De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:17

Dit jaar doen we het nog ff zonder woteldoek, volgend jaar ook maar wat halen, scheelt wel een berg onkruid :P

Heb hier tussen elk soort gewoon een beetje grond aangestampt als paadje. Echt verharde paadjes wil ik eigenlijk niet want die moet ik er dan elk jaar weer uit halen als ik er met de frees doorheen wil.

Binnenkort ook maar eens mest verzamelen in de wei, dan kan dat ook even liggen voordat het de groentetuin op gaat komend najaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:59

Rebecca schreef:
Hij komt volgens mij uit het tomatenzaad :?

Verdwaalde zonnebloem hmm :?

:))
Het is in ieder geval iets wat minder goed tegen warmte kan dan de tomaat :Y)

Worteldoek vind ik vaak echt ideaal! Maar bij de bedden waar je direct in de grond zaait is het een stuk lastiger helaas.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:54

In mijn tuin is ook de eeuwige strijd met het onkruid weer begonnen -O-
Gelukkig vinden mijn konijnen het wel lekker, maar dan moet ik 't er alsnog eerst uittrekken.

Ziet er inderdaad meer uit als een zonnebloem als een tomaat Rebecca. Verrassingszaad? :+

Na jullie ideeën voor fruitboompjes in mijn kippen/konijnenren ben ik eens aan het denken gegaan. In de ren is het niet handig, ik knip mijn kippen niet meer en via een boom zouden ze uit de rennen kunnen. Dus dan maar... in de voortuin! Ik ga van het weekend beginnen en wil hier twee fruitboompjes, 2 courgettes en 4 pompoenen in plaatsen. Ben benieuwd hoe gek de buurt mij gaat verklaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:57

Haha, leuk toch? Wij hebben ook vier appelbomen in de voortuin staan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:18

Zonnebloem in the loose :+

Ik heb die zzonnebloemen maar in de voortuin gezet , eerst 8 kruiwagens siergrind eruit tien buurman zijn geweldige planten eruit (die bij mij stonden).Grond erop , paar buxusen hop af. En 4 uur verder :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:21

Afbeelding
Maggi plant is ook weer omhoog gekomen en gelijk verwend met wat nieuwe grond en compost.

Afbeelding
En de aardbeien ook weer even geplukt (dood spul er tussen uit) en voorzien van wat compost.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:07

@Marcella: Ik heb ook lavaszaadjes, ik wilde hem ook in een grote pot gaan zetten net als jij. Volgens een vriendin van mij een fijne plant om in de keuken te gebruiken in soepen e.d. Wel jammer dat er gele bloemen inkomen :P Niet mijn favo-tuinkleur...

@Rebecca: Benieuwd wat het is, maar zoals iedereen al zegt, het is geen tomatenplant.

Mijn aardbeien heb ik ook verwend afgelopen vrijdag. Een deel had al compost gehad en het dode blad en onkruid had ik al weggehaald, nu ook nog wat koemestkorrels in elke pot erbij. De aardbeien die roze gaan bloeien hebben eindelijk een pot. Zo'n pot uit de winkel is niks om ze in te houden, veel te klein. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen :) Ik heb nu aardig wat soorten aardbeien :) Alleen mijn Ostara's zijn ter ziele... Ik verdenk de hond en kat... Ondanks de stokjes in de pot hebben die er vast weer opgestaan van de winter. Waarschijnlijk nog wel wat ostara's tussen de stenen staan, even kijken wat het wordt, het kunnen ook ananasaardbeien zijn.

Van de week wil ik toch wel mijn nieuwe kas op gaan zetten. Ik heb er eentje van de Praxis met korting :) 1,60 meter hoog, dus net even wat ruimer dan de Action kas. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:22

Maggiplant is heel lekker in de soep, maar nog nooit bloemen erin gezien.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:39

Bij ons ook niet hihi, dat haalt ie nooit. Dan is hij al op.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:49

Haha! Ik las sowieso al dat de smaak bitterder wordt na de bloei, zoals bij wel meer kruiden/planten. Inderdaad met vaak oogsten zullen die bloemen zich niet laten zien :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:28

Maggieplant, ja, die heeft het hier vorig jaar niet overleefd dus moet ik nog maar eens kopen!

Pfoe wat een weer vandaag he! Tussen de buien door heb ik gelukkig mijn bonenstokken kunnen zetten en de voorgekiemde peulen en erwten gezaaid :D
Afbeelding
Een heel nieuwe constructie dan vorig jaar, dus hopelijk staat dit steviger! Nadeel is wel dat het veel meer plek inneemt dan alles op rijen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:51

Je kunt er ook sla ofzo onder zetten, dan ben je niet alle ruimte kwijt ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:42

Ik probeer dit jaar elke groentesoort op zijn eigen bed te houden, maar ik zat er wel aan te denken om de stambonen er tussen te zetten.. Alleen ben ik bang dat ze te donker staan tussen die grote kolommen :=
De stokslabonen zet ik denk ik tegen het draad aan de achterkant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:46

Morgen eindelijk de plantjesmarkt *\o/*
Ik denk dat ik volgend jaar toch maar iets minder ga zaaien :+
Ik heb zo veel plantjes dat we met twee auto's moeten rijden :=

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:29

Haha succes vandaag op de plantjesmarkt!
Hier is er volgende week zaterdag eentje, als ik dan in de buurt ben ga ik ook een kijkje nemen.

