelijk tegenstaat. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:54

Het is ook maar net hoeveel je er zelf aan hangt. Ik ga er gewoon niet teveel bij nadenken. Want dat helpt toch niet. Ik heb zometeen om 13:00 kerstdiner want mijn oom moet vanavond melken. Dus ja... we zijn zometeen met 9 man waarvan 4 vegetarisch eten. Kan je vertellen dat er een hoop vlees gaat liggen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:09

Ik denk ook dat het niet zozeer met veroordelen te maken heeft, maar wel je eigen gevoelens erover kunnen/willen uiten. En dat moet ook gewoon kunnen hier in het topic, imo. Want als het hier al niet kan..

Persoonlijk word ik ook verdrietig als ik in de supermarkt loop en kar na kar afgeladen zie worden vól vlees, de schappen uitpuilen met vleesaanbiedingen en dat kerst alleen maar lijkt te draaien om zoveel mogelijk eten naar binnen werken. En dan vooral vlees, want voor veel mensen is kerst niet compleet zonder dat de tafel bezwijkt onder de vleesgerechten. Mede daarom gaan de feestdagen mij steeds meer tegenstaan. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat het best heel lastig is als je als gezin een jaar lang vega(n) eet en er dan alsnog met kerst vlees gegeten móet worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:20

Zelf herken ik het ook, iets wat jullie wellicht niet verwachten. Altijd die hompen vlees hier in de Limousin. Weinig groente.
Maar ik vecht wel tegen dat gevoel. En ik wil zeker mensen niet veroordelen.
Laat iedereen in zijn waarde want er zijn al te veel fundamentalisten in deze wereld en dat is pas imo het echte kwaad. Dat is mijn allergie.
Dus die vega vrouw die kerstmaaltijden bijstuurt werkt voor mij verbindend en heb ik diep respect voor.
Ze kwam ook met tips on vleeseters en niet vleeseters fijn kerstmenu te laten hebben.
Van zo iemand word ik heel gelukkig.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:23

Berdien schreef:
Ik denk ook dat het niet zozeer met veroordelen te maken heeft, maar wel je eigen gevoelens erover kunnen/willen uiten. En dat moet ook gewoon kunnen hier in het topic, imo. Want als het hier al niet kan..

Persoonlijk word ik ook verdrietig als ik in de supermarkt loop en kar na kar afgeladen zie worden vól vlees, de schappen uitpuilen met vleesaanbiedingen en dat kerst alleen maar lijkt te draaien om zoveel mogelijk eten naar binnen werken. En dan vooral vlees, want voor veel mensen is kerst niet compleet zonder dat de tafel bezwijkt onder de vleesgerechten. Mede daarom gaan de feestdagen mij steeds meer tegenstaan. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat het best heel lastig is als je als gezin een jaar lang vega(n) eet en er dan alsnog met kerst vlees gegeten móet worden.

Denk dat dit zeker wel de spijker op de kop slaat, ja.

Het lijkt me inderdaad geen veroordelen, gewoon een frustratie uiten. Als enige vega(n) in de familie vind ik het ook prettig dat dat soms kan. Dat moet hier zeker kunnen lijkt me :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:30

Berdien schreef:

Herkenbaar, zo loop ik ook de laatste weken door de supermarkt. Wat een overdaad.. ik word er verdrietig van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:32

Hieronder is nu reclame van de vlees pakketten van de Aldi... :')

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:26

Ik herken het ook en wordt er ook verdrietig van. Ik en mijn partner zijn de enige in de familie en dat is soms wel moeilijk.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:58

Ik probeer er me zo weinig mogelijk van aan te trekken, maar ik vind dat je dat zeker hier moeten kunnen uiten. Het is ook frustrerend om te zien hoe dat zo zit ingebakken bij de mensen, dat ze vlees MoETeN hebben want anders Is hEt NiEt FeESteLiJk.

Was wel aangenaam verrast door de Delhaize die reclame maakte voor vegetarische gerechten rond kerst!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:59

Ik herken het ook echt heel erg. Al die mensen in de supermarkt die alleen maar vlees en andere dierlijke producten kopen, het maakt me echt verdrietig. Soms gewoon voor €100 aan vlees.
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die vega(n) eten. Stiekem maakt het me blij als er iets uit het vegan schap op is :').

