Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:21

Wat verhelderend Phormicola, dat wist ik ook niet.
Qua verhoudingen, wat is dan normaal gesproken een goede verhouding koolhydraten - eiwit - vet?
Of is dat zo niet te zeggen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:29

O: 100 g haver, 200 ml magere melk, 40 ml kokosmelk, honing; brikje sojamelk
L: 100 g abdijbrood, 500 g aardbeien, 2 el bruine suiker
T: 3 perziken met 200 g magere yoghurt
B: 30 min. KT
T: 1 glas vers fruitsap
B: 45 min. ballet
A: 250 g aardappelen met ?
B: Paarden verzorgen, boodschappen doen
T: 150 g kwark, 100 g cottage cheese met 150 g ananas en 2 sinaasappels

2000 kcal van de 2200 te verbranden kcal, 90 g eiwitten en nog maar 30 g vetten. Nog 15 g vet en 200 kcal over voor de rest van het avondmaal :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:30

Dat valt niet te zeggen zonder meer info :) Dat hangt van je fysiek, je activiteiten, enzovoorts af.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:30

Mag ik je daar over pb-en of heb je daar geen tijd voor/zin in of iets? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:32

Vragen staat vrij hoor :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:38

Wbt low-carb / insuline etc. Toevallig las ik afgelopen weekend een boek dat mijn moeder via haar werk (ze is diëtiste) heeft gekregen. Zij probeert al jaren om drie kilo af te vallen en ondanks een prima eet- en beweegpatroon lukt het haar niet. Ze is heel slank maar heeft wel een beetje een zwembandje. Haar beide ouders en alle grootouders hadden / hebben diabetes type 2. In dat boek (van Harriet Verkoelen) pleiten ze bij dit soort gevallen wel voor kh-arm om de aanmaak van insuline te minderen. Ze gaat het toch een tijd proberen om te zien of dit wél effect heeft. Ben benieuwd :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:41

Het zal vast voor sommige heel goed werken.

Ik denk dat een eetpatroon zoals bijv bij brhis heel goed helpt ook niet bij iedereen goed helpt? (Low fat, high carbs)
Het ligt er allemaal maar net aan hè? Verschillende factoren.
Dus niet bij iedereen afvallen = minder koolhydraten.

Phor mag een boek gaan schrijven van mij.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:45

Volgens mij verschilt het heel erg per lichaam. Je moet gewoon kijken waar je je goed bij voelt.
Bij mij op de sportschool geeft iemand groepslessen (sport ongeveer 10 uur in de week) en die eet ook heel koolhydraatarm. Zij doet het er goed op en is echt strak. Zelf moet ik er niet aan denken, functioneer bijzonder slecht zonder koolhydraten, helemaal als ik ook nog wil sporten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:52

Het verschilt minder dan dat mensen denken :)

In het geval van jouw moeder, Plien, kan het zijn dat ze al een (lichte) vorm van metabool syndroom heeft. Dit zijn vaak de mensen die al wat ouder zijn, een dikkere buik hebben dan de rest van hun lichaam en zij reageren inderdaad sterker op koolhdraten (isuline wordt minder opgenomen en bloedsuiker blijft te hoog). In dat geval is het inderdaad beter om wel op de koolhydraatinname te gaan letten.

Voor de gezonde populatie is het simpeler. De meeste mensen die niet afvallen eten of te weinig, of te veel, of ze eten teveel crap waardoor hun lijf om vitamines en mineralen blijven schreeuwen en het lijf z'n werk niet kan doen. Te weinig activiteit speelt hier ook een grote rol in. De mens is er niet op gemaakt om de hele dag te zitten :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:54

phormicola schreef:
En dat is erg omdat?

Omdat ik daarvan het grootste gedeelte niet meer ga verbranden. Ik let er wel op dat als ik na het avondeten ga sporten ik wel gewoon (veel) kh neem omdat ik ze toch nodig heb tijdens het sporten. Maar op niet sportdagen probeer ik het meer te verdelen (en tijdens het avond eten niet al te veel te nemen).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:55

Khd arm zou ik niet eens kunnen :+ Want dat betekend toch ook geen aardappels, pasta etc?
Ik probeer juist in voedingsmiddelen zoveel mogelijk af te wisselen. Wat meer eiwitten want die eet ik denk ik te weinig.

Mijn lijstje:
O: bh met smeerkaas
T: 2 lange vingers :+
L: 4 knackerbröd kaas en hagelslag
T: sinaasappel
T: franse Kwark met een sinaasappel
T:
D: Wraps met gehakt, paprika, ui en een tomatensaus

B: uur kettlebell in de sportschool

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:03

xNathaliee schreef:
phormicola schreef:
En dat is erg omdat?