Mijn voortuin is ondertussen aangepakt. Plannen zijn halverwege weer veranderd, zoals altijd :D

https://2.bp.blogspot.com/-mw28lR8O3_w/ ... garden.jpg
Voor aan heb ik een soort barrière proberen te maken, om te voorkomen dat iedereen mijn groentes gaat plukken :Y)

https://3.bp.blogspot.com/-kh1jLRqXllA/ ... garden.jpg
Daar achter zitten 3 rechthoeken waarin de pompoenplanten en courgetteplanten komen. Er is nog ruimte over *\o/* Ik dacht eraan nog wat aardappels te planten en peultje langs de zijkant, tegen de paaltjes aan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:47

Ik heb helemaal geen zin in moestuinieren met dit weer. -O-

Op het moment doe ik alleen het hoognodige eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:00

Nog goed gegaan Annemiek?

Gaaf Lieke!

Dani :(:)

Ik heb in avondzon de konijnen ren opgeruimd , de goede mest zal ik morgen over de tuin harken heb het eerst in de hoek gemikt :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:11

Door het slechte weer kwamen er maar weinig mensen kijken. Volgens de andere standhouders was het echt veeeeel minder druk dan andere jaren. Toch heb ik zeker een derde van de plantjes verkocht :D Dus ik mag niet klagen!
Afbeelding

Inderdaad Dani, met dit weer heb ik ook echt geen zin om buiten iets te doen hoewel ik echt nog veel moet zaaien :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:48

Hoorde dat het bij ons nog -8 gaat worden van de week, hoop dat alles het blijft doen.
Op de knoflook na kwam er tot woensdag nog niets uit de grond, maar zit nu een paar dagen in nl dus weet niet hoe het inmiddels is.
Maar alle fruitbomen zijn net door de bloesem heen dus nog wel wat kwetsbaar.

We zullen het wel zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:26

Netjes joh! , mooie stand ook!

Ik wacht tot mijn verjaardag (17de ) dan gooi ik alles naar buiten , momenteel groeien er nog bloemen in de moestuin :+

De aardbeien heb ik gekocht maar die staan in hun tray (in de kas)te wachten op de zon ,zitten nu bloemen aan

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:43

Mooie stand Annemiek, je had heel wat aan te bieden zo te zien! Echt jammer dat je niet bepaald om de hoek woont, anders had ik graag eens komen snuffelen!

Ik heb de eerste aardbeien al gegeten, heerlijk! Voordeel van een kas, daar is het nu ook lekker warm. Buiten doe ik ook niet zoveel momenteel.

Wat doen jullie tegen luizen? Ik heb weeral luizen in de kas en vorig jaar zaten aan het eind van het seizoen alle planten onder!! Dus dat wil ik dit jaar graag voorkomen. Heb al flink wat afrikanen en goudsbloemen gezaaid en veel mieren zitten er ook, schijnt dat die luizen eten volgens mijn opa dus dat is in ieder geval positief. Echter zitten er nog steeds erg veel helaas..

Toevallig ook nog iemand tips voor basilicum? Had een plantje gekocht en buiten gezet, nou dat duurde maar een dag of 3 en er was niks meer van over, dat werkt dus niet. Ik heb ook in de kas potbasilicum gezaaid in een pot :+ Hopelijk komt daar iets meer van terecht. Vind het zo'n heerlijk kruid maar echt lastig om in leven te houden.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:45

Basilicum kan niet tegen water op zijn blaadjes, dus bij de eerste beste regenbui zal die inderdaad boos worden :D

Sinds wij dat ontdekt hebben, houden wij de basilicum altijd binnen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:54

1/3 verkocht dat is niet slecht.
Bedankt voor de tip dat de aardappels de grond in kunnen, hier liggen ze in de kast ook uit te lopen.

Zonnebloemen, echt zo erg! helemaal opgevroten door de slakken.... alleen nog steeltjes... zucht.. En ze waren al 15 cm groot voordat ik ze in de tuin had staan.

Wortels die ik in kweekbak had hebben het er maar een paar tot miniplantje geschopt.
Tomaat staat nog in mijn kweekkasje stuk of 10.
Paprika, hele bak gezaaid, maar 2 zaadjes uitgekomen zijn nu mini plantjes, echt mini, 2 cm.. en staan al tijden zo, maar dat schijnt normaal te zijn?
Prei heel veel opgekomen, maar nog steeds kleiner dan een grassprietje.
Sla maar 1/4 of zo opgekomen, staan nu in kasje.
Heb 1 komkommer plantje (duimen dat die het blijft doen), lijkt niet echt te groeien.
Druif loopt iets uit, maar nog niet echt spannend.
Aardbeien onder glas gaan als een malle! En die in de tuin iets trager, bosaardbeien doen het ook weer top! Niet dat er al aardbeien aan zitten, maar bloempjes zat!
Oh en de doperwten gaan ook super.
Bonen had ik gelukkig ook nog niet voorgezaaid, te koud! Komt nog wel.

En de verrassing.... Heb een patio pruimen boompje, vorig jaar daar 8 of zo pruimpjes aan gehad, opgegeten en pitjes achteloos in de pot gegooid. :D :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:57

Ik heb 1 mega zonnebloem baby in huis , die komt bijna over het randje plakfolie heen <3 . Buiten zie ik ze opkomen maar heb er een hard hoofd in

Wat leuk Sjolvir!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:03

Oh, gaaf dat je een grote al hebt, ik baal dat ik ze allemaal (oke 13 stuks) al in de tuin had gezet en nu alleen nog steeltjes over heb.
Met pruimpje ben ik wel blij, benieuwd wat die gaat doen, als ie groot en sterk genoeg is krijgt hij eigen patiopot.