Vanavond bij opa en oma eten, pompoensoepje met broodjes. Vegan spul voor mij, vlees voor de vleeseters. M'n opa vindt het allemaal maar gek, m'n oma vindt het heel knap. Morgen lekker thuis eten met veel vegan hapjes. Het is niet zo dat ik tussen een overvloed van vlees zit, gelukkig niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:02

Pien
En dat is idd wel de balans Die ik probeer te houden
Ik vecht niet tegen dat gevoel, dat gevoel mag Er gewoon zijn.
Maar!!ik ga Er in het echte leven geen mensen mee om de Oren slaan

Hoewel ik Na deze kerst Denk ik dus geen vlees meer ga staan klaar maken voor een anders
Daar had ik tot voor kort weinig problemen mee, Maar merk dat dat dus ook echt wel een proces is

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:22

Hier valt het ook niet mee om het kerst niet om vlees te laten draaien. Ze vinden mijn nieuwe recepten reuze interessant en staan er wel voor open.

Ze wilden rundvlees op het menu en ik heb hiervoor bij een boertje vlees gekocht, Die enkele vleeskoeien buiten heeft lopen waar er af en toe een van de vriezer in gaat. Op deze manier kan ik het iets beter loslaten.

'3e' kerstdag maken we een moussaka en heb al zo vaak gezegd dat ik die vega maak en ik dat vaker aan notoire vleeseters met succes heb voorgezet maar alsnog heeft pa er vlees voor gehaald. Hoezo negeren? Ik heb er geen stampij van gemaakt want het gaat gewoon de vriezer in.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:34

Wij waren bij de ouders van m’n sjefke eten. Hullie pap had alles dubbel gekookt, vlees voor hen en vega voor ons. Er gaat inderdaad verbazingwekkend veel vlees doorheen (mijn ouders eten maar met mate vlees, mijn hele leven al), maar voor mensen die het vorig jaar nog belachelijk vonden en die aangeven het heel lastig te vinden vind ik het een hele stap. Notenbrood was echt lekker :9 en m’n sjefke heeft meteen het recept gevraagd. Hullie pap was er helemaal trots op :) zelf maken voor zichzelf (ook op doordeweekse dagen) is nog te ver, maar wie weet verandert er nu wat nu dit er zo lekker uitzag :j

Stiekem vond ik het wel grappig dat ze dat er allemaal fantastisch uit vonden zien (en smaken) maar toch bleven doorkauwen op de vlees wellington die wel erg taai was geworden :P

Oh, en ik heb Plenty More van Ottolenghi gekregen. Prachtig boek weer, dat wordt leuk!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:53

Heeft iemand tips voor vegetarische/vegan hapjes? Met oudejaar doen we enkel hapjes als avondeten. Ik heb al wat vegetarische ovenhapjes gekocht (vooral met kaas), vegan tapenades voor op toastjes, en de standaard olijven, kaasblokjes enz, maar ik zou er ook graag zelf wat maken, en als het kan liefst met wat groenten/niet te veel kaas meer.
Iemand ideeën?

Wat ik vorig jaar gemaakt heb en lekker vond was stokbroodsneetjes met een schijfje appel en een beetje brie over, dat in de oven en daarna honing erover :9 .

Mijn vriend is geen vegetariër maar eet wel vaak vegetarisch mee met mij, het moeten dus wel een beetje dingen zijn die vleeseters ook durven opeten :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 12:58

Ik herken het gevoel wat mensen hier beschrijven ook heel erg.
Ook van mij is iedereen vrij om te kiezen wat ze willen eten, maar de hoeveelheden vlees, maar zeker ook gewoon het vlees aan tafel, daar wordt ik zo enorm verdrietig van.. Als er een dode kip op tafel ligt dan kan ik dat gevoel echt niet uit zetten. Ik zal er niet zomaar iets van zeggen, maar ik voel me wel echt ongelukkig op zo’n moment.
Als het aan mij lag dan gingen we alleen nog bij mijn schoonmoeder eten met kerst, die maken speciaal voor ons alles vegetarisch en genieten er net zo erg van als wij <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 13:00