Omdat ik daarvan het grootste gedeelte niet meer ga verbranden. Ik let er wel op dat als ik na het avondeten ga sporten ik wel gewoon (veel) kh neem omdat ik ze toch nodig heb tijdens het sporten. Maar op niet sportdagen probeer ik het meer te verdelen (en tijdens het avond eten niet al te veel te nemen).

Ook dat is onzin. Het gaat erom wat je in totaal eet. Echt, soms zou ik willen dat ik al deze des-informatie kon deleten :+ het niet eten na 19:00u is ook zoiets.
Bij Intermittent Fasting, bijvoorbeeld, eet je de meeste koolhydraten 1 uur voordat je gaat slapen. Ik heb het dan ook echt over iets van 150-200gr koolhydraten 1 uur voor het slapen gaan. Ik ben hier onwijs mee afgeslankt in 6 weken tijd.
Van koolhydraten wordt je lekker loom, je insuline gaat wat omhoog waardoor je tijdens de nacht minder spiermassa afbreekt en vaak wordt je dan juist een stuk strakker wakker dan wanneer je die avond geen koolhydraten eet.

Voor degenen die het interessant vinden en goed kleine verschillen aan hun lijf opmerken:
Een goede graadmeter voor het aantal koolhydraten zónder die allemaal te gaan tellen is het volgende:

Als je ietwat opgeblazen/vocht vasthoudend naar bed gaat en je word de volgende ochtend strak wakker, dan zit je goed.
Als je strak naar bed gaat en pafferig wakker wordt, dan heb je te weinig koolhydraten gegeten.
Als je opgeblazen naar bed gaat en ook zo wakker wordt, dan heb je teveel koolhydraten gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:13

Vind het echt allemaal reuze interessant wat je schrijft, Phor! Ik heb ook een soort koolhydratenfobie (naja, beetje overdreven gezegd natuurlijk). Ga jouw tip wel eens proberen: kort voor het slapen nog koolhydraten innemen, kijken wat het met me doet :j

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:21

Heeeeeerlijk, koolhydraten :D Ik zie nu alleen door de bomen het bos niet meer haha! Wel besloten dat ik er nu niet meer zoveel op ga letten. Zat meestal rond de 250 per dag, volgens mij was dat wel prima :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:26

Alleen, Phor ik heb het idee dat jij vooral kijkt naar een mooi, strak uiterlijk. Wat vind jij dan van de onderzoeken die juist aantonen dat koolhydraten slecht zijn voor je lichaam? Je kan er misschien wel strak van worden, maar gezond is het dus helemaal niet, volgens die onderzoeken, juist echt heel slecht.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:36

Interessant Phor! Kan je dan gewoon 2 boterhammen eten om 9 uur als je om 10 uur naar bed gaat? Ik ga het eens proberen!

O: een half bakje havermout met een beetje honing en 1 bh met pure hagelslag (wilde suikervrije pindakaas, maar die had mijn vriend meegenomen!)
T: een kleine snelle jelle
L: high tea!
T: /
A: ?
D: thee, water
B: 1 paard gereden en krachtoefeningen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:39

Ook dat is niet helemaal waar, het gaat eigenlijk altijd om suikers gemengd met transvetten in dat soort onderzoeken. Wmb kun je dat niet vergelijken met gewone, schone voedingsmiddelen :)

En daarbij: als koolhydraten zo slecht zijn dan zouden Chinezen en Japanners al eeuwenlang vroeg doodgaan aan allerhande enge ziektes. Zij worden juist heel erg oud. Nu zal dat niet juist komen omdat ze veel witte rijst eten, maar het gaat echt om de balans van voedingsstoffen en koolhydraten passen daar prima tussen.
Ik denk dat jij ook wel kan bedenken dat als je elke avond een zak snoep leeg eet ipv een gepofte aardappel bij het avondeten dan je dan sneller gezondheidsproblemen krijgt :)

Health markers (triglyceriden, cholesterol, bloeddruk, etc) worden inderdaad beter bij een koolhydraatarmdieet waarbij men gewicht verliest. Echter, verbeteren ze net zo goed en vaak nog beter, bij een dieet mét koolhydraten. Gewichtsverlies maakt je altijd gezonder als je overgewicht had, punt.
Overigens verliest met geen vetmassa bij een koolhydraatarmdieet op onderhoud, alleen vocht (ookal is dat ook erg fijn!). Vetverlies is wel mogelijk bij een kooldraathoudend dieet op onderhoud icm sport.

Espoir, dat kan prima, mits je dan niet teveel hebt gegeten die dag :) Het gaat om het totaal plaatje.
Net zoals de shakes direct na het sporten. Onzin. Als jij na het sporten 3u niet eet en daarna pas je shakeje neemt, dan worden de voedingsstoffen beter gebruikt door je spieren. Science is awesome 8-)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:42

Ik hoorde wel iets over dat je (direct) na het sporten wel iets van kh moet nemen omdat je anders na bijv. een uur opeens een hele erge snaai drang krijgt. Of is dit ook een fabel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:43

Ik heb vrijwel altijd trek, binnen een uur na het sporten :+ Maar je hebt dan ook veel verband (als het goed is), dus lijkt me hartstikke logisch.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:48

Ik heb ook direct trek na het sporten hoor, maar vaak stel ik het eten toch even een uurtje uit door koffie te gaan drinken, bijvoorbeeld.
Snaaidrang is compleet persoonsgebonden, Nathalie en heeft meer van doen met de totale voedselinname dan kleine momentopnames. Wat jij aanhaalt komt veelal van populaire blaadjes en websites en dat staat vol met wat we noemen 'broscience'. Oftewel de tips die je van Jan van de snackbar krijgt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:49

Phor, dat was allemaal luid en duidelijk. Goeie info!
Vanaf volgende week is mijn leven weer een beetje normaal en ga ik ook weer aan de bak.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:54

Ik werd vanmorgen 2 kg lichter wakker, óf mn weegschaal is stuk óf ik heb goede koolhydraten gegeten :)) Nee zonder gekheid, vind het erg interessant wat hier geschreven wordt.
En dat je veel koolhydraten mag/kan/moet eten wil natuurlijk niet zeggen dat je je vol kunt gaan stoppen met allerhande suikerrotzooi. Koolhydraatarm is niet aan mij besteed en ik geloof er ook niet zo in. Sowieso geloof ik niet in diëten waar bepaalde voedingsbronnen volledig uitgebannen worden. Medische oorzaken daargelaten.

Maar terug ontopic, mijn lijstje van gister nog:

O: 60 gr havermout, 80 gr appel, 150 gr aardbeien, 10 gr zemelen, 25 gr granola, 150 ml amandelmelk ongezoet + water
T: -
L: 50 gr speltpasta (ongekookt gewogen), 100 gr tuinbonen ,100 gr doperwten, 40 gr vega burger, 25 gr zuivelspread, klein beetje geraspte kaas
T: 1 krentenbol
A: Veggie Delite broodje van de Subway
T: 3 kaassticks, paar stukken gekruid brood met kruidenmayonaise + 2 glazen witte wijn

D: water, thee
B: 10 km fietsen, 30 min workout armen, buik

kcal zonder kaassticks en gekruid brood: 1700 tegenover ongev. 2100 kcal verbrand.

vet: 36 gr - koolh: 230 gr - eiwit: 62 gr

Vind dat altijd wel lastig als je ergens nog wat gaat eten/hapjes neemt, dat je dat zo lastig in kunt voeren. Nu had ik nog wel ruimte over, maar vind het dan lastig in te schatten hoeveel ik er extra bij heb gegeten. Hoe doen jullie dat?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:17

Planning voor vandaag ook gelijk nog maar even:

O: 60 gr havermout, 50 gr mango DV, 150 gr aardbeien, 25 gr granola met goji bessen, 150 ml sojamelk ongezoet + water
T: cappuccino met koffiekoekje
L: 250 ml magere yoghurt, 180 gr appel, 10 gr wheypoeder, 15 gr granola, 10 gr havermout, 15 gr 72% chocola
T: weet ik nog niet
A: quinoakoekjes met: 63 gr quinoa, 63 gr bloemkool, 35 gr witte kaas, 15 gr boekweitmeel, 1 ei + 150 gr gewokte spinazie met bosui en knoflook + olijfolie
T: -

D: water
B: 30 min workout benen, rug, 1,5 uur door de stad gelopen

1600 kcal tegenover 1800 verbrand

vet: 57 gr - koolh: 213 gr - eiwit: 77 gr

Nog even een tussendoortje bedenken die nog wat eiwitten bevat. Mn eiwitpoeder is op jammergenoeg. Iemand nog suggesties?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 13:24

Phor, wanneer komt je boek uit? :)) Ik lees even mee, vind het erg interessant allemaal!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:50

Phor, wat je zegt over dat strakker wakker worden na voor het slapen veel kh te hebben gegeten heb ik inderdaad ook! Vind het alleen zoo jammer dat het niet de hele dag zo blijft.

O: 1/3 meloen, halve appel, druiven, banaan; 2 beschuitjes met appelstroop
T: andere deel appel, croissant
T: 125 gram frambozen
L: 2 vkbth met runderrookvlees
A: ?
B: 30 minuten wandelen, 3 uur werken